
This is a repository copy of How did the British media represent European political parties 
during the European parliament elections, 2014: a Europeanized media agenda?.

White Rose Research Online URL for this paper:
http://eprints.whiterose.ac.uk/94880/

Version: Accepted Version

Article:

Negrine, R.M. (2017) How did the British media represent European political parties during
the European parliament elections, 2014: a Europeanized media agenda? International 
Communication Gazette, 79 (1). pp. 64-82. ISSN 1748-0485 

https://doi.org/10.1177/1748048516656299

eprints@whiterose.ac.uk
https://eprints.whiterose.ac.uk/

Reuse 

Unless indicated otherwise, fulltext items are protected by copyright with all rights reserved. The copyright 
exception in section 29 of the Copyright, Designs and Patents Act 1988 allows the making of a single copy 
solely for the purpose of non-commercial research or private study within the limits of fair dealing. The 
publisher or other rights-holder may allow further reproduction and re-use of this version - refer to the White 
Rose Research Online record for this item. Where records identify the publisher as the copyright holder, 
users can verify any specific terms of use on the publisher’s website. 

Takedown 

If you consider content in White Rose Research Online to be in breach of UK law, please notify us by 
emailing eprints@whiterose.ac.uk including the URL of the record and the reason for the withdrawal request. 

mailto:eprints@whiterose.ac.uk
https://eprints.whiterose.ac.uk/


 

 
How did the British media represent European political parties during the European 

Parliament elections, 2014: a Europeanized media agenda? 

 

Abstract 

 

The European Parliament election of 2014 generated much interest on account of the 

rise of a whole array of populist ‘anti-EU’ parties. This was widely reported in the 

British media but did that coverage give British news consumers an insight into the 

character of these parties, where they stood in relation to one another and where they 

stood in relation to Britain’s own UKIP? This paper sets out to examine not only how 

much coverage there was in the British media about European political parties but 

also whether that coverage enabled citizens to get a sense of the political positioning 

of populist anti-EU parties. These questions touch on the extent to which British 

media reflect and comment on populist parties, European affairs and hence on the 

Europeanization of the news agenda.  

 

 

Keywords 

 

European Parliament election 2014, Europeanization, British media, UKIP, populism, 

populist parties. 

 

Introduction 



In this country (Britain)… the European-ness of the European election … has 

been minimal. Yes, the election campaign in Britain has some echoes of debates 

across the Channel, but the campaign here has in the main been resolutely 

parochial and trivial. (Guardian, 2014a) 

The comments, above, from the Guardian during the European Parliament elections of 

2014 (henceforth EP2014) reflect the ways in which European Parliament elections 

continue to be overshadowed by domestic issues and concerns. This should come as 

no surprise to students of such elections since it has long been acknowledged that 

these elections are regarded as less important than national elections, and so 

something of  ‘second-order’ elections in which ‘there is less at stake’, (Reif and 

Schmitt, 1980:9) participation is generally low, smaller parties (and protest parties, 

presumably) have better prospects and governing parties usually suffer losses.  

More recently, Stromback et al. have also argued that EP elections are hybrid in 

character: that ‘they are both national and European at the same time.’ (2011:5) They 

go on to observe that political communication during such elections is about  

‘European political communication in two intertwined respects: they are for a 

European body, and they take place across European countries under the 

influence and constraints of partly similar, partly different factors at individual, 

institutional and systemic levels of analysis.’ (2011:5. Emphasis in original.) 

The challenges of studying election contests that involve national and European 

elements to varying degrees – be they individual, institutional or systemic – is made 

even greater because it is difficult to determine those factors that give such elections a 

specific European character. The fact that these elections take place within a similar 

time-period or involve elections to the same supra-national body does not, in itself, 

make them either European elections or about European issues. They are European in 



name only. As with discussions about the ‘Europeanization’ of news agendas, there 

has always been a question about how matters of a European character and import are 

represented – if at all – in what are still predominantly national media.  

In order to explore some of these issues, this paper sets out to examine a number 

of key questions that emerge from a study of EP2014 in Britain and the media 

coverage of the European dimensions of these contests. One set of questions focuses 

on the extent to which the British press and television news media covered political 

parties (their positions, membership, issues) contesting elections in other European 

Member States. Did they, for example, report on Golden Dawn or the Christian 

Democrats in Germany (CDU)? Answering this question would enable us to comment 

on the ‘visibility (or quantity of coverage)’ (de Vreese et al., 2006:479) of the 

electoral contests taking place outside Britain. 

The second set of questions derives from the analysis of the content of the above 

news items. If a news item reports on the campaigning of the Front National in France, 

how does it describe that political party and its political positioning in French and in 

European politics? Moreover, how does it describe it in relation to allegedly similar 

parties in the Britain, principally UKIP, so that British audiences are able to observe 

and articulate similarities and differences across the European political landscape, i.e. 

the European-ness of the elections and the agendas?  

In posing this question, we touch on a third area of inquiry, namely, whether the 

labelling of the many parties that were challenging the status quo as ‘right-wing kooks’ 

(Mail,2014b) or the ‘EU's enemies’ riding a ‘wave of discontent’ (Guardian, 2014b) 

was a way of discrediting alternative populist anti-immigration, nationalistic, anti-

elite parties (See Stavrakakis and Katsambekis (2014) for a discussion of the slippery 

concept of populism) Drawing on their analysis of Syriza, Stavrakakis and 



Katsambekis have suggested that such coverage proliferates ‘new types of “anti-

populist” discourses aiming at the discursive policing and the political 

marginalization of emerging protest movements against the politics of austerity’, 

amongst other things. (2014:134) In effect, the coverage delegitimizes protest and 

populist parties.   

These questions, as we shall see, not only touch on the extent to which British 

media reflect and comment on European affairs and hence of the Europeanization of 

EP2014 but also on the ways in which that coverage highlighted a European political 

crisis and, at the same time, offered a particular lens through which that crisis was to 

be grasped.  

Before proceeding to a discussion of these questions, we explore the coverage of 

EP2014 in a range of British media.i 

 

Domestic media, domestic agendas and the question of Europeanization 

The fact that EP2014 took place across twenty-eight countries, including Britain, does 

not necessarily make it of greater domestic interest. Nor does it make it more relevant 

to a domestic audience. Why this is the case has been the subject of extensive 

discussion over the last two decades. Scholars have puzzled over the existence, or 

emergence, of the ‘European public sphere’ wherein the media systems might 

possibly disseminate ‘a European news agenda’ (see, for example, Schlesinger, 1999) 

and/ or the extent to which this has come about (or not). (For a discussion of this see 

Papathanassopolus and Negrine, 2011, Ch. 7) At the core of much of this work lies 

the question of whether or not we are likely to see, in Keonig et al.’s words, a 

‘transcendence… of exclusively national identities’. (Koenig et al., 2006:151) 



Some of the discussions relating to the ‘Europeanization’ of media discourses 

suggest that it is possible to conceive of domestic issues taking on a European 

dimension when these are placed in the European context or, conversely, European 

issues could become domesticated when they are placed in a national context. In 

either case, issues could move from one level or agenda to another. This then 

introduces the possibility that during European elections, all electioneering at national 

levels would focus on a similar set of issues that, for the sake of argument, we could 

call European issues. Unless such a sense of a common focus can be achieved, 

European Parliament elections at national level would be no more than ‘second-order’ 

elections and European in name only. This is, in fact, Marsh’s verdict on the 2009 EP 

election: Europe, he argued, continues not to be a ‘primary concern within party 

competition’ and ‘there is little evidence that European elections are fought on a 

terrain that is markedly different from that on which domestic competition takes 

place.’ (2011:309) Such elections are, or can become, no more than rehearsal for  

national elections.  

One obvious obstacle to a more Europeanized agenda or perspective is that much 

of the activity surrounding European media and coverage is, from the start, 

determined by ‘the national journalism culture existing and by the particularities of 

the channel, the medium and the service that an individual or a group is working for.’ 

(Kopper, 2007:9. Emphasis added. See also Stromback et al., 2011) Inevitably, this 

means that domestic considerations help explain how events in Europe are covered in 

domestic national media. It is not that there is no coverage of European matters – 

much research has shown that there are varying amounts across different countries, 

different media and different issues and actors. (See, for example, Trenz, 2004; Gavin, 

2007) – but that those events are seen through a domestic media lens.  Similar 



findings apply in the context of European Parliament elections: although the elections 

are visible in domestic media – in fact, their visibility has increased between 2004 and 

2009 - and they are frequently discussed, variations across member states are common. 

(For a discussion of some of these issues, see Schuck et al., 2011, Meyer, 2005, 

Br̈ggemann and von Königslöw, 2009, Slaata, 2006) 

Although the coverage of European Parliament elections continues to be 

overshadowed by domestic media and politics, this does not preclude the possibility 

that the news media would amplify what the Guardian referred to as ‘echoes of 

debates across the Channel’ (Guardian 2014a). While this may not necessarily be 

equivalent to the full Europeanization of an agenda, it is at least suggestive of the 

possibility that domestic media systems would reflect on what was happening in other 

member states and draw parallels with what was happening domestically (and/ or vice 

versa). In this way, media would be informing news consumers about what was 

happening in other member states – a fundamental responsibility of media - and, 

possibly, enabling them to make appropriate and informed decisions. But this 

responsibility goes beyond providing lists, say, of political parties, without some 

context that would enable news consumers to comprehend the political struggles 

taking place across the EU. In the context of EP2014 and given the large number of 

parties contesting seats, the question to pose relate much more to the different 

varieties of ‘European Unions’ that were being proposed and to the understanding of 

these as a way of charting particular futures. Furthermore, and this was certainly a 

possibility, choices at national level could impact at a European level: a vote for 

UKIP in Britain might conceivably give rise to a powerful Right-wing block across 

Europe as seats won are agglomerated. This suggests that how political parties were 

being represented in British media was important and was of relevance to British 



voters.  

How the British media dealt with these challenges is the subject of the next two 

parts of this paper. 

 

British media coverage of EP2014 

If evidence were needed to help us pass judgement on the question of the 

Europeanization of the media agenda, it would come from a study of the way in 

which the debate involving the candidates for the EU Presidency was covered. This 

event was more than just symbolic: the citizens of Europe could come together to 

witness in real-time the five leading candidates for the EU Presidency putting forward 

their visions for the future of the Union. (Hobolt, 2014) But, and unlike domestic 

leaders’ debates, this event attracted little attention: it was streamed on the BBC 

Parliament Channel – very much a niche channel with miniscule audiences - and it 

featured only once on a national broadcast news service – on the BBC – and once in 

the newspapers (the Guardian) with two other references to the presidency but not the 

debates (once in the Guardian and once in the Daily Telegraph). Did the event have 

no intrinsic importance? Was it simply deemed by the British media to be of little 

importance? Irrespective of the explanation preferred, the outcome was the same: 

little coverage for a unifying European level electoral event. 

The little coverage given to the Presidential debates, however, also confirms the 

importance attached to domestic news values and domestic political actors. In EP 

2014, the British media was pre-occupied with the popularity of Nigel Farage and his 

UKIP party and the challenge this posed to the status quo. This was the lens through 

which the European Parliament elections featured in British media. Often, as we shall 



see, when European parties were referenced in the media, UKIP was also mentioned 

as part of the challenge to the EU. 

To understand why this was so it is useful to consider briefly the political context. 

As with EP2009, the EP2014 in Britain was essentially about domestic issues (See, 

for example Schuck et al., 2011); more so because Farage and UKIP posed a real 

threat to the supremacy of the main parties. Throughout 2014, opinion polls placed 

them either slightly behind or ahead of the two main contenders, Labour or the 

Conservatives. (YouGov 2014) Furthermore, as UKIP’s anti-EU stance prominently 

featured the issue of migration into Britain from within the EU because of the ‘open 

borders’, a considerable amount of news coverage inevitably focused on the subject of 

immigration and, in turn, on whether or not UKIP’s stance on immigration was racist. 

(Daily Mail, 2014a, The Sun, 2014a) Put differently, from the moment Farage/ UKIP 

launched its campaign on April 22nd 2014 with an array of controversial anti-EU and 

anti-immigration posters, it dominated European election news coverage with other 

political actors reacting to its lead. 

A very simple way to illustrate this is by looking at a ‘wordcloud’ – a simple 

representation of word frequency with the size of the font representing frequency - of 

the coverage in different media. (Figures 1 and 2) This shows not only Farage and 

UKIP dominating coverage but also the prominence of both the immigration and 

racism issues. It also shows the minimal presence of other political actors. Put simply, 

all the news media were focused on the potential success of a popular/ populist, 

possibly racist, anti-immigration, anti-EU party that drew support from those ‘left 

behind’ (Goodwin and Ford, 2014) and disaffected from contemporary political 

arrangements.  

 



Figures 1, 2 about here. 

 

The similarities with what was taking place across the Channel were not lost on 

journalists. Channel Four’s Matt Frei drew the threads together in this way: 

Whether it’s here in Denmark, in Sweden, Holland, France, Italy, Spain, Greece, 

Britain and even Germany, there are national variations on a common European 

theme and that is rising popular anger against established politics.  Against the 

institutions of the EU.  Against immigration.  Against globalisation.  In fact 

against the very spirit on which the EU was founded.  And wherever you look it 

is the national mainstream parties that are playing catch-up with the popular 

mood. (Frei, 2014a) 

In this representation of events, what was happening in the UK was not dissimilar 

to what was happening in other EU countries, and vice versa. The ‘rising popular 

anger’ was truly a European issue about disengagement and disillusion, populism and 

challenges to the status quo. UKIP was, in this narrative, not dissimilar to parties in 

other European states. But was this an accurate representation of UKIP and of what 

was happening elsewhere? How would British journalists explain matters in a way 

that would make them comprehensible within a domestic context? How would they 

discuss meaningfully the ‘national variations’ and their significance for domestic and 

European politics? 

To explore these questions in depth, we examined only those items (news, 

features, editorials, comment) published or broadcast in Britain across a range of 

news media that featured political actors and political parties engaged in electoral 

contests in a different EU member state. In other words, we examined those items that 

mentioned a specific political party or political actor contesting EP2014 outside of 



Britain. Items that did not mention parties or actors were not included in this analysis 

because they were too general in their content.  

Analyzing these items in depth would allow us not only to comment on the 

visibility of other European political parties (mentions, descriptions, spokespeople) 

but also on the ways in which they were positioned – ideologically, tactically - in 

relation to domestic parties and actors. We would be able to explore, for example, 

how UKIP was discussed in relation to France’s Front National or Wilders’ Freedom 

Party. In this way, we would be able to comment on the ways in which the European 

electoral contests were understood comparatively and the generalizability of the 

theme of the rise of the ‘EU’s enemies’.  

How these aims were pursued is discussed in the next section. 

 

British media look at Europe, and sometimes look back 

Our analysis draws on items selected from five newspapers: the Guardian, Daily 

Telegraph–the largest circulation liberal and conservative papers-Daily Mail, Sun and 

Daily Mirror, and three evening television news programmes: BBC1, ITV and 

Channel Four. All items – news, features, comment, or editorial – that discussed, 

rather than merely referenced, the European Parliament election during the period 

from 22nd April 2014 through to polling day on 22nd May 2014 were selected for 

analysis.ii. Items that merely referenced the elections, e.g. the elections are being held 

next week, were excluded from the selection and analysis. A total of 197 newspaper 

items and 42 television news itemsiii  were selected for analysis. (Table 1) The number 

of items coded – on average one or more items per day over the four weeks of the 

campaign even for the tabloid press – possibly reflects the prominence of the 

controversial issue of immigration during the campaign (and in British politics in 



general) and the heavily contested nature of the campaign itself. This latter point is in 

line with Schuck et al.’s (2011) findings from their study of the 2009 elections. 

Table 1 about here 

 

Despite the visibility of EP2014, at least as measured by frequency of news items 

across the four week period prior to election day, named political parties and actors 

contesting the elections in a different member state were only found in 27 newspaper 

items (out of a total of 197, or 14%) and in 8 broadcast news items (out of a total of 

42, or 19%). Perhaps not surprisingly, the more ‘serious’ the news medium, the 

greater the number of items. The tabloid Sun and Mirror did not carry any of these 

items and the commercial television service, ITV, carried only one. (Table 1) 

Findings such as these are broadly in line with other work that shows up differences 

between tabloid and non-tabloid British media coverage of political, social and 

economic issues. (See, for example, de Vreese et al., 2006) But there are also 

differences between news media that can be dramatic and significant: the 3 items in 

the Mail ran to just over 1100 wordsiv, the 9 items in the Telegraph to around 5000 

but in the Guardian the 15 items ran to around 14,000 words. When the 8 broadcast 

news items are transcribed, they add up to a total of between 5,000 and 5,200 words. 

We would therefore expect to find the Guardian offering considerably more 

information about EP2014 than any of the other media analysed. 

In order to explore in greater depth the visibility of non-British political actors 

(parties, politicians) in media coverage and how these were discussed in isolation or in 

relation to Britain’s own anti-EU party, UKIP, each media outlet’s output will be 

examined separately, at least initially. One reason for taking this route as opposed to a 

more formal and systematic analysis (whether framing or quantitative content 



analysis) is that there are, overall, relatively few items that focus on similar actors or 

issues. For example, Berlusconi and his Forza Italia party featured in only four items 

(three in the Daily Telegraph and one in the Guardian) but only one of these was 

similar across both papers. This dealt with his medical condition. Similarly, the three 

items in the Mail were principally about Le Pen and the Front National although one 

comment piece did list other political actors (Hungary’s Jobbik, Greece’s Golden 

Dawn and Grillo’s Five Star Movement) in one small paragraph. (Mail, 2014b) This 

suggests that when it comes to looking at the coverage of non-British European parties 

contesting the EP2014, one is reduced to examining only two newspapers and a very 

small number of items in which some comparative information is provided.  

As already noted, the Mail presented the least information to its readers but a 

paucity of references does not mean that descriptions of these parties were not also 

offered. Those that were offered were in line with the way in which the elections were 

contextualised in the newspaper (and television) coverage as a whole, namely, the rise 

of the far-Right across Europe and the challenge to the status quo. Thus, France’s 

Front National, now ‘allegedly modernised… moving it away from its racist and anti-

Semitic roots’ (Mail 2014c), (was it no longer racist and anti-Semitic?), and Hungary's 

Jobbik, Greece's Golden Dawn and Beppe Grillo's were labelled the ‘right-wing kooks’ 

(Mail, 2014b) that were likely to dominate the European Parliament. UKIP is absent 

from these items so its position in relation to these other parties remains obscure.  

It is in the nine Telegraph and 15 Guardian items (7 news and 2 comment pieces, 

and 8 news and 7 comment and editorial pieces respectively) that one finds more 

extensive coverage. Nevertheless, the way the elections were contextualized differs 

little from that found in the Mail as can be seen in this Guardian headline: ‘EU's 



enemies from left and right ride high on wave of discontent: EU braced for an influx 

of rebels after May elections: Anti-Brussels parties: The big vote.’ (Guardian, 2014b)  

While these two newspapers do mention Le Pen’s Front National in their 

coverage – as did the Mail – they do also include a wider range of other actors and 

parties. France’s Front National is mentioned most often when both papers are 

considered together, followed by Greece’s Syriza and Italy’s Berlusconi and Wilders’ 

Freedom Party. Many other parties are simply listed (sometimes in more than one 

item): SPD, FDP, Merkel’s CDU, Slovak National Party, Danish People’s Party, 

European People’s Party Socialists and Democrats, European Freedom Alliance, New 

Democracy, Die Linke, Feminists Initiative, Finns’ Party, Austrian Social Democrats, 

French Socialists, Denmark’s Liberal Alliance, AfD, Vlaams Belang, Golden Dawn, 

the Pirates, Die Linke, Feminists pour une Europe Solidaire, and the Independents. 

Sometimes party spokespeople are also quoted: Halla-aho for the Finns’ Party, 

Tsipras for Syriza (twice in the Guardian), Wilders on behalf of his Freedom Party 

(twice in the Telegraph but not at all in the Guardian), Berlusconi (twice in the 

Telegraph); other party spokespeople remain silent: National Front’s Le Pen, Golden 

Dawn, Lega Nord, Swedish Democrats, Jobbik are some parties whose voices are 

silent. 

The list of parties is long because the newspaper items in which they are 

mentioned are long, especially in the Guardian. Lists, however, are not necessarily 

helpful when it comes to understanding the locations–ideologically, tactically–of 

different political parties and they do not touch on the related question regarding how 

those parties were described to British readers. To get a better understanding of this 

we need to recall two features of the EP2014 news coverage.  



One was the focus on Farage and UKIP as the anti-EU, anti-EU immigration 

party; the other was the troubled question of whether or not it was a racist party. 

Linked to this was the question of whether or not this was part of the rise of populist 

anti-politics parties across the political landscape challenging the established order: 

the ‘motley crew of anti-EU nationalists’  (Telegraph 2014f) challenging the status 

quo or the Guardian’s ‘EU’s enemies from left and right” (Guardian 2014g). In other 

words, how was UKIP related to these convulsions or vice versa? 

General and negative labels–‘kooks’ or ‘enemies’–aside, it is difficult to work out 

where similarities and the differences between parties and actors actually lie when 

there is no comparative element on offer. Was the perception of a common European 

theme of popular anger an extrapolation of domestic national forces at play (or, 

conversely, of European forces at play in the UK)? Was it based on a view that things 

looked similar when, in fact, they could differ markedly? As a candidate from 

Germany’s Alternative für Deutschland (AfD) is quoted in the Guardian ‘We’re not 

all anti-EU, just anti this particular EU’: (Guardian, 2014b) There was a danger, then, 

in lumping everyone into the same category and, in so doing, not providing readers 

with indications of significant differences. For example, Daily Mail readers would not 

be able to work out how UKIP differed from the Front National now that the latter 

had, ‘allegedly modernised’ itself. (Daily Mail, 2014c) Both were ‘anti-EU’ but were 

both for exiting from the EU? Both were anti-immigration and nationalistic, so why 

could they not work together? Furthermore, how did UKIP fit in with the list of ‘the 

right-wing kooks’ it provided its readers? 

As will become clear, being ‘anti-EU’ could mean many things and it was not a 

particularly helpful way to group parties together. To take another example: UKIP is 

an anti-EU, anti-establishment party but so is Syriza  (‘anti-establishment, anti-EU, 



anti-austerity’ (Guardian, 2014b)) (‘anti-austerity on steroids’ according to the 

Telegraph (2014a) but Syriza is of the populist left (Guardian, 2014c). The more 

nuanced and the fuller the descriptions, including perhaps labels or descriptions along 

the easiest comparison axis of all, the Left vs. Right, the easier it was for comparisons 

to be made; the more shortened the description or label, the more difficult to identify 

differences. 

If British newspaper readers wished to make sense of what was going on in other 

member states, one easy way of doing so could have been to use UKIP and its 

political position as a guide. In this way, British citizens would have, at the very least, 

some sort of yardstick with which to make sense of events across Europe. But only in 

14 out of the 27 news items identified for this particular analysis can one find any text 

that, in one way or another, places UKIP in the context of the other European parties 

contesting power. In one of these, in the Guardian, the comparison relates to the 

gender balance within different parties rather than to other matters such as positions 

re-the Euro or immigration. This means that in only 13 out of the total of 197 items 

(7% of items) relating to the elections in Britain does one get a sense of where UKIP 

stands in relation to the other parties that were labelled as the ‘EU’s enemies from left 

and right’. (Guardian, 2014b) Of these 13, 9 are in the Guardian, and 4 are in the 

Telegraph. This means that a large number of readers of newspapers – Mail, Sun and 

Mirror readers – were not presented with an opportunity to contemplate the positions 

of the political parties that could ‘change the political map of Europe.’ (Telegraph, 

2014b) 

The Telegraph offers perhaps the fewest opportunities to contextualise UKIP 

within the constellations of parties. Two of its 4 items are drawn from an interview 

with Geert Wilders and both put forward the possibility of an anti-EU bloc that 



includes Wilders’ Freedom Party, Le Pen’s  (recently modernised and detoxified) FN 

and Farage’s UKIP. It is worth noting, below, the ambivalent positioning of UKIP 

vis-à-vis Wilders’ party and the nuanced labelling of Wilders’ Freedom Party.  

Mr Wilders' party is strongly critical of Islam and has been accused of links to 

racist far-Right groups. Mr Farage has rejected any deal with Mrs Le Pen's party, 

which includes members who argue that the Nazi Holocaust against the Jews did 

not take place. Mr Farage says such views make it impossible for Ukip - which 

denies being racist - to work with her party. (Telegraph, 2014c. Emphasis added.)  

Mr Farage, who has not ruled out working with the Dutch Freedom Party despite 

Mr Wilders's controversial views on Islam and immigrants, has stayed out of the 

alliance. He said he refused to join because the Front National had “anti-

Semitism and general prejudice in its DNA”.  But Mr Wilders is convinced that 

he can persuade Mr Farage to overcome his distaste for the Front National after 

voting finishes on May 25. (Telegraph, 2014d. Emphasis added.)  

Given that UKIP was criticised by many for being racist and that it did have to 

expel members who expressed homophobic and racist views, (Daily Mail, 2014d) the 

issue of difference perhaps could have been clarified. It may, after all, be more a 

matter of political tactics and expediency than ideological purity, something the paper 

hints at: ‘The new grouping will pose a major political problem for Mr Farage 

because it threatens to break up his current Europe of Freedom and Democracy bloc, 

which has the Slovaks, Italians and Belgians as members, with the loss of influence 

and around £1million a year in funding. (Telegraph, 2014d)  

Throughout the Telegraph’s coverage – excluding the three items on Berlusconi - 

the themes that are elaborated concern the likelihood that UKIP might join, or not, a 

right-wing Eurosceptic alliance alongside others, including the Front National, 



Wilders’ Freedom Party, the True Finns and the Danish People’s Party, the Austrian 

Freedom Party, Belgian Vlaams Belang, Italian Lega Nord, Slovak National Party and 

Sweden Democrats. Apart from Farage’s distaste for the Front National, other 

obstacles are not explored. When the Telegraph includes the Alternative für 

Deutschland party (AfD) in its roster of ‘eurosceptics’ and quotes its spokesperson 

saying that it ‘will not work with Nigel Farage … because of the UK Independence 

Party's anti-immigration policies…’ (Telegraph, 2014e), the absence of explanation 

becomes more problematic. Are they all anti-immigration, anti-EU – AfD seems 

not to be? Are they all racists – the Freedom Party, the Front National and 

UKIP all swim in the same waters – but they seem to deny it? The questions 

about differences continue to linger. 

It is in the 9 items in the Guardian that one can find the most extensive 

discussions of different positions and a long list of parties – not surprising given the 

number of words in the selected pieces – although one can still find the labels: 

Strache’s Freedom Party in Austria is ‘far-right anti-EU, anti-immigration, anti-

Muslim’; (Guardian, 2014d), Grillo’s 5Star is ‘anti-Brussels mavericks’; Wilders’ 

party is ‘Muslim-baiting’; Golden Dawn ‘neo-Nazi’ and so on. In one 3392 word item 

starting on Page 1 of the paper, the constellations of parties is discussed alongside 

UKIP’s position within them: 

‘Ukip, for instance, wants Britain to simply walk away from the EU, regardless; 

the FN and PVV would go the same way given half a chance; AfD and the Finns see 

their own countries’ exits as unthinkable’… 

On immigration, though ‘hardline nationalists such as Italy's Lega Nord, Austria's 

FPO, Vlaams Belang in Belgium and the Swedish Democrats may’ join the FN and 

Wilders, others like UKIP keep their distance.  



… While all stress "flexibility" and willingness to co-operate with anyone who 

shares a specific view, few can imagine Syriza ever sitting down with the FPO, AfD 

with Jobbik, or Ukip with the PVV’. (Guardian, 2014b) 

This was all part of the ‘zoological’ array of ‘anti’ parties mix analogy used by 

Timothy Garton Ash to provide some insight into European right and left wing 

populism and anti-EU sentiments, (Guardian, 2014e) as well as the distinctiveness of 

an election ‘that reflects national as well as European preoccupations’. (Guardian, 

2014f) 

The key point to take away from this analysis is that only a few of all British 

newspapers readers – the Guardian sells fewer than 200,000 copies per day though its 

online readership is internationally very large, the Telegraph sells just under 500,000 

per day - would have been presented with an opportunity to even consider the make-

up of parties contesting power in Europe and fewer would have been given even an 

inkling of how they differed from one another and from UKIP.  

Did television news provide a fuller account of the turmoil across Europe? The 

contextualization of the elections across the member states differed little from what 

one could find in the newspapers. This is a comment within Mates’ report for ITV:  

‘If the rise of Eurosceptic and far right parties was just happening in France and 

Britain, that would be extraordinary enough but it’s happening right across the 

continent.  In no fewer than five countries they could win this election and take a 

quarter of the seats in the new Parliament.  That would make them pretty hard to 

ignore.’  (Mates, 2014)  

However, one has to recognise that television news structures and formats do not 

usually create spaces for extensive reflections on events. Given the length of these 

programmes – usually 25 minutes duration – they can provide little more than brief 



accounts of events with, occasionally, some background. This is certainly the case 

with BBC Ten O-Clock News and ITV’s News at Ten; Channel 4 has a format that 

allows for greater discussion but it is still very much a news service, albeit within a 60 

minute format. Although there is within Channel Four the opportunity to create the 

equivalent of a lengthy newspaper comment piece, it’s longer pieces tend to be made 

up of discussions – sometimes heated - between two or three guests.  

Throughout the period of the election campaign, all three services provided a 

window on the campaign but the emphasis, as with the newspapers, was always on 

the domestic contest. Of the 42 items on EP2014 broadcast on all the three channels, 

only 8 provided a distinctive contribution on the campaign (parties, political actors) in 

a different EU member state. Four of the 8 were on the BBC Ten O’clock News, 3 on 

Channel Four News and only 1 on ITV News at Ten. Of these 8, only one – on the 

BBC – covered the EU Presidency debates as a way of offering an overview of where 

those seeking the post would stand. The other 7 items used a number of different 

locations and parties to illustrate, and help explain, the rise of the Eurosceptic and 

Far-right and Far-left parties.  

In one piece on the FN, Matt Frei reported from Marseilles and observed that:  

The boats in the Marseilles marina are a reminder of what fuels the National 

Front in times of crisis. The glaring gulf of economics. Those who feel abandoned, 

itching to join the swelling ranks of the enraged.  That is the power of populism. 

(Frei, 2014b) 

France was, in fact, a popular location for the broadcasters and all three news 

programmes carried an item on Le Pen and the FN. Golden Dawn in Greece featured 

twice (BBC, Channel 4), AfD in Germany once  (BBC), and the Danish People’s 

Party once (Channel 4).  



By comparison with newspaper coverage, broadcast news did not provide a roster 

of parties and, consequently, some sense of differences and similarities across the 

European political landscape. On the occasions when UKIP was mentioned, it was 

mentioned in the context of Le Pen’s Front National, Germany’s AfD and the Danish 

People’s Party. In respect of UKIP and the FN, the similarities with the newspaper 

coverage are obvious: firstly, that the ‘the Front National has taken the emphasis off 

racism and xenophobia trying pretty successfully to decontaminate her party’s image’ 

(Mates, 2014a); secondly, that Farage still refuses to join it. Le Pen is quoted as 

saying: ‘“I don’t need UKIP,” she said, “I consider Nigel Farage disloyal.  I’ve heard 

Mr Cameron say that UKIP are drunkards and racists.  I find it equally unjust with Mr 

Farage talks about me saying that the National Front is about anti-Semitism.”’ (Mates, 

2014a)  

The other connections between UKIP and the other parties are relatively brief. 

The BBC, like the Telegraph, links UKIP with the AfD, ‘a young Eurosceptic party’. 

In response to a question regarding forming an alliance, the AfD spokesperson 

replies: ‘No, no, clearly not.  I think that we have quite a bit of different views on core 

issues.  Nigel Farage wants Great Britain to withdraw from the European Union.  We 

do definitely not want that.’ (Hewitt, 2014a) 

Channel Four, by contrast, also links UKIP with the Danish People’s Party, 

albeit very very briefly. In the relevant item, Matt Frei (2014a) uses the controversy 

surrounding Danish meatballs – pork being the issue – that has caused concern 

amongst Danish Muslims and non-Muslims as a way of introducing the Danish 

People’s Party and its anti-immigration, anti-Muslim, anti-EU stance. He then adds 

that ‘this is Denmark’s UKIP and their biggest rallying cry is to curb immigration.  

Drastically.’ Whether UKIP would look kindly at this linkage is open to question. 



One other political party, Greece’s Golden Dawn, is reported across two 

channels and in both items what it stands for is clearly signposted. The BBC report 

(Hewitt, 2014b) notes that ‘many regard Golden Dawn in Greece as a neo-Nazi 

party. Despite having several of its MPs in prison, it could win seats in the European 

Parliament’ although Paul Mason, on Channel 4, is somewhat more blunt: ‘ Golden 

Dawn are white people who like swastikas …’ (Mason, 2014) and then lists its 

members’ criminal activities. The BBC item adds a few words on Syriza as a way of 

also illustrating the rise of the left in Europe. 

On the very few occasions when newspapers did seek to expand on how these 

parties aligned themselves politically, it was possible to get a sense of the vast array 

of parties and the almost minute differences that made alliances difficult. The nuances 

are missing from the television news items. The television news items, though, offer 

something the newspapers do not, namely, visual and verbal representations of 

opposition. One finds in many of the items not only a statement of where these parties 

stand but also either a critical questioning of their position (by the journalist) and/ or 

commentary from members of the public in support or against those political Parties. 

The BBC item on AfD includes, for example, comments by Angela Merkel as a way 

of countering the AfD alternative; the item on Golden Dawn includes much on Syriza 

and quotes from its leader Tsipras, and so on. On Channel Four, the position of the 

Danish People’s Party is opposed by members of the public and questioned by the 

journalist, and a similar structure can be found in the items on the Front National. 

Overall, though, it is obvious that the list of parties mentioned is much shorter 

than one finds in the newspaper coverage, at least in the Guardian and the Telegraph. 

In these 8 piecesv, there are references to: Front National, Syriza, Golden Dawn, 

Danish People’s Party, AfD, and CDU. In the introductory remarks to packages other 



mentions can occur but without any supplementary information. One example is from 

a Channel Four introduction to a reporter’s package:  'the Dutch Freedom Party 

headed by the charismatic anti-Islam candidate Geert Wilders … Alliance for 

Freedom Group could be joined by Austria’s Freedom Party, the Sweden Democrats 

and even the Slovak National Party.  Together they would be entitled to significant 

European Parliament funding.  UKIP and the Danish People’s Party, who we met 

earlier this week, rejected an offer to join the Alliance fearing association with more 

hard-line parties.’ (Snow, 2014)  

Finally, aside of one BBC item which did cover the ‘leaders’ debates’ and in 

which Schulz, Geller, Verhofstadt and Junker were all seen making a statement, in the 

other 7 broadcast items analysed here, 9 European politicians made an appearance and 

were seen on screen making statements (sometimes more than once within an item). 

Of the politicians, Marine Le Pen appeared in two separate items, whilst the following 

appeared in one item only (though there could have been multiple sound-bites within 

each item): Morten Messerschmidt  (Danish People’s Party), Jean-Marie Le Pen 

(Front National), D. Rachline, (Front National), S. Boukouras, (Golden Dawn), A. 

Tsipras (Syriza), B. Lucke (Alternative fur Deutschland), A. Merkel (Christian 

Democratic Union),  and D. McAlister (Christian Democratic Union. Six of the 10 

appearances represent the right and only one the left. Europe and European politics, a 

viewer might be led to believe, was nothing more than about an established order 

being bombarded by the rising masses supporting (mainly) the right anti-

establishment forces. 

 

Discussion 



The issues raised in this paper touch on a number of quite different considerations. 

Some, like the differences between media, can be dealt with quite briefly; others, 

like the question of Europeanization, require more in-depth consideration. Where 

there is a congruence between these two is in one of the questions that underpins this 

paper, namely, what sort of information about the European Parliament elections do 

UK citizens and voters get. 

As we have shown, the heavily contested nature of the elections domestically and 

across other member states, ensured that the topic of the elections was discussed 

regularly in the British media. However, only consumers of ‘serious’ newspapers and 

viewers of public television had access to the sorts of extended discussions that would 

permit them to comment on the nature and range of parties competing for power in 

other member states. Although reports often made references to ‘the Right-wing 

insurgency’ (Telegraph, 2014g) across Europe or to the ‘anti-EU parties’ (Sun 2014) 

likely to succeed in the elections, it was mainly in the Telegraph and in the Guardian, 

that readers would have been able to get a sense of some of the differences that 

marked out one party from another. As the quote at the top of this paper makes clear, 

while there may have been a wave of social discontent and anti-EU sentiment, the 

sources of that discontent and, hence, the solutions were often very different. It may 

have been misleading, therefore, to lump them all under the ‘kooks’ label as the Daily 

Mail had done.  

But the labelling of anti-EU parties as ‘kooks’ was a part of the general abuse 

heaped on them As the Guardian pointed out, ‘the term “populist” (attached to some 

of the parties) is the hold-your-nose form of abuse for the anti-European mavericks 

and radicals riding high in the polls, beneficiaries of the collapse of public confidence 

in Europe…’ (20014d) While the terminology may have differed from item to item, 



news consumers were often offered material that sought to portray anti-EU 

resentment and protest channelled through popular parties as undesirable 

(‘mavericks’, ‘kooks’, ‘enemies’ ‘populists’, ‘racists’). Does this lend some support to 

Stavrakakis and Katsambekis̓ suggestion that such coverage marginalizes parties 

that offer alternative accounts of the present and alternative visions of the future? 

Further and more comparative research is needed to fully document this but it is 

possible to argue that placing all the alternative parties under ready-made (and 

negative) labels can erode those differences that are significant and worthy of our 

attention. To note just one example: the differences between the AfD and UKIP are 

large yet both the BBC and the Telegraph reported on the former rejecting the latter 

without noting also that the AfD has indicated its willingness to work with Briatin̓s 

Conservative party. Without context and explanation, relationships can be puzzling 

rather than informative. 

With UKIP firmly established in the UK as the most popular political party in 

EP2014 and its anti-EU message appealing to the disaffected, it was only a tiny leap 

of the (journalistic) imagination to connect this with what was happening elsewhere 

(and of what was happening elsewhere to what was happening in Britain). The list of 

anti-EU parties did confirm that it was happening elsewhere; what was not see easy 

to work out - given the limited information in most of the media analysed - was 

whether it was happening elsewhere in the same way and for similar reasons.  

Nevertheless, the semblance of similarity that was reflected in the news angles 

adopted – e.g., the swelling of discontent, the rise of anti-EU parties - does suggest 

that the news media were reflecting, albeit imperfectly, European issues or, at the 

very least, issues that were common to EU citizens. Only extensive comparative 

research of a similar kind would show whether the same news angles dominated the 



media agendas in Europe so that we were all, literally, reading and thinking about 

the same things. Were readers of French newspapers, for example, as interested in 

Farage as British media were in Le Pen? What of Dutch news media and Farage and 

his links with Wilders? What we do know, though, is that some of the British media 

did try to cover EP2014 in a way that reflected ‘national as well as European 

preoccupations.’ (2004f) Is this sufficient evidence of Europeanization? 

 

 

Bibliography 

Br̈ggemann, M. and K. Kleinen-von Königslöw, K. (2009) ‘Let’s Talk about Europe’ 

Why Europeanization Shows a Different Face in Different Newspapers. European 

Journal of Communication, Vol. 24(1): 27–48. 

Daily Mail (2014a) The right to be heard, 23 April. 

Daily Mail (2014b) Eurozone is playing with fire, 17 May  

Daily Mail (2014c) Le Pen hits front in EU elections, 26 April. 

Daily Mail (2014d) Four disastrous days that left UKIP reeling, 25 April. 

Daily Telegraph (2014a) A big anti-EU vote could make things worse; The centre-

Right and socialist MEPs may gang up to vote for 'even more Europe, 21 May. 

Daily Telegraph (2014b)  How the political map of Europe could be changing, 6 May. 

Daily Telegraph (2014c) Dutch chief predicts UKIP will join Le Pen alliance, 6 May. 

Daily Telegraph (2014d) UKIP will join Europe's rising Right, says Wilders, 6 May. 

Daily Telegraph (2014e) German MEPs say 'We won't work with Farage', 25 April. 

Daily Telegraph (2014f) A big anti-EU vote could make things worse; The center 

Right and socialist MEPs may gang up to vote for ‘even more Europe’, 21 May. 

Daily Telegraph (2014g) Prepare for a noisy and tight European election,  



de Vreese, C., Banducci, S., Semetko, H. and H. Boomgaarden (2006) The News 

Coverage of the 2004 European Parliamentary Election Campaign in 25 Countries. 

European Union Politics, 7 (4): 477–504.  

Frei, M. (2014a) Channel Four News, May 19.  

Frei, M. (2014b) Channel Four News, May 21.   

 

Gavin, N. (2000) Imagining Europe: political identity and British television coverage 

of the European economy. British Journals of Politics and International Relations 

2(3), pp. 352-373. 

Goodwin, M. and R. Ford (2014) Comment: White face, blue collar: the 'left behind' 

voters only UKIP understands. The Guardian, 6 March.  

Guardian (2014a) Better together: European Parliament elections, 21 May. 

Guardian (2014b) 15 EU's enemies from left and right ride high on wave of 

discontent: EU braced for an influx of rebels after May elections: Anti-Brussels 

parties: The big vote. 29 April  

Guardian (2014c) Comment: Only left populism can halt the rise of Europe's far right: 

Ukip's advance is part of a wider discontent, fed by EU-wide austerity and revulsion 

against an anti-democratic stitch-up, 15 May 

Guardian (2014d) The voters are not stupid. They know politicians cannot deliver: A 

Europe united by a sullen political disillusionment, 20 May. 

Guardian (2014e) Comment: This week's crucial vote is in Europe but not the EU: If 

Ukraine can hold a democratic election for its president next Sunday, maybe it can 

return to peaceful negotiations, 19 May. 

Guardian (2014f) European elections: Some things are bigger than UKIP, 22 April. 

Guardian (2014g) 'The voters are not stupid. They know politicians cannot deliver': A 



Europe united by a sullen political disillusionment, 20 May.  

Hewitt, G, (2014a) BBC Ten O’clock News, 7 May. 

Hewitt, G, (2014b) BBC Ten O’clock News, 9 May. 

Hobolt, S. (2014) A vote for the President? The role of Spitzenkandidaten in the 2014 

European Parliament elections. Journal of European Policy, 21(10) 1528-1540. 

Koenig, T., S. Mihelj, J. Downey and M. Gencel Bek (2006) Media Framings of the 

Issue of Turkish Accession to the EU. A European or national process? Innovations, 

Vol. 19, No. 2, pp. 149-169. 

Marsh, M. (2011) The 2009 European parliamentary elections in perspective. In 

Maier, M., Stromback, J. and Kaid, L. (2011) Political communication in European 

Parliamentary elections. Surrey, England: Ashgate, pp. 199-212. 

Mason, P. (2014) Channel Four News, 19 May. 

Mates, J. (2014) ITV News at Ten, 21 May. 

Meyer, C. (2005) The Europeanization of media discourse: a study of quality press 

coverage of economic policy co-ordination since Amsterdam. Journal of Common 

Market Studies, 43 (1) 121-48.  

Papathanassopoulos, S. and R. Negrine (2011) European Media. Structures, Policies 

and Identity. Oxford: Polity. 

Reif, K. and Schmitt, H.  (1980) Nine second-order national elections – A conceptual 

framework for the analysis of European election results. European Journal of 

Political research, 8(1):3-44. 

Schuck, A., Azrout, R., Boomgaarden, H. et al. (2011) Media visibility and Framing 

of the European Parliamentary elections 2009: A media content analysis of 27 

countries, in Maier, M., Stromback, J.and Kaid, L. (2011) Political communication in 

European Parliamentary elections. Surrey, England: Ashgate, pp. 175-198. 



Schuck, A., Xezonakis, G., Elenbaas, et al.  (2011) Party contestation and Europe on 

the news agenda: The 2009 European Parliamentary Elections,  Electoral Studies,  30: 

41–52 

Slaata, T. (2006) Europeanization and the News Media: Issues and Research 

Imperatives. Javnost-The Public, 13 (1) 5-24, 2006. 

Snow, J. (2014) Channel Four News, 21 May. 

Stavrakakis, Y. and Katsambekis, G. (2014) Left-wing populism in the European 

periphery: the case of SYRIZA. Journal of Political Ideologies 19:2, 119-142  

http://dx.doi.org/10.1080/13569317.2014.909266 

Stromback, J. Maier, M. and L. Kaid (2011) Political communication and election 

campaigns for the European Parliament. In Maier, M., Stromback, J. and Kaid, L. 

(2011) Political communication in European Parliamentary elections. Surrey, 

England: Ashgate, pp. 3-16. 

The Sun (2014a) ‘Racism and UKIP’, 17 May. 

The Sun (2014b) Anti-EUs big surge, 28 April. 

Trenz, H.-J. (2004) Media Coverage on European Governance. Exploring the 

European Public Sphere in National Quality Newspapers. European Journal of 

Communication19 (3): p. 291-320. 

YouGov (2014) 

http://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/document/u3p4lxcrh3/YG-

Archives-Pol-Trackers-Europe-Voting%20Intention-210514.pdf 

 

                                                        
i The research on which this work is based was funded through a British Academy 
Small Research Grant, SG130313. 
ii Items were taken from actual newspapers, not their online vesrions. Items that 
mentioned EP2014 in an incidental way, e.g. the elections are on Thursday, were also 
coded but these do not feature in this analysis. There were 69 such items. Items were 

http://dx.doi.org/10.1080/13569317.2014.909266
http://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/document/u3p4lxcrh3/YG-Archives-Pol-Trackers-Europe-Voting%20Intention-210514.pdf
http://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/document/u3p4lxcrh3/YG-Archives-Pol-Trackers-Europe-Voting%20Intention-210514.pdf


                                                                                                                                                               
coded by at least two coders, e.g. inter-coder reliability for the Telegraph was high, 
Kappa 0.688. Differences were resolved to ensure appropriate categorization of items. 
iii  A broadcast news item would be a complete package, with an introduction by the 
presenter preceding it.  
iv The totals are a rough guide only as they may include headlines and text but also 
bylines and caption information.  
v In the item on the debates for the Presidency, the names of the speakers flashes 
across the screen when they are seen speaking. These references, e.g. to Ska Keller,  
Greens, are excluded from this particular list. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Table 1: Total items coded, 22nd April to 22 May 2014 (21 May for TV*) 
 
 Total items 

discussing EP2014  
Total items 

discussing European 
political parties and 
political actors 

Sun 39 0 
Mirror 25 0 
Daily Mail 33 3 
Daily Telegraph 46 9 
Guardian 54 15 
Total newspaper items 197 27 
BBC1 Ten O’clock News*  16 4 
ITV News at Ten* 12 1 
Channel Four News* 14 3 
Total TV news items 42 8 
 

 

Daily Mail Wordcloud provided by Worditout.com 

 

http://worditout.com/word-

cloud/576999/private/15d213520c418c2d6c67a6994314bed6 

http://worditout.com/word-cloud/576999/private/15d213520c418c2d6c67a6994314bed6
http://worditout.com/word-cloud/576999/private/15d213520c418c2d6c67a6994314bed6


                                                                                                                                                               

 

 
Guardian wordcloud provided by worditout.com 

http://worditout.com/word-

cloud/577005/private/8da58b1a604de43269a6963a53c48f78 

 

 

 

http://worditout.com/word-cloud/577005/private/8da58b1a604de43269a6963a53c48f78
http://worditout.com/word-cloud/577005/private/8da58b1a604de43269a6963a53c48f78

