
eprints@whiterose.ac.uk
https://eprints.whiterose.ac.uk

Universities of Leeds, Sheffield and York

Deposited via The University of Sheffield.

White Rose Research Online URL for this paper:
https://eprints.whiterose.ac.uk/id/eprint/231506/

Version: Published Version

Article:

Vessey, D. (2022) First-hand accounts? Walter Duranty, William Henry Chamberlin and 
Eugene Lyons as Moscow correspondents in the 1930s. Journalism Studies, 24 (2). pp. 
209-225. ISSN: 1461-670X 

https://doi.org/10.1080/1461670x.2022.2150876

Reuse 

This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 
(CC BY-NC-ND) licence. This licence only allows you to download this work and share it with others as long 
as you credit the authors, but you can’t change the article in any way or use it commercially. More 
information and the full terms of the licence here: https://creativecommons.org/licenses/ 

Takedown 

If you consider content in White Rose Research Online to be in breach of UK law, please notify us by 
emailing eprints@whiterose.ac.uk including the URL of the record and the reason for the withdrawal request. 

mailto:eprints@whiterose.ac.uk
https://doi.org/10.1080/1461670x.2022.2150876
https://eprints.whiterose.ac.uk/id/eprint/231506/
https://eprints.whiterose.ac.uk/


Journalism Studies

ISSN: 1461-670X (Print) 1469-9699 (Online) Journal homepage: www.tandfonline.com/journals/rjos20

First-hand Accounts? Walter Duranty, William
Henry Chamberlin and Eugene Lyons as Moscow
Correspondents in the 1930s

David Vessey

To cite this article: David Vessey (2023) First-hand Accounts? Walter Duranty, William Henry
Chamberlin and Eugene Lyons as Moscow Correspondents in the 1930s, Journalism Studies,
24:2, 209-225, DOI: 10.1080/1461670X.2022.2150876

To link to this article:  https://doi.org/10.1080/1461670X.2022.2150876

© 2022 The Author(s). Published by Informa
UK Limited, trading as Taylor & Francis
Group

Published online: 01 Dec 2022.

Submit your article to this journal 

Article views: 2653

View related articles 

View Crossmark data

Full Terms & Conditions of access and use can be found at
https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=rjos20

https://www.tandfonline.com/journals/rjos20?src=pdf
https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/1461670X.2022.2150876
https://doi.org/10.1080/1461670X.2022.2150876
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=rjos20&show=instructions&src=pdf
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=rjos20&show=instructions&src=pdf
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/1461670X.2022.2150876?src=pdf
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/1461670X.2022.2150876?src=pdf
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/1461670X.2022.2150876&domain=pdf&date_stamp=01%20Dec%202022
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/1461670X.2022.2150876&domain=pdf&date_stamp=01%20Dec%202022
https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=rjos20


RESEARCH ARTICLE

First-hand Accounts? Walter Duranty, William Henry
Chamberlin and Eugene Lyons as Moscow Correspondents in
the 1930s

David Vessey

Department of History, University of Sheffield, Sheffield, UK

ABSTRACT

Previous studies on Moscow correspondents in the 1930s have
prioritised the work of individual reporters over the infrastructure
that actually conditioned how Western journalists could operate.
This article addresses that imbalance, setting the careers of three
correspondents – Walter Duranty, William Henry Chamberlin and
Eugene Lyons – against the system of censorship and the control
over information that prevailed in the Soviet Union. Using their
published writing rather than newspaper reports, it considers how
they made sense of their circumstances, and rationalised their
subordinacy to Soviet oversight. It argues that for a range of reasons
– ideological sympathy, financial improvement, and professional
security – all three journalists themselves became parts in the
machinery of censorship, learning to self-regulate and calibrate their
reports to satisfy the requirements of the host regime. With the
exception of Duranty, this process was subconscious as much as it
was deliberate, demonstrating how the system eroded individual
agency and journalistic integrity. In affirming systemic constraints
on the activity of Moscow correspondents, the article also
delineates Duranty as a special case of journalists who themselves
became clients of the authoritarian states that they covered.

ARTICLE HISTORY

Received 8 May 2022
Accepted 16 November 2022

KEYWORDS

Foreign correspondents;
Soviet Union; Duranty;
Chamberlin; Lyons;
authoritarianism

Malcolm Muggeridge (1934, ix), a Moscow correspondent for a short-lived period from

November 1932 until the following year, thought Western news coverage of the Soviet

Union was “a joke, being either provided by men whom long residence in Moscow has

made completely docile, or whose particular relationship with the Dictatorship of the Pro-

letariat puts its words into their mouths, or by men who, while trying to say more than

they can, are forced, for interested and quite legitimate reasons, to be discreet.” His con-

tempt for the foreign press corps in the Soviet capital was immortalised in the novel,

Winter in Moscow, a parodical satire on journalists, “fellow travellers“ and the Soviet

regime itself. And Muggeridge’s cynicism – that news on the Soviet Union was distorted

and propagandised –was often taken as an underlying assumption by Western journalists

observing the Bolshevik experiment from afar. Francis Williams (1946, 223), editor of the

Daily Herald in the later 1930s, affirmed the inherent unreliability of reports from the

© 2022 The Author(s). Published by Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives License
(http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/), which permits non-commercial re-use, distribution, and reproduction in any
medium, provided the original work is properly cited, and is not altered, transformed, or built upon in any way.

CONTACT David Vessey d.vessey@sheffield.ac.uk

JOURNALISM STUDIES

2023, VOL. 24, NO. 2, 209–225

https://doi.org/10.1080/1461670X.2022.2150876

http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/1461670X.2022.2150876&domain=pdf&date_stamp=2023-02-09
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
mailto:d.vessey@sheffield.ac.uk
http://www.tandfonline.com


Soviet Union: “No foreign newspaper correspondent in Moscow can cable the news and

the truth as he sees it: only as it is officially approved.”

The distrust articulated by Muggeridge and Williams invites a simple starting question

for considering coverage of the Soviet Union in the 1930s: was the news from Moscow

really “a joke”? As this article suggests, a more complex picture emerges of how

Western journalists operated, and what they could feasibly convey to Anglo-American

audiences about life under the “Dictatorship of the Proletariat.” Certainly, Muggeridge’s

bifurcation of foreign correspondents into either servile puppets or subdued crusaders

harms an accurate portrayal of how journalists worked in totalitarian conditions, and a

more realistic appraisal of how successful Soviet censorship actually was. This article

attempts such a task, using the published testimony of three journalists who between

them accumulated over thirty years’ experience reporting on the Soviet Union: Walter

Duranty, William Henry Chamberlin and Eugene Lyons. Collectively, these three journalists

covered the different media forms represented by correspondents in Moscow. As a wire

service reporter for the United Press agency, Lyons dealt with the handicap of immediacy,

whereas Chamberlin’s position with the Christian Science Monitor (writing, too, for the

Manchester Guardian from 1925) allowed him more freedom to cogitate and take a

panoramic view of the Soviet experiment. Duranty’s role as the New York Times’ represen-

tative in Moscow reflected a hybrid position relative to Lyons and Chamberlin, combining

long-view feature writing (often for the Times’ Sunday magazine) with the more time-sen-

sitive demands of covering day-to-day Soviet affairs.

Historians have often been drawn to these individuals in seeking to document Western

reporting on the Soviet Union. However, there has been a notable decoupling between

restating what journalists were able to communicate and understanding the system

and constraints that largely dictated their marginal autonomy, restricted access to infor-

mation, and precarious professional livelihoods. Various monographs have been pro-

duced on the subject, all without entirely resolving this issue. James Crowl’s (1982)

work on the careers of Duranty and fellow Moscow correspondent, Louis Fischer, is a

straightforward commentary on the journalists’ reports and lacks analysis of the practical-

ities of working in authoritarian conditions. Whitman Bassow’s (1988) overarching study is

a more romanticised portrayal, reflecting his status as United Press’ Moscow correspon-

dent before becoming Newsweek’s bureau chief until the Soviet authorities expelled

him in 1962. More recently, a further wide-ranging volume by James Rodgers (2020) pro-

vides a familiar narrative without breaking new ground on the subject.

Other studies have also featured Duranty, Chamberlin, Lyons and their peers, but again

without evaluating their Soviet careers from an experiential and behavioural perspective.

Marco Carynnyk (1986) examined Duranty’s infamous coverage of the Soviet Famine

(1932-33) – the Holodomor – as has James Mace (1988; 1992), further incorporating

Fischer’s sophistry on the agricultural situation. Additionally, David Engerman (2000), in

his study of American observers and economic modernisation, considered Chamberlin

and Lyons as critical commentators alongside the perspectives of Duranty and Fischer,

although, as will be shown, this distinction is arguably insufficiently nuanced. Allen John-

son’s (2000) doctoral thesis on Moscow correspondents provides a useful chronology on

Duranty, Chamberlin and Fischer, but rarely reaches beyond biography to decipher the

structures and conditions that largely dictated how the Soviet Union was portrayed. Con-

versely, S.J. Taylor’s (1990) study of Duranty is more constructive since it goes further in

210 D. VESSEY



understanding the man and the system as well as the substance of his reports from

Moscow.

The article conceives Soviet censorship in psychological terms as much as the physical

infrastructure of control. There is a growing body of literature on self-censorship in con-

temporary authoritarian settings (Tong 2009; Yesil 2014; Schimpfössl and Yablokov 2020),

but less attention has been paid to historical antecedents. Taras Fedirko (2020, 13), in

writing about domestically based journalists, sees self-censorship as “the interplay

between free will, coercion and obligation”, and this interpretive framework can be repur-

posed for considering the external perspective of Moscow correspondents in the 1930s.

They too operated in a system that was designed to be self-sustaining, engendering con-

formity with direct intimidation held in reserve; a form of gradual behavioural modifi-

cation that was subconscious rather than open and instantaneous. Identifying how and

why this transmutation of professional norms occurred is easier in retrospect. Hence,

the principal sources that this study draws upon are the published memoirs and historical

accounts of the three journalists. This material, precisely because it constitutes “a con-

structed and selective representation of experience” (Thomson 2012, 102), can be more

valuable than daily reports. Selectivity offers a glimpse into the active process of self-

rationalisation or repudiation, with greater distance – both spatial and temporal – pro-

moting self-scrutiny and reflective accounts of covering the Soviet Union.

Duranty, Chamberlin and Lyons all wrote prolifically during and subsequent to their

postings in Moscow. Of Duranty’s work, his collection Duranty Reports Russia (1934) and

his autobiography I Write as I Please (1935) offer the most sustained engagement with

conditions on the ground for journalists. Chamberlin returned to his experiences more fre-

quently, firstly in Soviet Russia (1930), followed by the more critical Russia’s Iron Age (1934),

his autobiographical account Confessions of an Individualist (1940), and, in the midst of the

Second World War, The Russian Enigma (1943). Lyons’ Assignment in Utopia (1937), in

equal measures autobiography and polemic against Bolshevik rule, is arguably the

most illuminating written reflection on the practice of covering Soviet affairs. He also

edited and contributed (alongside Chamberlin) to a general volume on foreign correspon-

dents: We Cover the World (1937).

“Truth” has been described as “the baseline of the space accorded to journalism in

market democracies" (Lloyd 2017, 110), but this was a largely quixotic aspiration in

authoritarian conditions. A binary conceptualisation – as seen in Muggeridge’s moral

absolutes of right or wrong, truth or lie – could never survive the oppressive nature of

Soviet censorship, where a spectrum of possible truth was the reality. Reporters had to

determine what could be communicated without provoking bad favour from the

regime, and whilst attempting not to mislead or betray the trust of their readers. Conse-

quently, a form of osmotic restraint prevailed; journalists as self-regulators who, for a time

at least, contained their inhibitions to accommodate the expectations of their employers

and reconcile ideological sympathies and professional ambitions. Moscow correspon-

dents found themselves working within a culture of dependence, ceding individual

agency and allowing the regime to control the dissemination of information about Com-

munist rule. The journalists attempted to rationalise their circumstances, but the article

shows that, for varying reasons, they inevitably compromised their integrity and

engaged in self-censorship to remain viable in their positions. In confronting this

dilemma (or willingly acquiescing as will be demonstrated in Duranty’s case), the

JOURNALISM STUDIES 211



journalists were arch-pragmatists, revealing what they could – implying or omitting what

they could not – to produce an informed but derivative portrayal of Soviet affairs that was

first-hand in terms of proximity, but not in veracity. Investigation of this case study also

reveals contemporary parallels with foreign correspondents working in authoritarian

states even today.

Personal Background

None of the three journalists operated in a professional vacuum, divorced from their own

backgrounds and ideological predispositions. Chamberlin and Lyons both went to

Moscow with enthusiasm for the Soviet cause, in Chamberlin’s case arriving in September

1922 accompanied by his wife Sonya, a native Russian who had migrated to the United

States as a child. He quickly turned an informal arrangement with the Christian Science

Monitor into a more permanent posting as the paper’s Moscow correspondent,

working also for the Manchester Guardian on an unattributed basis. Chamberlin spent

his post-college years immersed in Soviet affairs. He reflected that “when I read books

or news despatches on Russia it was with the eye of a partisan” (Chamberlin 1940, 69).

This ardour was evident in his early career as a journalist; indeed, from 1920 onward he

wrote for Soviet Russia, the paper of the unofficial Soviet bureau in New York, using the

pseudonym A.C. Freeman (Chamberlin 1937, 207). Hence, Chamberlin departed for

Moscow already favourably disposed to the Soviet experiment, or with “a strong senti-

mental sympathy” as he described it (Chamberlin 1937, 205).

Lyons (1937a, 96) viewed Chamberlin’s journalism as “always exact and scholarly and

passionless.” Muggeridge (1972, 233), however, thought that Chamberlin, in common

with other Western reporters, consciously maintained an equilibrium in his overall cover-

age of the Soviet Union, using “his complaisant coverage in The Guardian to offset any

sharp criticism of the regime he might essay in the Monitor. By playing off one against

the other he managed to achieve the delicate balancing act of keeping on his feet in

the USSR without becoming its committed stooge.” In his writing, Chamberlin accepted

this hypothesis for describing his Soviet career, although this was by no means a static

picture during his twelve years in Moscow. In the aftermath of the Bolshevik Revolution,

he saw his defence of Communism as inversely proportional to the depth of external

denunciation: “The violence of many of the attacks on Bolshevism acted as a boomerang

and helped to strengthen the faith of believers like myself” (Chamberlin 1940, 69).

However, exposure to the Soviet Union led to a gradual shift in Chamberlin’s ideological

perspective.

Chamberlin (1940, 97) identified 1924 as the time when “the last traces of partisanship

slipped away”, although he also saw the wider period of 1922–1929 as “progress to a half-

way house in my Russian education” where his partiality gave way to “a kind of detached

neutrality” (Chamberlin 1937, 218). His remaining years in the Soviet Union are perhaps

best distinguished as a period of silent antipathy that was released when he relinquished

his Moscow posting in March 1934. In Russia’s Iron Age, published later in the year, he had

formed the conviction that “the Soviet regime… can only be understood as an example

of historical tragedy of the deepest and truest type, a tragedy of cruelty” that was rooted

in “perverted, fanatical idealism” (Chamberlin 1970, 374). Communism, as it had evolved

under Stalin’s leadership, had become “thoroughly reactionary” and could be compared

212 D. VESSEY



“to an amazing extent in practice to the patterns of Fascism” (Chamberlin 1937, 234–5). As

a form of personal penitence, Chamberlin (1940, 170–1) “rediscovered and cherished with

tenfold conviction my instinctive individualist faith.” In subsequent decades he even

became an uncompromising right-wing conservative, supporting the anti-Communist

crusade of Senator Joe McCarthy (Taylor 1990, 235).

Lyons’ emotional state followed a similar trajectory to that of Chamberlin. He grew up

in poverty in the East Side of New York, and this seems to have animated a determination

to escape the conditions of his formative upbringing, as well as his early affinity for the

Soviet project. He was a willing convert; as he wrote in Assignment in Utopia, “We

envied the men and women who lived and fought within the circles of light shed by

the heroes of the triumphant class war. We decked the revolution in the opalescent

raiment of our visions. A Fatherland at last, and a focus for our hopes!” (Lyons 1937a, 9)

Before leaving for Moscow, he edited the Soviet Russia Pictorial run by the Friends of

Soviet Russia, as well as working for TASS, the Soviet news agency, between 1924 and

1928 (Lyons 1937a, 37). On becoming United Press’ Moscow correspondent, he saw his

task as “of immense strategic importance in the further service of [the] cause” (Lyons

1937a, 48).

Lyons arrived in Moscow in February 1928 with his wife and five-year-old daughter. His

supportive inclination imperceptibly dissipated as his ideological fervour faded. This was a

sub-conscious process, part of an internal battle against a stubborn willingness to self-

correct and obfuscate the harsh reality of what he witnessed. He acknowledged how

his reports became increasingly marked by “an ironic phrase, a cynical turn of thought,

a stress on the untidy side of Soviet life” that would have been unimaginable during

the initial phase of his stay (Lyons 1937a, 230). In March 1931 when Lyons returned to

the United States on holiday, his doctrinal volte-face was still not quite complete: “my

old inhibitions, the inner compulsion to save face for the revolution, won out in my

mind” (Lyons 1937a, 399). Nevertheless, there seemed to be a teleological dimension

to Lyons’ mental transformation. He left his posting in January 1934 after reporting

rumours of Japanese aggression on the Soviet Union’s eastern periphery. United Press

withdrew him under threat of expulsion by the Soviet authorities, but such was Lyons dis-

illusionment by this time that it may have been a subliminal act of self-sabotage to bring

an end to his tenure in Moscow.

The narrative arc of Duranty’s career was notably distinct from that of Chamberlin and

Lyons. In their cases, Russia’s Iron Age and Assignment in Utopia were garlanded for their

anti-Bolshevism and restored the perception of professional integrity, whereas posterity

has been much less generous to Duranty’s reputation. Born in Liverpool, a graduate of

Cambridge with a first-class degree in Classics, Duranty rose in prominence to become

the doyen of the foreign press corps in Moscow. From 1913, he worked as the Paris cor-

respondent of the New York Times before being posted to Riga in October 1919 to cover

events in Russia. This was as close as Western correspondents could get during the

Russian Civil War, and the remoteness to the action and reliance on White Russian con-

tacts caused a speculative quality to reports on the conflict. Duranty’s initial coverage

was excoriating, a fact that almost curtailed his Moscow career before it had even

begun. He was eventually granted a visa to report directly on the Soviet Union in

August 1921, becoming part of the Times’ expensive expansion of its foreign service

JOURNALISM STUDIES 213



which was estimated to cost $100,000 per year for its Moscow bureau alone (Hohenberg

1964, 265).

Duranty saw himself as someone whomaintained professional distance in his coverage

of Soviet affairs, an impression endorsed, albeit in a clinical sense, by Lyons. He thought

that Duranty was “Urbane, clever to a fault, a scintillating talker, [but] he remained, after

all his years in Russia, detached from its life and fate, curiously contemptuous of Russians”

(Lyons 1937a, 67). In Winter in Moscow, Duranty was caricatured as Jefferson, revealed by

his oft-repeated refrain that “you can’t make an omelette without breaking eggs” in

shrugging off the worst excesses of the Soviet regime. The phrase originated in a

poem entitled “Red Square” that Duranty published in the Times in September 1932,

but it became more synonymous with his attempt to explain away the Soviet Famine

in subsequent months (Taylor 1990, 185). Muggeridge’s Jefferson is depicted somewhat

pitiably without attenuating the essential venality to Duranty’s character; “a little

gymnast” caught between acting as the sponsored spokesman for the Soviet state and

maintaining a veneer of objectivity to the outside world (Muggeridge 1934, 171).

Whether Duranty was in the pay of the Soviet Union was a matter of open conjecture

amongst Western journalists. In an interview with Marco Carynnyk (1986, 84) in May 1982,

Muggeridge divulged that “Some people believed that the authorities had a hold on him

because he had been involved in some business with money that would have made

difficulties for him.” Lyons also thought that the relationship was transactional,

suggesting to James Crowl (1982, 35) that the Soviets had supplied Duranty with an apart-

ment, car and mistress as remittance for his compliance. This latter detail may have been

particularly significant: Taylor (1990, 230) posits that Duranty’s Russian mistress, Katya,

also mother to his son Michael, probably reported to the Soviet secret police, the

OGPU (as well as its successor, the NKVD), using the family connection as leverage

against Duranty. More broadly, British observers also designated Duranty as firmly in

the Soviet camp. L.E. Hubbard, an official at the Bank of England who met Duranty

during a visit to Moscow in 1934, described him as “rather persona grata at the

Kremlin, which is another way of saying that he has been more favourable to Russia

than most of the foreign correspondents” (Vyvyan 1934, 428).

Perhaps motivated by a desire to protect his reputation in retirement, Duranty was

more guarded about his personal beliefs and influences than Chamberlin and Lyons.

He was awarded the Pulitzer Prize in April 1932 for his reports from the Soviet Union,

the citation describing his work as “marked by scholarship, profundity, impartiality,

sound judgement and exceptional clarity” (Conquest 1986, 320). In his acceptance

speech, he professed his admiration for the regime, but not as part of wider acceptance

of Communist doctrine:

I discovered that the Bolsheviks were sincere enthusiasts, trying to regenerate a people that

had been shockingly misgoverned, and I decided to try to give them their fair break. I still

believe they are doing the best for the Russian masses and I believe in Bolshevism – for

Russia – but more and more I am convinced it is unsuitable for the United States and

Western Europe (Taylor 1990, 183).

Amidst growing unease about the quality of his reports (Bassow 1988, 72), the United

States’ diplomatic recognition of the Soviet Union in late 1933 allowed Duranty a valedic-

tory farewell fromhisMoscowposting. In the presence ofMaximLitvinov, hewas honoured

214 D. VESSEY



with special mention and a standing ovation at a banquet at New York’s Waldorf-Astoria

Hotel to celebrate the landmark occasion. Stalin even wrote to Duranty to praise his

efforts to “tell the truth” about the Soviet Union in the wake of diplomatic recognition.

In doing so, he effectively confirmed Duranty’s client status by observing, “you bet on

our horse to win when others thought it had no chance and I am sure you have not lost

by it” (Taylor 1990, 192). Duranty left his role as the Times’ Moscow correspondent in

April 1934, although he returned periodically as a special correspondent, including a

final visit in 1940.

Sources of Information

The backgrounds and motivations of the three journalists, whether political or pecuniary,

undoubtedly influenced their day-to-day practice in covering the Soviet Union. But there

were also routine difficulties, notably with the language that meant reliance on translators

who could often be compelled to report to the OGPU. Chamberlin avoided this issue by

relying on his wife Sonya, but Duranty never mastered Russian, and he and Lyons both

had to enlist local support (Bassow 1988, 50–1). This was paramount because foreign cor-

respondents depended to an unwelcome degree on the Soviet press for information. State

control ensured that this had already been censored for domestic purposes, such that

Pravda and Izvestiaboreminimal resemblance toWestern newspapers that had been trans-

formed by the “new journalism” of the early twentieth century. Chamberlin (1970, 138)

detailed the rather colourless character of Soviet papers, recording that “Ordinary crime

and scandal are rigidly barred from the columns of Russian newspapers. One would also

look in vain for household hints, fashion and society articles, crossword puzzles, stock-

exchange quotations, professional sport news, rotogravure supplements, and comic

strips.” Beyond these differences, the underlying nature of the Soviet press was also ques-

tioned by the journalists who had to resist equivalencewith Anglo-American papers. Lyons

(1937a, 105) recognised this challenge, acknowledging that “The press is not primarily a

conveyor of news at all. It is first of all an agency of the Soviet regime in accomplishing

its political and economic objectives.” It was, nevertheless, all that the journalists had to

work with and formed the basis of information gathering on the Soviet experiment.

Reading newspapers in an interpretative sense, as opposed to literally, became a staple

technique of covering the Soviet Union. Lyons (1937a, 107) wrote about decoding “solid

facts behind official euphemisms” and deciphering “the accent of an article” beyond its

apparent message. He thought that this constituted three-quarters of a Moscow corre-

spondent’s news output, revealing the extent to which coverage of Soviet affairs had

been pre-filtered, with Western journalists repackaging an already spoiled product. Inevi-

tably, this had an enervating effect; the “swashbuckling correspondent was quickly

reduced to quiescence” by the stultifying routine (Lyons 1937a, 465–6). Duranty,

however, saw things differently, crediting the Soviet press with a more open dialogue

on the regime’s successes and failures. In a report originally filed from Paris in June

1931, he wrote that “It cannot be said… that the Kremlin abuses the terrific power of

the press”, and praised the tolerance for freedom of expression:

Its chief beauty is that few save the very highest dignitaries are spared from blame. Some cub

reporter on the Communist Youth Pravda or an illiterate worker can sling a pebble at the

JOURNALISM STUDIES 215



railroad commissariat and get away with it if he only has got facts to back his charge (Duranty

1934, 204).

“Self-criticism”, as Duranty described this practice, served a function beyond his defence

of the regime’s illiberalism; in Duranty’s writings, it was a theory that primarily vindicated

his apparent insight in translating Soviet affairs to foreign audiences.

Beyond the press, journalists also relied on official communiques to follow develop-

ments. The release of these updates was deliberately choreographed to foster depen-

dence and discourage individual agency. Duranty wrote about the procedure at length

and the impact of overnight statements on his – by Moscow standards – lavish social

life. He complained that “No foreign correspondent in Moscow to-day dares to go out

anywhere to dinner without leaving a message to say where he can be reached and

even the soberest and most respectable reporter who seeks his lonely couch at ten

o’clock never knows when he may be roused from slumber” (Duranty 1935, 191). Lyons

(1937a, 108–9) recounted that these dispatches were even distributed at the homes of

the censors rather than the Foreign Office, reinforcing the journalists’ subordinate status.

Another mechanism of control was to restrict access to interviews with Soviet officials.

When these were granted, especially in Stalin’s case, they served as accolades for those

journalists who had most faithfully represented the Soviet Union to the outside world.

Lyons was the first to receive the favour in November 1930 when the interview coincided

with rumours of Stalin’s assassination. He (Lyons 1937a, 385) was at a loss to explain his

preferential treatment, noting that other “less outspoken” correspondents had been over-

looked, but we know from Assignment in Utopia that he remained essentially dutiful and

pro-Soviet in his outlook at this moment. Lyons was impressed by Stalin, commending his

sincerity and geniality, although he regretted that the opportunity had been “frittered

away” in his eagerness to please; indeed, he even invited Stalin’s oversight after being

provided with a typewriter to draft his report on the spot, an apt metaphor for the

wider conformity engendered by the Soviet regime (Lyons 1937a, 388–92). Following

Lyons’ interview, Duranty also received an audience with Stalin in December 1930, a

reflection of his stature (or biddable nature) that meant he merited the same treatment

(Crowl 1982, 123–4). A second interview followed on Christmas Day 1933 before his retire-

ment from Moscow.

The other conventional means of collecting information about the Soviet Union was

via observation and contact with domestic sources, but this was fraught with risk. Cham-

berlin (1970, 168) observed that “Many Russians would as readily spend an evening with a

man in an advanced state of typhus as with a foreigner”, and the threat of the OGPU acted

as a recurrent source of restraint on both parties. Chamberlin adapted his behaviour to

the OGPU’s surveillance, conversing with “non-Communist Russians only in the strictest

privacy”, and further acting on the assumption that his correspondence was checked

and telephone calls monitored (Chamberlin 1940, 105). News coverage therefore had

to be sacrificed to the underlying inhumanity of the situation, particularly when arrest,

exile and worse might follow for Russians who associated with foreign journalists (Cham-

berlin 1937, 215). However, Duranty, since he was not squeamish about Bolsheviks “break-

ing eggs”, had a different perspective:

The average Russian would sooner tell you what you want to hear, especially if he suspects

that you want to hear something lurid, than any plain, unvarnished fact. He is not consciously

216 D. VESSEY



lying or trying deliberately to deceive… but the division in his mind between romance and

reality is more nebulous than with Western nations (Duranty 1935, 125).

Yet this thesis on the acquiescent quality of the Russian people could work both ways,

with foreign journalists only seeing what they wanted to of the Soviet experiment. As

Chamberlin (1943, 15) accepted, observation was influenced by someone’s preconcep-

tions; “the enthusiast saw radiant joy written in every countenance”, whilst antagonists

could only ever perceive “men and women so bowed down with gloom and fear.” The

implication is that Moscow correspondents learned to do both simultaneously: recognis-

ing as best they could the reality of Soviet rule without provoking the hostility of the

regime.

Censorship

However the journalists operated, their efforts were always influenced by the existence of

censorship. This was twofold: actual obstruction by the censor based in the Press Depart-

ment of the Commissariat for Foreign Affairs – the Narkomidel (NKID), nicknamed the

“Nark” – but also psychological congruence, working within the reality of censorship

rather than trying fruitlessly to evade the constraints placed on foreign journalists. Cham-

berlin and Lyons both viewed Soviet censorship with varying degrees of acceptance and

frustration during their Moscow careers. In Soviet Russia, Chamberlin was initially sanguine

about the encumbrance, writing that it was “not severe, as censorships go, and shows a

slow but steady tendency toward giving the foreign journalist increasing latitude in con-

veying impressions as well as facts” (Chamberlin 1930, 394). Agreeing dispatches was con-

ducted cordially, and mutual accommodation could be reached with the censor’s office;

what he called “friendly philological discussions” about the meaning of particular words

and phrases (Chamberlin 1930, 394–5). At this stage, Chamberlin (1930, 395) saw censor-

ship as a necessary evil given external animosity towards the Soviet Union, and recalled

“very few important pieces of news which have been completely suppressed by the Soviet

censorship during the last few years.” In Chamberlin’s view, the tacit understanding that

anything already printed in the state-controlled press could be safely passed on to

Western readers allowed journalists to operate with relative independence. He perceived

“no insuperable barriers placed in the way of free investigation” (Chamberlin 1930, 396).

Chamberlin saw the situation very differently after departing Moscow. In Russia’s Iron

Age, he admitted that “it was impossible to convey… an absolutely uninhibited, full, and

rounded description of the dramatic and sometimes tragic events which I was witnessing”

(Chamberlin 1970, viii). In the aftermath of the Soviet Famine, he reversed his earlier belief

about the unfettered flow of news, recording amazement about “the number of impor-

tant events which either were never reported abroad or were described in such evasive

fashion as to convey no real idea of what was happening” (Chamberlin 1940, 113). This

was perhaps an exaggeration, but it reflected Chamberlin’s undisguised discomfort at

his own contribution to the operation of Soviet censorship.

Lyons shared Chamberlin’s evolving position on the strictures of censorship. His

employment as a wire service reporter magnified the issue since time pressures – the

incentive to be first in breaking news – often dictated producing dispatches that

already framed the story in a manner palatable to the regime. Nevertheless, he was

mostly untroubled by censorship during the early years of his stay in Moscow, claiming

JOURNALISM STUDIES 217



that “Except for the attendant physical annoyances, the censorship did not seem to me at

all stringent. Most of my dispatches passed muster so easily that I could only wonder why

certain of my colleagues fussed and fumed at the restraint” (Lyons 1937a, 110). Even as he

became more disgruntled, he had already adjusted himself to the system. Certain stories

that were privately discussed between correspondents – for example, the torture

methods of the OGPU – were never reported. To do so “would have amounted to open

declaration of war” against the Soviet authorities. Moreover, the omertà – code of

silence – within the press corps meant a reporter could never be sure his indiscretion

would be defended by colleagues wary of their own position (Lyons 1937a, 462).

Duranty was more circumspect in his ruminations on censorship, a reflection of the

extent to which his career in Moscow hinged on reciprocity; privileged treatment in

return for a favourable or legitimising presentation of the Soviet regime. He thought

that censorship was “applied with intelligence and moderation”, though he regretted

its existence, arguing that it encouraged Western audiences to place their faith in

reports from Riga and other centres of “anti-Soviet information” where “monstrous inan-

ities… gain ready credence” (Duranty 1934, 206–8). In an article in The Spectator, Duranty

(1932) criticised the British press for not stationing correspondents in Moscow (The Times’

representative, R.O.G. Urch, remained in Riga) and propounded his belief that “In principle

anything may be telegraphed if the correspondent can establish its truth.” For the most

part, however, Duranty remained indifferent to the effects of censorship since he had

broadly aligned himself with the Soviet interest. He therefore, as Taylor (1990, 178)

suggests, knew well enough “what would and would not pass, and he didn’t waste

time writing what wouldn’t go out.”

In his historical account, Whitman Bassow (1988, 77) described the censorship process

as a negotiation, where “bargaining skills and tenacity” could, by implication, prove deci-

sive and allow problematic stories to be approved. But this credits more agency to foreign

reporters than they could ever realistically exercise. Muggeridge’s (1972, 223–4) character-

isation portrayed journalists as deferential observers rather than “free agents”, “watching

anxiously… dreading to see a pencil picked up to slash something out.” Indeed, Cham-

berlin described how conformity became a mental condition, with prolonged exposure

to “indirect pressure” breaking down the correspondent’s resistance. He believed that

this could be detected in a universal “bowdlerisation of style… a tendency to resort to

ambiguous phrases in describing unpleasant facts”, and the reticence of reporters to

even bother to draft stories that would certainly be rejected by the censor (Chamberlin

1940, 113). In this way, censorship became self-perpetuating without the Soviet auth-

orities needing to intervene more directly.

Censorship was also underpinned by practical constraints beyond the approval,

modification or rejection of individual stories. Visas were only granted to visiting journal-

ists on a rolling six-month basis, and leaving the Soviet Union even for a short period

required a new application. The effect, as Chamberlin (1970, 149) wrote, was that they

acted as “a convenient Sword of Damocles to suspend over the head of an unruly corre-

spondent.” Delays in approving visas were interpreted as a warning that the individual

had transgressed in their reports. Lyons (1937a, 546–7) found himself in this position fol-

lowing a holiday in Berlin in January 1933 having filed a story about the forced deporta-

tion of 40,000 Cossacks from towns in Kuban in the North Caucasus. Duranty also felt

threatened when a report on the Soviet Famine in December 1932 was deemed

218 D. VESSEY



dangerously accurate in contrast to his usual obfuscation. In conversation with William

Strang, a member of the British Diplomatic Service at the Moscow Embassy from 1930

to 1933, Duranty confided that

emissaries from governing circles… reproached him with unfaithfulness. How could he, who

had been so fair for ten years, choose this moment to stab them in the back, when critical

negotiations were taking place and when the prospects of recognition by the U.S.A. was

brightening? What did he mean by it, and did he not realise that the consequences for

himself might be serious. Let him take this warning (Strang 1932, 209).

He clearly took the reprimand seriously, not least because the Soviet authorities had pre-

viously made an example of foreign reporters who had incurred disfavour, as in the case

of Paul Scheffer, correspondent for the Berliner Tageblatt, who was refused re-entry in

November 1929 (Johnson 2000, 539).

Travel could also be prohibited, most notably between March and September 1933 to

prevent Western journalists from witnessing the death toll caused by the famine. With

some exceptions (including Muggeridge, Ralph Barnes of the Herald Tribune, and the vis-

iting Welsh journalist, Gareth Jones), the foreign press corps was confined to Moscow.

British officials recorded cases where the Soviets had “too curious visitors removed in

motors and private trains from cities where conditions are particularly bad” (Ovey

1933a, 218). Chamberlin (1930, 395–6) had previously cherished his freedom to travel,

declaring that accusations of official supervision were “baseless” and that the OGPU’s

reach did not extend far beyond Moscow. He viewed the ban as “unprecedented”, but

in both instances his assertions did not quite reflect the reality of travelling in the

Soviet hinterland (Chamberlin 1970, 82). Rhea Clyman, a Canadian journalist who pub-

lished a sensational five-part series in the Daily Express on her unsanctioned visit to

Kem on the edge of the White Sea – the “town of the living dead” (Clyman 1932) as

she described it due to the OGPU’s labour camp in the area – was arrested at gunpoint

and deported in September 1932 for what the Soviets regarded as “lying and provocative”

articles about her experience (Anon. 1932a). By 1936, journalists could only travel after

meeting strict conditions, including submitting a detailed itinerary to the required

agencies (Margulies 1968, 137–8).

Access to means of communication also inhibited reports on Soviet affairs. Here, a

basic quandary preoccupied journalists: the telegraph offered speed but was always

subject to censorship; dispatches via mail could be more open but would arrive belatedly

and the story might be lost to a rival agency or publication. Greater latitude was initially

allowed with telephone communication when this became more commonplace, with

Lyons (1937a, 562) suggesting that the Press Department “winked at the procedure.”

However, this method, as well as sending mail via diplomatic pouches, brought its own

risks since, as Chamberlin (1937, 214) recorded, the Soviets maintained close scrutiny of

even “the smallest and most obscure” Western newspapers. In March 1933, Lyons’ use

of the telephone was threatened with the cancellation of his correspondent’s card and

expulsion from the country if he continued (Ovey 1933b, 320). The only recourse,

especially when the telephone was proscribed, was to employ “cryptic and ambiguous

phrases" and hope that “uninitiated” readers understood the underlying message (Cham-

berlin 1934; 1943, 4–5).

JOURNALISM STUDIES 219



Some techniques were developed to gather and communicate news more accurately

and expediently, but these made minimal difference in mitigating censorship. Lyons

(1937b, 9–10) noted that the foreign press corps possessed a group consciousness that

could reveal previously unknown stories if one listened correctly, but it mostly provided

a source of solidarity between correspondents. Chamberlin (1937, 216–7) also referenced

the “art of reading between the lines” of press reports and scouring Party lists to see

whose stock was up or down in the Soviet hierarchy. However, this method had to be con-

sidered in light of the intended audience. This encompassed the readers of newspapers,

but also in an intermediate sense the proprietors and editors on whom a journalist’s pos-

ition in Moscow was contingent. Chamberlin’s role with the Christian Science Monitor

allowed him greater freedom to produce “dispatches of a solid interpretative character”,

but too much interpretation would alienate the regime and lead to “a cold reception” for

the correspondent from his employer (Chamberlin 1937, 211–5). Moreover, Lyons con-

tended that journalists always struggled to communicate the alienness of the Soviet

Union to the West. This was true of the “Industrial Party” show trial in November 1930

that acted as a precursor to the grander set-piece occasions of Stalin’s subsequent

purges. The audience, Lyons (1937a, 379) thought, “read of witnesses and evidence

and confessions, judges and verdicts, and translated those words in the language of his

own experience.” Audience demands also brought other pressures by the 1930s. Interest

in the Soviet Union was heightened in capitalist democracies by the experience of econ-

omic depression and mass unemployment, and readers wanted hopeful narratives rather

than harsh reality. Moscow correspondents had to adjust their coverage to this new

expectation.

Self-Reflection

For the most part, correspondents rationalised their circumstances and made the best of a

bad situation. This became second nature to Duranty. He saw his role as that of a mediator

between the Soviet Union and the watching world, absolving himself of responsibility for

a faithful portrayal of totalitarian rule. In a remarkably dispassionate explanation in I Write

as I Please, Duranty (1935, 197) admitted that “I did not particularly ask myself whether it

[Bolshevism] was a right path or a wrong path…What I want to know is whether a policy

or a political line or a regime will work or not, and I refuse to let myself be side-tracked by

moral issues". No apology followed for finessing his coverage; the only regret was that he

became too good at his job and “gauged the ’Party Line’ with too much accuracy”: “I had

tried to make myself think like a true-blue Stalinist in order to find out what true-blue Sta-

linists were thinking, and had succeeded only too well” (Duranty 1935, 277–8).

Duranty’s theory of “self-criticism”, originally proposed in a report from August 1930,

allowed him to defend his record by reinstating a pluralistic element into Soviet affairs.

He defined the practice as a “safety valve” that satisfied the Russian people’s “streak of

anarchic iconoclasm” and held the regime to account (Duranty 1934, 204). By relaying cri-

ticisms published in the Soviet press, he maintained his apparent impartiality – or what

James Mace (1992, 120) has described as “pseudo-objectivity” – because he was

passing on a semblance of dissent and highlighting the state’s failings as well as its tri-

umphs. Duranty’s skill, or so he thought, was to see through “self-criticism” to divine

the reality: “To employ it rightly brings the rhythmic charm of perfect balance; to

220 D. VESSEY



misuse it means disaster” (Duranty 1934, 204–5). As he wrote in the Times’ Sunday maga-

zine in an article entitled “Russia’s Ledger: Gain and Cost”, the foreign correspondent’s

craft entailed reporting in such a way that “The full picture marks the black spots but

does not omit the rosy glow, and balances errors and shortcomings by success and

achievement” (Duranty 1934, 330). Instead, this high-wire act – remaining “critical and

truthful, but not malevolent and hostile” (Anon. 1932b) – was a veil for a more covert will-

ingness to self-censor and publicise the regime’s approved face to the wider world.

Lyons was more honest about his shortcomings. On a practical level, journalists had

“jobs to protect and families to feed” (Lyons 1937a, 287). He and his colleagues were

also “lulled into conformity” due to their privileged status in relative terms, “insulated

against the physical shocks of Soviet conditions” (Lyons 1937a, 467). Conversely, Cham-

berlin was more defensive about his own record. He wrote about eschewing the

“cheap publicity” that would have accompanied expulsion from the Soviet Union, believ-

ing that this fostered “a natural suspicion… that a correspondent…may be prone to

exaggeration from a sense of personal grievance” (Chamberlin 1940, 165). This would

potentially reinforce Soviet counter-claims about the journalist’s credibility, as in the

case of Rhea Clyman. Chamberlin could only regret that his early work, distilled in

Soviet Russia, “suffered somewhat from the self-imposed censorship dictated by the

desire to remain in the Soviet Union.” This admission, however, was further qualified;

he thought that “the margin between what I wanted to write and what could be

written in the circumstances was not unduly wide” (Chamberlin 1937, 222).

This equivocation can be seen in Chamberlin’s five-part series on the aftermath of the

Soviet Famine that was printed in the Manchester Guardian in October 1933. Following

Duranty, who was the first Western journalist to receive permission, Chamberlin and his

wife toured the famine-affected regions of Ukraine and the North Caucasus after the

travel ban had been lifted. Duranty, replicating his earlier paralogism that the Holodomor

had seen “no actual starvation or deaths from starvation but…widespread mortality from

diseases due to malnutrition”, pronounced himself satisfied that an abundant harvest “is

already mitigating conditions to a marked extent” (Duranty 1933; 1934, 323). Chamberlin

(1933a) was franker about what he witnessed, reporting that “hunger, accompanied by

quite abnormal mortality, had prevailed with varying degrees of intensity from January

until June”, but he also praised Soviet “organisation and discipline” in responding to

the catastrophe. His second article, detailing a visit to Kazanskaya on the Kuban River,

recorded that the town’s “ordeal… had been terrible”, but also suggested that mortality

figures were contradictory, allowing the numbers provided by local Soviet officials to

stand with equal merit to his own observations (Chamberlin 1933b). The contrast with

Russia’s Iron Age is stark; freed from a compulsion to self-censor, he stated plainly that

“I have no hesitation in saying that the southern and southeastern section of European

Russia during the first six months of 1933 experienced a major famine” (Chamberlin

1970, 82). The famine was, Chamberlin (1970, 88–9) continued, “deliberately employed

as an instrument of national policy.” A private estimate that the famine had caused 4–5

million deaths was noticeably absent from his contemporary reports (Strang 1933, 334).

The final article in Chamberlin’s Guardian series epitomised the stifling effect of Soviet

censorship. Even at this stage, the desire to remain in situ induced accommodation with

Soviet narratives on the causes of the famine. He obtained testimony from several villages

JOURNALISM STUDIES 221



in the Kiev region, but defaulted to the state’s hypothesis for explaining deaths amongst

the peasantry, shifting blame from the policy of forced collectivisation to the individual:

Perhaps those who died were often old-fashioned peasants who simply could not conceive of

life without their individual farm. The ordeal seems almost incredible; yet one remembers

that in the seventeenth century there were thousands of authenticated cases of Old Believers

who burned themselves alive as a protest against what they regarded as the sinful heresies of

a changing time (Chamberlin 1933c).

In the end, Chamberlin’s rationalisations ring hollow to a modern audience. His con-

clusion, which emphasised the toll of hunger and disease, retained an optimistic tinge;

the collectivist spirit as a potential cure rather than the cause of the suffering. In contrast,

he wrote later that “The horror of this last act in the tragedy of the individual peasantry is

perhaps intensified by the fact that the victims died so passively, so quietly, without

arousing any stir of sympathy in the outside world” (Chamberlin 1970, 88). He was not

an apologist on Duranty’s scale, but alongside Lyons, he played his own part in exculpat-

ing the Soviet regime.

Conclusion

Chamberlin’s retrospective mindset is perhaps the most interesting of the journalists. He

was not unrepentant like Duranty, nor did he subscribe to the acerbic self-abnegation of

Lyons. But even in Duranty’s case, the individual cannot be neatly separated from the

system; indeed, ascribing agency when often the only choice was to acquiesce or be

expelled risks historical anachronism. Moscow correspondents saw their autonomy and

professional standards marginalised by the determinism of Soviet censorship. They

could chip away at the edifice of official rebuttal, but they also had to conform to

protect their livelihoods. If they resisted, they would be replaced by someone who was

more compliant, that is if their publication was not blacklisted by the regime. Coverage

of the Soviet Union was far from “a joke” – this denigrates journalists who, with varying

degrees of commitment, did seek to genuinely explain the Soviet experiment to

Western audiences – but nor did first-hand contiguity ensure veracity in how news was

framed or whether it was even reported at all.

The experiences of Duranty, Chamberlin and Lyons presaged those of the next gener-

ation of Moscow correspondents during the Second World War. Just as journalists

acclimatised to operating in totalitarian conditions, so did the Soviet state use the

period to formalise its approach to censorship. Wartime enabled more rigid restrictions

on the activity of visiting reporters working in what Henry Cassidy (1943, 7), Associated

Press’ correspondent, called “the censor-tight cylinder of Moscow.” As the News Chron-

icle’s Paul Winterton recalled, “The sinister thing about all this is that of course when

we can’t get first-hand news…we try and justify our existence here by re-writing the

tripe which the Russian newspapers print, dressing it up attractively and sending that”

(Cockett 1988, 521). He could have been writing about his predecessors of a decade

earlier. They experienced the same demoralising pressure to “play the game” as Lyons

(1937b, 14) put it. However, it was a game where the Soviets set the rules and, conse-

quently, were always likely to emerge victorious.

Nevertheless, in acknowledging the systemic constraints on Moscow correspondents,

Duranty’s case merits special consideration. His pusillanimity and lack of introspection

222 D. VESSEY



ensured that his career continues to serve as a lightning rod for historical criticism of the

Soviet Union and “fellow travellers” in the West. There have even been calls – led by Ukrai-

nian émigré organisations – for the Pulitzer Prize Board to revoke Duranty’s award (McCol-

lam 2003). In November 2003, the board refused the demand on a technicality, arguing

that Duranty’s submission – thirteen articles covering the period 1931–32 – was not

undermined by the flaws present in his subsequent reports on the Soviet Famine.

Perhaps more constructively, Duranty’s Moscow career reminds us of the road not

taken by the majority of foreign correspondents, and the risks to personal safety shoul-

dered by reporters working in anti-democratic arenas. As Steve Rosenberg (2022), the

BBC’s Russia Editor, wrote of the invasion of Ukraine in March 2022 – Russia’s “Special Mili-

tary Operation” in euphemistic terms – he had witnessed the country turn into “a parallel

universe, Orwellian, where invasion is liberation, where aggression is self-defence and

where critics are traitors.” In the 1930s, Duranty would never have made comparable com-

ments even if conditions allowed.

The findings of this article suggest historical parallels with the contemporary world, not

least because the same tactics are still being employed to constrain media freedoms and

the work of foreign correspondents. The Foreign Correspondents’ Club of China noted in

its annual report for 2021 that coverage of China is becoming increasingly remote due to

the harassment of journalists, including the weaponization of visas in at least twenty-two

cases (Foreign Correspondents’ Club of China 2021, 2–3). The practice has also been

reprised in Russia. The BBC’s Sarah Rainsford was refused a visa renewal in August

2021, arguing that this was indicative of “an increasingly difficult and repressive environ-

ment” for foreign reporters (Rainsford 2021). Many media organisations, such as Bloom-

berg and the New York Times, withdrew their representatives in the wake of the

Ukrainian invasion after the passage of legislation criminalising freedom of speech,

although some have subsequently returned. Self-censorship also reflects historical conti-

nuity. In April 2022, the board of the Hong Kong Foreign Correspondents’ Club, in a first

for the organisation’s history, stifled a protest against the arrest of local journalists,

deeming that this would invite “unwanted attention” on the club (McLaughlin 2022). In

short, the experience of Moscow correspondents in the 1930s is not an isolated

example, and we need further research into the historical antecedence of self-censorship

to better understand its enduring pervasiveness in our own time.

Acknowledgements

The author would like to thank Professor Adrian Bingham for his encouragement and invaluable

advice on earlier drafts of this article.

Disclosure Statement

No potential conflict of interest was reported by the author(s).

References

Anon. 1932a. Moscow to Deport Woman Journalist. Daily Express, 21 September.

Anon. 1932b. New Statesman and Nation, 24 September.

JOURNALISM STUDIES 223



Bassow, W. 1988. The Moscow Correspondents: Reporting on Russia from the Revolution to Glasnost.

New York: William Morrow.

Carynnyk, M. 1986. “Making the News Fit to Print: Walter Duranty, the New York Times and the

Ukrainian Famine of 1933.” In Famine in Ukraine, 1932-1933, edited by R. Serbyn, and B.

Krawchenko, 67–95. Edmonton: Canadian Institute of Ukrainian Studies, University of Alberta.

Cassidy, H. C. 1943. Moscow Dateline, 1941-1943. London: Cassell.

Chamberlin, W. H. 1930. Soviet Russia: A Living Record and a History. Boston: Little, Brown & Co.

Chamberlin, W. H. 1933a. The Soviet Countryside. Manchester Guardian, 17 October.

Chamberlin, W. H. 1933b. The Soviet Countryside. Manchester Guardian, 18 October.

Chamberlin, W. H. 1933c. The Soviet Countryside. Manchester Guardian, 21 October.

Chamberlin, W. H. 1934. Russia Through Coloured Glasses. Fortnightly Review, October.

Chamberlin, W. H. 1937. “My Russian Education.” In We Cover the World: By Sixteen Foreign

Correspondents, edited by E. Lyons, 203–236. London: George Garrap.

Chamberlin, W. H. 1940. Confessions of an Individualist. London: Gerald Duckworth & Co.

Chamberlin, W. H. 1943. The Russian Enigma: An Interpretation. New York: Charles Scribner’s Sons.

Chamberlin, W. H. 1970. Russia’s Iron Age. New York: Arno Press.

Clyman, R. 1932. Town of the Living Dead. Daily Express, 29 August.

Cockett, R. B. 1988. “‘In Wartime Every Objective Reporter Should Be Shot’: The Experience of British

Press Correspondents in Moscow, 1941-1945.” Journal of Contemporary History 23: 515–530.

Conquest, R. 1986. The Harvest of Sorrow: Soviet Collectivization and the Terror-Famine. London:

Hutchinson.

Crowl, J. W. 1982. Angels in Stalin’s Paradise: Western Reporters in Soviet Russia, 1917-1937, A Case

Study of Louis Fischer and Walter Duranty. Washington, D.C.: University Press of America.

Duranty, W. 1932. Russian News and Soviet Censors. The Spectator, 13 February.

Duranty, W. 1933. Russians Hungry, but Not Starving. New York Times, 31 March.

Duranty, W. 1934. Duranty Reports Russia, ed. G. Tuckerman. New York: Viking Press.

Duranty, W. 1935. I Write as I Please. New York: Simon & Schuster.

Engerman, D. 2000. “Modernisation from the Other Shore: American Observers and the Costs of

Soviet Economic Development.” American Historical Review 105: 383–416.

Fedirko, T. 2020. “Self-Censorships in Ukraine: Distinguishing between the Silences of Television

Journalism.” European Journal of Communication 35: 12–28.

Foreign Correspondents’ Club of China. 2021. Locked Down or Kicked Out: Covering China.

Accessed September 7, 2022. https://fccchina.org/wp-content/uploads/2022/01/2021-FCCC-

final.pdf?x39796.

Hohenberg, J. 1964. Foreign Correspondence: The Great Reporters and Their Times. New York:

Columbia University Press.

Johnson, A. M. 2000. Moscow Dispatches, 1921-1934: The Writings of Walter Duranty, William Henry

Chamberlin and Louis Fischer in Soviet Russia. PhD diss., Tulane University.

Lloyd, J. 2017. The Power and the Story: The Global Battle for News and Information. London: Atlantic

Books.

Lyons, E. 1937a. Assignment in Utopia. New York: Harcourt. Brace.

Lyons, E. 1937b. “We Cover the World: An Introduction.” InWe Cover the World, edited by E. Lyons, 7–

16. London: George Garrap.

Mace, J. 1988. “The Politics of Famine: American Government and Press Response to the Ukrainian

Famine, 1932-1933.” Holocaust and Genocide Studies 3: 75–94.

Mace, J. 1992. “The American Press and the Ukrainian Famine.” In Genocide Watch, edited by H. Fein,

113–132. London: Yale University Press.

Margulies, S. 1968. The Pilgrimage to Russia: The Soviet Union and the Treatment of Foreigners, 1924-

1937. Madison: University of Wisconsin Press.

McCollam, D. 2003. “Should This Pulitzer Be Pulled?” Columbia Journalism Review 43: 43–48.

McLaughlin, T. 2022. Where Foreign Correspondents Capitulated to Autocracy. The Atlantic, April 27.

Accessed September 7, 2022. https://www.theatlantic.com/international/archive/2022/04/hong-

kong-foreign-correspondents-club-awards/629685/.

Muggeridge, M. 1934. Winter in Moscow. London: Eyre & Spottiswoode.

224 D. VESSEY

https://fccchina.org/wp-content/uploads/2022/01/2021-FCCC-final.pdf?x39796
https://fccchina.org/wp-content/uploads/2022/01/2021-FCCC-final.pdf?x39796
https://www.theatlantic.com/international/archive/2022/04/hong-kong-foreign-correspondents-club-awards/629685/
https://www.theatlantic.com/international/archive/2022/04/hong-kong-foreign-correspondents-club-awards/629685/


Muggeridge, M. 1972. Chronicles of Wasted Time – Part I: The Green Stick. London: Collins.

Ovey, Sir E. 1933a. “Conditions in Soviet Union, 13 March.” In The Foreign Office and the Famine:

British Documents on Ukraine and the Great Famine of 1932-1933, edited by M. Carynnyk, L. Y.

Luciuk, and B. S. Kordan, 217–220. Kingston, Ontario: Limestone Press.

Ovey, Sir E.. 1933b. “Letter to Sir R. Vansittart, 15 March.” In Documents on British Foreign Policy,

1919–1939 – Second Series: Volume VII, 1929-34, 320. London: HMSO.

Rainsford, S. 2021. Sarah Rainsford on Russia: ‘I’ve been told I can’t come back – ever’. BBC, 14

August. Accessed September 7, 2022. https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-58213845.

Rodgers, J. 2020. Assignment Moscow: Reporting on Russia from Lenin to Putin. London: I.B. Tauris.

Rosenberg, S. 2022. Ukraine War: The Russia I Knew No Longer Exists. BBC, 22 April. Accessed April

27, 2022. https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-61188783.

Schimpfössl, E., and I. Yablokov. 2020. “Post-Socialist Self-Censorship: Russia, Hungary and Latvia.”

European Journal of Communication 35: 29–45.

Strang, W. 1932. “Situation in Soviet Union: Soviet Attitude Towards Foreign Press, 6 December.” In

The Foreign Office and the Famine, edited by M. Carynnyk, L. Y. Luciuk, and B. S. Kordan, 209–210.

Kingston, Ontario: Limestone Press.

Strang, W. 1933. “Tour of Mr. Chamberlin in South Russian Grain Belt, 14 October.” In The Foreign

Office and the Famine, edited by M. Carynnyk, L. Y. Luciuk, and B. S. Kordan, 332–338.

Kingston, Ontario: Limestone Press.

Taylor, S. J. 1990. Stalin’s Apologist: Walter Duranty, The New York Times’s Man in Moscow. Oxford:

Oxford University Press.

Thomson, A. 2012. “Life Stories and Historical Analysis.” In Research Methods for History, edited by S.

Gunn, and Lucy Faire, 101-121. 2nd ed. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Tong, J. 2009. “Press Self-Censorship in China: A Case Study in the Transformation of Discourse.”

Discourse & Society 20: 593–612.

Vyvyan, J. M. K. 1934. “Conditions in U.S.S.R., 11 September.” In The Foreign Office and the Famine,

edited by M. Carynnyk, L. Y. Luciuk, and B. S. Kordan, 427–428. Kingston, Ontario: Limestone Press.

Williams, F. 1946. Press, Parliament and People. London: William Heinemann.

Yesil, B. 2014. “Press Censorship in Turkey: Networks of State Power, Commercial Pressures, and Self-

Censorship.” Communication, Culture & Critique 7: 154–173.

JOURNALISM STUDIES 225

https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-58213845
https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-61188783

	Abstract
	Personal Background
	Sources of Information
	Censorship
	Self-Reflection
	Conclusion
	Acknowledgements
	Disclosure Statement
	References

