The

University
o Of
#w  Sheffield.

This is a repository copy of The ‘“rise of the rest” in global media and competition over
news narratives in Africa.

White Rose Research Online URL for this paper:
https://eprints.whiterose.ac.uk/219394/

Version: Accepted Version

Book Section:

Madrid-Morales, D. orcid.org/0000-0002-1522-5857 and Wasserman, H. (2023) The “rise
of the rest” in global media and competition over news narratives in Africa. In: Carbone, G.
and Ragazzi, L., (eds.) Is Africa Turning Against the West? ISPI (Institute for International
Political Studies) . Ledizioni , Milan , pp. 93-112. ISBN 9791256000456

© 2023 Ledizioni LediPublishing. This is an author-produced version of a chapter
subsequently published in Is Africa Turning Against the West?. Uploaded with permission
from the copyright holder.

Reuse

Items deposited in White Rose Research Online are protected by copyright, with all rights reserved unless
indicated otherwise. They may be downloaded and/or printed for private study, or other acts as permitted by
national copyright laws. The publisher or other rights holders may allow further reproduction and re-use of
the full text version. This is indicated by the licence information on the White Rose Research Online record
for the item.

Takedown
If you consider content in White Rose Research Online to be in breach of UK law, please notify us by
emailing eprints@whiterose.ac.uk including the URL of the record and the reason for the withdrawal request.

\ White Rose .
university consortium eprints@whiterose.ac.uk
/,:-‘ Uriversities of Leecs: Shetfiekd & York https://eprints.whiterose.ac.uk/




The “Rise of the Rest” in global media and the competition over news narratives in Africa

Dani Madrid-Morales, University of Sheffield
Herman Wasserman, Stellenbosch University

Shortly after the military seized control of power in Niger in July 2023, the ruling junta ordered broadcasts of
Radio France International (RFI) and FRANCE 24, which are subsidiaries of the French government-owned
France Médias Monde, be blocked.! The move followed a similar suspension of the same two news
organisations in Mali in 2022 for what the military junta described as “a premeditated strategy aimed at
destabilising the political transition, demoralising the Malian people and discrediting the Malian army”.2 A
year earlier, amidst armed conflict in the Tigray Region, the Ethiopian Media Authority issued a “final
warning” to four news organisations from the United States (Associated Press and CNN) and the United
Kingdom (BBC and Reuters) for “news that sow seeds of animosity among people and compromised the
sovereignty of the country”. The warning received little media attention globally, but was reported by CGTN
(China Global Television Network),® a state-run multilingual broadcaster headquartered in Beijing, which has
been growing its presence in Africa since the mid 2010s. Chinese state-owned media organisations are not
the only to have tried to increase their footprint on the continent. Others, including Sputnik, RT, and Ruptly
(all of which are under the control of the Russian government), Al Jazeera (a subsidiary of a state-owned
public media conglomerate in Qatar) and TRT (also funded by the Turkish government), have also been
making inroads across Africa.*

One of the consequences of the simultaneous occurrence of these two phenomena on the
continent—the growing pressure and scrutiny over the content of once-dominant Western news media
organisations on the one hand and the proliferation of new (and old) media actors on the other—is that
African audiences are increasingly exposed to a wider range of views, perspectives and narratives on current
affairs, which in turn may contribute to shaping their views of foreign countries, their governments and their
people.® These new media actors are predominantly supported by governments in countries that once
belonged to the periphery and semi-periphery of the world-system, and are now at (or close to) the core.
Their growing geopolitical weight, which has been sometimes described as the “Rise of the Rest”,® is
reflected in their willingness to be more active in global media discussions. Some of these “new” actors, such
as Russia or China, have had a long-standing relationship with the African continent, and their media played
a significant role during liberation struggles in the 20th century, providing a platform for the dissemination of
political views that were largely absent in colonial media.” Now, after several decades of a quasi-monopoly
by US and European media globally, in what many called an extended period of media imperialism,? the
“Rest” are actively engaged in the African media ecosystem, bringing attention to issues not often covered by

" FRANCE 24. 2023, 3 August. RFI and FRANCE 24 condemn the suspension of their broadcasts in Niger.
https://www.france24.com/en/france/20230803-rfi-and-france-24-condemn-the-suspension-of-their-broadcast

s-in-niger
2 Reuters. 2022, 17 March. Mali to suspend French broadcasters France 24 and RFI.
https://www.reuters.com/world/africa/frances-rfi-radio-france-24-television-be-suspended-mali-2022-03-17/

3 CGTN. 2021, 20 November. Warning letters to BBC,CNN, Reuters, AP: Ethiopian Media Authority.
https://newsaf.cgtn.com/news/2021-11-20/Warning-letters-to-BBC-CNN-Reuters-AP-Ethiopian-Media-Authori

ty-15kmVn9Ttwk/index.html
4 Michatowska-Kubs, A. & Kubs, J. 2023. Kremlin spent 1.9 billion USD on propaganda last year, the budget

exceeded by a quarter. Debunk.org.
https://www.debunk.org/kremlin-spent-1-9-billion-usd-on-propaganda-last-year-the-budget-exceeded-by-a-qu

arter; TRT. 2023. TRT Afrika: Turkiye's public broadcaster launches Africa edition
https://www.trtworld.com/africa/trt-afrika-t%C3%BCrkiye-s-public-broadcaster-launches-africa-edition-66641;
KAS. 2021. It’s about Their Story: How China, Turkey and Russia Try to Influence Media in Africa.
Johannesburg: Konrad Adenauer Stiftung.
https://www.kas.de/en/web/medien-afrika/einzeltitel/detail/-/content/it-is-about-their-story

5 Madrid-Morales, D., & Wasserman, H. 2022.. How Effective Are Chinese Media in Shaping Audiences’
Attitudes Towards China? A Survey Analysis in Kenya, Nigeria and South Africa. Online Media and Global
Communication 1 (4): pp. 1-26. https://doi.org/10.1515/omgc-2022-0047 .

¢ Zakaria, F. 2011. The Post-American World and the Rise of the Rest. New York: Penguin

” Friedman, Jeremy Scott. Shadow Cold War: The Sino-Soviet Competition for the Third World. Chapel Hill,
NC: University of North Carolina Press, 2015.

8 Boyd-Barrett, Oliver. Media Imperialism. London: SAGE Publications, 2015.



https://doi.org/10.1515/omgc-2022-0047
https://www.debunk.org/kremlin-spent-1-9-billion-usd-on-propaganda-last-year-the-budget-exceeded-by-a-quarter
https://www.debunk.org/kremlin-spent-1-9-billion-usd-on-propaganda-last-year-the-budget-exceeded-by-a-quarter
https://www.trtworld.com/africa/trt-afrika-t%C3%BCrkiye-s-public-broadcaster-launches-africa-edition-66641
https://www.kas.de/en/web/medien-afrika/einzeltitel/detail/-/content/it-is-about-their-story
https://newsaf.cgtn.com/news/2021-11-20/Warning-letters-to-BBC-CNN-Reuters-AP-Ethiopian-Media-Authority-15kmVn9Ttwk/index.html
https://newsaf.cgtn.com/news/2021-11-20/Warning-letters-to-BBC-CNN-Reuters-AP-Ethiopian-Media-Authority-15kmVn9Ttwk/index.html
https://www.reuters.com/world/africa/frances-rfi-radio-france-24-television-be-suspended-mali-2022-03-17/
https://www.france24.com/en/france/20230803-rfi-and-france-24-condemn-the-suspension-of-their-broadcasts-in-niger
https://www.france24.com/en/france/20230803-rfi-and-france-24-condemn-the-suspension-of-their-broadcasts-in-niger

US/European media, and offering a set of worldviews that seem to resonate with existing anti-imperialist and
anti-Western sentiment on the continent.

In this chapter we interrogate the extent to which the ongoing changes in the media environment in a
range of African countries can be connected to perceived changes in public attitudes towards the “West”,
which are discussed in other chapters in this Report. We draw on recent survey data we collected in Angola,
Ethiopia, South Africa and Zambia® to demonstrate the diversity of audience engagement with and opinions
towards foreign media. In addition, we elaborate on the ongoing scramble between global powers to
influence the way African audiences perceive their policies, political actions, and engagement with the
African continent. Our analysis of hundreds of news websites over a period of 12 months further highlights
the importance of de-homogenising the continent, given the existence of significant differences in how news
media in different parts of the continent narrate “Western” countries.

The slow “de-Westernization” of Africa’s news media landscape

The African media landscape has always been shaped by geopolitical forces. Foreign influence through the
media started during colonialism, when news media were both a foreign policy tool and a means to “win the
hearts and minds” of Africans.® In the aftermath of colonialism, former colonial powers retained an influence
over the African media sphere which was otherwise widely controlled by postcolonial governments. Much
foreign influence on public opinion at the time was exerted through radio. The Cold War, which lasted from
the late 1940s to the early 1990s, was characterised by ideological and geopolitical competition between the
United States and the Soviet Union (USSR), and Africa became a battleground for influence. At the time,
radio channels such as the BBC, Voice of America (VOA) and RFI served as prominent vehicles of “Western’
influence, competing with their adversaries from the Communist Bloc, like the USSR's Radio Moscow,
China’s Radio Peking and Czechoslovakia's Prague Radio, all of which supported the struggle for
liberalisation in white-minority controlled countries (Rhodesia, Namibia and South Africa).”

When African media started a process of liberalisation in the 1990s, many Western media houses
continued to exert influence through partnerships with local media, providing media development and training
programmes.'? In a liberalised media market, the constant flow of content (news and entertainment) from
Europe and North America to the continent led many to talk about a new stage of media and cultural
imperialism, a thesis that held that foreign media, particularly US media, undermined the cultural autonomy
of African states'® and that the global media system was organised along an unequal, centre-periphery
structure.™ At the beginning of the 21st century, conceptualisations of media imperialism became outdated
as global programming formats became localised in Africa’® and rival media outlets from elsewhere in the
world started to compete for dominance over the globalised African media space. This competition was
accelerated by the development of new satellite and digital technologies. African satellite broadcasters such
as the South African company Multichoice’s satellite channel DStv and Nigeria’s Hitv competed against each
other and with international channels from outside the continent such as French-owned Canal+."

The process that started with the liberalisation and digitalization of the media space has led to a
process of slow but sure “de-Westernization” in African media. Recent years have seen the arrival of new
players (Turkey, Qatar, Iran) and the return of old ones (Russia, China), whose primary aim is to shape
public opinion and local media narratives. Today, the contestation between different geopolitical interests for

® We collected data between November and December 2022 through online surveys.We collected 998
responses in Angola, 1,203 in Ethiopia, 1,203 in South Africa and 1,209 in Zambia. In all countries our
sample has quasi parity of male and female respondents. The majority of respondents are under 45, and live
in Urban areas.

% Fiedler, A. & M-S. Frére. 2016. Radio France Internationale and Deutsche Welle in Francophone Africa:
International Broadcasters in a Time of Change, Communication, Culture and Critique, Volume 9, Issue 1, 1
March 2016, Pages 68-85, https://doi.org/10.1111/cccr.12131

" Mosia, L., C. Riddle & J. Zaffiro. 1994. From Revolutionary to Regime Radio: Three Decades of Nationalist
Broadcasting in Southern Africa. Africa Media Review 8(1):1-24

2 Fiedler, A. & M-S. Frére ibid.

3 Fiedler, A. & M-S. Frére ibid

“ Ndlela, M.N. 2012. Global Television Formats in Africa: Localizing /dol. In T.Oren and S. Shahaf (eds.).
Global Television Formats. London: Routledge, pp. 242-259.

'® Ndlela, ibid.

' Ndlela, ibid.


https://doi.org/10.1111/cccr.12131

influence is also no longer limited to the broadcasting arena only, but also extends into the digital space, in
particular on social media.'” With mobile phone use on the rise and news media organisations increasingly
distributing their content cross-platforms, the possibilities for African media consumers to access content
representing a plurality of points of view is growing. That said, the penetration and reach of many of these
new actors is still much lower than for well-established news organisations, particularly those based in former
colonial powers. This can be seen in Figure 1, which presents data from a survey of four African countries in
late 2022 focused on understanding media consumption habits. In three of the countries we surveyed,
Ethiopia, South Africa and Zambia, over 40% of respondents said they had used BBC to get news in the
previous week. Figures were above 20% in all countries for CNN. Angola revealed itself as a consistent
outlier in the survey, most likely due to the fact that most of the international media outlets we asked people
about don’t have a Portuguese version.®

Figure 1. Have you got news from any of these sources in the last 7 days?

60

40

20

BBC CNN Al Jazeera VOA CGTN China Daily RT Sputnik

B Angola [l Ethiopia [ South Africa [l Zambia

Compared to “Western” media, and leaving Al Jazeera aside, broadcasters like China’s CGTN and
Russia’s RT enjoy a very small following. Except for Ethiopia, where around 10% of respondents said they
had got news from the Chinese-owned TV station in the previous week, figures for other countries were
around 5%. We see even lower readership/viewership values for the other emerging news outlets like
Sputnik, a Russian news agency with a very large presence on social media, or China Daily, a Chinese
English-language newspaper that is widely distributed for free in large African cities, such as Addis Ababa,
Lusaka and Johannesburg. The differences across countries that we see in Figure 1, are the first indication
of the very different nature of media consumption patterns across the continent, which might in turn indicate
that, in their efforts to reshape news narratives across the continent, different foreign actors might have
different outcomes due to a variety of factors.

In the same survey where news consumption data were collected, we asked people about their
views of the media in China, Russia and the US. We present a summary of the responses in Figure 2. As in
the audience data, differences between countries are quite striking here too. For example, in Angola 86% of
respondents said they strongly or somewhat agree with the statement “The media in the US are free and
objective”. In Ethiopia, that figure is just 33%. These values reflect, in part, the growing anti-US sentiment in
Ethiopia, which appeared to peak during the most recent military conflict in Tigray. Not only were Ethiopians

7 Douzet, F., Limonier, K., Mihoubi, S., & René, E. 2021. Mapping the spread of Russian and Chinese
contents on the French-speaking African web. Journal of Cyber Policy, 6(1), 50—67.

https://doi.org/10.1080/23738871.2021.1943477
'8 The exception being CNN Portugal, which is available through satellite TV in Angola.


https://doi.org/10.1080/23738871.2021.1943477
https://doi.org/10.1080/23738871.2021.1943477

more critical of US media, but also of the US government (only 54% agreed or strongly agreed with the
statement “The US is competently governed”, compared to 87% in Angola, 73% in South Africa and 74% in
Zambia). When taken together, data in Figure 2 point at what could be one of the weakest points in efforts
by Beijing and Moscow to shape public opinion on the continent: audiences appear to see the media in these
countries as neither free nor objective. We find more evidence of the gap in perceptions across countries in
Figure 3, where we present responses to the question “What country is the main source of foreign
propaganda in your country?”. The US scores extremely high in Ethiopia, where 85% of respondents list it as
their top choice. The US is also the top choice in Zambia (35%) and South Africa (37%), underscoring,
perhaps, the persistence of views of US transnational media as agents of media and cultural imperialism.

Figure 2. “How much do you agree with this statement: “The media in China/Russia/US are free and
objective”?”

Angola

I strongly disagree [l Somewhat disagree [l Somewhat agee [l Strongly agree

Chinese media

Russian media

US Media

0% 25% 50% 75% 100%

South Africa

I strongly disagree [l Somewhat disagree [l Somewhatagee [l Strongly agree

Chinese media

Russian media

US Media

0% 25% 50% 75% 100%

Ethiopia

B Strongly disagree [l Somewhat disagree [l Somewhatagee [l Strongly agree

Chinese media
Russian media
US Media

0% 25% 50% 75% 100%

Zambia
I strongly disagree [l Somewhat disagree [l Somewhatagee [l Strongly agree

Chinese media
Russian media
US Media

0% 25% 50% 75% 100%

Figure 3. “What country is the main source of foreign propaganda in your country?”

Angola

Ethiopia

South Africa

Zambia

0% 25%

50% 75% 100%

M china [ Russia. [ UK [l us [ Other [ None

The scramble to shape African public opinion

One of the reasons why governments invest in the internationalisation of their news media might be that
academic research has shown that people rely extensively on the media to make sense of what is happening



outside of their country."® For a long time (and some might say still today), it was predominantly Western
news agencies such as Reuters or Agence France-Presse (AFP) that were able to shape public opinion
through the news media. In Africa, these agencies were not only sources of information but also instruments
of influence and propaganda, thereby shaping international perceptions of events on the continent and
contributing to the broader geopolitical dynamics.? Their reports were (are) used by newspapers, radio and
television stations worldwide. Some African countries launched their own agencies in the postcolonial period,
but these were often not trusted because they were considered to be propaganda outlets.?' In an attempt to
counter the influence of Western news agencies which had been accused of presenting a biassed and unfair
image of Africa, a continent-wide news agency, the Pan-African News Agency (PANA) was established in
1983.22 Today other foreign agencies have grown their presence on the continent, including Xinhua (China),
Ruptly (Russia) and Anadolu (Turkey). These agencies are subsidised by the government and provide
content for free or at a reduced cost to African newsrooms, as opposed to commercially oriented Western
agencies like AFP.2® Xinhua, alongside other Chinese media with a strong footprint on the continent, are
important vehicles through which the Chinese government has tried to influence the news agenda in Africa.

China, in fact, offers a good example of the multitude of efforts by countries outside the West to get
their viewpoints present on African media. Over the last decade, the Chinese government has facilitated and
financed activities including a) the distribution of Chinese media content through, for example, signing
agreements with national broadcasters to distribute Chinese content locally; b) building telecommunications
infrastructure, including the provision of digital TV access to rural communities; c) exchange and training
programmes for media professionals, who get an opportunity to visit and report China firsthand; and, d)
public opinion management, including the direct engagement with audiences via social media.?* It is
especially this latter aspect, the “management” of African public opinion that has seen the most significant
shift in recent times as Beijing responded to several crises, including its handling of the outbreak of
COVID-19,% a wave of pro-democracy protests in Hong Kong and accusations of genocide in Xinjiang.?®
When projecting its voice on these issues globally, China has adopted a range of anti-US narratives. Some
of these might resonate well in Africa and in other parts of the Global South, where years of colonial abuse
and military interventions have left strong anti-Western attitudes amongst parts of the population.

Two other episodes, the latest outbreak in the long-running Russian occupation of Ukraine and
France’s failures in the Sahel region, further illustrate the potential appeal among African audiences of
narratives that focus on highlighting what some see as the shortcomings of “Western” liberal democracies.
These narratives, largely absent in reports by media outlets like BBC, CNN or Reuters, do get significant
attention on Chinese and Russian outlets, for example. In regards to the war in Ukraine, Beijing has
contributed to spreading Russian propaganda, stifled criticism of Russia’s invasion and spread anti-US
disinformation, such as the existence of US-run bioweapon labs in Ukraine.?” Using its large media presence
across most of Africa, China has promoted narratives that portray the “West” as holding equal (if not more)

' Wanta, W., Golan, G., & Lee, C. (2004). Agenda Setting and International News: Media Influence on Public
Perceptions of Foreign Nations. Journalism & Mass Communication Quarterly, 81(2), 364-377.
https://doi.org/10.1177/107769900408100209

20 paterson, C. (2011). The international television news agencies: The world from London. Peter Lang.

2 Kivikuru, U. 1998. From State Socialism to Deregulation. In: Boyd-Barrett, O. & T. Rantanen (eds.). The
Globalization of News. London: Routledge, pp. 137-153

22 Wauthier, C.1987. PANA: The Voice of Africa. Africa Report. 32(2):65

Z Xin, X. (2009). Xinhua News Agency in Africa. Journal of African Media Studies, 1(3), 363-377.
https://doi.org/10.1386/jams.1.3.363/1

2 Madrid-Morales, D. (2021). Sino-African Media Cooperation? An Overview of a Longstanding Asymmetric
Relationship. In It’s about their story: How China, Turkey and Russia try to influence media in Africa (pp.
9-70). Konrad-Adenauer-Stiftung.

% Jacob, J.T. (2020). ‘To Tell China’s Story Well’. China’s International Messaging during the COVID-19
pandemic. China Report 56(3): 374-392.

% Qlander, E. 2021 China launches full-scale media blitz in Africa to counter mounting US-European
Pressure on Xinjiang. The China-Africa Project.
https://chinaafricaproject.com/analysis/china-launches-full-scale-media-blitz-in-africa-to-counter-mounting-u-

s-european-pressure-on-xinjiang/
27 Curet, M. 2022. China repeats false claim that US has biolabs in Ukraine. Politifact. 9 March.
https://www.politifact.com/factchecks/2022/mar/10/instagram-posts/china-repeats-false-claim-us-has-biolabs-

ukraine/


https://www.politifact.com/factchecks/2022/mar/10/instagram-posts/china-repeats-false-claim-us-has-biolabs-ukraine/
https://www.politifact.com/factchecks/2022/mar/10/instagram-posts/china-repeats-false-claim-us-has-biolabs-ukraine/
https://www.politifact.com/factchecks/2022/mar/10/instagram-posts/china-repeats-false-claim-us-has-biolabs-ukraine/
https://chinaafricaproject.com/analysis/china-launches-full-scale-media-blitz-in-africa-to-counter-mounting-u-s-european-pressure-on-xinjiang/
https://chinaafricaproject.com/analysis/china-launches-full-scale-media-blitz-in-africa-to-counter-mounting-u-s-european-pressure-on-xinjiang/
https://doi.org/10.1386/jams.1.3.363/1
https://doi.org/10.1386/jams.1.3.363/1
https://doi.org/10.1177/107769900408100209
https://doi.org/10.1177/107769900408100209

responsibility in the Russian invasion of Ukraine.?® The rivalry between China and the US (and the US-EU
partnership) may therefore also play out in public attitudes towards these two countries among African
citizens. There’s evidence, for example, that China has been focusing its messaging towards African publics
on social media on these issues.?® Russia itself can also still count on historic loyalties in Africa. In Moscow’s
attempts to bolster its support in Africa, the Kremlin often draws on its role in the liberation struggle, a
practice that is sometimes referred to as “memory diplomacy”.*

While the war in Ukraine has focused a lot of the attention on Russia’s information manipulation
efforts globally, in Africa, it is in the Sahel where competition over narratives, particularly between France
and Russia, has been most intense in recent years. France has long insisted that its military presence in the
region is to counter extremist groups. However, the lack of tangible progress combined with a spat of coups
have led to increased tensions between France and its former colonies.®' Russia, on its part, has been
accused of playing a covert role in exacerbating this sentiment through disinformation campaigns. At the
centre of these campaigns is the paramilitary group Wagner, founded by Yevgeny Prigozhin, once an ally of
the Kremlin.®? While anti-French sentiment cannot solely be blamed on Wagner's actions, the role of
information manipulation in the Sahel underscores Russia’s broader strategy to gain a foothold on the
continent by drawing on historical ties. Lingering resentment against former colonial powers can be exploited
through wider anti-Western rhetoric, while historic loyalties towards Russia can be reactivated by framing its
actions as “anti-imperialist’. These narratives are then amplified through local influencers®® and supportive
media outlets in what has been referred to as “information laundering”,** and through political parties who
trade on anti-imperialist rhetoric, such as the Economic Freedom Fighters (EFF) in South Africa.®®

News narratives of the “West” and the “Rest”

Up to this point, this chapter has described the ongoing changes in the African media landscape, and it has
highlighted how these changes might be connected to the growing competition by foreign actors to try to
shape African public opinion. Unfortunately, in much of the debates around foreign disinformation,
information manipulation and interference, African agency is left out of the equation. That is, not enough
attention is paid to the active role that African media consumers and professionals play when “decoding”
media content. For example, the fact that a growing number of countries are actively seeking to influence
editorial news agendas through a range of strategies, does not preclude African media and journalists from
exercising their agency in selecting the points of view they prefer to highlight based on their professional
judgement and, potentially, their own views. In this final section, we try to disentangle agency from the

% Plke L. 2022 How China uses global media to spread its views — and mlsmformatlon Grld 18 May

rmatlon/

2 Repnikova, M., & Chen, K. A. 2023. Asymmetrical discursive competition: China—United States digital
diplomacy in Africa. International Communication Gazette, 85(1), 15-31.
https://doi.org/10.1177/17480485221139460

30 McGlynn, J. 2021. Moscow is using memory diplomacy to export its narrative to the world. Foreign Policy.
25 June.
https://foreignpolicy.com/2021/06/25/russia-puting-ww2-soviet-ussr-memory-diplomacy-history-narrative/

31 Mules, 1. 2019. Why is anti-French sentiment on the rise in West Africa? Deutsche Welle 12 December.
https://www.dw.com/en/anti-french-sentiment-on-the-rise-in-west-africa-as-security-situation-deteriorates/a-5
1648107

%2 Irish, J., E. Pineau & B. Felix. 2023. France targets Russian and Wagner disinformation in Africa. Reuters.
21 June. htips://www.reuters.com/world/africa-france-targets-russian-wagner-disinformation-2023-06-21/

33 Coakley, Amanda. & Vetch, Frankie. 2022. “Russia is using African influencers to spread its lies on
Twitter.” .coda. 16 December. Accessed on 8 September 2023.
https://www.codastory.com/disinformation/wagner-africa-disinformation-ukraine/

3Wasserman, H. 2023.Media capture and information laundering — China and Russia’s propaganda assault
on Africa. Daily Maverick 27 March.
https://www.dailymaverick.co.za/article/2023-03-27-info-laundering-china-and-russias-propaganda-assault-o

n-africa/
% Wanjala, E. 2023. | would arm Russia since it's fighting imperialism — Malema. The Star. 24 May.
https://www.the-star.co.ke/news/2023-05-24-i-would-arm-russia-since-its-fighting-imperialism-malema/



https://www.the-star.co.ke/news/2023-05-24-i-would-arm-russia-since-its-fighting-imperialism-malema/
https://www.dailymaverick.co.za/article/2023-03-27-info-laundering-china-and-russias-propaganda-assault-on-africa/
https://www.dailymaverick.co.za/article/2023-03-27-info-laundering-china-and-russias-propaganda-assault-on-africa/
https://www.codastory.com/disinformation/wagner-africa-disinformation-ukraine/
https://www.codastory.com/disinformation/wagner-africa-disinformation-ukraine/
https://www.reuters.com/world/africa-france-targets-russian-wagner-disinformation-2023-06-21/
https://www.dw.com/en/anti-french-sentiment-on-the-rise-in-west-africa-as-security-situation-deteriorates/a-51648107
https://www.dw.com/en/anti-french-sentiment-on-the-rise-in-west-africa-as-security-situation-deteriorates/a-51648107
https://foreignpolicy.com/2021/06/25/russia-puting-ww2-soviet-ussr-memory-diplomacy-history-narrative/
https://doi.org/10.1177/17480485221139460
https://www.grid.news/story/global/2022/05/18/how-china-uses-global-media-to-spread-its-views-and-misinformation/
https://www.grid.news/story/global/2022/05/18/how-china-uses-global-media-to-spread-its-views-and-misinformation/
https://www.grid.news/story/global/2022/05/18/how-china-uses-global-media-to-spread-its-views-and-misinformation/

structural changes we have described above as we use a range of computer-assisted techniques®® to
analyse a large dataset of more than 500,000 news articles published in roughly 1,200 news websites from
40 countries covering two five-months periods between May 2021 and November 2022.%

Figure 4. Sentiment analysis towards the “West” and the “Rest” in African English-language media
(May to September 2021 and July to November 2022)

1500

-750

-1500 T T T T
2021-05-01 2021-06-01 2021-07-01 2021-08-01 2021-09-01

1500

750

‘A
LY Do ARNAL S e
SV AT W
1
-750
-1500 T T T T
2022-07-01 2022-08-01 2022-09-01 2022-10-01 2022-11-01

= China France = Russia = UK = US

In Figures 4 and 5, we plot the net sentiment (computed as number of positive words - number of
negative words) over time. Overall, the sentiment towards Russia on the news media appears to have
deteriorated between mid-2021 and mid-2022. The change in overall sentiment is undoubtedly connected to
the Kremlin’s decision to invade East Ukraine in February 2022, the coverage of which dominates mentions
of Russia in African media from that point onwards. During the five months in 2022 that we examined, Russia

is consistently mentioned alongside words such as “conflict”, “invasion” and “killing”. In 2021, while some of
these words with negative connotations persist—after all, Russia’s campaign in East Ukraine has been

% We ran a sentiment analysis around instances of the names of the countries. That is, we looked for words
like “China”, “Chinese”, “France” and “French” and, within a window of 15 words, we counted how many
positive and negative words there were. For more details of the approach and the list of positive/negative
words we used, see Young, L., & Soroka, S. (2012). Affective News: The Automated Coding of Sentiment in
Political Texts. Political Communication, 29(2), 205—-231. https://doi.org/10.1080/10584609.2012.671234.

37 For further information about the dataset, the countries that are included in it, and for a sample of the data,
see: Madrid-Morales, D., Lindner, P., & Periyasamy, M. (2021). Corpus of African Digital News from 600
Websites Formatted for Text Mining / Computational Text Analysis [dataset]. Texas Data Repository.

https://doi.org/10.18738/T8/UKJZ3E



https://doi.org/10.18738/T8/UKJZ3E
https://doi.org/10.18738/T8/UKJZ3E
https://doi.org/10.1080/10584609.2012.671234

ongoing since 2014—there are a good number of positive words associated with Russia, such as
“cooperation”, “peace” and “(strong) power”. The predominance of conflict-related language seems to
suggest that there’s limited information about Russia other than news stories about the war in Ukraine, thus
severely limiting the range of images of the country that audiences can construct. Moreover, because the
vast majority of the reporting on the war in Ukraine that is published comes from Western news agencies,
there is limited space for Russian narratives to become prevalent, other than the odd favourable commentary

or editorial.

Figure 5. Sentiment analysis towards the “West” and the “Rest” in African French-language media
(May to September 2021 and July to November 2022)

750

-750 T T T T
2021-05-01 2021-06-01 2021-07-01 2021-08-01 2021-09-01

750

375

-375

-750 T T T T
2022-07-01 2022-08-01 2022-09-01 2022-10-01 2022-11-01

= China = France = Russia = UK = US

We also identify a downward trend in sentiment towards France, particularly in French-language
media. There are, however, some differences worth pointing out when compared to news about Russia.
First, in the case of Russia, the prevalence of negative sentiment words applies to both French-language and
English-language media. When it comes to France, the trend is predominantly only in French-language
media. This is seen most clearly during the one week in August 2022 when sentiment towards France in our
analysis reached its lowest point (see Figure 5). In French-speaking media, France was discussed in news
about the worsening security situation in the Sahel, Paris’ diplomatic spat with the Malian military junta and
the football games in Ligue 1 for the week. In English-language media, sports coverage monopolises news
related to France. This translates in the predominance of words such as “winning”, “champions” and “victory’
in English-language media, as opposed to “crise” (crisis), “rupture” and “guerre” (war) and “violations” in
French-speaking media.



To conclude: there is little doubt that the media landscape in Africa has in the last decade become a
space where geopolitical struggles are reflected. Old notions of core and periphery in global media have
become outdated as the media from the ‘Rest’ have been posing a strong challenge to the entrenched
interests of the old colonial, Western powers in the continent’s media. Older notions of media imperialism
have had to be revised to reflect a new scramble for African audiences’ attention by a range of new actors,
active across a full range of media that includes legacy platforms such as television and radio, but also,
increasingly, digital media. And while the contestation still takes place in the traditional news arena,
journalistic discourses compete for attention alongside influence operations and disinformation. In all this, it
is important to consider the African media space as a changing, fluid one, with the entry of new actors
altering the dynamic and interacting with older ones. At the same time as recognising this growing diversity
of global players, the agency of African media producers and audiences have to be taken seriously. The
mere presence of global players does not necessarily equate with impact and influence, as our analysis has
shown. The overall picture that emerges from the analysis of news content is one that highlights the
heterogeneity of the African media landscape, the difficulties faced by the “Rest” to challenge the dominance
of news narratives by the “West”, and the need for nuance in understanding the slow moving structural
changes we describe in the earlier part of this chapter.



