
This is a repository copy of The Shanghai News (1950-1952):external propaganda and 
New Democracy in early 1950s Shanghai.

White Rose Research Online URL for this paper:
https://eprints.whiterose.ac.uk/155879/

Version: Accepted Version

Article:

Howlett, Jonathan James orcid.org/0000-0002-1373-0737 (2021) The Shanghai News 
(1950-1952):external propaganda and New Democracy in early 1950s Shanghai. Journal 
of Chinese History. pp. 107-130. ISSN 2059-1632 

https://doi.org/10.1017/jch.2020.5

eprints@whiterose.ac.uk
https://eprints.whiterose.ac.uk/

Reuse 

Items deposited in White Rose Research Online are protected by copyright, with all rights reserved unless 
indicated otherwise. They may be downloaded and/or printed for private study, or other acts as permitted by 
national copyright laws. The publisher or other rights holders may allow further reproduction and re-use of 
the full text version. This is indicated by the licence information on the White Rose Research Online record 
for the item. 

Takedown 

If you consider content in White Rose Research Online to be in breach of UK law, please notify us by 
emailing eprints@whiterose.ac.uk including the URL of the record and the reason for the withdrawal request. 



1 

 

Jonathan J. Howlett  

 

The Shanghai News (1950-1952): New Democracy and external propaganda in early 

1950s Shanghai 

 

 

Short title: The Shanghai News (1950-1952) and New Democracy 

 

 

NOTE: This article has been accepted for publication in a revised form in the January 2021 
edition of the Journal of Chinese History, published by Cambridge University Press.  
 

Abstract:  

 

The Shanghai News was the People’s Republic of China’s (PRC’s) first English-language 
newspaper. The News played an important, but forgotten, role in the development of the PRC’s 
“external propaganda” apparatus, used to fight the ideological Cold War. The News was 
unusual in that it adopted a commercial business model and juxtaposed vehement anti-
imperialist propaganda with advertising for multinational companies from “imperialist-
capitalist countries.” This article argues that the News was a product of “New Democracy,” the 
central political paradigm of the PRC between 1949 and 1953. New Democracy, a policy of 
cross-class cooperation in the name of national reconstruction, is often dismissed as cynical 
tactic deployed by the Chinese Communist Party (CCP) to diminish resistance during the 
takeover of China. The author argues for taking the real world impacts of New Democracy on 
life and work in early 1950s Shanghai seriously and cautions against teleological narratives. 
 
Keywords:  

The Shanghai News, New Democracy, external propaganda  
 

New Democracy (xin minzhuzhuyi, 新民主主义) was the defining political paradigm of the 

early years of the People’s Republic of China (PRC). Between the revolution in 1949 and the 
announcement of the beginning of the “transition to socialism” in 1953, the Chinese 
Communist Party (CCP) promoted New Democracy as a policy designed to unite a broad 
coalition of social classes behind national reconstruction and the creation of a prosperous “New 
China.” Owing to its relatively short-lived period of implementation, historians have often 
dismissed New Democracy as little more than a cynical tactic deployed by the CCP to diminish 
resistance during the takeover of China. This article argues that, regardless of the CCP 
leadership’s intentions, the concept of New Democracy played an important role in shaping 
everyday social and cultural activity in the early PRC. It does so through an exploration of the 
history of the PRC’s first English-language newspaper, The Shanghai News (hereafter referred 
to as “the News”).1 The News has received little attention from historians and has been written 
out of official histories of the development of China’s “external propaganda” (duiwai 

                                                           

 I am grateful to Jennifer Altehenger, Felix Boecking, Koji Hirata and Sha Qingqing for their insightful 
comments on drafts, as well as to my colleagues Amanda Behm, Oleg Benesch, David Clayton, and Simon 
Ditchfield. The Journal of Chinese History’s two anonymous reviewers provided thoughtful advice, for which I 
am very thankful.  

1 The Shanghai News (TSN) (Chinese title Shanghai Xinwen bao, 上海新闻报) is not to be confused with 

the Chinese language newspaper Xinwen bao (新闻报) published in Shanghai between 1899 and 1949; or the 

newspaper Shen bao (申报), published between 1872 and 1949, which used the English title Shanghai News. 

Please also note that the Chinese names of organizations are given in footnotes throughout for the sake of brevity. 

https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-chinese-history?utm_source=SFMC&utm_medium=email&utm_content=https%3a%2f%2fwww.cambridge.org%2fcore%2fjournals%2fjournal-of-chinese-history&utm_campaign=KRA_JCH_FirstIssuePromo_0317&WT.mc_id=KRA_JCH_FirstIssuePromo_0317


2 

 

xuanchuan, 对外宣传) apparatus.2 This article presents the first in-depth investigation of the 

history of this landmark newspaper, which began publication on 10 June 1950 and ceased on 
31 December 1952. This article demonstrates that the News occupies an important, but 
neglected, place in the history of propaganda production in the PRC and in newspaper 
publishing in Shanghai. The News was a product of a distinctive set of New Democratic values 
that were reflected in its format, target readership, business model and hiring practices. The 
radical political climate of early 1950s Shanghai rendered the New Democratic assumptions 
under which the News was established redundant within the space of only a few years. A focus 
on the fortunes of this important experiment in the production of external propaganda allows, 
however, greater understanding of the significance of New Democratic ideals in shaping life 
and work in the early PRC, overcoming teleological narratives of creeping authoritarianism.  
 
New Democracy was enshrined as the guiding political doctrine of the PRC in article one of 
the provisional constitution signed on 29 September 1949. The concept evolved out of the 
CCP’s experience of “united front” coalition building during the 1937-1945 war against Japan. 

It was defined by Mao Zedong (毛泽东, 1893-1976) in his 1940 article On New Democracy, 

as an historical stage preceding a transition to socialism, in which a coalition of non-party 
political and social groups would cooperate in building a prosperous China, transforming “the 
colonial, semi-colonial and semi-feudal form of society into an independent, democratic 
society.” This entailed courting capitalists and intellectuals, and encouraging private enterprise 
alongside the state sector to revive production. New Democracy was not supposed to resemble 
Western liberal democracy. Mao dismissed the latter as “bourgeois democracy,” a class 
dictatorship serving only the privileged. In New Democratic China, he argued, the 
revolutionary state would protect the interests of all classes, especially the workers and 
peasants, against all exploiters, resulting in truer freedom for all.3 While Mao never specified 
how long New Democracy would last, historians generally agree that the policy’s retirement, 
signaled by the announcement of the “General Line for the Transition to Socialism” in October 
1953, came earlier than planned. Creeping state intervention in the economy derailed the 
private sector and non-party elites were persecuted in a series of mass mobilization campaigns. 
The abandonment of New Democracy has long served as an important way-marker in 
teleological histories of creeping Chinese totalitarianism, culminating in the excesses of the 
Great Leap Forward (1958-1962) and the Cultural Revolution (1966-1976).  
 
Recent scholarship has emphasized the need to break away from teleological narratives in PRC 
history, to explore continuities from the Republican period (1911-1949), and to approach the 

                                                           
2 The News has received little attention from historians, with the exception of a brief discussion in Jeffrey 

N. Wasserstrom, Global Shanghai, 1850-2010: a History in Fragments (London: Routledge, 2009), 88-93; and 
mentions in Beverley Hooper, China Stands Up: Ending the Western Presence, 1948-1950 (London: Allen & 
Unwin, 1986), 150; and in Neil L. O'Brien, An American Editor in Early Revolutionary China: John William 

Powell and the China Weekly/Monthly Review (New York: Routledge, 2003), 212. The absence of the News in 
historical overviews of the PRC’s external propaganda is notable. See Cagdas Ungor, Xi Shaoying, and Yao Yao’s 
otherwise comprehensive accounts: Cagdas Ungor, “Reaching the Distant Comrade: Chinese Communist 
Propaganda Abroad (1949-1976)” (PhD diss. State University of New York at Binghamton, 2009); Xi Shaoying 

习少颖, 1949-1966 Nian Zhongguo duiwai xuanchuan shi yanjiu 1949-1966 年中国对外宣传史研究 (Wuhan: 

Huazhong Keji Daxue Chubanshe, 2010); Yao Yao 姚遥, Xin Zhongguo duiwai xuanchuan shi: jiangou xiandai 

Zhongguo de guoji huayu quan 新中国对外宣传史: 建构现代中国的国际话语权 (Beijing: Qinghua daxue 

chubanshe, 2014).  
3 Mao Tse-tung, “On New Democracy,” January 1940, Selected Works of Mao Tse-tung: Volume II 

(Peking: Foreign Languages Press, 1965), 339-84. 



3 

 

impacts of government policies from the perspective of ordinary people.4 In this vein Neil 
Diamant has argued for the development of a more holistic understanding of the complex and 
overlapping ways people experienced state initiatives in their everyday lives, moving away 
from simplistic chronologies demarcated by campaigns and major government policies.5 While 
a rich literature now exists on the fate of capitalists, intellectuals and religious followers who 
were first co-opted and then marginalized by the CCP in the early 1950s, the concept of New 
Democracy itself has received short shrift from historians. 6  Conceptual histories of the 
development of the idea abound, but there have few dedicated studies analyzing the real-world 
impacts of the policy through archival research (Nara Dillon’s work on private charity in 
Shanghai is a notable exception).7 Some historians have dismissed New Democracy entirely as 
a “bogus” rhetorical device, deployed to obscure the CCP’s authoritarian agenda.8 Certainly, 
New Democracy was espoused by the CCP as a part of strategy to win power, but most current 
scholarship suggests that the CCP genuinely sought cooperation with capitalists and 
intellectuals in the early 1950s. The transition to socialism was accelerated by a series of 
unforeseen economic and political crises, beginning with the outbreak of the Korean War 

(1950-1953) and culminating the in Three and Five Antis Campaigns (san fan yundong, 三反

运动 and wu fan yundong, 五反运动) of 1951-1952.9 Regardless of the CCP leadership’s 
intentions, New Democracy had a life of its own: it was given pride of place in the provisional 
constitution, taught to CCP cadres and state officials as government policy, and widely 
publicized throughout the country. Central and local government in the PRC was monolithic 
neither in officials’ understanding of central policy, nor in the ways they interacted with society. 
State actors often held contradictory understandings of government policy and divergent 
priorities, including over important issues such as the nature of “democracy” and the degree to 

                                                           
4 Two particularly important interventions in this unfolding literature are: Dilemmas of Victory: the Early 

Years of the People’s Republic of China, edited by Jeremy Brown, and Paul G. Pickowicz (Cambridge Mass.: 
Harvard University Press, 2007); and Maoism at the Grassroots: Everyday Life in China’s Era of High Socialism, 
edited by Jeremy Brown and Matthew D. Johnson (Cambridge Mass.: Harvard University Press, 2015).  

5  Neil J. Diamant, “Policy Blending, Fuzzy Chronology, and Local Understandings of National 
Initiatives in Early 1950s China,” Frontiers of History in China 9:1 (2014), 83–101. 

6  On different social groups see Sherman Cochran and Xie Zhengguang, The Lius of Shanghai 
(Cambridge, Mass: Harvard University Press, 2013); Paul P. Mariani, Church Militant: Bishop Kung and Catholic 

Resistance in Communist Shanghai (Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2011) and Yang Kuisong 杨奎

松, Ren bu zhu de "guanhuai": 1949 nian qianhou de shusheng yu zhengzhi 忍不住的"关怀": 1949 年前后的书

生与政治 (Guilin: Guangxi shifan daxue chubanshe, 2014 rev. version).  
7  Nara Dillon, “New Democracy and the Demise of Private Charity in Shanghai,” in Brown and 

Pickowicz, Dilemmas of Victory, 80-102. The origins of the concept are explored in Stuart R. Schram, Mao’s 
Raod to Power: Revolutionary Writings, 1912-1949, Volume VII, New Democracy, 1939-1941 (New York: M.E. 
Sharpe, 2005), 330-69. There is an extensive literature on the origins and development of the theory in Chinese. 

Recent publications include: Yu Huamin 于化民, “Zhonghua renmin gongheguo chengli qian Zhonggong dui 
xiang shehuizhuyi guodu zhi yu chou” 中华人民共和国成立前中共对向社会主义过渡之预筹, Shixue Yuekan 

2018.01, 70-85; and Xiao Donglian 萧冬连, “Zai yi xin minzhuzhuyi de tizao jieshu” 再议新民主主义的提早

结束, Zhonggong dangshi yanjiu, 2014.8, 51-64.  
8 Frank Dikötter has argued for example that: “In reality, as in the satellite states of the Soviet Union, the 

New Democracy was part of a bogus coalition between different forces that the party was simply unable to control 
at this early stage.” Frank Dikötter, The Tragedy of Liberation: A History of the Chinese Revolution, 1945-57 
(London: Bloomsbury, 2013), 165-6. 

9 Robert K. Cliver, “Surviving Socialism: Private Industry and the Transition to Socialism in China, 
1945–1958,” Cross-Currents: East Asian History and Culture Review 16 (2015), 139-64; Jonathan J. Howlett, 
“Accelerated Transition: British Enterprises in Shanghai and the Transition to Socialism,” European Journal of 

East Asian Studies 13:2 (2014), 163-87’; Bennis Wai-yip So, “The Policy-Making and Political Economy of the 
Abolition of Private Ownership in the Early 1950s: Findings from New Material,” The China Quarterly 171 
(2002), 682-703. 



4 

 

which certain groups were to be empowered.10 Focusing on the everyday work of local-level 
propaganda production allows new perspectives on the lived reality of New Democracy. 
 
Although the News was state-owned, its short history broadly paralleled that of the Shanghai’s 
privately-owned newspapers and publishing companies in the early PRC. The News’s printing 
press was located at 150 Yan’an East Road, close to the heart of China’s newspaper industry. 
Shanghai had been home to a dynamic newspaper and publishing trade since the mid-
nineteenth century. According to CCP statistics, there were 49 newspapers published regularly 
in the city in March 1949, with between 500,000 and 700,000 sold each day.11 Zhang Jishun 
has characterized the CCP’s early approach towards privately-owned newspapers after the 
“Liberation” of Shanghai in May 1949 as “adoptive authoritarianism.” Fourteen newspapers, 
owned either by the former government or by private individuals considered hostile to the new 
government, were closed immediately after the takeover. The city’s most influential daily, Shen 

bao (申报) was dissolved and reconstituted as the Jiefang ribao (解放日报), the flagship state-

owned newspaper for East China. Xinwen bao (新闻报) was reincorporated as Xinwen ribao 

(新闻日报), a joint state-private company. Several independent newspapers, including Dagong 

bao (大公报), Wenhui bao (文汇报) and Xinmin bao (新民报) were permitted to continue to 

operate, receiving substantial financial support from the state. Research by scholars including 
Jennifer Altehenger, Robert Culp, Nicolai Volland and Zhang Jishun has demonstrated that 
much of Shanghai’s private publishing sphere reacted positively to the establishment of the 
New Democratic political order, and some even embraced regime change as a commercial 
opportunity. CCP policy towards cultural production was improvised and adaptive: 
cooperation, rather than total control, was the CCP’s goal. Publishers struggled, however, to 
reconcile the creation of lively, saleable products with the demands of the rapidly changing 
political situation.12 A series of economic crises compelled capitalists to become increasingly 
dependent on state aid. This led, eventually, to the creation of state-private enterprises as a step 
towards state-ownership. The CCP may have initially envisioned a lively newspaper industry 
thriving as part of the New Democratic mixed economy, but as Zhang has observed, economic 
crises and mass mobilization campaigns had brought private newspaper publishing to its knees 
by late 1952. Shanghai’s newspaper industry was reorganized to cement state control at the end 
of the year.13 A study of the News, which was launched, published 795 issues, and closed all 
within the same period, allows us to understand how New Democratic ideals served as a guide 
for action in shaping commercial and political publishing in early 1950s Shanghai. The early 

                                                           
10 Brown and Johnson, ‘Introduction’, in Brown and Johnson, Maoism at the Grassroots, 1-15.  
11  Shanghai Jiefang 上海解放 , edited by Shanghai Shi Danganguan 上海市档案馆   (Shanghai: 

Shanghai Sanlian Shudian, 1999), 14. 
12 Jennifer E. Altehenger, "On Difficult New Terms: The business of lexicography in Mao Era China," 

Modern Asian Studies 51:3 (2017), 622-61; Robert Culp, The Power of Print in Modern China: Intellectuals and 

Industrial Publishing from the End of Empire to Maoist State Socialism (New York: Columbia University Press, 
2019); Nicolai Volland, "Cultural entrepreneurship in the twilight: the Shanghai Book Trade Association, 1945–
57," in The Business of Culture: Cultural Entrepreneurs in China and Southeast Asia, 1900-65, edited by 

Christopher Rea and Nicolai Volland  (Vancouver: UBC Press, 2015); Zhang Jishun 张济顺, “Wushi niandai chu 
de Shanghai baoye zhuanzhi: cong minban dao dangguan” 五十年代初的上海报业转制: 从民办到党管, Yan 

huang chunqiu 4 (2012), 20-6; see also Wang Fei-Hsien. "A Crime of Being Self-Interested: Literary Piracy in 

Early Communist China, 1949-1953," Twentieth-Century China 43:3 (2018), 271-94, and Zhou Wu 周武, “Cong 
quanguoxing dao difanghua: 1945 zhi 1956 nian Shanghai chubanye de bianqian” 从全国性到地方化: 1945 至 

1956 年上海出版业的变迁, Shi lin 6 (2006), 72-95. 
13 Zhang Jishun, “Thought Reform and Press Nationalization in Shanghai: the Wenhui newspaper in the 

early 1950s,” Twentieth-Century China 35:2 (2010), 52-80; See also, Sei Jeong Chin, “The Historical Origins of 
the Nationalization of the Newspaper Industry in Modern China: A Case Study of the Shanghai Newspaper 
Industry, 1937–1953,” China Review 13:2 (2013), 1-34. 



5 

 

demise of New Democracy was not inevitable. Focusing on the short history of this publication 
allows us to explore the rapidly evolving and contested character of New Democracy as it was 
understood at the time, separate from teleological concerns over “what happened next.”  
 
Historical literature on external propaganda production in the PRC remains underdeveloped. 
Western scholarship produced during the Cold War presented the PRC’s propaganda as a 
dangerous medium, projecting the power of the monolithic communist state at home and 
overseas.14 Most historical literature has focused on long-running and more publications, with 
a focus on the role of foreign experts in propaganda production, and on the evolution of the 
principles that have guided propaganda work in the PRC to the present day. 15  Cultural 
historians are increasingly inclined to explore the processes behind the manufacture of rich and 
varied propaganda materials by state officials at different levels, as well as how ordinary people 
interacted in unexpected ways with the finished product.16 This study of the News offers new 
insights in to the human dimensions of propaganda production, divergences in central and local 
government policy, decisions made, and paths not taken in the early PRC. 
 
To today’s reader the News appears distinctly odd at first glance. Its main function was to 
publicize the PRC’s successes, condemn American imperialism, articulate visions of socialist 
internationalist and anti-colonial solidarity, and report local Shanghai news. Jarringly, this 
orthodox propaganda was juxtaposed with large amounts of advertising for Chinese and 
foreign-owned companies. Commercial advertising was encouraged as a sign of lively New 
Democratic economy.17 It is notable that most of the foreign companies that advertised in the 
News were those that had operated in China before the revolution, however, including some 
that were implicated most deeply in what the CCP called the “imperialist exploitation of China.” 
The presence of advertising for these foreign-owned firms, vilified elsewhere in the press for 
their part in China’s subjugation, in this state-owned publication charged with propagating anti-
imperialism, made the News remarkable. It was even more noteworthy given the emphasis the 
PRC’s foreign affairs bureaucracy placed on presenting a carefully sanitized and ideologically 
coherent image of “New China” to foreign audiences. 
 

                                                           
14 See as an example C.P. FitzGerald, “Persuasion and Propaganda in China,” The Australian Quarterly 

28:3 (1956), 32-9. The term “propaganda” has negative connotations in contemporary English, but the Chinese 
“xuanchuan” (宣传) is a more neutral term connoting the dissemination of information. See Timothy Cheek, 

Propaganda and Culture in Mao's China: Deng Tuo and the intelligentsia (Oxford: Oxford University Press, 
1997), 14-5, and Frederick T.C. Yu, Mass Persuasion in Communist China (London: Pall Mall Press, 1964). 

15 The most comprehensive studies of external propaganda production in the PRC are: Ungor, “Distant 
Comrade”; and Yao, Xin Zhongguo duiwai xuanchuan shi. On foreign experts see Anne-Marie Brady, Making the 

Foreign Serve China: Managing Foreigners in the People's Republic (Lanham: Rowman & Littlefield, 2003); 
Beverley Hooper, Foreigners Under Mao: Western Lives in China, 1949–1976 (Hong Kong University Press, 
2016); Julia Lovell, "The Uses of Foreigners in Mao-era China: ‘Techniques of Hospitality’ and International 
Image-building in the People’s Republic, 1949–1976,” Transactions of the Royal Historical Society 25 (2015), 
135-58; Xu Lanjun, “Translation and Internationalism,” in Mao's Little Red Book: A Global History, edited by 
Alexander C. Cook (Cambridge: Cambridge University Press, 2014), 76-95. On contemporary propaganda: Anne-
Marie Brady, Marketing Dictatorship: Propaganda and Thought Work in Contemporary China (Lanham: 
Rowman & Littlefield, 2016). 

16 Cheng Yinghong, Creating the New Man: From Enlightenment Ideals to Socialist Realities (Honolulu: 
University of Hawaii Press, 2009); Cook, Mao's Little Red Book; Stefan Landsberger, Chinese Propaganda 

Posters: From revolution to modernization. (Amsterdam, Singapore; Armonk: The Pepin Press; M.E. Sharpe 1995, 
1998, 2001); Daniel Leese, Mao Cult: Rhetoric and Ritual in China's Cultural Revolution (Cambridge: Cambridge 
University Press, 2011); Lu Xing, The Rhetoric of Mao Zedong: Transforming China and Its People (Columbia: 
University of South Carolina Press, 2017). 

17 Karl Gerth, “Compromising with Consumerism in Socialist China: Transnational Flows and Internal 
Tensions in ‘Socialist Advertising’,” Past and Present 218:8 (2013), 222-31. 



6 

 

The incongruous juxtaposition of competing socialist and capitalist worldviews in the pages of 
the News was a consequence of the remarkable decision made by officials, charged with the 
important task of setting up the PRC’s first external propaganda newspaper, to fund its political 
mission using a commercial business model, generating income through sales and advertising. 
In this way, the News’s idiosyncrasies were firmly the product of New Democracy. Nicolai 
Volland has demonstrated that cultural production in the early PRC needs to be understood as 
an activity situated in national and local contexts, but international in its ambitions.18 In this 
regard, the News’s editors drew consciously on Shanghai’s international reputation to promote 
a distinctive vision of local and national state building efforts.19  
 
This article comprises two main sections. The first discusses the reasons for the establishment 
of the News and outlines its target audiences. It then explains the reasons behind the News’s 
distinctive character as a socialist propaganda organ in which commercial advertising for 
foreign “imperialist” companies and luxury goods featured prominently. Records of domestic 
and overseas sales are used to assess the News’s commercial performance and efficacy as a 
propaganda organ. The News struggled financially throughout its short existence. The editors 
struggled to reconcile the newspaper’s format (a local daily) with their desire to find readers 
across the world. The second section offers a detailed examination of the staffing of the News 
using personnel records. The staff were a mixture of idealistic university graduates and people 
who had previously worked for the external propaganda organs of the CCP’s predecessor, the 
Guomindang (GMD) government of the Republic of China (1927-1949). The latter group 
understood employment at the News as a chance for a “new life” in “New China.” The article 
concludes by discussing the closure of the News in the context of the abandonment of New 
Democracy. New Democratic principles were outpaced by events and after only two and a half 
years the News’s commercial business model, and the hiring practices that had resulted in the 
recruitment of staff with undesirable political backgrounds, proved unsustainable. Ultimately, 
this article argues that New Democracy must be taken seriously as a political paradigm. New 
Democratic ideals of cross-class coalition, national strengthening and the promotion of a lively 
commercial economy influenced decision making by central and local authorities as they 
experimented with new political and organizational forms in the early 1950s. Both the adoption 
of the policy and its abandonment had profound impacts on the ways non-party elites and 
ordinary workers experienced the transformative years from 1949 to 1953. 
 

The Shanghai News as propaganda medium and commercial enterprise  

 
The decision to launch the News was taken in May 1950 by the International News Bureau, a 
body tasked with producing propaganda for foreign audiences, under the supervision of the 
Central People’s Government’s General Administration of Press and Publication (GAPP).20 

The editor-in-chief, a non-party intellectual named Jin Zhonghua (金仲华, 1907-1968), was 

instructed to establish the newspaper on 20 May 1950 and to publish the first edition on 10 
June. The newly-appointed senior staff had to find an appropriate building and machinery, 
recruit staff and prepare for publication within the space of a few days. This tight deadline 

                                                           
18 Nicolai. Volland, Socialist Cosmopolitanism: The Chinese Literary Universe, 1945-1965 (New York: 

Columbia University Press, 2017). 
19 Wasserstrom, Global Shanghai, 91.  
20 Shen Suru 沈苏儒, “Yi xin Zhongguo di yi zhang yingwen ribao ‘Shanghai Xinwen’” 忆新中国第一

张英文日报: 《上海新闻》, Xinwen jizhe 2009.6, 88. Responsibility for administrative affairs transferred to the 

Shanghai News and Publishing Department on 14 June 1951 (Shanghai xinwen chuban chu, 上海新闻出版处): 

Shanghai Municipal Archives (hereafter SMA) A22-2-73. International News Bureau: Guoji xinwen ju 国际新

闻局; GAPP: Zhongyang renmin zhengfu xinwen zongshu 中央人民政府新闻出版总署. 



7 

 

caused long-term problems for the newspaper, not least because the building chosen proved to 
be seriously dilapidated.21 Little serious thought appears to have been given to the News’s 
business model or target audience. The News may have been conceived as a Chinese version 
of The Moscow News, an English-language newspaper founded in 1930 to provide news to 
foreigners in the USSR.22 A more immediate influence was the China Daily Tribune, an 
English-language newspaper set up in 1946 by the GMD’s Ministry of Foreign Affairs and 
closed when the CCP seized Shanghai. The News inherited a significant proportion of the 

Tribune’s senior staff, office and manual workers, and printing machinery, as well as retaining 
its commercial business model.23 The News aspired to be self-funding, through sales and 
advertising, akin to a privately-owned publication, in line with the principles of the New 
Democratic economy.  
 

According to Shen Suru (沈苏儒, 1919-2009), who worked for the News, the newspaper was 

established in Shanghai because of the need to inform the large numbers of foreigners in the 
city of laws and regulations.24 The CCP pursued a policy of closing down foreign businesses 
and cultural organizations, but the foreign withdrawal from China was a protracted process, for 
which there was no advance timetable. There were 32,045 foreign nationals in Shanghai in 
June 1949, of whom 11,939 remained by December 1950.25 In 1949, Shanghai’s English-
reading community was served by three newspapers: the American-owned Shanghai Evening 

Post and Mercury, the left-leaning China Weekly Review; and the British-owned North China 

Daily News and Herald, founded in 1850. The CCP moved quickly to establish a monopoly on 
the dissemination of news and other information. On “Liberation Day”, 28 May 1949, the 
authorities forbade newspapers from reporting military secrets, spreading rumors, and 
criticizing the new regime. Following the foundation of the PRC on 1 October 1949, foreign 
journalists were prohibited from working in China without permission and the New China 
News Agency (hereafter referred to as “Xinhua”) became the sole authorized provider of news. 
The Post closed down in September 1949. Publication of the North China Daily News finally 
ceased on 31 March 1951 after a long delay, during which the newspaper practiced self-
censorship. The China Weekly Review moved to monthly publication in 1950 before closing 
permanently in June 1953. This left the News as the only English-language daily in the PRC.26 
The editors explained the decision to establish the newspaper to readers in more expansive 
terms than Shen’s in the first issue:  
 

The Shanghai News [sic.] which appears today for the first time is a paper owned 
and published by the Chinese. In choosing English as its medium of expression it 
has in view the need of helping the English reading public to acquire an 
understanding of the new Shanghai and the new China as a whole. Inasmuch as 
Shanghai is one of China’s largest cities and a place where contacts with foreign 

                                                           
21 SMA B37-1-29-39.  
22 M. Timothy O'Keefe, “The Moscow News: Russia's First English Language Newspaper,” Journalism 

Quarterly 50:3 (1973), 463-488; The Moscow News was founded by Anna Louise Strong (1885-1970). From 1932, 
the editor was Michael Borodin (1884-1951), who had represented the Comintern in China. Both Strong and 
Borodin had close ties to the CCP, but it is worth noting that publication of The Moscow News was suspended 
between February 1949 and January 1956 for political reasons.  

23 SMA B37-1-29-39. 
24 Shen, “Yi xin Zhongguo.” 
25 On the number of foreigners in Shanghai see: Shanghai waishi zhi 上海外事志, edited by Zhou 

Weiming, Tang Zhenchang 周伟明, 唐振常 (Shanghai: Shanghai shehui kexueyuan chubanshe, 1999), 334-5. 
26 Zhou et al., Shanghai waishi zhi, 49, 312-3; Hooper, China stands up, 143-5. New China News Agency: 

Xinhua tongxun she 新华通讯社. 

http://ipac.library.sh.cn/ipac20/ipac.jsp?session=1P72R57W03062.63854&profile=sl&uri=search=BAW@%21%E5%91%A8%E4%BC%9F%E6%98%8E&ri=1&aspect=basic_search&menu=search&source=172.16.103.188@%21shcl


8 

 

countries are most frequently made, many foreign nationals often come into contact 
with China through their contacts with Shanghai. 
 
A year has passed since the liberation of Shanghai. Within the year Shanghai, and 
other parts of China, underwent the greatest and most fundamental changes in their 
history, which will continue to advance at an accelerating tempo. The aim of this 
publication is to report faithfully such changes, together with important relevant 
comments, to all those who are deeply concerned about the growth of the new 
Shanghai and the new China.27 

 
The editors’ stated desire to draw on Shanghai’s international reputation to publicize the 
achievements “New China” spoke to a regional pride of place that is distinctive when 
contrasted with the national- or Beijing-focused character of the rest of the PRC’s external 
propaganda output. An internal report written in January 1951 identified three target audiences: 
“(1) oppressed nationalities in Southeast Asia (2) foreigners in China [and] (3) the people of 
the New Democratic Countries and peace-loving people in imperialist countries.”28 As we shall 
see, the News’s editors struggled to reconcile the competing needs of these diverse groups.  
 
The News’s reporting focused primarily on the successes of “New China,” and the evils of 
imperialism. In late June 1950, not long after the publication of the first issue, American-led 
United Nations (UN) forces entered the Korean War. Chinese forces joined the conflict in 
October. Reporting in the News focused on Chinese and North Korean victories, alleged 
massacres undertaken by American troops, and claims that US forces had deployed biological 
weapons. 29  Reprinted articles from other periodicals gave this reporting an international 
dimension, including articles from the Soviet Pravda, the Cominform journal For a Lasting 

Peace, For a People’s Democracy! and a special report by the London Daily Worker 
correspondent Alan Winnington on the “U.S. Invasion of Korea.”30 Considerable coverage was 
also devoted to the compassionate treatment of captured UN prisoners of war (POWs) accorded 
by the Chinese. As part of their “political education,” POWs were encouraged to contribute 
articles and letters to newspapers testifying to the benevolence of their captors and calling for 
an end to the war.31  
 
Beyond the Korean conflict, the editors focused on praising the virtues of the Soviet Union and 
the Soviet-led World Peace Movement, as well as reporting on anti-colonial struggles.32 A 
typical issue, published on 18 June 1950, contained the following articles: “Outrages of US 
Military Personnel in Japan,” “Railway Freight Volume Up 250%,” “All USSR to Mark Gorky 
14th Death Anniversary,” “Play on Factory Health to be Broadcast Today,” “Italian Mayors 
Demand Peace,” and “China Signs for World Peace,” by Song Qingling (宋庆龄, 1893-

                                                           
27 “To Our Readers,” TSN, 10 June 1950. 
28 SMA B37-1-32. 
29 7,000 Koreans Massacred in “Death Valley” – Bestial U.S. Imperialist Butchery,” TSN, 11 August 

1950; “Int’l Scientific Commission Confirms U.S. Bacterial Warfare,” TSN, 15 September 1952. 
30 “Bestial Crimes of U.S. Troops in Korea,” TSN, 8 September 1950; “Stay Hand of American Fascist 

Murderers,” TSN, 10 September 1950; “U.S. Invasion of Korea,” 
 TSN, 17 September 1950. 
31 “A GI Story,” TSN, 18 March 1951; “War Prisoners in Korea Calling,” TSN, 3 May 1951; TSN, 

“Greetings from Other POW’s,” 3 July 1951. 
32 “Support Iranians’ Fight for Oil Nationalization,” TSN, 10 July 1951; “Egyptians, be Resolute in Anti-

British Struggle,” TSN, 24 October 1951; “National Liberation Movement in Colonies & Dependent Countries,” 
TSN, 20 February 1952. 



9 

 

1981).33  Song, the widow of Sun Yat-sen (Sun Zhongshan, 孙中山 , 1866-1925), was a 

prominent non-party intellectual who championed CCP rule as providing a solution to China’s 
endemic poverty.  Articles she wrote featured prominently in the News and other external 
propaganda. 34  The News frequently related local events to international affairs. This was 
particularly true with reporting on the World Peace Movement.35 In turn, news of local events 
was carried to readers across the world, resulting in the dissemination of a specific, Shanghai-
based form of socialist internationalism (albeit to a limited audience). 
 
The News’s editorial stance was solidly orthodox. What creates the impression of the News as 
an idiosyncratic publication, however, is the combination of anti-imperialist propaganda and 
optimistically-worded commercial advertising for the services of foreign-owned companies in 
its pages. Foreign firms, including Butterfield & Swire, Jardine, Matheson & Company and 
The Hong Kong and Shanghai Banking Corporation (HSBC), which were attacked elsewhere 
in the Chinese press as exploitative “imperialist-capitalist” enterprises, paid for large 
advertisements in the News. Such advertisements appeared most incongruous when featured in 
special editions marking important revolutionary dates.36 In the issue celebrating Army Day on 
1 August 1951, compliments were offered to readers by HSBC, the Mercantile Bank of India 
and China, Follies “Home of Fashion,” King Chen Manufacturing Co. (producers of ink and 
watercolor paint) and vodka manufacturers Farimex Distilling Works. Advertisements for 
private companies were printed next to similar ones for the state-owned People’s Bank of China 
and China National Petroleum Group.37 In general, the directors of large foreign companies 
remaining in China held out little hope for their prospects, but the fate of larger firms, including 
Swire, Jardines and HSBC was not decided during the period in which the News operated 
(Swire and Jardines transferred their assets to the Chinese in 1954, HSBC in 1955). Aside from 
normal commercial purposes, these inexpensive advertisements may have been an attempt to 
placate the Chinese authorities, or a show of “business as usual.”  
 
Similarly, advertisements for luxury products featured alongside articles heralding the spartan 
ethos of the Chinese people in pursuit of national reconstruction. In October 1952, for example, 
the shop Gastronome on Shaanxi Road wanted readers to know that they had “Just received 
fresh Trappist Cheese.” In December, Gastronome’s Christmas advertisement offered readers 
the finest caviar and smoked salmon. 38  Advertisements such as these appealed to both 
expatriate foreigners and Chinese elites holding on to their luxurious lifestyles despite the 
changing political climate.39 Only a few years later, the publication of this type of advertising 
alongside government propaganda would be unthinkable. As noted above, commercial 
advertising was common in the early 1950s, but the advertising in the News was distinctive 
both in terms of which companies placed adverts and in the target audience of foreigners and 

                                                           
33 TSN, 18 June 1950.  
34 See for example, Song Qingling, “Shanghai’s New Day has Dawned,” TSN, 10 June 1950.  
35 “Fight of the Shanghai People in the Past Year,” TSN, 22 October 1950; “A New Step to Peace,” TSN, 

28 August 1952. 
36 TSN, 28 May 1951. 
37 “In Celebration of the Army Day,” TSN, 1 August 1951. 
38 “Just received fresh Trappist Cheese,” TSN, 19 October 1952; TSN, 21 December 1952. 
39 One of the most best-known cases of such behavior is Zheng Nian’s account of sitting down to a 

breakfast of imported coffee and marmalade while Red Guards ransacked her house during the Cultural 
Revolution: Nien Cheng, Life and Death in Shanghai (London: Grafton Books, 1987), 108; for more on elite 
lifestyles in “New China” see Lu Hanchao, "Bourgeois Comfort under Proletarian Dictatorship: Home Life of 
Chinese Capitalists before the Cultural Revolution," Journal of Social History 52:1 (2018), 74-100. 



10 

 

elite Chinese readers. The News’s eccentricities in this regard bear testament to the continuity 
of commercial and cultural forms between the Republican and socialist periods.40  
 
The presence of these commercial advertisements spoke to one of the core problems facing the 
News’s editors, which was to reconcile its ambitions as an international propaganda tool with 
its format and function as a local newspaper. Rather than seeing commercial advertising as 
intrinsically problematic, in internal reports the News’s editors emphasized its important 
political functions, including: promoting the New Democratic economy and international trade; 
serving the readership by promoting cultural events and economic opportunities; demonstrating 
to imperialists and other doubters that “New China” was flourishing; and earning income to 
support the newspaper’s political mission. Crucially, advertising was the only profitable part 
of the News’s operation. Advertising revenues accounted for an average of 34 percent of the 
newspaper’s monthly income between June 1950 and May 1951. Some months, this figure was 
substantially higher, including rising to 55 percent in September 1950.41  
 
Advertisers were difficult to find. A 1951 report by the advertising department noted that while 
potential advertisers could “easily believe that the readers of an English-language newspaper 
have consumer power,” the economy was depressed, international trade was only beginning to 
develop and foreign companies within China were closing. Chinese advertisers feared that 
placing English-language advertisements might be a political mistake. In fact, the report noted 
that the content of advertisements was not a matter of great concern as long as they were neither 
“reactionary” nor “pornographic.”42 One exception was advertising for foreign films: early 
issues contained advertisements for a range of films from different countries. On 19 June 1950 
the News advertised the American films “Golden Earrings,” starring Marlene Dietrich and the 
musical “Hello, Frisco, Hello,” alongside a British adaptation of Charles Dickens’s “Great 
Expectations” and the Chinese production “The Vampire.” On 12 November 1950, soon after 
Chinese troops entered Korea, a notice in the News thanked readers for pointing out the 
impropriety of disseminating American cultural propaganda and declared that it would no 
longer print such advertisements.43 
 
In its first six months, the newspaper’s income totaled 238,536,065 yuan (equivalent to 8,369 
US Dollars at the time).44 Expenditure amounted to 556, 417,190 yuan (US$19,523), resulting 
in a deficit of 317,881,125 yuan (US$11,154). This precarious financial situation continued 
throughout 1951 and 1952.45 In June 1951, a typical month, readers purchased an average of 
only 2,070 copies domestically and 199 overseas each day. In September, a relatively 
successful month, the most copies sold in one day was 3,050 and the average 2,660.46 To 
contextualize these sales figures, the 379,164 copies sold between January and July 1952, 
amounted to less than one percent of sales of all Shanghai-based newspapers. Jiefang ribao 

                                                           
40 Paul A. Cohen, “Reflections on a Watershed Date: the 1949 Divide in Chinese History” in Twentieth 

Century China; New Approaches, edited by Jeffrey N. Wasserstrom, (London: Routledge, 2003), 7-37. 
41 SMA B37-1-29, SMA B37-1-29-9. 
42 SMA B37-1-29-24. 
43 “Notice,” TSN, 12 November 1950. On the prohibition of foreign films see Hooper, China Stands Up, 

150-157. 
44 SMA B37-1-32: the official exchange rate was one US Dollar to 28,500 Renminbi in December 1950. 

TSN, 21 December 1950.  
45 SMA B37-1-32, SMA S314-4-5-11. 
46 SMA B37-1-29-9. 



11 

 

sold over a hundred thousand copies a day in August 1951.47 Of course, nobody expected the 
News to have a comparable circulation with Jiefang ribao, but its low sales were significant 
relative to its high production costs.48  
 
The staff of the News understood commercial success to be secondary to the fulfilment of the 
newspaper’s ideological mission. Nevertheless, internal records show that financial concerns 
preoccupied the newspaper’s staff at all levels. The News was the primary vehicle through 
which the new government communicated with foreigners. The editors estimated that one in 
seventeen foreigners in Shanghai bought the newspaper in 1951. 49  Many of those who 
remained in Shanghai after 1949 purchased the newspaper for information on international and 
local events that was unobtainable elsewhere.50 Importantly, this included the publication of 
regular lists of the names of people who had been granted exit visas. The continued emigration 
of foreigners dramatically reduced the News’s potential readership within China. By 1952, only 
6,749 foreigners (not all of whom could read English) remained in the city, down from 11,939 
in late 1950.51 Replacing this lost readership and increasing revenue by selling to overseas 
readers proved difficult. The passage of the Trading with the Enemy Act in Washington DC 
on 17 December 1950 signaled the creation of an international sanctions regime imposed upon 
the PRC by the United States and its allies. 52 Sanctions made it illegal to conduct financial 
transactions with China from many countries, meaning that the News could not receive 
payments. Later, external propaganda publications were distributed overseas by the state-run 
International Bookstore, but this organization was still finding its feet in 1950.53 Additionally, 
the News’s format as a local newspaper proved unsuitable for export. Readers overseas did not 
need to know about winter service changes to Shanghai’s bus routes for instance.54 On 3 June 
1951, the pattern of distribution of 3,483 copies sold was as follows: 1,573 purchased in 
Shanghai; 1,200 sent to North Korea (see below); 449 elsewhere in China; and 261 overseas.55 
 

                                                           
47  SMA B35-2-78-21, SMA A73-1-82-40. In the first seven months of 1952 the highest monthly 

circulation figure was 71,854 in January (average 2,318 daily) and the lowest was 59,004 in June (average 1,966 
daily).  

48 SMA B37-1-29-55.  
49 SMA B37-1-29-20. 
50 An American Shanghai resident described the News in a letter home as their “last remnant of ‘cultural 

breakfast food’” in National Archives and Records Administration (hereafter NARA), Washington DC, Record 
Group 59, Box 4203, 793.00/1-2253. On the availability of English-language reading material in the PRC see 
Nicolai Volland, “Clandestine Cosmopolitanism: Foreign Literature in the People's Republic of China, 1957–
1977,” The Journal of Asian Studies 76:1 (2017), 185-210. 

51 Zhou and Tang, Shanghai waishi zhi, 334-5. 
52 Foreign Relations of the United States, 1951, Korea and China, Vol. VII, Part 2, edited by John P. 

Glennon, Harriet D. Schwar, Paul Claussen  (Washington DC: United States Government Printing Office, 1983); 
Document 249, 611.93231/1–2651, The Department of State to Certain Diplomatic and Consular Offices, January 
26, 1951; Foreign Assets Control. 

53 For more on the International Bookstore (Guoji shudian, 国际书店) see Ungor, “Distant Comrade,” 
206-20, 242-3; and Xu, “Translation and Internationalism,” 83-4. 

54 SMA B37-1-29-39. “Nos 9 and 10 Bus Routes Adopt Winter Service Time,” TSN, 15 November 1950.  
55 SMA B37-1-29-20. The newspaper was distributed widely within China, but not in great numbers: in 

north China, ninety-seven copies were sold in Beijing, forty-seven in Tianjin, four in Shanxi province and one in 
Inner Mongolia; in east China, forty-four copies were sold in Jiangsu province, thirty-seven in the city of 
Hangzhou, and thirty-seven in Shandong province, seventeen in Fujian, eight in Anhui and four in Jiangsu; in 
south and central China, forty-five copies were sold in the province of Guangdong, eighteen in Hunan, seventeen 
in Hubei, twelve in Guangxi and six in Hunan; in the west, fourteen copies reached remote Gansu and two copies 
were purchased in Shaanxi; and in the southwest, twenty-one copies were sold in Sichuan province, four in 
Guizhou, and three each in Yunnan and Tibet. 



12 

 

To address the newspaper’s dire financial situation, the editors devised a “commercialization” 
(qiyehua, 企业化) plan in early 1951. This entailed increasing the sale price, cutting costs, 

attracting new advertisers and broadening the overseas readership.56 In February 1951, the 
News announced that it was expanding from two to four pages to increase coverage of 
important events.57 The real reason was that the editors wished to double advertising space.58 
At a meeting of the commercial bureau on 6 April 1951, the assembled staff discussed ways of 
promoting the paper, drawing on traditional commercial marketing techniques from the 
Republican era. As well as displaying advertisements in the windows of major companies, 
department stores and shops in areas of the city frequented by foreigners, those present 
considered the opportunities afforded by parades and celebrations, including International 
Workers Day, to promote the newspaper. Strikingly, they also discussed taking advantage of 
mass campaigns, including the Campaign to Resist America and Aid Korea (kang Mei yuan 

Chao yundong, 抗美援朝运动), as promotional opportunities.59 The average monthly loss 

made by the News from June to December 1950 was 52,073,300 yuan (US$1,827). This 
increased to 56,002,964 yuan (US$1,965) in January 1951, but decreased over the ensuing 
months losses to 34,989,755 yuan (US$1,698), 5,410,375 yuan (US$263), and 4,812,172 yuan 

(US$233), before increasing again in May 1951 to 24,475,497 yuan (US$1,188).60 Revenues 
increased, but income still amounted to only 59 percent of costs in May 1951. Rather than 
successful commercialization, this slight, but significant, upturn in business may have been the 
result of a large order placed by military organizations in Northeast China Military Region for 
use in prisoner of war camps in North Korea, about which more will be said below.61  
 
A diverse range of international subscribers purchased the newspaper, but never in great 
numbers: the table below shows destination countries of 248 copies sold overseas on 3 June 
1951.62 The statistics show that, at least in numerical terms, the News had little impact among 
its target audiences. Of course, readership statistics can only provide us with limited 
information and tell us little about how purchasers engaged with the newspaper’s content. The 
country to which the most copies were sent on 3 June was India, where fifty-six copies went to 
subscribing organizations and individuals, three were donated to progressive organizations and 
two given in exchange for other newspapers. The News had a small constituency of readers in 
Indonesia, but mostly failed to reach “oppressed nationalities” in Southeast Asia. Beyond this, 
circulation across Asia was limited, except for in the British colony of Hong Kong, where there 
were twenty-two subscribers. Hong Kong was the only place outside mainland China where 
readers could purchase the newspaper incidentally, without a subscription. Copies of the News 
made their way to friendly socialist countries, but only in very small numbers, except for in 
Poland, where there were forty-seven subscribers. The final overseas group targeted by the 
News was “peaceful” people in imperialist countries: there were twenty-nine subscribers in 
America and two exchange relationships in place; and in Britain there were three subscribers 

                                                           
56 SMA B37-1-29-39. 
57 “Notice,” TSN, 10 February 1951. 
58  SMA B37-1-28-15, SMA B37-1-29-24. The proportion of space devoted to advertising in the 

newspaper was seventeen percent after the expansion.  
59 SMA B37-1-22. 
60 SMA B37-1-29-35.  Dollar figures derived from the official exchange rate printed in the News, fixed 

at 20,610 Renminbi to US$1 in the period between 24 March and 22 May 1951. 
61 SMA B37-1-29-20. Northeast China Military Region: Dongbei junqu 东北军区.  
62 SMA B37-1-29-20. If the News sold 261 copies every day in 1951 its annual overseas circulation 

would have been 81,432. To contextualize this number, the International Bookstore sold 670,000 periodicals 
overseas in total in 1951 (some of which may have included the News), these figures are from Ungor, “Distant 
Comrade,” 254. The International Bookstore’s overseas sales increased rapidly throughout the decade, reaching 
7,520,000 in 1959. 



13 

 

and four exchanges. That the PRC’s only daily English-language newspaper was selling so few 
copies overseas was a source of serious concern to the News’s leadership.63  
 
In January 1953, subscription fees paid by forty-seven international subscribers were refunded 
by the News as part of its winding-up process, allowing an insight in to who bought the News 

overseas at that time. Institutional subscriptions included: The Denver Post, the reference 
libraries of the Federal Reserve Bank of New York and the UN, the Ministry of Information of 
Indonesia, the Czechoslovakian Embassy in North Korea, and the Soviet news agency VOKS. 
Subscriptions in the US were managed largely through agents, including Universal Distributors 
Co., New York, and the Progressive Book Shop in Los Angeles. Among the subscribers was 
the Committee for a Democratic Far Eastern Policy, a front organization for the Communist 
Party of the USA. The News was also stocked by progressive booksellers elsewhere, including 
the Willing Book Co., Hong Kong and the Biblioteca Feltrinelli, Milan. Among its Indian 
subscribers were the general secretary of the Kerala Peace Committee in Kottayem and the left-
wing Free Press Journal, published by the People’s Publishing House in Bombay.64 This list 
tells us little about the ways individual readers engaged with the newspaper’s ideological or 
informational content, but it is clear that the majority of overseas subscribers were already self-
identified left-wing organizations and progressive individuals. It is unlikely that the News 
changed many minds, but its international circulation will have contributed to efforts to 
promote the PRC within the global socialist movement, if only in a relatively minor way.65 
 
 
Table: Distribution of The Shanghai News by country on 3 June 195166  
 

Country  Subscribers Donated copies Exchange copies Incidental sales Total sales 

Australia 1     

Austria   1   

Czechoslovakia 3 6    

East Germany 1     

France 1 5 2   

Hong Kong 22 11  20  

Hungary 1     

India 56 3 2   

Indonesia 10 3 1   

Italy 1     

Japan  1    

Myanmar   1   

Netherlands   1   

New Zealand   1   

Pakistan  1    

Poland 47     

Romania 2  1   

Singapore  1    

Switzerland 1     

United Kingdom 3  4   

USA 29  2   

USSR 3     

Total  181 31 16 20 248 

                                                           
63 SMA B37-1-29-20. 
64 SMA B37-1-33. 
65  Nicolai Volland, “Translating the Socialist State: Cultural Exchange, National Identity, and the 

Socialist World in the Early PRC,” Twentieth-Century China 33:2 (2008), 51-72. 
66 SMA B37-1-29-20. 



14 

 

 
In a June 1951 report the editorial office staff confessed to being perplexed by the “audience 
question” (duixiang wenti, 对象问题). The News’s inflexible format as a local daily proved a 

considerable obstacle to gaining overseas readers. Foreigners in China and overseas, they 
observed, had very different reasons for buying the newspaper.67 Earlier that year the editors 
had been advised by the Newspaper Affairs Committee, a body comprised of senior cadres who 

oversaw work at the News, to “face overseas” (mianxiang haiwai, 面向海外), but the GAPP 

had countermanded this instruction, ordering the News to limit their audience to foreigners 
within China. Jin Zhonghua told his staff, rather unhelpfully, that the News should be easy to 
sell overseas despite its format because people would be hungry for information on events in 
Shanghai and across the country. The editorial line should pay special attention to the needs of 
readers in Hong Kong and Southeast Asia, he advised, while also including more local news. 
To increase sales, he suggested, the News should target Chinese readers with “foreign minds” 
(yang tounao, 洋头脑) and recently-returned overseas Chinese.68 The “audience question” 
remained unsolved.69  
 
The largest order refunded when the News closed was for 16,000 issues for the Education 
Section of the Prisoner of War Management Department of the Chinese People’s Volunteer 
Army (CPVA) in Pyoktong County, North Korea.70 Pyoktong County was home to POW 
holding thousands of UN soldiers. Here the News and other publications were used as “study 
materials” in “thought reform,” a form of political education designed to change individuals’ 
thinking and behavior through peer pressure, coercion and rewards.71 Facing meagre food 
rations, unsanitary conditions and plummeting winter temperatures, the extent of a POW’s 
engagement with political study could determine whether or not they survived.72 As part of 
political education, POWs would first be given English-language news articles to read and 
discuss as a group. Later, they were expected to write their own pieces, which were often 
published in the News.73 This created a feedback loop: the main audience for the extensive 
coverage of events such as the POWs’ Christmas festivities in 1951 were the POWs 
themselves. 74  The News’s original mission statement was internationalist and optimistic. 
Rather than reaching out to foreigners in China or overseas, it found its largest constituency of 
readers through deployment in support of coercive political indoctrination in POW camps.  
 
Despite a lack of direct evidence, it is not unreasonable to suggest that lessons learned from 
the News’s lack of success will have informed the later development of China’s external 
propaganda apparatus. The News was one of several English-language publications produced 

                                                           
67 SMA B37-1-29-61. 
68 SMA B37-1-22. Newspaper Affairs Committee: She wu weiyuanhui 社务委员会. 
69 SMA A22-2-73. 
70 SMA B37-1-33. Prisoner of War Management Department of the CPVA: Zhongguo renmin zhiyuanjun 

fuguanchu jiaoyuke 中国人民志愿军俘管处教育科. Two other CPVA organizations were also refunded: the 

Political Department of the Ninth Army of the CPVA (Zhongguo renmin zhiyuanjun di jiu bingtuan zhengzhibu 

中国人民志愿军第九兵团政治部) (775 issues) and the Political Department of the CPVA (Zhongguo renmin 

zhiyuanjun zhengzhibu 中国人民志愿军政治部) (167 issues). 
71 On conditions in the camps see Anthony Farrar-Hockley, The British Part in the Korean War, Vol II, 

An Honourable Discharge (London: HMSO, 1995), 266-293.  
72 Richard M. Bassett and Lewis H. Carlson, And the Wind Blew Cold: The Story of an American POW 

in North Korea (Ashland: Kent State University Press, 2002), 58-66.   
73 Raymond B. Lech, Broken Soldiers (Urbana: University of Illinois Press, 2000), 84, 94, 119. POWs 

also received People’s China, the China Monthly Review, Cross Roads (from India), the New York and London 
editions of the Daily Worker, and For a Lasting Peace, for a People’s Democracy! 

74 “X’mas Festivities in POW Camp,” TSN, 9 January 1952. 



15 

 

in the early PRC. The others included: fortnightly journal People’s China, first published on 1 
January 1950 as a “forum of truth and a clearing house of actual revolutionary experience”; the 
more colorful China Pictorial, which began publication in 1951 as a translated version of the 

magazine Renmin Huabao (人民画报); and China Reconstructs, a bi-monthly (later, monthly) 

periodical that was first published in January 1952.75 Cagdas Ungor has shown that the PRC’s 
external propaganda apparatus was under-resourced, overly bureaucratic, and profoundly 
disrupted by political campaigns in the early 1950s. In contrast to the News, however, the three 
publications named above had clearly-delineated rationales behind their publication and were 
designed to appeal to specific target audiences. Key principles, developed in the course of the 
revolution and firmed-up in the 1950s, guided external propaganda production in the PRC. 

Two of the most important of these were: “inside and outside are different” (neiwai youbie, 内

外有别), meaning that external propaganda should not simply replicate domestic propaganda, 

but should meet the needs of its audience; and “not forcing oneself on others” (bu qiangjia yu 

ren, 不强加于人), meaning that propaganda should be subtle and made relatable by being 

directed at “middle-of-the-road masses.” The aim was to make external propaganda lively and 
enticing to new readers, avoiding political jargon and controversial viewpoints.76  
 
The heavily politicized and hectoring tone of the News stood in sharp contrast to that adopted 
in the more successful China Reconstructs, which ran from 1952 to 1990. China Reconstructs 
presented its readers with beautifully illustrated stories of “New China,” focusing on New 
Democratic themes including national reconstruction, poverty alleviation and the 
empowerment of previously marginalized groups.77 While the News made little attempt to 
engage readers who were not already in sympathy with its ideological perspective, China 

Reconstructs prioritized winning readers’ goodwill by familiarizing readers with Chinese news 
and culture through lively articles, sympathetic pictorials and imaginative arts and crafts 
activities. A typical issue from May 1954 contained articles on international trade, Christian 
life in China, exchanges of exotic animals, and “A Day with Tibetan Women.”78 While the 
News’s editors seldom addressed their readers directly, China Reconstructs encouraged 
comment from its readers. The most effusive efforts were printed in a readers’ letters section. 
As Jin Zhonghua, the editor-in-chief of the News, was one of the founding editors of China 

Reconstructs, along with Song Qingling and Israel Epstein, we might, with a degree of caution, 
infer that the latter publication’s successes were informed, at least in part, by the failures of the 
former. Regardless, it was clear that the News did not conform to the accepted principles of 
good external propaganda work. Neither did it conform to the principle that “inside and outside 
are different,” nor appeal to the “middle-of-the-road masses”. The commercial model adopted 
under the New Democratic ethos of 1950 resulted in the News having a distinctly odd format 
as a socialist mouthpiece reliant on advertising from “imperialist exploiters”, and as a local 
newspaper seeking international audiences. The News can only be judged a disappointment as 
a propaganda medium and as a commercial venture. Failure was not inevitable, however. Next, 

                                                           
75  China Reconstructs, “Introducing China Reconstructs,” 1:1 (Jan-Feb 1952). People’s China was 

closed in December 1957 and replaced with the weekly news magazine Peking Review in March 1958, which is 
now published as Beijing Review. China Reconstructs later became a monthly magazine. It changed its name to 
China Today in 1990. On the Peking Review see Robert L. Terrell, “The First 25 Years of the Beijing Review, an 
official propaganda organ of the Communist Party of the People's Republic of China,” Gazette (Leiden, 

Netherlands) 37:3 (1986), 191-219. 
76 Ungor, “Distant Comrade,” 56-60, 213-14.  
77 Xi, Zhongguo duiwai xuanchuan shi, 107. 
78 An index for 1953 listed thirty-two articles on economic topics, twenty-nine on social affairs, twenty-

nine on culture, seven on ‘general issues’, six pictorials, six on postage stamps, and five on ethnic minorities.  
China Reconstructs 2:6 (Nov-Dec 1953). 



16 

 

we shall explore what working on the News meant to the individuals who devoted two and half 
years of their lives to the project.  
 

New Democracy and the staff of the News 

 
New Democracy was a policy designed to reassure non-party groups and individuals that they 
would be allowed to play meaningful roles in the new order. With the creation of a “New China,” 
came the opportunity for a “new life.” On 6 June 1950, just days before the News began 
publication, Mao reaffirmed New Democratic principles in a major speech titled “Don’t Hit 
Out in All Directions.” He called for the Party to ally with capitalists, democratic personages 
and intellectuals for the good of the country, saying: “Many of them were our enemies before, 
but now that they have broken with the enemy camp and come over to our side, we should 
unite with all these people.” 79  The staffing of the News reflected the new government’s 
willingness to draw on Shanghai’s unique depth of expertise in newspaper production and 
foreign languages. Examining people’s experiences in this moment of transition allows us to 
gain a better understanding of how people experienced New Democracy as a lived reality. This 
section draws on employee registration forms completed for the personnel department of the 
News in spring 1951. Individuals’ political backgrounds and employment histories conditioned 
their experiences at the News. Here we will consider what working at the News may have meant 
for different groups including: idealistic university graduates; people whose careers to that 
point had been interrupted by war and economic turbulence; graduates from the East China 
News College, a political education institution for intellectuals; and senior figures with close 
links to the GMD.80 For those with politically difficult backgrounds, employment at the News 

signaled a fresh start in the spirit of New Democracy. Working at the News was demanding for 
everyone. In January 1951, the News had a staff of sixty-one, which increased to seventy-four 
by October 1952 (thirty-four workers and forty office staff).81 A December 1950 report by the 
management office noted that the staff was kept as small as possible and this meant that 
individuals were overburdened by work. This situation was compounded, the report noted, by 
a lack of experience among those in senior positions, many of whom had never worked in the 
newspaper industry, or on an English-language newspaper, before.82 The second part of this 
section follows the fortunes of the News’s staff as the impacts of mass campaigns, most 
prominently the Three Antis, were felt in the workplace. This was a foretaste of things to come. 
When the newspaper closed in December 1952, a few fortunate individuals were able to use 
their time at the News as a springboard for successful careers in Beijing. The majority were 
either relocated at short notice to Beijing, or were compelled to register for “political study”.  
 
Enthusiastic university graduates employed by the News were inspired, or so they wrote on 
their personnel forms, by the idea of building “New China.” Of these, a large proportion had 
graduated from St. John’s University in Shanghai and many were already CCP members. 
Several had internationalized backgrounds and had gained experience working with 
international agencies, including the United States Information Agency (USIA), or studying 

overseas. Twenty-nine-year-old He Fei (何飞, 1920?-), was a graduate in foreign languages 

from St. John’s, employed as a journalist at the News. In 1946, he worked for the United 

                                                           
79 Mao Tse-Tung, “Don’t Hit Out in all Directions,” June 6, 1950, Selected Works of Mao Tse-Tung: 

Volume V (Beijing: Foreign Languages Press, 1977), 33-6. 
80

 The College was founded in early 1950 as a sub-unit of the East China University of Political Studies and 

Military Science. O'Brien, An American Editor, 187. East China News College: Huadong xinwen xueyuan 华东

新闻学院. 
81 SMA B37-1-32, SMA S314-4-5-11.  
82 SMA B37-1-29-39. 



17 

 

Nations Relief and Rehabilitation Administration (UNRRA) as a translator. The following year, 
he began two years of overseas study at the University of Missouri. On returning home in 
August 1949, he found work at the Shanghai People’s Radio Station and then at the News. 
Many younger colleagues forged successful careers in English-language publishing or the 
foreign affairs organs after the News closed. They included twenty-five-year-old Fang 

Yingyang (方应旸, 1925-1969), a university graduate from a professional family background 

who worked in the editorial office. After graduating from Central China University in 1946, 
Fang had worked for the university’s foreign language department as a teaching assistant for 
two years before finding work with USIA. In December 1949, he was recruited to the Foreign 
Affairs Department of the Nanjing Municipal Government. In February 1950, he joined the 
China New Democratic Youth League and was assigned to the News in June. His stated goal 
was to raise his political and technical understanding and “serve the people.” He went on to 
work for China Reconstructs in Beijing. Yang Xiling (杨熙龄, 1927-1989), a twenty-three-

year-old St. John’s graduate, also came from a professional family background and worked as 
a journalist. After graduation in 1948, he had taught briefly in a secondary school and became 
a member of the CCP. He was employed by Jiefang ribao in August 1949 and was transferred 
to the News in June 1950. He would later become a prolific translator and writer. Twenty-four-

year-old Meng Jiqing’s (孟纪青, 1926-2009) career followed a similar path: he graduated in 

the same year as Yang and worked for Jiefang ribao. He later played an important role in 
setting up the magazine Peking Review. For the idealistic young Fang, Yang and Meng, the 
News was an opportunity to serve “New China” and a stepping-stone to careers in Beijing.83  
 
These graduates worked alongside a slightly older cohort of people for whom the foundation 
of “New China” held the potential for a period economic prosperity after several decades of 

turbulence that had disrupted their lives and careers. Xu Zhirong (徐芝荣, 1917?-), for example, 

was a thirty-two-year-old translator-editor from Yangzhou who began her working life as a 
teacher in Guilin in 1940, having fled the Japanese occupation of China’s eastern seaboard. 
She moved to Chongqing in 1945 and worked as a secretary for the Soviet news agency 
Telegrafnoye agentstvo Sovetskogo Soyuza (TASS). In 1946, she returned with TASS to the 
GMD capital Nanjing where, after the takeover in 1949, she was employed by Xinhua as a 
translator-editor. She hoped, on starting work at the News, she wrote, to become a journalist 

capable of working independently. Wu Yifang (吴薏芳, 1919?-) came from a poor peasant 

background in Anhui with a middle school education and spoke no foreign languages. She had 
worked for TASS in Chongqing between 1942 and 1945. Four years of unemployment had 
followed before she resumed work with TASS in Shanghai in June 1949. The job at the News 
may have represented an opportunity for this thirty-year-old woman to find some stability. Her 

file recorded her aspiration as simply “hoping to do this job well.” The career of Li Jingshu (李

景书, 1911?-), a thirty-eight-year-old employed in the editorial office had been similarly 

disrupted. She had moved jobs and locations many times during the Japanese invasion, before 
finally finding work at Xinwen bao after the war. From December 1949 to June 1950 she was 
unemployed and “studied” at the News College. She hoped, her file stated, to continue her 
political education in her new role, especially on the Korean conflict.84 For Xu, Wu and Li, 
New Democracy offered the chance to advance their careers in a period of relative stability 
after the tumultuous 1930s and 1940s. 
 

                                                           

83 SMA B34-2-15. Central China University: Zhonghua daxue 中华大学. 
84 SMA B34-2-15. 



18 

 

A significant proportion of the staff were recruited from the News College. The CCP held that 
people were products of their environment and believed that the old society had corrupted the 
citizens of Shanghai. Government organizations like the News required skilled workers in all 
fields, so the News College was set up to educate intellectuals (broadly defined) in the 
newspaper industry in the new political realities of the PRC. Those who were willing to reform 
their thinking and behavior in line with the CCP’s ideals were promised an opportunity to prove 
themselves.85 One graduate of the College who seized this chancey was Shen Suru. Shen had 
worked for the USIA as a translator after graduating from Jinan University in 1946. He was 
employed as a journalist for Xinwen bao between 1946 and 1949, and as a translator for the 
China Weekly Review before registering at the College in 1949. He joined the News in 1951 
and became the head of the News Section. He was sent to Beijing in 1953 to work for People’s 
China and China Reconstructs, and later became one of the PRC’s foremost authorities on 
external propaganda work.86  
 

Working at the News represented a chance to prove oneself for people like Wang Xuewen (王

学文 , 1904?-), a forty-five-year-old switchboard operator and Zhu Xiansheng (朱贤生 , 

1909?-), a forty-year-old accountant and advertising expert who had both worked previously 
for the English-language newspaper The China Press. The Press was aligned with the GMD 

through its major shareholder, the politician H.H. Kung (孔祥熙, 1808-1967). Having close 

links to the much-loathed GMD was not a bar to recruitment at the News. Among the staff were 
many who had worked for the Press or the China Daily Tribune. This included Guangdong-

born editorial advisor Li Cai (李才, 1889?-), who was sixty-one in 1950 and who had been the 

general editor of the Tribune between 1945 and 1949. He had a career in English-language 
news dating back to his position as general editor of the Peking Gazette in 1915. Li had worked 
at the Shanghai Gazette (1918-1922) and Canton Gazette (1923-1927) before becoming the 

head of the GMD’s Kuo Min News Agency (国民新闻社) from 1927 until 1941. Similarly, 

Jiang Yongqing (江永青, 1893?-), fifty-seven years old, had begun his career in publishing in 

1909 and had worked for English-language publications in Shanghai, Beijing and Hankou. He 
was employed by the GMD’s propaganda organs from 1940 to 1948.87  
 

One of the first editors of the News, Lu Tongping (鲁潼平, 1905-2008?), was in his mid-forties 

at the time of the revolution and working as editor at the Tribune. Lu was from Hunan province 
and was a cousin of the high-ranking CCP leader Liu Shaoqi. Despite this familial connection, 
Lu and his immediate family’s lives were entwined closely with the fortunes of the GMD. Lu 
had enrolled in Qinghua University in 1923 and studied overseas at the University of Missouri 
(1927) and the University of Chicago (1928), where he received his PhD in 1930. Between 
1930 and 1949, he had worked variously at the propaganda department of the GMD Ministry 
of Foreign Affairs, the Chinese embassy in the United States and the Central Bank of China. 

                                                           
85  On thought reform see Aminda M. Smith, Thought Reform and China's Dangerous Classes: 

Reeducation, Resistance, and the People (Lanham: Rowman & Littlefield, 2012) and Christian Henriot, “‘La 
Fermeture’: The Abolition of Prostitution in Shanghai, 1949-58,” The China Quarterly 142 (1995), 467–86.  

86 See Shen Suru, Duiwai chuanbo xue gaiyao 对外传播学概要 (Beijing: Jinri Zhongguo chubanshe, 

1999); Shen Suru, Duiwai baodao yewu jichu 对外报道业务基础 (Beijing: Zhongguo jianshe chubanshe, 1989); 

Shen Suru, Duiwai chuanbo de lilun he shixian 对外传播的理论和实现 (Beijing: Wuzhou chuanbo chubanshe, 

2004). 
87 SMA B34-2-15.  



19 

 

He had joined the GMD in 1943.88 Lu Tongping’s elder brother was Lu Diping (鲁涤平, 1887-

1935), a high-ranking GMD official who had served as the Provincial Chairman for Hunan, 

Jiangxi and Zhejiang before his untimely death in 1935.89 His other brother, Lu Dangping (鲁

荡平, 1895-1975), an editor of several GMD-aligned newspapers, had been an early member 

of the Tongmenghui (同盟会), a revolutionary group from which the core of the GMD emerged, 

and had left for Taiwan in 1949. The fact that people like Lu Tongping, Li Cai and Jiang 
Yongqing were employed producing external propaganda for the new government despite their 
close association with the enemy is evidence of the CCP’s willingness to utilize the skills and 
experience available to them in Shanghai when it came to producing external propaganda. 
  
The News’s editor-in-chief, Jin Zhonghua, was a progressive liberal who had made his name 

in the 1930s as general editor of the magazine World Culture (Shijie zhishi, 世界知识). Like 

Song Qingling, he was an archetypal representative of the progressive “democratic persons” 
(minzhu renshi, 民主人士) courted by the CCP as part of their cross-class coalition. During the 

1937-1945 war, Jin had edited several anti-Japanese publications and had worked with Song 
producing propaganda for the China Defense League.90 He had also worked for both TASS and 
the USIA as a translator. 91  “Democratic personages” like Jin and Song were typically 
disillusioned with the GMD and understood their new roles as a way of contributing to a better 
society. In the early 1950s, Jin served conjointly as editor-in-chief of the News, Xinwen ribao, 
Wenhuibao, and China Reconstructs. He attended the first three sessions of the National 
People’s Congress, participated in national and municipal Political Consultative Committees 
and served as one of several vice mayors of Shanghai between 1953 and 1966.92 The CCP’s 
inclusive policy only went so far: non-party intellectuals were accorded privileged status, but 
they were not permitted real authority. Jin’s work at the News was overseen by a Newspaper 

Affairs Committee, formed of senior CCP cadres including Xia Yan (夏衍, 1900-1995), the 

chief of the Shanghai Municipal Party Committee Propaganda Bureau and Huang Hua (黄华, 

1913-2010), the head of the Shanghai Foreign Affairs Department.93 Jin’s second in command 

was Chen Linrui (陈麟瑞, 1905-1969), who had studied overseas and worked for the UN’s 
International Labor Organization before 1949. After “Liberation” he worked as the head of 
Xinhua’s English-language branch in Shanghai before being assigned to the News.94  
 
These brief biographical sketches illustrate the importance of New Democracy when it came 
to setting up a propaganda newspaper to represent “New China” to the world. It is perhaps no 
great surprise that the CCP were willing to co-opt progressive intellectuals with international 
backgrounds like Jin Zhonghua and Chen Linrui, and recruit personnel from the News 
College’s political study classes. The opportunities offered to those whose lives and careers 

                                                           
88 The biographical material in this paragraph is drawn from SMA B34-2-15 and Hunanren zai haiwai 

(xia) 湖南人在海外(下), edited by Zhang Xitian and Zhong Qihe 张锡田, 钟启河 (Changsha: Yuelu Chubanshe, 

2001), 665.  
89 Stephen C. Averill, “Party, Society, and Local Elite in the Jiangxi Communist Movement,” The 

Journal of Asian Studies, 46:2 (1987), 295.  
90  Renmin ribao 人民日报 , “Yuan Shanghai shi fushizhang, Shanghai shi Zhengxie fuzhuxi Jin 

Zhonghua tongzhi guhui anfangyi zai Shanghai juxing” 原上海市副市长、上海市政协副主席金仲华同志骨

灰安放仪式在上海举行, 19 August 1978. China Defense League: Baowei Zhongguo tongmeng 保卫中国同盟.  
91 SMA C43-2-303-32. Jin worked for TASS and USIA in 1932-33 and 1945-1948, respectively. 
92 Renmin ribao, “Yuan Shanghai shi fushizhang.” 
93  SMA A22-2-73, SMA B37-1-32. Shanghai Municipal Party Committee Propaganda Bureau: 

Zhonggong Shanghai shiwei xuanchuanbu 中共上海市委宣传部; and Shanghai Foreign Affairs Department: 

Shanghai shi waishichu 上海市外事处.  
94 Shen, “Yi xin Zhongguo.”  



20 

 

were bound up with the GMD are more remarkable. Unfortunately, the moderation offered 
under New Democracy did not endure. Nara Dillon has shown that the turning point for New 
Democracy in Shanghai came at the turn of the year 1951-1952, with the launch of the Three 
Antis Campaign (against corruption, waste and bureaucracy in government organizations) and 
Five Antis Campaign (targeting bribery, tax evasion, theft of state assets, cheating on labor or 
materials, and stealing state economic intelligence in private enterprises). Attacks on non-party 
elites during both campaigns undermined previous efforts to develop cross-class coalition.95  
 
The Three Antis was an internal discipline campaign conducted within government 
organizations. At the height of the movement one third of the staff of the News were taken 
away from routine work to participate in “tiger beating” investigations rooting out corruption 
amongst the senior staff. One report noted that before the campaign “seriously degenerate 
bourgeois thinking” had prevailed, marked by prevalent “formalism” (a focus on maintaining 
appearances rather than true endeavor in pursuit of revolutionary goals). Investigations 
uncovered alleged losses of over one hundred million yuan through corruption and waste, with 
senior managers identified as the main culprits. One in every seven staff members were accused 
of some form of corruption. The accused were not to be “forever despised” the report stressed, 
but rather to admit their guilt, accept their punishment and then be allowed to make a fresh start 
as good comrades. The report noted that the campaign had so intimidated the senior staff that 
they now sought to avoid any responsibility, including, in one case, seeking approval from the 
editor before authorizing the purchase of a single light bulb.96 As  well as enduring campaigns, 
working in government organizations after 1949 involved long working hours, exacerbated by 
lengthy political meetings before and after work. Individuals’ thoughts and behavior were 
subjected to intense scrutiny. Additionally, News employees who came from affluent, 
internationalized backgrounds will have found acclimatizing to the political climate of struggle 
and sacrifice difficult. Lu Tongping, for one, did not stay long at the News. In early 1951, he 
left mainland China and joined an exodus of refugees from Shanghai in crowded Hong Kong. 
He found work for the New York Times and eventually settled in America in 1955.97 In 1953, 

a former Jiefang ribao reporter named Miu Yi’en (缪奕恩, dates unknown), who followed a 

similar path to Hong Kong, told American officials that he had begun his working life 
enthusiastically after graduating from St John's in 1951. He was thoroughly disillusioned by 
the culture of false accusations and evasion of responsibility that characterized office politics 
after the Three Antis campaign. Moreover, Miu resented taking orders from middle-ranking 
Party members who were not intellectuals.98  
 
The mass campaigns of 1951-1952 created an opportunity for the state to impose control over 
the entire newspaper industry in Shanghai. In the spring of 1952, the CCP launched a thought 
reform campaign to transform the “bourgeois” attitudes of the staff of Shanghai’s newspapers. 
Nationalization was not the intended outcome of the campaign, but it eventually evolved in to 
a systematic restructuring designed to increase state control. By February 1953, several smaller 
newspapers had been amalgamated or closed, and Dagong bao was moved to Tianjin. Wenhui 

bao and Xinmin bao were nationalized. 99  The News was closed during this process of 
reorganization and consolidation. Another contributing factor behind the closure was that the 
International News Bureau was reorganized and became the Foreign Languages Press in March 
1952. The Press was given overall responsibility for producing printed external propaganda 

                                                           
95 Dillon, “New Democracy,” 80-81, 93-102.  
96 SMA B35-2-112-1.  
97 Zhang and Zhong, Hunan ren zai haiwai, 665.  
98 NARA RG 59, Box 4204, 793.00/4-753. 
99 Zhang, “Thought Reform and Press Nationalization,” 52-80.  



21 

 

nationally. The News’s closure was part of this effort to centralize and homogenize the 
production of propaganda, with an emphasis on policing the flow of information out of China 
under the principle of “inside and outside are different”.100  On 28 December 1952 the News 

announced, rather suddenly, to its readers that it would cease publication at the end of the 
month.101 The newspaper’s editors and staff had received only eight days’ notice. The staff 
were assembled and told by Huang Hua that the newspaper had “already completed its 
historical task,” and that some of the staff would be appointed to new roles in Beijing.102 Shen 
Suru later recalled: “So it was like this, the English-language The Shanghai News had 
completed its historical mission. In January 1953, we cadres and workers, who were still in the 
prime of our lives, longed for the capital with unbounded enthusiasm, laughing and singing we 
set out on a new path.”103  
 
Reports from the time suggest that Shen’s excitement was not widely shared. Two further 
meetings were held to address the staff’s concerns. Twelve News employees were dispatched 
to the Foreign Languages Press and nineteen (mostly technical workers) to the attached Foreign 
Languages Printing Press. Three went to join Xinhua, two to China Reconstructs, and one each 
to the Chinese edition of For a Lasting Peace, For a People’s Democracy! and World Culture. 
Relocation was not voluntary and only immediate family were permitted to accompany those 
heading north. Those staying behind offered to help with “communicating with families 
remaining in Shanghai” to put their colleagues’ hearts at ease. The thirty or so employees who 
stayed in Shanghai were instructed to register at the News College by 6 February.104 This must 
have been a blow for those whose careers had previously been disrupted by war and revolution, 
and whose ambitions were simply to perform well in their roles. At the College, the News 
employees joined more than 500 individuals from other reorganized media organizations. 
Zhang Jishun has shown that when “training” was completed in November 1953, only thirteen 
of this group “graduated” to resume work in the media.105  
 
In the mass campaigns of the late 1950s and 1960s, non-party intellectuals such as those co-
opted to produce the News became the targets of increasingly fierce criticism. This was 
especially true of those with links to the GMD. Even celebrated “democratic personages” like 
Jin Zhonghua, found themselves under attack. Jin was among seventeen high officials accused 
in 1966 of being “counterrevolutionaries” during the Cultural Revolution (1966-76) in his 
capacity as a vice mayor of Shanghai. He was violently interrogated, denounced as a “foreign 
spy” and killed.106 His junior colleagues at the News, Meng Jiqing and Yang Xiling, who had 
made successful careers for themselves in Beijing, experienced similar persecution. Fang 
Yingyang, who had been transferred to Beijing in 1952, was detained in early November 1968 

                                                           
100 Shen, “Yi xin Zhongguo.” On the reorganization see “Wenjiao weiyuanhui guanyu Guoji Xinwen Ju 

gaizu wei Waiwen Chubanshe de baogao” 文教委员会关于国际新闻局改组为外文出版社的报告 in 

Zhonghua remin gongheguo chuban shiliao, di si juan: 1952 中华人民共和国出版史料， 第四卷：1952, 

edited by Zhonguo Chuban Shiliao Yanjiusuo, Zhongyang Dang’anguan 中国出版史科学研究所，中央档案

馆 (Beijing: Zhongguo Shuji Chubanshe, 1998), 38-39. Reporting of the Three and Five Antis Campaigns 

overseas became a matter for serious concern to the GAPP in the summer and autumn of 1952, see 86-7, 106-7, 

202-9. Foreign Languages Press: Waiwen chubanshe 外文出版社. 
101, “Notice,” TSN, 28 December 1950.  
102 SMA B34-2-76. 
103 Shen, “Yi xin Zhongguo.” 
104 SMA B34-2-76. Foreign Languages Printing Press: Waiwen yinshuachang, 外文印刷厂. 
105 Zhang, “Thought Reform and Press Nationalization,” 75-6.  
106 Renmin ribao, “Song Qingling, huainian Jin Zhonghua – (Zhongguo Jianshe) de chuangshiren zhi yi” 

怀念金仲华 《中国建设》的创始人之一, 7 January 1981.  



22 

 

for investigation of “historical problems” and was accused of being an American spy due to 
the his time working for the USIA. He committed suicide in January 1969.107  
 

Conclusion 

 
Given the CCP’s role in undermining the cross-class coalition it had built through mass 
campaigns, along with the triumphalism with which the transition to socialism was announced 
in 1953, it is tempting to simply dismiss New Democracy as little more than a slogan deployed 
to minimize dissent during the revolution. Our focus on the short history of the News has 
demonstrated that, whatever the intentions of the CCP leadership, the concept of New 
Democracy had a life of its own in the early 1950s. The CCP saw external propaganda as a 
vital weapon in the early Cold War. It is significant, therefore, that the PRC’s first English-
language daily adopted a commercial business model, funding its ideological mission through 
sales and advertising. The News’s distinctly unusual character, in which propaganda was 
juxtaposed with commercial advertising, stood in stark contrast to the PRC’s other carefully-
curated external propaganda publications. The News’s target readership diminished as 
foreigners departed from China. This left the editors struggling to reconcile its format as a local 
daily with their desire to increase international sales. The News proved ultimately unsuccessful 
as both a commercial venture and as a propaganda vehicle, but failure was not inevitable. Seen 
from the perspective of the staff in their run-down building on Yan’an Road, employment at 
the News represented a chance for new careers serving their country in the spirit of New 
Democracy. For some, this opportunity came despite their close links to the GMD. For others, 
working on the newspaper may have held the promise of stability after decades of disruption. 
New Democracy was a tumultuous period in which the aspirational goals of the new 
government (embodied, in turn, in the News’s own stated goals) conflicted with the CCP’s 
actions in driving social change using mass campaigns and intervening increasingly directly in 
the economy in response to political and economic crises. The assumptions on which the News 
was established in mid-1950 no longer held true by the end of 1952. While New Democracy 
was compromised, this article has demonstrated that the principles at the heart of the policy 
served as a guide to action in setting up the News. Moreover, the newspaper’s staff had a lived 
experience of the period that did presupposed neither the early abandonment of the policy, nor 
the severe repression and chaos of the late 1950s and 1960s.    

                                                           

107 Xue Yin, 雷音, Yang Xianyi zhuan 杨宪益传 (Hong Kong: Ziyou zhong shushe, 2018), 160. 


