. eprints@whiterose.ac.uk
Whlte Rose https://eprints.whiterose.ac.uk

(o) :
Q\J) ReseCerh On"ne Universities of Leeds, Sheffield and York

Deposited via The University of Sheffield.

White Rose Research Online URL for this paper:
https://eprints.whiterose.ac.uk/id/eprint/197663/

Version: Accepted Version

Article:

Dagoula, C., Katsirea, |. and Harrison, J. (2025) The Independent Press Standards
Organisation and accuracy: a comparative study of complaints-handling procedures in four
UK newspapers. Journal of Applied Journalism and Media Studies, 14 (2). pp. 145-171.
ISSN: 2001-0818

https://doi.org/10.1386/ajms_00109_1

© 023 Intellect Ltd. The definitive, peer reviewed and edited version of this article is
published in Journal of Applied Journalism & Media Studies,
https://doi.org/10.1386/ajms_00109 1

Reuse

Items deposited in White Rose Research Online are protected by copyright, with all rights reserved unless
indicated otherwise. They may be downloaded and/or printed for private study, or other acts as permitted by
national copyright laws. The publisher or other rights holders may allow further reproduction and re-use of
the full text version. This is indicated by the licence information on the White Rose Research Online record
for the item.

Takedown
If you consider content in White Rose Research Online to be in breach of UK law, please notify us by
emailing eprints@whiterose.ac.uk including the URL of the record and the reason for the withdrawal request.

ﬁ &, | University of

1 =
UNIVERSITY OF LEEDS Sh ffleld



mailto:eprints@whiterose.ac.uk
https://doi.org/10.1386/ajms_00109_1
https://eprints.whiterose.ac.uk/id/eprint/197663/
https://eprints.whiterose.ac.uk/

‘IPSO and accuracy: A comparative study of complaints handling procedures
in four UK newspapers’

Chrysi Dagoula’, Jackie HarrisonT, Irini Katsirea*
Abstract

This study examines the attitudes of four IPSO regulated UK newspapers towards
redressing inaccuracies in their print editions. It analyses the ways in which the Daily
Mail, the Daily Telegraph, The Times and The Sun dealt with complaints, in order to
assess their attitudes towards the editorial standard of accuracy. Further, this study
aims to evaluate the Independent Press Standards Organisation (IPSO)’s impact on
the newspapers’ complaints handling processes throughout 2016, more than a year
after its establishment, at a time when its regulatory arsenal had been consolidated
and put into practice. We found that there was no evidence of any binary opposition in
a spectrum of quality/popular press reflected in the sample newspapers’ respective
attitudes and responses toward IPSO’s complaints handling standards on matters of
inaccuracy. Furthermore, our evaluation of the position, timing and wording of the
published corrections of all four newspapers did not confirm a marked difference in the
extent to which they were prepared to demonstrate their accountability to their readers
by drawing published inaccuracies to their attention. IPSO has contributed to more
systematic complaints handling but more needs to be done. Our findings are of wider
relevance beyond the specific period under investigation.

Keywords: accuracy; complaints handling; IPSO; journalism; newspapers;
corrections

Introduction
Disputing the accuracy of a report is the basis for many complaints made against the
press. More than 55 per cent of the complaints addressed to IPSO involve alleged
inaccuracies (Editors’ Code of Practice Committee, 2022: 20). How such complaints
are dealt with is important in determining the effectiveness of self-regulation. Accurate
reporting overseen by effective systems of self-regulation, which safeguard the right
of correction, is a powerful weapon against misinformation (Article 19, 2020; Henke et
al., 2020; Fisher et al., 2021, 1506). At a time of low levels of trust in professional news
media (Reuters Institute, 2022), credible complaints handling systems are important
to show the adaptability of the press to learn from its mistakes. They testify to
newspapers’ willingness to be accountable to their readers and to uphold the standard
of accuracy (Appelman and Hettinga, 2021, 99). The Leveson Report (Vol. 2, Ch. 6,
para. 9.1) stated that accuracy is ‘the foundation stone on which journalism depends’.
The standard of accuracy is common to many press councils’ codes of ethics.
It serves the dual function of safeguarding individual reputation as well as societal
interests in accurate information. While there is a growing body of research on codes
of ethics (Appelman and Hettinga, 2021; Carney, 2017; Fielden, 2012; Limor and
Himelboim, 2006; Wilkins and Brennen, 2004), there is only limited research on the

* Assistant Professor of International Media and Communications Studies, University of Nottingham
* Professor of Public Communication, University of Sheffield
* Reader in International Media Law, University of Sheffield



way in which inaccuracy complaints are handled (Hettinga et al., 2018; Coad, 2005;
Barkin and Levy, 1983). The way in which IPSO has performed as regards complaints
handling has been examined only cursorily (Ramsay and Barnett, 2021; Media
Standards Trust, 2019; Duffy, 2015), in meek (Piling, 2016) or in polemic terms (e.g.
Hacked Off, 2015).

This article aims to address this research gap by scrutinising UK newspapers’
responses to inaccuracy in a dispassionate way. We have focused on a comparison
UK newspapers’ response to complaints about inaccuracy in their print editions in
2016, more than a year after IPSO’s establishment. In the same year, IPSO revised
its rules and regulations for the first time, inter alia to control its complaints procedures
and investigate in the absence of a complaint (Palmer 2016). Still, IPSO was criticised
for having ‘an accuracy problem’ (Cathcart 2016). Our investigation aims to establish
whether the sample newspapers’ responses accorded with IPSO guidelines
concerning the way publishers should redress inaccuracies quickly and prominently
through printed corrections. The primary aim of this article is not to measure remedies
for inaccuracy against a notional ideal standard, but to assess the extent to which
newspapers comply with the IPSO framework.

Four newspapers have been included in our research sample: the Daily Malil,
the Daily Telegraph, The Times and The Sun, representing a spectrum of what is
generally referred to as popular/quality press. While recognising the fluidity of such
categories, it is the case that distinctions are drawn between journalism that is
preoccupied with partisan politics, sensationalism and human-interest stories and so-
called quality journalism. The popular press is typically associated with both a decline
in journalistic standards since the 1980s through an attachment to populism and
political sectarianism, and with promoting emotive journalism that emphasises
prurience, breaches of privacy and scandal (Bird, 2015; Lefkowitz, 2018). By contrast,
quality journalism, arguably facilitates rational debate in the public sphere, emphasises
matters of public interest and is more concerned with getting the facts right
(Skovsgaard, 2014). This distinction has long possessed a metaphorical force that
symbolises two distinctive types of journalism. However, it has been questioned in
recent times on account of the recognition of an increasing tabloidization of the British
press across all newspapers and the migration of journalists between news outlets
since the advent of the internet (McLachlan and Golding, 2000). By including
newspapers from across the quality/popular spectrum, this article aims to put to the
test the significance of these distinctions as regards the adherence of UK national
newspapers to the standard of accuracy.

This article proceeds by examining, first, the accuracy clause in the IPSO Code,
while drawing on comparative insights from the rival IMPRESS Standards Code.
Secondly, it explains its methodological approach and the key parameters of
prominence, speed and adequacy of corrections which are used as a proxy for the
quality of publishers’ complaints handling procedures. Finally, it analyses the findings
of this research before drawing some conclusions.

Complaints and UK Codes of Practice

After the Leveson Inquiry, a Press Recognition Panel (PRP) was set up under
the Royal Charter on self-regulation of the press to judge whether press regulators
meet the criteria recommended by Lord Justice Leveson for recognition under the
Charter. By 2016 the UK had two new press regulatory bodies which succeeded the
now defunct Press Complaints Commission (PCC): the Independent Press Standards


about:blank
about:blank

Organisation (IPSO), which regulates most national newspapers and many other
media outlets, and IMPRESS, which regulates a much smaller number of outlets,
including many online ones.

As a result of this divided regulatory landscape, two press codes are currently
in operation in the UK: The Editors’ Code of Practice (the Code) (IPSO a), and the
Independent Monitor for the Press (IMPRESS) Standards Code. Both Codes stipulate
in their very first clause that their respective member publishers need to adhere to the
obligation of accuracy (IPSO a; IMPRESS a). To help with applying the former is the
Editors’ Codebook which interprets how IPSO understands the Editors’ Code of
Practice, and which highlights best practice for journalists to follow (the Codebook)
(Editors’ Code of Practice Committee, 2022). It is important to note that, as is aptly
underlined in the Codebook, journalistic truth does not require ‘infallibility’ (Editors’
Code of Practice Committee, 2022, 20). It demands that care should be taken ‘not to
publish inaccurate, misleading or distorted information or images’. The Code does not
further explain what ‘taking care’ involves. Instead, it relies on the Codebook to flesh
out this obligation by outlining verification steps, which if neglected can lead to
inaccuracies.

Since January 2016, the IPSO Code has been supplemented by a new
reference in Clause 1 i) to the need for headlines to be supported by the text of the
article beneath. This is an important addition that aims to counter the phenomenon of
attention-grabbing headlines intended to drive news engagement, often referred to as
‘clickbait’” (Carney, 2017: 81; Kuiken, 2017). The Code further states that ‘[A]
significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly
and with due prominence, and - where appropriate - an apology published. In cases
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator’. Changes to
the Editor’s Code of Practice have given IPSO the power to investigate in the absence
of a complaint and to write its own complaint procedures (IPSO b). Also, a new
exhortation to editors in the Code’s preamble to maintain in-house procedures to
resolve complaints swiftly, and to co-operate with IPSO, underscores the importance
of effective complaints handling. Putting in place effective procedures for the
reasonable and prompt handling of complaints is an obligation of regulated entities
under the IPSO Scheme Membership Agreement (IPSO c). IPSO has the power to
determine where a correction should be placed in accordance with Clause 1 ii) of the
IPSO Code (IPSO a).

However, there has been sustained criticism concerning IPSQO’s reluctance to
require that corrections should have equal prominence as the original article (Coad,
2018; Carney, 2017: 81; House of Commons 2006-07: Ev. 58 para. 88). The Editors’
Codebook clarifies that ‘due prominence’ does not necessarily mean publication of a
correction or adjudication at the same place as the offending article (Editors’ Code of
Practice Committee, 2022: 16). The exact meaning of ‘due prominence’ is somewhat
elusive (Piling, 2016, para. 102; House of Lords, 2015). The Codebook suggests that
the placement of corrections in an established corrections and clarifications column,
which is ‘prominently labelled, appears regularly and gives details of how to complain
to IPSO’ is sufficient to satisfy the requirement of ‘due prominence’ (Editors’ Code of
Practice Committee, 2022: 16). However, this does not guarantee that such a column
has the same prominence as the original article. IPSO is more decisive as regards
adjudications. It stipulates that they are placed, or signposted, on or before the page
where the original article appeared (Editors’ Code of Practice Committee, 2022: 16).

The risk that corrections might be hidden away cannot easily be discounted,
especially given that editors are accorded some discretion as to the eventual


about:blank
about:blank

placement of corrections (Editors’ Code of Practice Committee, 2022: 32). IPSO’s
direction that a given correction should appear on page two of the newspaper might
be overridden by the editor on the ground of the impending publication of an important
news story, as happened in the case of a libellous story about a beautician published
by the Mail on Sunday (Cathcart, 2018; IPSO d). It is interesting to note that the
IMPRESS Code requires corrections to normally be of ‘equal prominence’ (IMPRESS
a: Clause 1.4). This is a welcome starting point. However, as clarified by the
accompanying Guidance, a trivial inaccuracy might not merit a front-page correction,
and the pressing importance of a breaking news story might justify displacing a
correction from the front page. Deviations from ‘equal prominence’ are inevitable to a
certain extent. The IMPRESS Guidance takes the sensible approach that ‘a correction
should be proportionate to the scale of the error’ (IMPRESS a: 22).

The IPSO ‘due prominence guidance’ also recognises that the seriousness and
consequences of the breach of the Code need to be taken into account when deciding
on the prominence of a correction or adjudication. However, its approach is notably
different from that of the IMPRESS Code. IPSO frames the placement of corrections
in terms of balancing the provision of redress for the complainant with the restriction
of the editor’s freedom of expression, which in practice favours the latter. The IPSO
‘Due prominence guidance’ acknowledges that placement of corrections in a
corrections column might be insufficient for the gravest inaccuracies, and that the
publication of a front-page reference to an adjudication might be necessary in the case
of a front-page breach (IPSO e). However, IPSO has been criticised for both its
employment of the ‘due prominence’ criterion and for failing to ensure that corrections
are offered promptly (Cathcart, 2018; Dixon, 2017; FCReportingWatch, 2020). Such
criticism provides the context for the comparative study below.

Methodological approach

To evaluate published corrections and the complaints handling process, the study
adopted a mixed methods approach, combining quantitative and qualitative methods
in order to form a multi-faceted understanding of complaints handling processes. The
approach developed for the purposes of this study measures the prominence, the
speed and the adequacy of published corrections and presents a comprehensive
evaluation of complaints handling processes. Advanced search options were deployed
by using a combination of terms that could be used by the publications to indicate a
correction, specific time-periods, patterns and detailed descriptions. The collected
data was ordered chronologically. After researching and systematically categorising
each newspaper’s corrections (by year and by month), a corrections database was
produced. The corrections database was developed to include all variables used to
analyse the data: the prominence, the speed and the adequacy of corrections. It also
includes a set of additional variables: the correction page; the original page number;
the date of the correction; the date of the original report; information about any IPSO
adjudication relating to the publication; the inclusion of an apology; information about
the clear identification of the error; the provision of accurate information, for instance
by including an individual or organisation’s denial of the claim, or by clarifying that it is
not possible to establish the correct position. The data was evaluated against IPSO’s
complaints procedures and, in cases involving IPSQO, its adjudications and resolution
statements. For the analysis of the core parameters - prominence, speed and
adequacy - IPSO guidelines were used as a template.



Prominence

The prominence of corrections was measured, in line with the IPSO ‘due prominence
guidance’, by the existence of an established corrections column, by the location of
corrections in each publication, and by comparing the original publication page and
the correction page. Equal prominence and the prominent labelling of corrections were
used as starting points in this evaluation.

Speed

The speed of corrections was measured by the length of the period between the date
of publication and the date of correction. In cases resolved without IPSO’s
involvement, the publication’s internal procedures normally conclude within 28 days,
the so-called referral period. If a complaint cannot be settled between the publication
and the complainant, after these 28 days IPSO begins to investigate the complaint.
There is no fixed time limit for the investigation period (IPSO b). IPSO states that it
deals with complaints within 35 days on average, but that ‘many complaints are
resolved much more quickly than that’ (IPSO k). By way of comparison, IMPRESS
offers an indicative timeframe of 42 days for the completion of an investigation but
concedes that complex complaints may take longer (IMPRESS b). At the same time
as the investigation, IPSO will seek to mediate between the complainant and the
publication if appropriate. If mediation is successful, IPSO issues a resolution
statement without deciding on whether there has been a breach of the Code. If the
complaint is not resolved through mediation, IPSO’s Complaints Committee decides
whether there has been a breach of the Code. If the complaint is upheld, the
publication may be asked to publish a correction or an IPSO adjudication. The
complaints process is further prolonged if a review of the adjudication is requested.
Both parties to a complaint can request a review within 14 days of the decision being
issued. Where a review is requested, it can take the Independent Reviewer appointed
by IPSO a week or more to review the complaint. It is therefore extremely rare for
corrections to be published before 14 days have passed from the date IPSO issued a
decision. Whilst there is no fixed timeframe for the publication of corrections, the
abovementioned time brackets give an indication of what might be an excessive period
for the resolution of a complaint.

Adequacy

Adequacy was measured by the wording of corrections. In published rulings and
resolutions, IPSO’s Complaints Committee has clearly set out what it considers to be
an appropriate correction (IPSO f). It must identify the inaccuracy or misleading
information; provide corrective/clarifying information, which might include an individual
or organization’s denial of the claim; or explain that it is not possible to provide
corrective information. This study further considered whether the sample newspapers
included additional signposts, such as the title and date of publication of the offending
article, which would assist readers in retrieving it. Also, it was examined whether
newspapers offered an apology. IPSO has no direct influence in that regard. Ever
since its adoption in 2015, the Code states that the provision of an apology is only
required ‘when appropriate’. The Editors’ Codebook clarifies that offering an apology
is ‘a matter for the editor’s judgment, taking into account the spirit of the Code’ (Editors’
Code of Practice Committee, 2022). IPSO does not have the power to dictate the
publication of an apology. At the same time, a newspaper’s refusal to apologize where



an apology would have been appropriate breaches the Code, and can lead to an
upheld adjudication.

The data analysis led to the production of statistical descriptions that were then
tested via a series of structured interviews with key people involved with implementing
IPSO complaints handling policies. Interviews were conducted with representatives,
such as managing editors and editorial directors, from all four publications and lasted
45 minutes to one hour.

Findings

Daily Mail

The Daily Mail published 78 corrections in 2016. Out of these corrections, five followed
IPSO’s intervention and resulted in the publication of a correction or clarification. Two
of these five corrections were published as a result of an IPSO ruling whilst the other
three were published as part of an IPSO mediated resolution of the complaint. The
remaining 75 corrections were published by the newspaper without an IPSO
investigation. In terms of process, in the reference period and up to the present day,
there is a perplexing multitude of avenues for complainants depending on whether
they wish to make a formal complaint to IPSO or directly to the publication or prefer to
take an informal route. The informal way of proceeding consists in sending an email
to a dedicated email address or directly to the journalist or editor involved, or in using
the Contact Us form. Complaints are assessed by the Readers’ Editor and referred to
the relevant managing editor in more serious cases (Associated Newspapers 2016).

Prominence

Corrections were published in a dedicated space entitled ‘Clarifications and
Corrections’, positioned at the bottom of page 2. There is information available about
the page on which the original article appeared for 75 of the 78 corrections published
in 2016 (96%). The majority of the corrections (69) were published on an earlier page
than the original article. On six occasions the corrections were published after the
original article, which was a front-page story that continued onto several pages within
the newspaper. A visual representation of the prominence of corrections, as measured
by the page of publication, is shown in figure 1.

Prominence: Daily Mail (2016)

Page number

AL b LELLE L ettt el EELEELLELLERL Lol

1 9 61 63

Correction number

& Onginal page numbe ® Correction page

Figure 1. Prominence (Daily Mail, 2016)



Speed

The speed of corrections varied from 1 to 260 days. From the 78 corrections, 22
corrections exceeded IPSO'’s referral period of 28 days (figure 2). In four instances in
2016 (24 March, 25 July, 31 August 2016, and 12 October), corrections were
published after 62, 59, 260 and 91 days respectively from the original publication date.
The corrections were published following IPSO’s intervention, which resulted in a
ruling or resolution. They were published on the same day or very shortly after IPSO’s
ruling/resolution except for the correction of 31 August 2016 where the correction was
published after 29 days. When considering these correction dates, the 14 days’ review
period for complaints also needs to be considered. The newspaper might occasionally
prioritise a correction if for instance there is an ‘intrusion’ element, or if it affects
someone personally in matters of grief or shock (Interviewee, Daily Mail).

Speed of corrections: Daily Mail (2016)

Number of days
—

1
19-Sep
10

1

3

Correction Date
Figure 2. Speed of corrections (Daily Mail, 2016).

Adequacy

No set formula can be observed for the identification of errors and the provision of
corrective information. There are some occasions where corrections are unclear, thus
reinforcing the confusion about the correct position. For example, in the correction
below (picture 1) concerning Mr and Mrs Fry, a very brief correction was provided to
the effect that the two “had been leading separate lives before his illness”. This
correction does not identify the alleged inaccuracy, probably so as to prevent a
reoccurrence of the same issues that led to the correction being published. However,
given that the very lengthy offending article was entirely founded on the incorrect
allegations of a personal nature that were presumably at the heart of the complaint,
the laconic correction could not possibly provide sufficient redress for the damage to
the complainant’'s reputation. The apology provided in this case was entirely
appropriate but was weakly-worded, especially given that the offending article was
aimed at causing personal embarrassment.

Clarifications & corrections

B A FEATURE on 27 June 2015 made allega- B To report an inaccuracy, email corrections@dailymail,
tions about ex-BBC Trust board member co.uk. Tomake aformal complaint under IPSO rules go to
Anthony Fry and his partner. Contrary to the www.dailymail.co.ukireaderseditor where you will find an
article, Mr and Mrs Fry had been leading easy-to-use complaints form. You can also write to Readers’
separate lives before his illness. We apologise Editor, Daily Mail, Northeliffe House, 2 Derry Street,

for any hurt or embarrassment caused. London W8 5TT or contact IPSO directly at ipso.co.uk

Picture 1. Correction 27 January 2016



In an effort to enhance the quality of corrections and to exceed IPSO
requirements, the Daily Mail included the date of the original article in 95% of its
published corrections, but the headline was omitted in 94% of the corrections. The
inclusion of an apology was relatively rare (26%), and was predominantly used when
serious infringements had occurred, as required by the Code. For example, in the
correction of 12 December 2016, which was published after a very lengthy timespan
of 175 days, the newspaper offered an apology (Table 1). On occasion, a correction
included information which aimed to explain that the responsibility for the mistake lay
elsewhere. These explanations could be interpreted as seeking to justify the
newspaper’s position, and to distance it from published inaccuracies. This arguably
weakened the corrections’ remedial effect (picture 2).

Clarifications & corrections

BIN common with they were ‘from BIfyouwishloreport an inaccuracy,
other newspapers, we Europe’. In fact, while please email corrections@dailymail co.uk.
published a reputable they had travelled to ?'GIWGFEB ﬂfOFmFI CDmDéGl?fﬁ RﬂdIBT. 11:?;0
news agency’s story the UK in an Italian Twles please go lo www.dailymail co.uk/

s . . : readersedilor where you will find an easy-
yesterday which said  vehicle from mainland % 0 ninings form. You can also write

that stowaways inter-  Europe, the migrants , pegders’ Editor, Daily Mail, Northcliffe
cepted in east London told police they were House, 2 Derry Street, London W& 577 or
had told police that from Iraq and Kuwait. econtact IPSO directly at ipso.co.uk

Picture 2. Correction 17 June 2016

Daily Telegraph

The Daily Telegraph published 36 corrections in 2016. Three of the corrections
followed IPSQO’s intervention (11 February, 02 May and 18 June 2016). In terms of
process, in 2016 and up to now, complaints can be submitted via the relevant webform
and standard mail, or can be referred to the newspaper by IPSO. In 2016, complaints
that were legal in nature were referred to the Editorial Legal department, while other
editorial complaints raising Editor's Code matters were handled by Compliance and
Legal working together.S§ The newspaper aimed to conclude complaints speedily. Its
2016 Annual Statement states that 75% of editorial complaints were resolved within 3
working days, and more than 90% within two weeks (Telegraph Media Group 2016).

Prominence
The corrections were almost exclusively published on page 2, with the exception of
three occasions, on 10 June 2016, 30 July 2016 and 03 September 2016, when the
corrections were published on different pages (5, 33, and 7 respectively). The first two
corrections concerned financial issues and were published in the ‘Business’ section of
the paper, whereas the latter was published in the ‘Travel section. There was also
one other instance (13 August 2016) where the correction was published on page 6
because pages 2 and 3 were dedicated to special coverage of the Olympics. The
correction space was entitled ‘Corrections and Clarifications’ throughout, and the
headline was highlighted by use of different coloured fonts. All corrections included a
subheading, which indicated the topic/theme of the published text. The specific
corrections column on page 2 was introduced post-IPSO, as there was no special
place for corrections before then.

The original page number is available for all corrections. There are six
occasions when the corrections were published on a later page than the original
articles, as the original articles were all front-page stories. Two of these followed an

§ These departments are now merged into an Editorial Legal & Compliance department.



IPSO resolution (11 February and 02 May). There are also four other instances when
the corrections were published on the same page as the original articles (figure 5).

Prominence: The Daily Telegraph (2016)

VI TY I TR
Vi o WO

Page number
I [
{ =]

lll Illl lll|l I III; l‘l! i'l II|lll ||l!l[ llllll lllllllu IIII

1234567 891011121314151617168192021222324252627282930313233343536
Correction number

L BT = T

na e b |

B Original page ™ Correctionpage

Figure 5. Prominence (Daily Telegraph, 2016)

Speed

In 2016, the Daily Telegraph mostly published its corrections in a short timeframe, and
78% of them were published within a month. Notwithstanding the effort to resolve
complaints speedily, there were several occasions in 2016 on which it took longer to
publish corrections (figure 6).

Speed of corrections: The Daily Telegraph (2016)

Number of days
o A N W
E 8 8 88 8

2 o R )

W & %< &= & o Ly = ) o o el
GV o S oY oF AT &Y @ oV W o

Correction Date

Figure 6. Speed of corrections (Daily Telegraph, 2016)

These cases concerned either personal affairs, sensitive matters or wrong allegations,
as shown from the example below:

e Convictions of EU citizens: An article of Feb 17 said that criminal convictions of
EU migrants have risen by 40 per cent in five years and that 700 offences are
being committed by them every week. As the article explained, these figures
relate to “notifications”, not to convictions alone. They also include breaches of
court orders and convictions varied on appeal. We are happy to correct this.
(The Daily Telegraph, 09 June 2016, timespan for publication: 112 days)



10

From the possibly delayed corrections, two involved IPSQO interventions: the correction
of 11 February 2016 that was published 59 days after the original article, and the
correction of 02 May 2016 that was published after 86 days. The publication justified
the overall delay on these two occasions with reference to the in-depth nature of IPSO
investigation processes. On the first occasion, the complaint was received by IPSO 30
days after publication of the original article, on 11 January 2016, and it was concluded
by IPSO on 10 February 2016. In the second case, the complaint was received nine
days after publication of the original article, on 15 February 2016, and IPSO issued its
decision on 14 April 2016. Taking the 14 days review period into account, the
newspaper arguably published its corrections as soon as it was reasonably possible
after the conclusion of the IPSO investigation. Nonetheless, a speedier resolution
would have been in the interest of the complainants.

Adequacy

In most cases the Daily Telegraph’s corrections clearly identified the original
inaccuracy and the correct position, and occasionally offered a detailed account. Some
corrections seemed lengthier or more unclear (for example, picture 3) when compared
to other corrections by the same paper. Often, the lengthier corrections related to
complex issues, such as the ones involving arcane points of law, where it would have
been difficult to provide more accessible wording. Moving beyond the IPSO
requirements, the date of the original article was always provided, but the title of the
original publication was included in only 43% of the corrections. Apologies were
included in 22% of the corrections and concerned mostly personal affairs. This seems
to be in accordance with the Code requirement of an apology only ‘where appropriate’.

CORRECTIONS AND
CLARIFICATIONS

Charlotte Proudman

An article of 12 Sept contained
incorrect details about a
communication sent by Charlotte
Proudman to her paternal
grandmother. We wish to make clear
that the last contact Miss Proudman
had with her grandmother was more
than two years before her death - not
‘shortly before’, as the article stated -
and that Miss Proudman did not
accuse her grandmother of having
“failed in life”. Nor had Miss Proudman
‘thought up’ her surname; she adopted
her maternal family’s surname. Her
grandmother in fact died in January
2014, not April 2014 as stated. Miss
Proudman has also asked us to clarify
that one estranged family member
expressed anger to the media, not her
whole family. We are happy to set the
record straight and apologise for the
errors.

Picture 3. Correction 15 January 2016 (delay: 123 days)

The Sun

The Sun published 33 corrections in 2016. Out of those, six corrections were published
following either rulings made by IPSO or resolutions mediated by IPSO. The Sun
editorial complaints policy at the time provided that all complaints would be



11

acknowledged ‘within five working days’ (News UK, 2016).” The News UK 2016
annual statement further stated that complaints about editorial standards and requests
for corrections were handled by The Sun’s dedicated Ombudsman who reported to
the Managing Editor, while the former Managing Editor was also available for advice. Tt
Where possible, complaints would be settled within a matter of days (News UK, 2016).
However, in many cases, this promise remained unfulfilled, as will be seen below.

Prominence

Corrections were published on page 2, in a dedicated space that was located either
on the left-hand side or the right-hand side column, towards the lower half of the page.
The newspaper made the corrections visible by positioning them in a light-blue box
entitled ‘Corrections & Clarifications’ in capital letters. It included its complaints
handling policy in the same box, but an IPSO logo acted as a divider between the
correction and the policy statement, although sometimes the divider was positioned in
the middle of the correction. From 94% of the corrections for which information was
available, three were published on a later page than the original article. In two
instances (15 and 28), the story was a front page article. On one occasion, the
correction followed an IPSO ruling, whereas the other was the result of a resolved
complaint (figure 3).

Prominence: The Sun (2016)

Page Number

0 - -. . ..JI I ‘ | ] |_ me s Ha Bs _» Iu ‘u Iu |... s |.J In a ‘ I" o .8
5 £ g 2

8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 1B 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Correction Number

® Original page number ® Correction page

Figure 3. Prominence (The Sun, 2016)

Speed

Information is available for 32 corrections (out of 33). In this sample, there were 16
cases where the corrections were published more than 28 days after the original
article. Overall, the time span for all corrections ranged from 1 to 300 days (figure 4).

" This commitment has been watered down in the meantime. The current complaints policy states
that all complaints will be acknowledged ‘promptly’ (The Sun, 2020).
Tt Complaints are now handled by the Head of Editorial Compliance, The Sun.



12

Speed of corrections: The Sun (2016)

Number of days

24-Jan P
05-Feb

Correction Date

Figure 4. Speed of corrections (The Sun, 2016)

It is of concern that corrections published with a significant delay mostly concerned
wrong allegations likely to affect the victims’ reputation, as in the case of two
corrections which were published after 172 and 255 days respectively:

e OUR January 1 article about Paul McKenna wrongly alleged that Paul McKenna
was drunk on a flight to Barbados; was accordingly refused alcohol by the flight
crew; and reacted to that refusal by launching into an abusive rant which
reduced a female flight attendant to tears. We now accept that these allegations
were untrue. We apologise to Mr McKenna. (The Sun, 21 June 2016, timespan
for publication: 172 days).

¢ IN an article “Killer’s Distress at Jail Uniform” (December 15, 2015) we stated
that Mr Graham Coutts “wanted a £40,000 payout as he had to wear prison
clothes for a hospital visit.” In fact he is suing prison authorities because they
did not respond to his distress when he was having a heart attack. (The Sun,
26 August 2016, timespan for publication: 255 days).

Notwithstanding the potential complexities of such cases, a speedier resolution —
compared to IPSO’s alleged average complaints handling time of around 35 days —
would have been desirable (IPSO 2023).

Adequacy

The Sun largely identified errors clearly and stated the correct position. In one case,
however, the newspaper attempted to explain the error by pointing the finger at the
news agency that supplied the story (18 June 2016). The newspaper often provided
information beyond the IPSO requirements by including the headline of the original
article in 60% of the corrections, and its date in 85% of the corrections. An apology
was included in 45% of the corrections. The newspaper made different linguistic
choices in its apologies: for instance, in the correction of 30 October (Table 1), it
included a subheading, indicating that an apology would be offered, whereas in the
correction of 25 September the publication only included the word ‘apologies’ at the
very end of the correction column. Finally, the correction of 24 January offered to
remedy the publication of personal information concerning an athlete by removing all



13

articles from the newspaper’s database, and by offering an apology for any distress
caused. Strictly speaking this was not a correction given that no inaccuracy was
involved, even though it was published in The Sun’s corrections column.

The Times

The Times published 294 corrections in 2016, the highest number of published
corrections amongst the publications that are included in the research sample. There
were two IPSO rulings against the publication in 2016. However, the newspaper had
already published the corrections before the IPSO decisions were issued. In terms of
process, readers wishing to complain of a possible Editor's Code breach could use a
dedicated form on The Times website or put their complaints in writing by email, fax
or post. More serious complaints were handled by senior editorial executives with
more than thirty years’ experience, answering directly to the Editor. Routine complaints
were dealt with by The Times' Feedback Editor. If there was exceptionally no prospect
of solving the complaint directly with the complainant within the 28-day period allowed,
readers were informed that IPSO could be asked to act from the outset as an
intermediary (News UK 2016).

Prominence

206 out of the 294 corrections were published on a later page than the offending story.
Even though corrections were published in different pages, ranging from page 20 to
page 36, they were included in a specific column that included the headline
“Corrections & Clarifications” in dark pink colour. In 19 cases, this concerned a story
that was published on the front page. Referring to front page stories, the interviewee
argued that ‘due prominence’ did not mean ‘equal prominence’ and that IPSO took a
sensible approach to that. Having said that, The Times interviewee mentioned an
occasion where the paper published a front-page correction without receiving a
complaint, simply because it was a significant numerical error, and it was felt that it
was important for the readers that they put it right (Interviewee, The Times).

Speed

In 2016, The Times published most of their corrections within a short time frame: 252
corrections (85%) were published within a week. In 16 cases there was a delay of
more than 28 days between the publication of the original report and the publication
of the correction. The interviewees argued that half of these complaints related to legal
matters, whilst others related to delays in receiving the complaint or attempts to
resolve more complex issues (Interviewee, The Times). Figure 7 depicts the
corrections whose publication was delayed by more than 28 days.



14

Speed of corrections: The Times (2016)

Number of days
o
3

200 —/\/\

22flan 12/Feb 19/Feb 07/May 30/May 28/Jul 02/Aug 10/Aug 22/Aug 03/Nov 05/Nov

Correction Date

Figure 7. Speed of corrections (The Times, 2016)

Adequacy

In the vast majority of corrections, the newspaper identified the error clearly and
offered sufficient information about the correct position. There are, however, a few
instances in which the inaccuracy was not clearly identified and/or in which further
corrective information was arguably needed to corroborate the corrections and to
provide the full picture (pictures 4 and 5).

Corrections and

clarifications
® We reported (News in brief, early ® We stated (Magazine, Apr 16) that
editions, Feb 8) that the AQA exam the amalgamation of two Bristol

o] ain i schools, Redland High School for
board “refused to explain” how A-level Girls and the Red Maids’ School, was

English language papers had been due to falling pupil numbers. This was
wrongly marked. This was incorrect incorrect.
and we apologise for the error.

Picture 4. Correction 9 February 2016 Picture 5. Correction 21 April 2016

In the first of these cases the correction identified the inaccuracy without giving the
AQA board’s explanation as to why the English language papers had been wrongly
marked. In the second of these cases the true reason for the amalgamation of the two
schools was not provided.

Another trend observed in 2016 is that the newspaper sporadically referred to
‘editing errors’ to explain that the error was not made by the original journalist but arose
in the publishing process. Also, the publication occasionally attempted to distance
itself from errors, either by referring to the inclusion of the correct position in a different
part of the newspaper or by demonstrating that care was taken to rely on credible
sources.

Moving beyond the IPSO requirements, 25% of the corrections included an
apology. The type of cases in which an apology was offered varied, and apologies
were included ‘where appropriate’ as required by the Code, for instance when the
correction concerned a wrongful allegation that was likely to demean the victim (Table
1). Occasionally, the newspaper offered a long apology, and underlined this by using
the term ‘apology’ in a subheading. As highlighted by the interviewee from The Times,
‘this would only be done as part of the negotiated resolution of a legal complaint.



15

Whether an apology is appropriate is determined on the basis of the damage that has
been done’ (Interviewee, The Times).

Analysis
Our findings show that all four newspapers had structured and systematic complaints
handling processes in 2016. While the Daily Telegraph adopted centralised,
systematic complaints handling processes post-IPSO, the other publications (Daily
Mail, The Sun and The Times) had a framework in place already since 2011.
Regarding the prominence and visibility of corrections, all four studied
newspapers published daily a ‘policy statement’ on complaints handling policies. Most
statements appear on a standard page, usually on page 2 or on a range of different
pages as in The Times, where it variously appeared between page 20 and page 36.
Still, the policy statement was consistently published on the letters page, which tends
to attract readers’ attention. However, even though the letters page is in general an
appropriate location for the placement of corrections, and amounts to an ‘established
corrections column’, the stark fluctuation of its position arguably undermines ‘due
prominence’. Table 3 provides a comparative analysis of our findings.

No of IPSO Prominence Speed Adequacy
corrections | Resolution/
Ruling
Inclusion Inclusion Apology
of title of date
Daily Mail | 78 5 cases 92% of the 1-260 days 6.4% 95% 26%
corrections (28% delayed)
appeared on an
earlier page
The Sun 33 6 cases 94% of the 1-300 days 60% 88% 45%
corrections (50% delayed)
appeared on an
earlier page
Daily 36 3 cases 83% of the 1-353 days 42% 97% 19%
Telegraph corrections (25% delayed)
appeared on an
earlier page
The Times | 294 2 cases 30% of the 1-984 days 24% 99.6% 26%
corrections (4% delayed)
appeared on an
earlier page

Table 3. Summary of research findings

Our findings show that The Times published a significantly higher number of

corrections than any other publication in 2016. While many newspapers are reluctant
to do so, the paper ran as many as 500 corrections per year. An interviewee noted: ‘I
think the 500 correction/year is a reasonable indication...of the kind of the volume you



16

are getting. Some of them would be quite small. The column is called clarification and
corrections, so some are things we are clarifying, not correcting. But it shows the
volume we get’ (Interviewee, The Times). It should be clarified that some of these
corrections are not actually breaches of the Code, and do not get picked up by IPSO,
as they do not necessarily amount to a significant inaccuracy that requires correction
under the Code.

The interviewee highlighted that all significant errors get a correction. Often, the
paper prioritises corrections that have a legal dimension, or errors that may be “non-
defamatory but significant factual errors that involve people” (Interviewee, The Times).
This distinction exemplifies the difficulties with a third-party accuracy standard, which
aims at the protection of public and private decision making as opposed to personal
rights. Some argue that more decisive policing of third-party accuracy ignores the
responsibility of readers who choose to believe misleading information in agreement
with their worldview (Wragg, 2020: 173, 191). However, this study maintains that tough
accuracy standards need to be upheld in the case of all factually incorrect reporting,
especially if it aims to fuel popular prejudice at election times. This particularly applies
to front page stories. When seriously misleading information is published on an
important subject, a front-page correction may be warranted, regardless of the
existence of an established corrections column (IPSO g, 2018).

The newspapers across the quality/popular press spectrum have been at pains
to explain that ‘due prominence’ did not mean ‘equal prominence’. This distinction was
emphasised in the interview with The Times and the Daily Mail. The interviewee at the
Daily Mail claimed that the tabloid size with its restrictive layout meant that there were
additional difficulties in publishing corrections on the front page. Front page corrections
were therefore generally reserved for the most serious cases. Controversially, the
Complaints Committee ruled that there was no need to publish a front page correction
in the case of a front page article published a few days before the Brexit referendum,
claiming that a group of migrants who arrived in the UK in the back of a lorry were
‘from Europe’, while in fact they were from the Middle East. This was implausibly
justified on the ground that the inaccuracy in the headline ‘had minimal impact on the
meaning of the article as a whole’ (IPSO h, 2016). The short page 2 correction of this
story is shown in picture 6. It is submitted that in the case of such significant front-
page inaccuracies, IPSO should use its power to dictate an equally prominent
placement of the correction less sparingly.

Clarifications & corrections

BIN common with they were ‘from BIfyouwishloreport an inaccuracy,

other newspapers, we
published a reputable
news agency's story
yesterday which said
that stowaways inter-
cepted in east London
had told police that

Europe’. In fact, while
they had travelled to
the UK in an Italian
vehicle from mainland
Europe, the migrants
told police they were
from Iraq and Kuwait.

please email corrections@dailymail.co.uk.
To make a formal complaint under IPSO
rules please go to www.dailymail.co uk/
readersedilor where you will find an easy-
to-use complaints form. You can also wrile
to Readers’ Editor, Daily Mail, Northeliffe
House, 2 Derry Street, London W& 57T or
contact IPSO directly al ipso.co.uk

Picture 6. Correction 17 June 2016 (Daily Mail)

Restrictions due to the layout of the tabloid format were also mentioned by the
interviewee from The Sun: ‘If you think of a broadsheet first and then the tabloids,
tabloids are much smaller size of a product, so what might not look overly excessive
on a broadsheet (e.g., in terms of fonts) in a tabloid..., it takes a much bigger
proportion, and it is much more significant on a page”. This seems a feeble justification
for placing corrections of front-page articles containing significant distortions on page
2 of the print edition without signposting them on the front page. This was the case



17

with a 2016 article claiming in its prominent sub-headline that ‘4 in 5 jobs’ went to
‘foreign workers’ in the past year. This inaccurate claim was based on a
misinterpretation of net figures provided by the Office for National Statistics. The
newspaper offered to publish the correction, all the while disputing that the article was
inaccurate and claiming that ‘for reasons of space and style, the newspaper may from
time to time avoid unnecessary explanation when simpler and shorter phrases suffice’
(IPSO j, 2016).

Notwithstanding their reluctance to publish front page corrections, the Daily Mail
and The Sun were more consistent overall in publishing corrections on the same or an
earlier page than the original article, as the table 1 demonstrates. On the contrary,
their record as regards timeliness left much to be desired. The empirical research
shows that the Daily Mail and The Sun did exhibit time lapses in the publication of
some corrections, especially in cases that required IPSQO’s intervention. The Daily
Telegraph was also occasionally late in publishing corrections.

Newspaper Date Apology

Daily Mail 12 December 2016 AN ARTICLE on June 20 (‘Freud ‘drank in resort bar
with ex-Maddie suspect’) reported claims in another
newspaper that Robert Murat had known Sir
Clement Freud in the Portuguese town where
Madeleine McCann went missing. In fact, Mr Murat,
who was totally cleared of any involvement in the
disappearance of Madeleine McCann, never met or
had any connection with the alleged paedophile ex-
MP. We are happy to make this clear and apologise
to Mr Murat for any suggestion he was involved in
wrongdoing

The Sun 30 October 2016 ROBERT MURAT - AN APOLOGY

On 19 June we published an article on the late
Clement Freud and on Madeleine McCann. The
article also referred to Robert Murat who was totally
cleared of any involvement in the disappearance of
Madeleine McCann. We would like to make it clear
that Mr Murat never met or had any connection with
Clement Freud. It was not our intention to suggest
any wrong-doing by Mr Murat. We apologise to Mr
Murat.

The Times 30 May 2016 In an article (“The warning that a triumphant team
failed to heed”, News, May 2) we suggested that
Ibrahim Hewitt is antisemitic. Mr Hewitt has asked us
to clarify, and we accept, that this was incorrect and
that he is not and never has been antisemitic. We
are happy to put this on record and apologise to him
for any distress caused.

Table 1. Inclusion of apologies

The interviewee from the Daily Telegraph mentioned that this was the case for
complex issues such as personal affairs or sensitive matters (Interviewee, Daily
Telegraph). Indeed, there were several occasions in 2016 when it took longer to



18

publish corrections. A tightening up of the long-drawn-out complaints process, and a
speedier handling of complaints by IPSO would ensure that complainants are not
dissuaded from reaching out to the regulator when no resolution with the paper can
be found. This would guarantee that, in the words of the legal maxim, justice delayed
is not justice denied. Correction speed is of the essence not only during times of
political crisis, but also when individual reputations are at stake.

A case in point is that of The Times. For 2016, only 4% of the corrections were
published later than 28 days. According to the interviewee, the process in the
newspaper is quite fast because the senior editor is responsible for handling
complaints. Complaints handling by people who are fully integrated into the editorial
process was seen to bring ‘huge advantages’ as ‘it's a much quicker and more
straightforward and less bureaucratic system’ (interviewee, The Times). Also,
entrusting complaints handling to a person with a senior position in the paper
guaranteed less negotiation, thus accelerating the decision-making process.

Finally, as far as adequacy is concerned, a trend observed in three of the
publications (Daily Mail; The Sun; The Times) was the use of the correction to justify
the inaccuracy and/or to distance themselves from it. Newspapers rely to a degree on
copy from news agencies. However, responsibility for the published articles remains
their own and they need to demonstrate that care was taken to avoid inaccuracies. On
the positive side, there was evidence of good practice in terms of provision of
information exceeding the Code requirements. All three publications displayed a
preference for signposting the original article by way of its date of publication rather
than its headline. This reference to the original article is commendable as it empowers
the inquiring reader to get the full picture.

Conclusion

By 2016, all four newspapers had systematic complaints handling processes and an
established corrections column in their print editions. The Daily Telegraph only
introduced such processes post-IPSO. The other newspapers already had a policy in
place, but it was professionalized under IPSO. The evaluation of the position, timing
and wording of the published corrections has not confirmed a marked difference in
their willingness to demonstrate their accountability to their readers. The traditional
binary opposition between the ‘quality press’ and the ‘popular press’ is not reflected in
their attitudes to complaints handling.

The Daily Mail and The Sun were found to be more consistent in their
commitment to ‘due prominence’, a criterion which is resolutely interpreted by all
sample newspapers as different from ‘equal prominence’. To the extent that the
newspapers can take refuge behind the vague wording in the Editors’ Code, the
expectation of readers that corrections are not hidden away can still be frustrated. This
is especially problematic when grave inaccuracies appear in front page stories that
can shape the public debate. IPSO’s power to direct the placement of corrections can
only be meaningful if such placement is commensurate with the scale of the error.

On the timeliness front, the Daily Mail and The Sun’s record leaves much to be
desired. The same applies to the Daily Telegraph, while The Times was found to
exhibit exceptional professionalism. Whether or not delays in the publication of
corrections are on account of IPSO’s involvement, a tightening up of this long-drawn
process is advisable in the interest of upholding high journalistic standards. Finally, as
regards the adequacy of corrections, the trend of using the correction column to justify
the inaccuracy straddled the quality/popular press divide, and arguably had the
potential to diminish the corrections’ reparative effect.



19

In conclusion, IPSO has contributed to more systematic complaints handling
processes, but more needs to be done. High standards in complaints handling signify
publishers’ willingness to act as good citizens and to make responsible use of the
power they yield. The steps they take to meet journalistic standards and to learn from
their mistakes demonstrate their willingness to adhere to their contractual obligations
vis-a-vis IPSO, and more importantly vis-a-vis the public (Sjgvaag 2010). More than
that, in an age when they are forced to co-exist with powerful new media players in a
complex media ecology, responsibility and accountability are important hallmarks that
may make the difference between extinction and survival.

Declaration of Conflicting Interests
There are no conflicting interests.

Funding Acknowledgements

The author(s) disclosed receipt of the following financial support for the research of
this article: This work was funded by [details omitted for double-anonymised peer
review]



20

References

Appelman A and Hettinga K E (2021) The ethics of transparency: A review of
corrections language in international journalistic codes of ethics. Journal of Media
Ethics 36:2, 97-110

Associated Newspapers (2016) Annual statement to the Independent Press
Standards Organsation 2016. Available at: https:/www.ipso.co.uk/monitoring/annual-
statements/annual-statements-2016/ (accessed 31 August 2021)

Authors (2018) Reference omitted for double-anonymised peer review

Barkin S M and Levy M R (1983) All the news that’s fit to correct: Corrections
in the Times and the Post. Journalism Quarterly 60: 2, 218-225

Carney D (2017) Up to standard? A critique of IPSQO’s Editors’ Code of
Practice and IMPRESS’s Standards Code: Part 1. Communications Law 22 (3): 77-
88

Cathcart B (2018) IPSO: The toothless master rolls over its masters (again).
In INFORRM’s blog. Available at: https://inforrm.org/2018/10/26/ipso-the-toothless-
puppet-rolls-over-for-its-masters-again-brian-cathcart/ (accessed 13 March 2021)

Coad J (2018) IPSO betrays its absolute lack of independence via its front
page policy. Available at: https://inforrm.org/2018/08/15/ipso-committee-betrays-its-
absolute-lack-of-independence-via-its-front-page-policy-jonathan-coad/ (accessed 1
July 2022)

Coad J (2005) The Press Complaints Commission — are we safe in its hands?
Entertainment Law Review 16 (7): 167-173

Conboy M (2011) Journalism in Britain. A historical introduction. London:
Sage

Curran J (1991) Rethinking media as a public sphere. In: Dahlgren P and
Sparks C (eds) Communication and citizenship: journalism and the public sphere.
London: Routledge, pp. 27-56

Dixon H (2017) Justice delayed with press corrections is justice denied.
Available at: https://infacts.org/fake news posts/justice-delayed-press-corrections-
justice-denied/ (accessed 13 March 2021)

Duffy N (2016) IPSO one year on. Journal of Media Law 7(2): 116-129

Editors’ Code of Practice Committee (2022) The Editors’ Codebook. The
Handbook to the Editors’ Code of Practice. Available at:
https://www.editorscode.org.uk/the_code_book.php (accessed 30 June 2022)

FCReporting Watch (2020) IPSO: 296 days to correct a factual inaccuracy,
effective press regulation? In INFORRM'’s blog. Available at:
https://inforrm.org/2020/06/23/ipso-296-days-to-correct-a-factual-inaccuracy-
effective-press-regulation-fcreportingwatch/#more-45993 (accessed 13 March 2021)

Hacked Off (2015) The Failure of IPSO. Available at:
https://hackinginquiry.org/wp-content/uploads/2017/09/the-failure-of-IPSO.pdf
(accessed 30 June 2022)

Hettinga K, Appelman A, Otmar C, Possada A, Thompson A (2018)
Comparing and contrasting corrected errors at four newspapers. Newspaper
Research Journal 39 (2) 155-168

House of Commons Culture, Media and Sport Committee (2007) Self-
regulation of the press: seventh report of session 2006-07. Available at:
https://publications.parliament.uk/pa/cm200607/cmselect/cmcumeds/375/375.pdf
(accessed 9 March 2023)



about:blank
about:blank
about:blank
about:blank
about:blank
about:blank
about:blank
about:blank
about:blank#more-45993
about:blank#more-45993
about:blank
about:blank

21

IMPRESS a The IMPRESS Standards Code and Guidance. Available at: <
https://www.impress.press/downloads/file/standards-code-and-guidance.pdf>
(accessed 9 March 2023)

IMPRESS b Complaint FAQs. Available at:
https://www.impress.press/standards/complaints/complaint-fags/ (accessed 9 March
2023)

IPSO a Editors’ Code of Practice. Available at:
https://www.ipso.co.uk/editors-code-of-practice/ (accessed 9 March 2023)

IPSO b Our complaints process. Available at:
https://www.ipso.co.uk/complain/our-complaints-process/ (accessed 9 March 2023)
IPSO ¢ Scheme Membership Agreement between Independent Press

Standards Organisation C.I.C. and Publisher. Available at:
https://www.ipso.co.uk/media/1813/ipso-scheme-membership-agreement-2019-v-
sep19.pdf (accessed 9 March 2023)

IPSO d 20864-17 Hindley v The Mail of Sunday, 5 July 2018
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ (accessed 9 March 2023)

IPSO e Due prominence in printed media. Available at:
https://www.ipso.co.uk/media/2288/due-prominence-journalist-quidance.pdf
(accessed 13 March 2021)

IPSO f 20562-17 Versiv DailyStar.co.uk, 12 April 2018. Available at:
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ (accessed 9 March 2023)

IPSO g 20912-17 Khan v Daily Mail, 4 April 2018. Available at:
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ (accessed 9 March 2023)

IPSO h 04051-16 Dartington v Daily Mail, 20 September 2016. Available at:
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ (accessed 9 March 2021)

IPSO i 20480-17 Tower Hamlets Borough Council v The Times, 5 April 2018.
Available at: https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ (accessed 9
March 2023)

IPSO j 03350-16 In Facts v The Sun, 14 October 2016. Available at:
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/ (accessed 9 March 2023)

IPSO k Complaints https://www.ipso.co.uk/fags/complaints/ (accessed 9
March 2023)

Kuiken J (2017) Effective headlines of newspaper articles in a digital
environment. Digital Journalism 5(10): 1300-1314

McLachlan S and Golding P (2000) Tabloidization in the British press: A
quantitative investigation into changes in British newspapers 1952-1997. In Sparks C
and Tulloch J (eds) Tabloid tales: Global debates over media standards. Lanham,
Md.: Rowman & Littlefield

Media Standards Trust (2019) The Independent Press Standards
Organisation (IPSO) - Five Years On. A reassessment. Available at:
http://mediastandardstrust.org/wp-content/uploads/2019/10/MST-IPSO-2019-Final-
Version.pdf (accessed 30 June 2022)

News UK (2016) News UK IPSO Annual Report 2016, 16 March 2017.
Available at: https://www.ipso.co.uk/monitoring/annual-reports/ (accessed 9 March
2023)

Ornebring H and Jonsson AM (2004) Tabloid journalism and the public
sphere: A historical perspective on tabloid journalism. Journalism Studies 5(3): 283-
295



https://www.impress.press/standards/complaints/complaint-faqs/
https://www.ipso.co.uk/editors-code-of-practice/
https://www.ipso.co.uk/media/2288/due-prominence-journalist-guidance.pdf
https://www.ipso.co.uk/rulings-and-resolution-statements/
https://www.ipso.co.uk/faqs/complaints/
about:blank
about:blank
about:blank

22

Piling J (2016) The external review. Available at
https://www.ipso.co.uk/media/1278/ipso review online.pdf(accessed 9 March 2023)

Sparks C (1998) Introduction: Tabloidization and the media. Javnost/The
Public 5(3): 5-10

The Sun, ‘Editorial Complaints’, 15 January 2020. Available at:
https://www.thesun.co.uk/editorial-complaints/ (accessed 9 March 2023)

Telegraph Media Group, ‘IPSO Annual Report 2016’. Available at:
https://www.ipso.co.uk/monitoring/annual-statements/annual-statements-2016/
(accessed 9 March 2023)

Wragg P (2020) A Free and Regulated Press: Defending Coercive
Independent Press Regulation. Oxford: Hart Publishing



about:blank
about:blank
about:blank

