
This is a repository copy of Media elites in Post-Soviet Russia and their strategies for 
success.

White Rose Research Online URL for this paper:
https://eprints.whiterose.ac.uk/181487/

Version: Accepted Version

Article:

Schimpfössl, E. and Yablokov, I. orcid.org/0000-0001-7766-8867 (2017) Media elites in 
Post-Soviet Russia and their strategies for success. Russian Politics, 2 (1). pp. 32-53. 
ISSN 2451-8913 

https://doi.org/10.1163/2451-8921-00201003

© 2017 Brill. This is an author-produced version of a paper subsequently published in 
Russian Politics. Uploaded in accordance with the publisher's self-archiving policy.

eprints@whiterose.ac.uk
https://eprints.whiterose.ac.uk/

Reuse 

Items deposited in White Rose Research Online are protected by copyright, with all rights reserved unless 
indicated otherwise. They may be downloaded and/or printed for private study, or other acts as permitted by 
national copyright laws. The publisher or other rights holders may allow further reproduction and re-use of 
the full text version. This is indicated by the licence information on the White Rose Research Online record 
for the item. 

Takedown 

If you consider content in White Rose Research Online to be in breach of UK law, please notify us by 
emailing eprints@whiterose.ac.uk including the URL of the record and the reason for the withdrawal request. 



 1 

Media Elites in Post-Soviet Russia and their Strategies for Success 

Elisabeth Schimpfössl (SSEES UCL)1 

Ilya Yablokov (University of Leeds)2 

Abstract 

Media managers are key in the relations between, on the one side the authorities, to whom they enjoy 

privileged access, and, on the other side the newsroom, the functioning of which they define. Contrary to 

the popular view, held both in Russia and abroad, that the Kremlin control the majority of the country’s 

media, we argue that media managers have a fair bit of agency and are players in their own rights, able 

to shape their audiences’ attitudes and modify individual as well as collective behaviour. To be able to 

exert this power and not fall from grace they must, however, tread a very fine line: they have to 

demonstrate adekvatnost’ (literally adequacy, but better translated as appropriateness, or ‘the right feel 

for the game’) and demand adekvatnost’ from their journalists and editors. Focusing on two dimensions – 

elite theory and the concept of adekvatnost’ – this article analyses the data gleaned from interviews with 

a range of media managers.  

Key terms: media, (self-)censorship, elite, Russia, Kremlin, adekvatnost’ 

In this article we look at media managers through the prism of two distinct dimensions of analysis. From 

the perspective of elite studies – our first dimension – this group is crucial for generating collectively held 

views (e.g. consent to war) and entrenching divisions (e.g. separation and ousting of the political 

opposition, named ‘fifth column’). Adhering to an understanding of power and status close to Weberian 

traditions, we think of media managers not simply as a group of people who ‘service’ elite interests, but 

as an important part of the elite: even though they lack individual economic control over the media assets 

 
1 Elisabeth Schimpfössl, School of Slavonic and Eastern European Studies, University College London, University 

College London, Gower Street, London, WC1E 6BT. She is deeply grateful to the Leverhulme Trust to have 

supported this research. E-mail: e.schimfoessl@ucl.ac.uk. 

2 Ilya Yablokov, School of Languages, Cultures and Societies, University of Leeds, Leeds, LS2 9JT, United Kingdom. 

E-mail: i.yablokov@leeds.ac.uk. 



 2 

they manage (unless they are manager and owner in one person), the more powerful of them occupy 

positions that provide them with access to vast resources and power of influence over millions of people.3  

Freedman proposes a definition of media power that refers not simply to specific actors or institutional 

structures but to their interactions; ‘just as power itself is not a tangible property visible only in its 

exercise, media power is best conceived as a relationship between different interests engaged in 

struggles for a range of objectives that include legitimation, influence, control, status and, increasingly, 

profit.’4 He categorises media elites as part of the ‘power elite’. The US sociologist C. Wright Mills 

described the ‘power elite’ in its original form in the 1950s as consisting of the heights of business, politics 

and the military, stressing the interconnections that allowed elites to combine forces in order to reign over 

the rest of the population.5 Similarly, for our analysis, the structure of relations with other powerful actors 

are crucial as they contribute to stabilising the power position of media managers. 

In the specific context of Russia, several aspects are crucial. Some media managers have fallen because 

of specific interests around Putin’s cronies (e.g. Irena Lesnevskaia’s REN-TV was taken off by Yurii 

Koval’chuk, a member of a close Putin’s circle of oligarch-friends); others were defeated in clan fights 

(e.g. Svetlana Mironiuk, see article by Vasily Gatov et al in this special issue). Another aspect is crucial: 

as Ledeneva elucidated, power relations at the highest levels of Russia’s elites run on informal networks, 

the rules of which are unwritten and yet clear to everybody involved. To stay in, one has to have a ‘feel 

for the game’, a ‘sense of proportion’ and must not misread or ignore sistema’s signals.6 This ‘feel for the 

game’ or a ‘sense of proportion’ (we called this adekvatnost’) within the media system is our second 

dimension of analysis. The notion of adekvatnost’ stems from our previous research into journalist 

practices in contemporary Russia.7 Journalists, producers and editors have developed sophisticated 

 
3 See, for example, Des Freedman, Media Moguls and Elite Power: PERC Paper Series (London: Goldsmith’s 

University, 2015), 2, and Shamus Rahman Khan, “The Sociology of Elites”, Annual Review of Sociology 38 (2012): 

361–77. 

4 Des Freedman, The Contradictions of Media Power (London: Bloomsbury, 2014), 3. 

5 Charles Wright Mills, The Power Elite (Oxford: Oxford University Press, 2000). 

6 Alena V. Ledeneva, Can Russia Modernize? Sistema, Power Networks and Informal Governance (Cambridge: 

Cambridge UP, 2015), 113. 

7 Elisabeth Schimpfossl and Ilya Yablokov, “Coercion or Conformism? Censorship and self-censorship among 

Russian media personalities and reporters in the 2010s”, Democratizatsiya: The Journal of Post-Soviet 

Democratization 20, no. 2: 295-312. 



 3 

mechanisms to handle and execute Kremlin policies, without having any clear guidelines to follow and 

without restricting themselves and their own creativity too severely.  

This is despite the fact that the Kremlin increasingly bluntly makes use of the oldest and most direct form 

of media politics: propaganda and control. Castells names two distinct forms of this state intervention: (a) 

the fabrication and diffusion of messages that distort facts and induce misinformation for the purpose of 

advancing state interests; and (b) the censorship of any message deemed to undermine these interests, 

if necessary by criminalizing unfettered communication and prosecuting the media outlet that produced 

this message.8 In reference to Russia, Castells regards self-censorship as the dominating practice of 

media control: people act according to ‘the wise judgment of responsible journalists and, ultimately, of 

their managers, if they want to keep their jobs and preserve their working conditions’.9  

Although there is a lot of truth in Castells’s statements, the practices of how news is produced are far 

more complex than simple censorship and even self-censorship. Even with Putin’s further grip in power in 

his third presidential term, what we see on screen or read in the press by far not only the result of 

conscious subordination, explicit political pressure, interference or fear. Instead, television and journalistic 

reports disclose at least as much, if not more, of a journalist’s/media personality’s tastes and 

characteristics.  

These individual characteristics, however, are not random or a-historical; they follow a process similar to 

that which Norbert Elias described as a shift over time from where external constraints (Fremdzwänge) 

coerce or impose a specific behavior towards a state where this behavior is internalized to an extent that 

they are self-constraints (Selbstzwänge) which have become routinized and quasi automatic10. The latter 

case was typical for the Soviet Union; first, coercion forced reporters and public activists to suppress their 

thoughts which, later, became the silently accepted normative behavior in order to get by without 

trouble.11 This process was repeated in the new millennium, if not earlier.  

Not to have the ‘right instinct’ is usually interpreted as lack of professionalism.12 One could assume that 

there is a certain correlation between being critical of the regime and being perceived as ‘unprofessional’, 

while loyalty is associated with professionalism. There can, indeed, sometimes be a correlation, but 

 
8 Ibid: 264. 

9 Manuel Castells, Communication Power (Oxford: Oxford UP, 2009), 268-277. 

10 Norbert Elias, The Civilizing Process (Oxford: Blackwell, 1982).  

11 Schimpfossl & Yablokov, 2014.  

12 Nikolai Svanidze, interview by Elisabeth Schimpfossl, 15 March 2013, Moscow, Russia. 



 4 

things are usually far more complex. Not to have the ‘right instinct’ internalized, i.e. being perceived as 

‘unprofessional’, is often exactly the problem of those who try too hard to toe the line. An example here 

are journalists and editors who anxiously try to get things right and, in this process, practice too much 

self-censorship. The problem here is that too much, or the wrong, self-censorship threatens to stifle 

creativity and make media products dull and boring.  

As an embodied ‘feel for the game’, adekvatnost’ is very closely related to a person’s habitus. According 

to Bourdieu, habitus is to be understood as the physical embodiment of cultural capital, deeply ingrained 

habits, trained skills and lasting dispositions that social actors possess due to their life experiences.13 

They guide people to think, feel and act in determinant ways. Szelényi et al. adapt habitus to post-Soviet 

circumstances where this internalized ‘knowledge’ requires an additional skill: how to navigate a rapidly 

transforming social space and their frequently changing rules of the game.14 Habitus cannot be based 

upon calculus, but involves an unconscious relation to the field they operate in.15 In the specific case of 

media managers, individuals need to have a habitus that allows them to switch fields between media and 

politics and function according to the immanent necessity of the field.  

This study and its empirical data 

Our two analytical dimensions – the elite perspective and adekvatnost’ – come together in the research 

subjects of media managers and editors-in-chief in as much as they; first, are strongly interlinked with the 

power elites; second, set the rules of adekvatnost’ and pass them down; and third, abide by them in their 

own specific way in order to preserve their positions and survive in the challenging environment of 

Russia’s media politics. They adapt these rules to new requirements whenever necessary. This is most 

visible in the heads of the federal television channels: Konstantin Ernst (Channel One), Oleg Dobrodeev 

(VGTRK) and Vladimir Kulistikov (NTV). The latter had been replaced in 2015, while the former two 

media managers have been in their positions for 23 and 17 years respectively. In this research, we chose 

not to focus on the three individuals, as their career paths and intertwinement with the Kremlin would 

make it very difficult to dissociate adekvatnost’ from other factors which affected their professional life. 

Instead, we need a wider variety of media managers in order to be able to analytically establish the 

 
13 Pierre Bourdieu, Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste (London: Routledge & Kegan Paul 1984). 

14 Ivan Szelényi, Gil Eyal, and Eleanor Townsley, Making Capitalism Without Capitalists. Class Formation and Elite 

Struggles in Post-Communist Central Europe (London: Verso, 1998), 17. 

15 Mike Savage, Elizabeth B. Silva, “Field Analysis in Cultural Sociology”, Cultural Sociology 7, no. 2 (2013): 111-126, 

113.  



 5 

specific role adekvatnost’ plays in their work. In this article, we will examine media managers in their role 

as producers of adekvatnost’ and ask what kind of adekvatnost’ they have to adhere to themselves. We 

will examine their elite interactions in more detail. The main question behind this is: what makes these 

individuals in elite positions in the media survive, succeed and preserve their power positions, despite 

being exposed to two highly aggressive and competitive environments, politics and media?  

We define media managers as both editors-in-chief and directors of media outlets. In most cases, the two 

roles are executed by one person, but not always. As a consequence, it might not seem obvious to the 

media managers themselves why they ended up in one group, but from our specific analytical position it 

makes sense: within their media outlet they occupy a position of power and influence, and provide the 

most crucial link between the Kremlin and their editors, producers and journalists.  

Another reason why the media managers themselves might be surprised to find themselves in this group 

is because they are extremely diverse. The sample of media outlets these managers represent is as 

widely drawn as any possible. Our cases cover a broad spectrum, ranging from state-aligned television 

(Channel One) and Kremlin-loyal press (Moskovskii Komsomolets, Metro, Izvestiia) to the outlets which 

support Russian political opposition (Dozhd, Novaia Gazeta, REN TV); from financial newspapers and 

news websites of general interest (Vedomosti, RBK, Lenta) to tabloids (Lifenews). As a result, these 

individuals enjoy very different levels of prestige, power, popularity and influence.  

We conducted semi-structured interviews with the selected media managers. With two exceptions (June 

2014, February 2015), the interviews were conducted between November 2015 and March 2016 and 

lasted from 45 minutes to 2 hours. They took place primarily in Moscow; one interview was conducted in 

London, one in New York and another three on Skype and via Facebook chat. The interview 

questionnaire was divided into questions on why interviewees think they are successful and what skills 

and qualities they possess, their professional biography, their relationship to the authorities, their 

management style, their view of ethics and the state of Russia’s journalistic community today.  

The most important criterion to count as a successful media manager in this research is straightforward: 

a) to have become one and b) to remain one. To remain in one’s position implies, first of all, not to be 

removed, but also not to have become worn down and fed up. Konstantin Ernst heads the biggest media 

outlet, Channel One16. Pavel Gusev has been around the longest, owning and editing Moskovskii 

 
16 Konstantin Ernst, born 1961, is a prominent television and film producer and the director general of Channel One, 

one of the biggest television channels in Russia. Ernst started to work at television in 1988, as an editor of Vzgliad, 



 6 

Komsomolets since the early 1980s.17 Aram Gabrelianov is Russia’s king of tabloid18, while Dmitrii 

Muratov has for years staunchly run one of Russia’s very few opposition-oriented newspapers.19 Anna 

 

one of the most popular television shows of the perestroika period. In 1995 he became chief producer of the channel, 

after its founder Vlad List’ev, the television celebrity of the first post-Soviet years, was assassinated. Parallel to being 

director general of Channel One since 2001, Ernst has co-authored and produced popular television shows and films. 

Ernst was the author and creative director of the opening ceremonies of Eurovision in Moscow in 2009 and the Sochi 

Winter Olympic Games in 2014. He is considered a major and highly influential person in the Russian media market 

who enjoys close ties with the Kremlin. 

17 Pavel Gusev, born 1949, is the owner and editor-in-chief of the daily Moskovskii Komsomolets. Gusev took his 

position in 1983, which makes him one of the longest-standing media managers in Russia today. Prior to this, he 

occupied several positions in the Central Committee of the Young Communists Movement. After the privatisation of 

the paper, Gusev became its single shareholder. He also got control of press distribution networks such as kiosks 

and logistics companies, which allowed him to set up a media empire.17 The long-serving media magnate can look 

back to many years of public and political engagement. In 1991-92 he was briefly the minister of print and 

communication in the Moscow Mayor’s Office. Since that time he has been the chair of the Moscow Journalist Union 

and, in 2006, also became a member of the Russian Public Chamber.17 Despite having supported Putin’s rivals 

Luzhkov, Moscow’s former mayor, and the former Prime Minister Primakov in the 1999 Duma election campaign and 

still being highly critical of the ruling party United Russia, Gusev has long become an active Putin supporter. 

18 Aram Gabrelianov, born 1961, is the head of the media holding Newsmedia, which owns several tabloid 

newspapers and websites in Russia. Graduated from the faculty of journalism of the Moscow State University in the 

mid-1980s, Gabrelianov moved to Ul'ianovsk, where he started his first newspaper. He returned to Moscow in the 

mid-1990s, where he opened the tabloid newspaper Zhizn' (Life). The concept of Zhizn' was largely borrowed from 

the British tabloid The Sun.18 Zhizn' soon became the major Russian tabloid. In 2008 part of the shares of the holding 

was sold to the pro-Kremlin media holding National Media Group.18 In 2011 Gabrelianov became a managing editor 

of Izvestiia – one of Russia's major daily newspapers. Gabrelianov’s media are known for its loyalist position to the 

Kremlin and often publish leaked and compromising publications about the Kremlin opponents. 

19 Dmitrii Muratov, born 1961, is the editor-of-chief of the oppositional daily Novaia Gazeta. He began his journalistic 

career in Saratov, a city on the Volga, and in 1987 moved to Moscow, where he joined the daily Komsomol’skaia 

Pravda. After a conflict with his editors, he left Komsomol’skaia Pravda and took part in establishing a new daily, the 

Novaia Ezhednevnaia Gazeta, later renamed into Novaia Gazeta. He became its editor-in-chief in 1995. The 

newspaper has frequently published investigations about political machinations among the political leadership and 

the situation in the Northern Caucasus. Several of his journalists were murdered as a result of their professional 

activity, most famously Anna Politkovskaia. 



 7 

Berezkina heads the free daily Metro from January 201420. During the time of the interview, Elizaveta 

Osetinskaia, an established financial journalist, ran the business outlet RBC, and Mikhail Zygar’ was 

editor-of-chief of the television channel Dozhd’. The current political situation in Russia is turbulent to an 

extent that even while writing this article heads were rolling. Mikhail Zygar’ left his position as the editor-

in-chief only shortly after the interview and Elizaveta Osetinskaia21 came under pressure following her 

coverage of the Panama papers, which eventually led to her ousting from RBC in May 2016.22 

Apart from these seven successful media managers who held their positions during the time of the 

interview, we have also talked to four media managers who left (or were made to leave) their posts. Irene 

Lesnevskaia23 and Vladimir Borodin24 have quit the media business, whilst Leonid Bershidsky moved to 

 
20 Anna Berezkina, born 1989, has been the director general of the free daily Metro from January 2014. She is a 

daughter of the billionaire and CEO of ESN Media Holding Grigorii Berezkin.  

21 Elizaveta Osetinskaia, born 1977, was since editor-in-chief at RBK Media Holding from 2013 to May 2016 In the 

1990s she worked as a journalist at RBC, Segodnia daily and the weekly Itogi. From 1999 onwards, she worked at 

financial daily Vedomosti, the editor-in-chief of which she became in 2005. From 2011 to 2013 she was head of 

Russian Forbes. 

22 Neil MacFarquhar, “Removal of Top Editors Signals Trouble for Independent Russian Paper”, New York 

Times, 13 May 2016, available at http://www.nytimes.com/2016/05/14/world/europe/removal-of-top-

editors-signals-trouble-for-independent-russian-paper.html?_r=1, accessed 20 July 2016. 

23 Irena Lesnevskaia, born 1942, worked in Soviet television from the 1960s onwards, first as editor and then as 

assistant director. In 1991, together with her son, she set up REN TV, Russia’s first independent television production 

company, becoming president in 1997. She was one of the co-founders of the Public Russian Television (later 

Channel One). In 2005 Yurii Koval’chuk, Putin's close oligarch and head of National Media Group, bought her shares 

in REN TV consequently pushing her out of the media business. In 2006 she founded the weekly magazine The New 

Times – one of the few media outlets highly critical of the Russian political regime. She has been its editor-in-chief 

since its foundation until 2009. 

24 Vladimir Borodin, born 1975, was from September 2004 to November 2005 editor-in-chief of the daily Izvestiia. He 

started his career in 1996 at Izvestiia as a journalist covering regional politics. In 1999 he became executive editor of 

Izvestiia. After publishing a special issue about the 2004 Beslan tragedy, Izvesiia's editor-in-chief Raf Shakirov was 

fired and replaced by Borodin.24 Borodin himself lost his job in November 2005 for publishing a critical report on the 

People's Unity Day, a major nation-building initiative of the Kremlin in the 2000s. In the article the new public holiday, 

which aimed at boosting Russia’s national unity and political cohesion, was called the triumph of Russian nationalists. 

From 2006 to 2010 Borodin worked as a senior manager in the media holding Promsviazmedia which owned several 

newspapers (Trud, Argumenty i Fakty). He left media in 2010. 



 8 

Germany where he now writes op-eds for Bloomberg.25 The only exception here is Galina Timchenko 

who was ousted from her position as editor-in chief of Lenta.ru in 2014, but currently is again a media 

manager – she is a director general of a new media outlet set up in Riga.26 

In the first part of the article, we will examine intra-elite relations. The second part will look at 

adekvatnost’, how it is perceived and shaped by the Russian media managers and how they relate to 

professional guidelines. In the conclusion we will discuss which aspects are crucial for a media 

manager’s survival in present-day Russia. 

Intra-elite relations 

Power networks are paramount wherever money is not accepted as a mean of exchange.27 The main 

resource required to partake in these networks is symbolic capital, gained through one’s position within 

the system, as well as the social skills to fit in and be accepted by the networks’ most powerful players. 

One media manager, Aleksei Venediktov, co-owner and editor-in-chief of the radio station The Echo of 

Moscow, who we could not get hold of for an interview, euphemistically calls this socializing, which is 

 
25 Leonid Bershidsky, born 1971, is the founder and former editor-in-chief of several magazines and news websites. 

At the beginning of the 1990s was a Moscow correspondent of The Philadelphia Inquirer and The Moscow Times. In 

1999 he became editor-in-chief of a financial daily Vedomosti: a joint project of The Wall Street Journal and Financial 

Times. In 2002-2003 Bershidsky did an MBA in France. Upon return to Russia he became senior manager at Axel 

Springer Russia publishing house launching Russian Forbes and Russian Newsweek. From 2009 till 2011 he was 

editor-in-chief of the website Slon. In 2011 Bershidsky moved to Ukraine where he founded and managed several 

media outlets, including the Ukrainian version of Forbes magazine. Since 2014 has lived in Germany, writing for 

Bloomberg.  

26 Galina Timchenko, born 1962, was from 2004 to 2014 editor-in-chief of the news website Lenta. She started her 

career at the Kommersant’ publishing house in 1997 and joined Lenta in 1999. In 2014 Lenta became the most 

popular news source on the Russian Internet and one of the most popular news sources in Europe. In 2013, amidst 

the raging violence in Ukraine, 1.5 billion people visited the website which published critical articles about Russia’s 

involvement in the conflict.26 In March 2014 Aleksandr Mamut, the owner of Lenta, fired Timchenko. According to her, 

this move was politically motivated.26 As a sign of protest the majority of her staff members left the company. In 

October 2014 Timchenko opened the new website Meduza in Latvia's capital Riga. 

27 Alena V. Ledeneva, Russia’s Economy of Favours: Blat, Networking and Informal Exhange (Cambridge UP, 

2008),180. 



 9 

crucial for everybody’s survival, ‘to share a bottle of whiskey’.28 In 2014, in a conflict with the senior 

management of Gazprom Media, which owns his radio station, he probably only managed to survive 

because he was wily enough to convince high-ranking bureaucrats of his loyalty.29 To do so and, more 

importantly, to get away with it, informal social connections to powerful individuals were key.  

Relations between media managers and the Kremlin 

The Kremlin possesses vastly superior power compared to the media managers and yet seeks good 

relations with them. Given the influence media in Russia have on sustaining public support for Kremlin 

policies, keeping a stable relationship is in the interest of the both sides. Russia’s media managers have 

become acutely aware of this and often are keen to get involved in politics; for example, via governing 

bodies such as the Public Chamber or supervisory boards of ministries. Even if the role of these bodies in 

the Russian political system is merely symbolic30, it nevertheless gives them opportunity to cultivate 

crucial networks, maintain good relations with one’s peers and, more importantly, with key players in the 

Kremlin. 

Power networks are to a large part invisible to the public, but once rumors about them appear in social 

media, interview statements and commentaries, they are quickly rendered subject to scrutiny, suspicion 

and speculations.31 Most widely discussed by academics and observers of Russia are the notorious 

weekly meetings between important editors-in-chief, heads of the most important television channels and 

Kremlin officials.32 Although the practice of organizing regular meetings between high-ranking politicians 

and media managers/high-profile journalists is clearly not a Russian invention, but takes place throughout 

 
28 “Venediktov: kogda ia prishel s viskarem, vse dogovorennosti uzhe byli, a Gromov prishel pozzhe”, TV Rain, 25 

December 2012, available at 

https://tvrain.ru/teleshow/harddaysnight/venediktov_kogda_ja_priehal_s_viskarem_vse_dogovorennosti_uzhe_byli_a

_gromov_prishel_pozzhe-334737/, accessed 26 April 2016. 

29 Kseniia Sokolova, “Aleksei Venediktov: Ia khodiachii mertvets”, Snob, 22 August 2015, available at  

https://snob.ru/selected/entry/96814?v=1460202165, accessed 26 April 2016. 

30 For example, Alexei Venediktov sits on the Supervisory Board of the Ministry of Internal Affairs.  

31 Freedman, “Media Moguls and Elite Power”, 5. 

32 Joshua Yaffa, “Putin’s Master of Ceremonies”, New Yorker, 5 February 2014, available at 

http://www.newyorker.com/news/news-desk/putins-master-of-ceremonies, accessed 26 April 2016; Tina Burrett, 

Television and Presidential Power in Putin’s Russia (London: Routledge, 2010), 75-80. 



 10 

the world, in Russia they have a specific agenda.33 Initially, these meetings had very practical reasons. A 

Russian media analyst, Vasily Gatov, remembers that the so-called ‘Friday meetings’ with bureaucrats 

and media managers started in summer 1996.34 They served to assist editorials to prepare the coverage 

of Kremlin affairs. With the rise of Putin, his aides bolstered these resources and the meetings changed 

their character, gradually gaining control over the media outlets. From the very few accounts there are, 

we can assume that the Kremlin uses these meetings to lay out their agenda and provide the media 

managers with guidelines of how to cover certain events.  

The rumors around these meetings have become so numerous and mysterious that, in response, those 

involved in them usually play them down. Konstantin Ernst describes them as a mere routine exercise:  

Representatives of the president and the Prime Minister as well as some ministers read out the 

event plan for the coming week. There is nothing secretive or special about these meetings. It’s 

like: in three days the president will fly to abc, where there will be a meeting with xyz. This helps 

us get organized; buy flight tickets, send people there, book hotels, etc.35  

Whether Ernst’s account is truthful or not, what these meetings certainly do is provide media managers 

with the chance to build up social capital in the form of relationships and connections to influential and 

powerful individuals, de facto becoming part of those networks, thereby gaining and sustaining symbolic 

status and prestige themselves. 

Ernst is the secret idol of almost the entire journalist community, whether Kremlin-loyal or oppositionist. 

He sets the standards for creativity (e.g. with the Sochi Olympic openings which he curated and the art-

house movies he produces) and professionalism. Gatov ascribes to Ernst exceptional talent and 

admiringly talks about his ability to manage several tasks simultaneously, with unambiguous division 

between himself, his relations and financial issues.36 The most hard-nosed staunch oppositionists tend to 

forgive Ernst any propaganda act Ernst has committed in his news reporting: even though Lesnevskaia 

 
33 Paul Farhi, “White House background briefings: Good journalism or anonymous government spin?”, Washington 

Post, 7 November 2014, available at https://www.washingtonpost.com/lifestyle/style/white-house-background-

briefings-good-journalism-or-anonymous-government-spin/2014/11/06/c4a45b58-65d3-11e4-836c-

83bc4f26eb67_story.html, accessed 7 December 2016. 

34 Vasily Gatov, “Putin, Maria Ivanovna from Ivanovo and Ukrainians on the Telly” (London: The Henry Jackson 

Society, February 2015), 4. 

35 Konstantin Ernst, interview by Elisabeth Schimpfossl, 13 March 2016, Moscow, Russia. 

36 Vasily Gatov, interview by Ilya Yablokov, 10 February 2016, Facebook.  



 11 

was deprived of her own channel by the authorities – pretty much the opposite to what has ever 

happened to Ernst – she identifies with him: ‘Kostia is confronted with the same type of conflict as I am’, 

says Lesnevskaia. She admits that he runs propaganda on the channel. However, this gives him the 

leeway to show figures who some in the Kremlin might consider controversial. ‘The films he shows at 

night-time! These art-house movies and documentaries speak about Kostia; he chooses the best of the 

best and of the best quality possible’.37 

The editor-in-chief of Novaia Gazeta, Dmitrii Muratov, also boasts his friendship with Ernst: ‘You won’t 

believe it, but I’m good friends with Kostia. Kostia Ernst’. Muratov admits that not everything his friend 

does is always correct. He refers to a infamous incident which happened during the Ukrainian crisis: A 

Channel One report from summer 2014 showed a woman who told the story of a three-year-old boy who 

she witnessed to have been crucified in a showcase by the Ukrainian army. This story later turned out to 

be a fake presented by an actress38. ‘True, he does this news about the crucified boy”, Muratov admits, 

“but that’s not the main thing in his life. He does absolutely fantastic documentaries’.39 

Relations such as these are an indicator of how friendly interactions define the environment of media 

managers’ world. The participants of friendship networks usually exhibit a similar habitus, which makes 

them be perceived as ‘one of us’ (svoi)40. Habitus develops over time.41 Generation and social 

environments in Soviet times could make people compatible in their habitus, even if their political views 

and approach to work sharply diverge. Both Ernst’s and Muratov’s biographies hail from intelligentsia 

families. Their educational careers were shaped by their studies at Moscow State University. Perestroika 

opened the door to a rapidly changing media environment. 

Inclusion into media managers networks 

Muratov himself is an interesting case; even though he heads one of the most oppositional newspapers 

he is considered by his peers, among them very regime-loyal ones, as a friend and vice versa: 

 
37 Irena Lesnevskaia, interview by Elisabeth Schimpfossl, 14 June 2014, Moscow, Russia.  

38 Anna Nemtseva, “There’s No Evidence the Ukrainian Army Crucified a Child in Slovyansk”, Daily Beast, 15 July 

2014, available at http://www.thedailybeast.com/articles/2014/07/15/there-s-no-evidence-the-ukrainian-army-

crucified-a-child-in-slovyansk.html, accessed 10 September 2016. 

39 Ibid. 

40 Ledeneva, Can Russia Modernize?, 61. 

41 Pierre Bourdieu, Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste (London: Routledge, 1984). 



 12 

There are a number of editors-in-chief I respect a lot. Pasha Gusev and Vladislav Fronin (editor in 

chief of Rossiiskaia Gazeta, the official newspaper of the Russian government) are among them. 

I’m friends with Volodia Sungorkin (editor in chief of a popular tabloid-like weekly). I can’t read his 

paper, Komsomol’skaia Pravda, for the same reason as I can’t watch [the Putin propagandist] 

Kiselev (Dmitrii Kiselev, presenter at Vesti Nedeli and head of Russia Today media holding). But I 

know Sungorkin as a person and we are friends.42 

Social, semi-formal or informal interaction are part and parcel of what it means for media managers to act 

appropriately in their roles, that is, of being adekvatno. Just like media elites around the globe, Russia’s 

media managers have their own rituals of how to negotiate common ground and differences. Where there 

are opposing political views or conflicts of interest, friendly interactions become especially important as a 

sign of reliability and professionalism. According to Ernst, his colleagues let their guards down when 

among their peers and express opinions quite similar to his own:  

When the major media managers sit in a restaurant together, they are always very honest with 

one another. Often they say very different things from what they say in public. It’s predominantly 

smart people who understand how the world works. Which is why I hardly ever have problems 

with my colleagues.43 

These informal operations are usually hidden to researchers; however, some of our interviewees alluded 

to them. What has become obvious is that a shared set of values is crucial for participants to be accepted 

into these exclusive, closed networks. The nucleus of these circles is dominated by people 

(predominantly men) born in the 1960s; that is Ernst’s and Muratov’s generation. Despite their different 

paths in post-Soviet Russia, they still speak a common language and share similar memories of the past; 

endless debates within closed Soviet intelligentsia friendship circles in narrow, cigarette smoked filled 

kitchens till the small hours of the morning about philosophy, repression, liberal freedoms and, most 

importantly, Russia’s fate, past and future.44  

Exclusion from media managers networks  

 
42 Dmitrii Muratov, interview by Elisabeth Schimpfossl, 15 February 2016, Moscow, Russia. 

43 Konstantin Ernst, interview by Elisabeth Schimpfossl. 

44 Petr Vail’, Aleksandr Genis, 60-e: Mir sovetskogo cheloveka (Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie), 180; 

Vladislav Zubok, Zhivago’s children: The Last Russian Intelligentsia (Cambridge: Belknap Press, 2009), 300-302. 



 13 

Aram Gabrelianov, the head of the media holding Lifenews, appears to be excluded from higher media 

circles ‘Lifenews is a low-budget propaganda tool’, one of our media managers remarked sneeringly.45 

Despite holding a degree in journalism from Moscow State University, back then the most prestigious 

place to study and, more importantly, despite the success his media holding Newsmedia has achieved 

over a very short time, Gabrelianov has remained an outcast within the Russian community of media 

managers.  

Historically, the fact that he left a prestigious Moscow community after graduation in order to move to the 

province and then come back did not help his integration to the higher media circles back in the 1990s. 

He chose a different path: being extraordinarily loyal and subservient to Putin. This subservience 

requires, among other things, to bash the opposition whenever possible and, more crucially, never say a 

negative word about Putin.46 However, this did not help him either. Gabrelianov seems to be aware of his 

lack of reputation among his peers: ‘I haven’t got any friends there to be honest. Anyway, the media 

business is like a nuclear war’.47 The low regard of tabloid press held by the majority of media managers 

undermines his position further.  

In his pursuit to increase his status he took over Izvestiia – one of the most prominent and respectful 

newspapers, which was a very prestigious media outlet throughout the Soviet period too. However, when 

Gabrelianov attempted to merge the editorial team of the daily with the tabloid’s editorial team, this 

caused much consternation. The former Izvestiia editor-in-chief was not prepared to work together with 

the tabloid’s journalists and left the newspaper.48 Gabrelianov’s contract ran out in 2016 and was not 

 
45 Dmitrii Muratov, interview by Elisabeth Schimpfossl. 

46 Nataliia Rostova, “Ia pridumyvaiu vragov metod upravleniia takoi”, Slon, 29 July 2009, available at 

http://slon.ru/russia/ya_pridumyvayu_vragov_metod_upravleniya_takoy-101010.xhtml, accessed 26 April 2016; Oleg 

Kashin, “Aram Gabrelianov: ‘Putin – papa natsii, pred”iavit’ emu nichego nel’zia’”, Openspace, 11 July 2011, 

available at http://os.colta.ru/media/paper/details/23555/page1/, accessed 26 April 2016. 

47 Aram Gabrelianov, interview by Elisabeth Schimpfossl, 16 February 2016, Moscow, Russia. 

48 “U Izvestii snova izmenitsia glavnyi redaktor” Lenta, 4 December 2013, available at 

https://lenta.ru/news/2013/12/04/izvestia/, accessed 26 April 2016. 



 14 

renewed. It is assumed that the decision not to renew his contract is related to the fact that he tried to run 

Izvestiia in the same style as he has ran his tabloid.49  

Inclusion to, and exclusion from, Kremlin-hosted gatherings 

To be part of the community of higher media managers circles requires from the individual to read the 

signs sent by the Kremlin correctly. Whether a media manager is in the Kremlin’s good books is apparent 

by how often they are invited to official meetings with Putin. Just prior to our interview with Gusev, Putin 

had hosted a major meeting with leading media managers.50.  

Generally, Gusev presents himself as an independent element in the Russian media system and 

demonstrates that he is able to judge for himself where to go, whom to meet and what articles to run. 

‘Nobody would ever dare to pressurize me’, Gusev assures us. ‘They know very well that that’s pointless. 

Still, he perceives invitations from the Kremlin as a sign of respect. ‘Last night I met Putin’, Gusev is 

visibly proud. ‘I told him directly that many of the latest amendments to the media legislation are not good 

at all. I told him personally that the presidential administration doesn’t do things right in the media 

sphere’.51 Gusev has the ideal habitus to feel comfortable in these meetings and to be perceived as good 

company, and yet he has to negotiate his interests very carefully. The first indicators of the Kremlins’ 

waning affection are reminiscent of Stalin’s ritualistic method of excommunicating selected members of 

his entourage: instead of an open conflict, they get quietly side-lined. Gusev has personally been at the 

receiving end of this tactic: ‘They might “forget” about you when they compile their guests lists, or not find 

time when you want to meet up with them to discuss an important issue.’52 

Gabrelianov was not present at this meeting and, furthermore, was not even aware of it despite the fact 

that he manages the assets of Izvestiia – the most prominent daily among Russia’s bureaucrats. This 

seems odd, given that even Putin-critical Muratov was invited. ‘Three days ago we were in Novoogarёvo 

 
49 Mikhail Rubin, Elizaveta Surganova, ‘Aram Gabrelianov perestanet upravliat’ “Izvestiiami”’, RBC, 4 February 2016, 

available at http://www.rbc.ru/technology_and_media/04/02/2016/56a919df9a794726ebfd75b9, accessed 26 April 

2016. 

50 This was confirmed by several of our interviewees: Dmitrii Muratov and Elizaveta Osetinskaia, interview by 

Elisabeth Schimpfossl, 24 February 2016, Moscow, Russia. 

51 Pavel Gusev, interview by Elisabeth Schimpfossl, 5 February 2016, Moscow, Russia. 

52 Ibid. 



 15 

at Putin’s residence’, he refers to the same dinner as Gusev above. ‘It was a dinner for us editors-in-chief 

and for some state officials. It’s important to attend if you want to get heard’.53 

Why does the Kremlin prioritize the opposition newspaper editor Muratov over Kremlin-loyal Gabrelianov? 

The common explanation for the Kremlin’s quiet endurance of Muratov is because his newspaper is read 

only by a small number of people who are critical of Putin anyway.54 In contrast to that, Gabrelianov’s 

audience comes from the large majority of the Russian population who form the basis of support for 

Putin’s regime.55 Novaia Gazeta serves as a fig leaf the Kremlin can refer to when justifying that there is 

free speech in Russia. Albeit critical of Putin, Muratov is in some respects more predictable than the 

Putin-admirer Gabrelianov. First, Muratov works very thoroughly and has proven that he is ready to abide 

by unwritten rules set up throughout the years of mutual cooperation with the authorities, which has 

helped protect the newspaper from potential attacks from the Kremlin. Gabrelianov, in turn, is far less 

concerned about thoroughness. His main aim is to be the first, which implies making mistakes – a risk for 

the Kremlin. Women and children of leading Russian politicians are taboo topics for Muratov, which gives 

Putin some peace from rumors around his supposed daughters and lovers.56 Gabrelianov obeys these 

informal rules too with regards to Putin, but he occasionally rants against politicians and bureaucrats. 

These rants can be very erratic and, more importantly, quite painful for the authorities. Muratov is in his 

own way more reliable – a quality which is confirmed by his habitus: in his mentality, social behaviour and 

culture he is on the same wavelength and ‘one of them’. 

A few other media managers we have interviewed dropped out of this community. Although they were 

friends with some of their colleagues at the time they were heading their media outlets, they nevertheless 

did not fit in. They found it difficult to warm to the Kremlin officials and vice versa; they are too different in 

their culture and mentality. Timchenko nevertheless accepted invitations by the Kremlin once in a while 

 
53 Dmitrii Muratov, interview by Elisabeth Schimpfossl. 

54 Luke Harding, Expelled: A Journalist’s Descent into the Russian Mafia State (London: Palgrave, 2012), 111. 

55 A recent example shows how serious Muratov is about his own principles. When Novaia Gazeta’s chief 

investigative correspondent Sergei Kanev wrote a piece on the life of Vladimir Putin’s eldest daughter Maria, it was 

published not by Muratov, but in a competitive magazine, The New Times. See, Sergei Kanev, “Pervaia doch’ 

strany”, The New Times, 1 February, 2016, available at http://newtimes.ru/articles/detail/107214, accessed 26 April 

2016.  

56 Roman Badanin et al, “Rassledovanie RBK: kto stoit  za rasshireniem MGU”, RBC, 28 January 2015,  available at 

http://www.rbc.ru/investigation/business/28/01/2015/54c8b4659a794730dbef8851, accessed 26 April 2016.  



 16 

(‘because to be invited means that you are someone, but if you don’t show your face, you are a nobody to 

your colleagues’); but she and the Kremlin people never grew on each other.57 This was even more true 

for Borodin who always felt like an outsider at these meetings, which, he says, reminded him of 

Communist Party congresses where several back row seats were allocated to fig leaves to indicate the 

diversity of the Party, whilst the policies were defined by a handful of powerful bureaucrats in the Central 

Committee.58 They stopped going.  

As a rule, developing good relations both with the Kremlin and other media managers is essential to 

preserve one’s position and increase one’s individual power. A high level of social capital can in moments 

of crisis even be about survival. Being well acquainted with many of his media managers-peers, Muratov 

is confident that he can rely on their common sense to the extent that if ‘they had to choose between 

pressing the red button [Muratov’s death] and the green button, they would choose the green one; even 

those of them who have different views on life’.59 However, if someone lacks sufficient social capital as 

well as status, as does Gabrelianov, things risk developing differently.  

Media managers on adekvatnost’: editorial guidelines 

‘Adekvatnost’ is in some respects the most normal self-censorship’, Timchenko states, thus reiterating 

Castells’ argument of being determined by ‘the wise judgment of responsible journalists’.60 Developing 

the concept of adekvatnost’, we, however, seek to derive at a more nuanced analysis. In contrast to self-

censorship, adekvatnost’ is not triggered by a fear of coercive consequences. On the contrary, it is 

perceived as a virtue rather than a limitation and as a key to success. Based on their professional 

experience, the media managers we have interviewed have worked out sophisticated practices which 

allow them to get on with their work unhindered by the current controversial political climate. Their 

proximity to the authorities helps them sense what is appropriate to cover in the news and how to provide 

this coverage.  

One aspect of adekvatnost’ is how media managers relate to the importance of guidelines in the day-to-

day work of the newsrooms. In our previous article we stated that on state-owned or state-aligned 

channels there are no guidelines or blacklists used which help journalists perform their work. Instead, 

 
57 Galina Timchenko, interview by Ilya Yablokov, 14 February, 2016, Skype.  

58 Vladimir Borodin, interview by Ilya Yablokov, 25 January, 2016, New York, USA.  

59 Dmitrii Muratov, interview by Elisabeth Schimpfossl.  

60 Galina Timchenko, interview by Ilya Yablokov. 



 17 

journalists and editors follow their ‘instincts’ to provide a news coverage which is considered appropriate 

and which tows the current political line. The closer a media outlet is to the Kremlin and the more loyal it 

is, the less transparent and consistent are its informal guidelines with regard to how to cover news 

because they have to adapt to the Kremlin policies – and those are in constant flux.  

Back in the 1990s, when the Russian media were trying to emulate western media companies’ methods, 

having written guidelines was a fashionable detail. It was so very different to the lawlessness around 

them, which rendered many written contracts worthless pieces of paper. It was also something 

intrinsically ‘Western’, quite contrary to the inherent suspicion of written rules, codes and contracts which 

is historically rooted in Russian culture. Yury Lotman locates this suspicion in Russian medieval culture: 

Whereas in Western Europe concluding a contract was a stigma-free activity without risking any offence, 

in Russian culture contracts were seen as the last resort, to be concluded with no one better than ‘the 

devil’. In other words, where there was trust, no contract was needed, conversely where there was a 

contract, there was suspicion. Thus, in Russia a contract was often meaningless and could be easily 

dismissed, while, at the same time, in Western Europe the contract was sacred and the acceptance of it 

shared by society.61  

Editors-in-chief with a self-perception as being modern and Western adopted guidelines in the second 

half of the 1990s. ‘Dogma’, the code of practice of Vedomosti, was one of the first guidelines to be 

introduced in a post-Soviet media outlet. The rules specified, among other things, that journalists must 

not take bribes from newsmakers, they should use several opposing sources to provide a full picture of 

an event, they must state the source of information and articles should be clearly structured.62 Leonid 

Bershidsky, its co-author, told us in an interview what their basic motivation was: ‘We wanted the paper to 

be different from all the others, so we put all the differentiation points in this document.’63 Other media 

 
61 Yuri Lotman, Vnutri mysliashchikh mirov: Chelovek-Tekst-Semiosfera-Istoriia (Moscow: Iazyki russkoi kul’tury, 

1996), 358-362 

62 “Dogma gazety ‘Vedomosti’”, 1 January 2001, Bookmate, n.d. available at https://bookmate.com/reader/bvYZ9a2K, 

accessed 3 June 2016. 

63 Within the media outlet, ‘dogma’ was powerful: the Vedomosti journalists’ island status made them weld together; 

they grew into a group of close colleagues with a similar motivation. Bershidsky maintains that this is partly true even 

today: ‘It was a strong value statement, almost like, you know, the rules of a monastic order. That has a certain 

appeal to people, being part of a certain club with very strict rules.’ Leonid Bershidsky, interview by Elisabeth 

Schimpfossl, 12 February 2015, Facebook. 



 18 

outlet followed suit; many never bothered. Soon the idea seemed obsolete. When, with Putin’s 

consolidation in power, the media became increasingly controlled, following written-down guidelines 

became increasingly difficult, if not unfitting to editorial life. They inflicted constraints on the outlet’s ability 

to switch strategy and line of argument if need be and adapt it to the latest Kremlin policies and its 

frequent changes.  

Ernst’s approach shows the ways Kremlin-loyal media managers have handled their tasks. In the 

interview with us in 2016, the Channel One boss does not think that there is any point in writing things 

down: 

You know, I have worked here for 20 years and we have got nothing written down. Everybody 

knows the rules. If not from the beginning, they will learn them empirically. We’ve had some 

people who didn’t obey the rules and we had to sack them. Of all the people I’ve sacked, nobody 

would have ever asked where the rules they had broken were written down. They knew anyway 

that they did wrong. What did they do? They behaved unethically; they had offended someone or 

acted in a way that risks litigation against us.64  

For Ernst, there cannot be any open question: ‘We don’t need to have written down that people shouldn’t 

piss and shit onto the street; everybody knows it’.65 As roguish and rough as this might sound, it does 

make sense in the context of Channel One, whose importance obliges the editors to be particularly 

careful in their approach to news coverage; less in terms of getting the facts right, but more in terms of 

getting things right for the Kremlin. Written-down guidelines would become a huge obstacle when the 

channel has to quickly react to a U-turn imposed by the Kremlin. Channel One journalists’ adekvatnost’ in 

turns means that they are fine-tuned to respond to rapid changes whenever necessary.  

Gusev explains the lack of written guidelines at Moskovskii Komsomolets with the excuse that rules, 

including an ethics code of practice, are clearly set down in every employment contract. Gusev adds: ‘As 

I am the editor-in-chief, I am the chief guideline.’66 Here yet another mechanism is revealed which 

characterizes all the media managers: an urge to control as many processes as possible. Gusev checks 

all articles which can potentially cause conflicts with the authorities himself before they get published: ‘I 

read all the more sensitive material because it’s so tricky to predict how they will respond. Okay, we all 

 
64 Konstantin Ernst, interview by Elisabeth Schimpfossl.  

65 Ibid. 

66 Pavel Gusev, interview by Elisabeth Schimpfossl. 



 19 

know that Putin’s children are a taboo topic. But apart from that it’s impossible to tell. Wherever I am – in 

the US, in Africa, in Europe – I always read the tricky stuff first’.67  

Gusev promotes an image of himself of being a political liberal who has never kowtowed to the Kremlin. 

He occasionally publishes biting material against politicians of all levels of authority, from a local council 

up to the government. All the same he would not have survived that long if he did not know exactly how to 

play the game. One moment here has been his flexibility to adapt to, and compromise with, the Kremlin’s 

demands. When way to do so is to hold back with strong statements of political nature which could 

backfire in the future (‘I never openly express my political views’.68) Gusev justifies his refusal to express 

himself politically by referring to principles of ‘neutrality’: ‘I think that an editor-in-chief of a daily of general 

interest must refrain from voicing his individual political views and political preferences...The paper can 

articulate opinions, I as editor-in-chief can’t; I should remain neutral. There is one more important 

principle: not to trigger criticism’.69 

Having a written-down code of practice is one of the signs which differentiates independent and non-

state-aligned media in Russia. Lenta.ru during Timchenko’s time followed guidelines called ‘manual’.70 

Osetinskaia, upon arrival at RBC in 2014, also established guidelines71, and so did Zygar’ for the staff of 

the television channel Dozhd’.72 As bizarre as it might appear, guidelines are a way to attract a loyal 

audience. While state-owned or state-aligned channels receive funds from the state or state-allied 

corporations, non-state-aligned media do not receive state subsidies, which forces them to secure funds 

through audience numbers. Having guidelines gives them the appearance of being more professional, 

which can help them bind a loyal audience to them, particularly young, urban audiences. 

Having said that, the benefits of guidelines go beyond the promotion of material interests and care of 

image. Given its specific profile (being independent, doing investigative journalism and promoting views 

divergent from, and critical of, the Kremlin), Novaia Gazeta was forced to work out particularly thorough, 

strict and transparent guidelines. Moreover, since the foundation of the newspaper eight journalists have 

 
67 Ibid.  

68 Pavel Gusev, interview by Elisabeth Schimpfossl. 

69 Ibid.  

70 Galina Timchenko, interview by Ilya Yablokov. 

71 Elizaveta Osetinskaia, “Piat’ printsipov raboty RBK”, Zhourdom, 24 January 2014, available at 

http://jourdom.ru/news/45204, accessed 26 April 2016.  

72 Mikhail Zygar’, interview by Elisabeth Schimpfossl, 30 November 2015, London, United Kingdom.  



 20 

been assassinated, which made its editor-in-chief principally concerned about security of his staff. ‘No 

material is worth risking the life of a journalist… Thank God over the last seven years we have learned 

how to assess and analyze a situation so that we have managed to avoid losing more precious lives’.73 

Nobody else works as exemplarily as Muratov does:  

Before the publication of an investigation we ask the main actors of the story to comment on the 

material. We don’t publish any investigation without sending a request beforehand to those who 

will feature in it. This is our most important ethical principle. We give them the right to reply. After 

all, we are not the almighty, but simple journalists. Those people are rich, powerful and often 

armed to the teeth.74 

This thorough extra work has at least three benefits for Muratov. First, he mitigates the risk being sued. 

Second, his audience does appreciate qualitative investigative work. Third, and most importantly, it 

makes him predictable to the authorities, which ensures peaceful relations with them, despite Muratov’s 

oppositional stances.  

Conclusions 

Power structures are relational and depend on intense interaction between different elite groups. 

Following Freedman, who draws attention to intra-elite interaction, we looked at media managers as 

elites, their relation to the Kremlin and their relationships amongst one another. To partake in both types 

of relationship is paramount for individuals to strengthen their position.  

Russia’s media managers’ close connections to the authorities, and their informal subordination to them, 

make them an integral element of the Russian regime. Being the lynchpin between the offices in the 

presidential administration, the newsrooms and the millions of living rooms across the country that they 

are able to influence, they know how to play the game; the rules for which were partly set by the sistema, 

the informal governing system of Putin’s Russia. One important aspect of media managers’ adekvatnost’ 

is to maintain good relations with the authorities. They themselves have also contributed to how the 

sistema runs. Some our interviewees have shown exceptional flexibility, ‘correctly’ navigating 

permanently changing political environments. They have led their media outlets from the first years of 

post-Soviet Russia, some even from the late Soviet period, weathering the most radical changes from the 

Soviet communist system, the Yeltsin years turbulences, through to Putin’s growing authoritarianism.  

 
73 Dmitrii Muratov, interview by Elisabeth Schimpfossl. 

74 Ibid.  



 21 

 

In contemporary Russia the success of media managers depends on how loyal they have been to the 

Kremlin and how decisive their role has been in manufacturing consensual attitudes towards the current 

regime. Notwithstanding this, less loyal ones also have the opportunity to preserve their position providing 

that they, like the loyal ones, abide by specific informal and unwritten rules of adekvatnost’. 

Consequently, they are the beacons that guide the rest how to successfully apply adekvatnost’ principles 

in practice. Important platforms for the demonstration of adekvatnost’ are meetings with Kremlin 

bureaucrats, which not only provide an access to important decision makers in the country, but also 

significantly increase the status and prestige of the media managers. This, in turn, helps them to be 

accepted by the networks’ most powerful players; and staying in these ranks indicates that the manager 

abides by the rules of adekvatnost’ accepted by the sistema. 

For the Kremlin this networking is equally beneficial. In this way they can keep their hands on the pulse of 

the media and ensure their control over them. For this purpose the Kremlin has fostered regular meetings 

with the senior media management of important outlets. It is true that meetings between high-ranking 

bureaucrats and media managers/high-profile journalists exist all over the world and governments are 

keen on influencing media products. What is, however, specific in the Russian case is that these kinds of 

meetings are frequently acknowledged in public, treated as the norm, and are regarded as a basic and 

fundamental professional skill.  

As for the personal connections between media managers, we have encountered two major attitudes. 

The first is that elites want to be sure that their peers are reliable and speak the same language. Trust is 

created more easily where individuals share the same or a similar habitus. Even though their political 

views and approach to work sharply diverge and their media outlets treat the Kremlin policies very 

differently, Muratov and Ernst are compatible in their habitus, and in personal life they can enjoy each 

other’s company. They grew up in similar environments at a similar period in time with similar values. This 

also explains why Gabrelianov is excluded from both types of elite networks. The tabloid king occupies 

the negative end of the spectrum of Russian media managers; being a pariah amongst Russian media 

managers despite his ultimate loyalty to Vladimir Putin. He does not fit in and he is not someone other 

media managers are keen to socialize with.  

The outlined principles and the interaction between the media elite and the political elite may be 

illustrated by the recent case of the ousted management of RBC. The former editor-in-chief, Elizaveta 

Osetinskaia, has been capable of socializing with the country’s most powerful business and political 



 22 

elites, at the same time as being one of the most respectful media managers of the young generation. 

However, her elite interaction was not efficient enough for her to survive in the controversial environment 

of Russian politics. In addition to that, in order to survive, Osetinskaia should have made sure that all 

RBC investigations were backed very strongly by the members of Putin’s elite. Yet such support was 

impossible to secure as RBC were targeting Putin and his family – the threshold one simply must not 

cross in Russia. In contrast to Muratov, whose media outlet can risk publishing daring journalistic 

investigations, Osetinskaia’s social and symbolic capital within the circles of powerbrokers close to the 

Kremlin was not strong enough to match her professional ambitions. Hence, her departure from the 

media holding is further evidence that Russian media elites, however close they are to the power elite, 

are all at its margins; very fragile and vulnerable. 

To a certain extent, this article is a snapshot of the Russian media system today, but even wider, it is a 

snapshot of the Russian political elite in general. It is dominated by the habitus widespread among middle 

aged, male members, most of whom came from the Moscow intelligentsia. It was hard for Osetinskaia to 

get integrated due to generational gap and the socialization into different milieu and social setting. Like 

many media professionals of her generation the access to the most prestigious and well-funded media 

outlets is closed for her at the moment and like many she chose to leave the profession. It requires 

further research to look into a recruiting mechanisms – conscious or unconscious – of the Russian elite, 

but what can be said for sure is that this group of middle aged men won’t be around forever and the 

changes are inevitable.  

 


