
This is a repository copy of Media events and translation: the case of the Arab Spring.

White Rose Research Online URL for this paper:
https://eprints.whiterose.ac.uk/194253/

Version: Accepted Version

Article:

Morgner, C. orcid.org/0000-0003-2891-0113 and Aldreabi, H. (2020) Media events and 
translation: the case of the Arab Spring. Journal of Arab & Muslim Media Research, 13 (2).
pp. 133-153. ISSN 1751-9411 

https://doi.org/10.1386/jammr_00016_1

© 2020 Intellect Ltd. The definitive, peer reviewed and edited version of this article is 
published in Journal of Arab & Muslim Media Research, Volume 13, Issue 2, Sep 2020, p. 
133 - 153 DOI: https://doi.org/10.1386/jammr_00016_1

eprints@whiterose.ac.uk
https://eprints.whiterose.ac.uk/

Reuse 

Items deposited in White Rose Research Online are protected by copyright, with all rights reserved unless 
indicated otherwise. They may be downloaded and/or printed for private study, or other acts as permitted by 
national copyright laws. The publisher or other rights holders may allow further reproduction and re-use of 
the full text version. This is indicated by the licence information on the White Rose Research Online record 
for the item. 

Takedown 

If you consider content in White Rose Research Online to be in breach of UK law, please notify us by 
emailing eprints@whiterose.ac.uk including the URL of the record and the reason for the withdrawal request. 



 

 

 

Media events and translation: The case of the Arab Spring 

 

Christian Morgner, University of Leicester, UK 

Haitham Aldreabi, Mutah University, Jordan 

 

 

 

Abstract 

This paper contributes to the growing research on transnational and global media events by 

focusing on the role of translation in the process of mediated meaning-making of the so-

called Arab Spring. Furthermore, the paper focuses on the role of traditional media channels 

(television) and questions conflation of the Arab Spring and the Arab world. Therefore, a 

database was created of the English television coverage on Egypt’s and Syria’s uprisings 

done by ‘Russia Today’ and ‘Al Jazeera’. The coverage was analyzed using narrative and 

discourse analysis focusing on the role of media reports translation. This analysis included 

different translations and also considered the impact of these translations on the overall 

framing of the media event. It demonstrated how translation positioned the narrative 

structure of media events and their internal dynamic, how these dynamics were 

reconfigured through recontextualization, how participants were repositioned and how the 

competition impacted the further dynamics of the media event. 

 

 

Keywords: media events, Arab Spring, meaning-making, translation, network, television 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

Introduction 

A growing number of studies have considered the transnational and global 

dimension of media events (Couldry 2003; Dekavalla 2012; Hepp and Couldry 2010; 

Jiménez-Martínez 2014; Morgner and Molina 2019; Scannell 1995; Sonnevend 2018). While 

existing research has considered the role of technologies, global news agencies and social 

receptiveness of the audience, it has largely neglected the role of language as a mediator in 

the global dissemination and mediation of these events. For instance, the reporting and 

coverage of the same event in different countries have been treated as seemingly separate 

cases, which can thereby be compared to each other. However, this type of well-established 

comparative media analysis does not consider the role of translation in making news from 

one world region accessible to another and is, therefore, oblivious to the impact of 

translation on the transnational making of the media event. Therefore, this study 

investigated the role of translation in the process of media meaning-making by researching 

the media coverage of the Arab Spring in different language media (‘Russia Today’ [RT] and 

‘Al Jazeera’ [AJE]) and in different countries in the Arab world (Egypt and Syria).  

Much of the current literature has been inspired by Dayan and Katz’s famous 
publication, ‘Media Events’ (1992). The authors based their analysis on a range of events 

from the 1960s to 1980s, including the funeral of John F. Kennedy, the royal wedding of 

Charles and Diana, the journeys of John Paul II to communist Europe and Anwar el-Sadat to 

Israel, the Watergate hearings in the US Congress and the Olympic Games. To explain the 

outstanding quality of these events, the authors used a theoretical vocabulary from 

anthropology; they described the media events as modern rituals. Rituals are understood as 

special occasions that are apart from everyday life. They have a ceremonial character, and 

they embody the values shared by their audience. As a consequence, this focus on the 

collective sharing and celebration of common values views media events mainly as national 

events or events of a national community. For instance, the funeral of John F. Kennedy, 

despite being a global news story, was only discussed by the authors in terms of a national 

and (in this case) American framework. The media event, as described by Dayan and Katz, 

relies on such a collective community that shares the same values, and Dayan and Katz 

restricted their analysis largely to national communities.  

Other researchers who have been inspired by the work of Dayan and Katz may not 

have applied the idea of media rituals in such a strict sense, but they have continued to use 

the idea of media events and their relationship to values, with two methodological 

consequences. Firstly, transnational or global media events have been broken down by 

comparing global events in terms of their national coverage. These studies have often used 

a quantitative content analysis methodology that aims to work out national differences in 

the coverage of media events. Secondly, these studies have tended to analyze transitional 

and global media events through an assumed sharedness of collective values, and diverse 

countries are then unified under larger cultural labels (e.g., media events in the communist 

world, media events in the Arab world, media events in Latin-America, etc.). The separation 

of transitional media events, as well as the combination of diverse regions into a unified 

block, has caused the in-between nature, or the transformation of meaning through the act 

of crossing from one culture to another, to become somewhat neglected.  

An assumption might exist that translation of news messages is a purely technical 

process, in which one word is simply rendered and replaced with the same word in the 

other language. However, this ignores the fact that translation is not simply such a 

transmission; rather, translation is an act of meaning-making (see Alexander 2004; Van 



 

 

Doerslaer 2010; Aleshinskaya 2016). As Polizzotti (2018) suggested, to translate is to create 

a new work and not just transform a text from one language to another. Translation is the 

creative partner in meaning-making.  

The focus in this paper is therefore twofold. First, the paper aims to illuminate the 

role of translation in the making of media events. Second, the paper proposes that a focus 

on translation will provide a better understanding on processes of intermediation in the 

transnational and global circulation of media messages. The research presented in this 

paper considered the role of translation in two different English-speaking language channels 

(RT and AJE) and in two different countries located in the Arab world (Egypt and Syria). 

 

The Arab Spring as a media event: Traditional media and media translation 

 Mainstream research on the Arab Spring has highlighted the role of social media (Ali 

and Fahmy 2013; Elghamry 2015; Wolfsfeld et al. 2013; Chorev 2012; Halverson et al. 2013; 

Robertson 2013). According to Chorev (2012: 121), ‘In the first decade of the twenty-first 

century, the number of people using the internet increased in the Middle East (1825 per 

cent) and Africa (2357 per cent)’; therefore, issues concerning coordinating the masses, 

reaching larger audiences, accessibility and challenging information monopolies have been 

investigated. Similarly, Burns et al. (2014: 110) added that ‘the substantial level of Arabic 

tweets in the case of #Egypt certainly point[ed] to the fact that Twitter—and, by extension, 

other online media—did play a role in informing, organizing and reporting protest activities 

in the country’.  
However, growing evidence has shown that this focus on social media, or the vision 

of an alternative public sphere fostered through social media that would stir the uprisings, 

likely overestimated the role of social media in shaping the meaning of the Arab Spring.  

Sakr (2012: 322–323) argued that, though much has been written on social media, how 

social media interacts with televised coverage has been largely ignored. For instance, how 

social media feeds are joined by other efforts in constructing or challenging narratives when 

allied with traditional media. Extensive research by Ali and Fahmy (2013: 62) showed that 

‘traditional media continue to maintain a strong hold on citizen journalists’ comments’, and 

though they are ‘no longer the sole influence in setting the agenda’, they ‘were still the 

driving force for creating political blogs’. They concluded that, although social media provide 

a powerful source for news, their immediate effect is that they ‘provided a valuable 

resource for traditional media that had the ability to pick and choose stories that fitted their 

organizations’ routines’ (ibid: 67). Likewise, Halverson et al. (2013: 316) agreed with this 

observation in their research on how narratives were reinforced, created or contested in 

social media during the Arab Spring, stating, ‘The stories of Bouazizi Martyrdom took shape 

on a range of and by exchange between traditional and new media platforms’.  
A further Egypt-specific limitation to approaching this subject from the social media 

perspective is that the Egyptian government disconnected the internet and mobile phone 

services “in order to contain and mitigate the uprisings” (OECD 2013: 36). Consequently, the 

feeds that continued to flood social media websites were communicated by people outside 

Egypt basing their interpretations of the uprising on mediated messages and narratives the 

traditional media constructed. This is not to say that social media played no role in the Arab 

Spring, but, as argued by Sabry (2013: 23), this research accounted for the ‘symbiotic 

relationship between traditional and new media. The dominant choice of social media 

sources is traditional media, and most circulated entries are written by former or current 

traditional media journalists’ (Ali and Fahmy 2013: 62). Therefore, this research aimed to 



 

 

show how traditional media narratives shaped the meaning of the Arab Spring as a media 

event.  

Through addressing this process of meaning-making, another issue often neglected 

in existing studies on the Arab Spring must also be addressed. A tendency exists to conflate 

the Arab Spring with the Arab world, as if the unified nature of this media event resulted 

from an underlying, unified cultural world (i.e., the ‘Arab world’). However, in the case of 

transnational and global media events, processes of recontextualization are expected, as 

the name suggests. Like the Arab Spring, these events do not take place in a culturally 

homogenous space. The Arab world includes many nations, cultures and languages, but 

through the events and by establishing links and connections across borders, diverse ‘Arab 

Springs’ became the Arab Spring. As mentioned above, Dayan and Katz’s model of media 
events addresses media events from a monocontextual perspective of a unified, underlying 

culture. However, this study opted to highlight the polycontextural structures of this media 

event. As a consequence, this research aimed to illuminate the role of translation as an 

intermediary in the making of transnational and global media events and in the making of 

Arab Springs into an Arab Spring.  

Rather than approaching translation as a technical or linguistic act, this research 

argued that translation is concerned with the contextual dimension and re-embeddedness of 

meanings when a text is transferred across linguistic and cultural barriers. Translation, 

therefore, transforms and shapes meaning in the host language’s socio-cultural and linguistic 

systems. Media translation and narratives of conflicts such as the Arab Spring highlight the 

advantages of such an approach; these narratives continuously evolve over relatively 

extended periods. In this case, the meaning of one text is impacted by a series of other texts 

circulating within the same discourse, and one text establishes a link with other discourse(s) 

and importing narratives. Therefore, the focus is on such linguistic networks and narratives 

‘in the sense that media messages […] refer to other media messages’ (Thompson 1995: 110).  

Creating a connection with other discourses may come in the form of importing 

narratives through retelling past narratives or presenting external voices to restrict or redirect 

the interpretation of the currently unfolding event. The diversity of the events of the Arab 

Spring and the number of the voices narrating them, as well as the cultural and political 

diversity of the region and the fact that they were extensively covered in international news 

channels for global audiences, made this global media event an excellent opportunity to test, 

expand and revisit theories of modes of communication and translations. Mediating the Arab 

Spring events without translators would not have been possible, as these events were 

covered in English. Since participants narrated the story differently, legitimising their claims 

in the process, the conflict had multiple interpretations. Channels, on the other hand, 

captured an interpretation to be translated and transferred, leading to empowering one 

narrative that usually elaborated the perspective of a participant in the conflict, including the 

speakers of the translated speeches. Therefore, this research applied Morgner’s (2016 2017) 

network theory of media events and addressed how media texts refer to other media texts 

from the perspective of media translation and narratives in meaning-making.  

 

  



 

 

Case selection and methodology 

 

Selection of countries 

The focus on the Arab Spring of 2011, inaugurated in Tunisia on 14 January 2011 by 

the ousting of the Ben Ali regime, in general and the uprisings in Syria and Egypt in particular 

was motivated by the following reasons. The Arab Spring events occurred in 19 out of 22 

League of Arab States members (the Arab League) and motivated unrest ranging from 

protests to militant actions in Asia, Europe, the Americas and Africa (Gerbaudo 2013: 87). The 

most notable uprisings took place in the Arab countries because they brought about major 

political and social changes; this allowed for testing the study hypotheses in relationship to 

reconfiguring the narrative’s dynamics. Of the most notable outcomes of the Arab Spring are 

the civil wars in two countries (Libya and Syria) and the government being overthrown in four 

countries (Egypt, Libya, Yemen and Tunisia), in two of which the governments were 

overthrown twice (Egypt and Yemen). Consequently, the selection of countries was narrowed 

down to a country where a civil war erupted and a country where the government was 

overthrown multiple times. 

Egypt is the biggest Arab country in terms of population, with 97,041,072 people (CIA 

2017a), over twice as many as the second most-populated Arab country, Algeria, which has 

40,969,443 people (CIA 2017b). Egypt’s population counts for almost one-quarter of the 

combined population of the 22 countries in the Arab League. It is also the most politically 

influential country in the Arab world. It founded the Arab League and has been hosting the 

league’s headquarters since its formation in Cairo on 22 March 1945. Since its formation, the 

Arab League has had eight secretary generals, seven of whom have been Egyptians. The 

uprising in Egypt received significant international attention in the media. Guzman (2016: 81) 

noted, ‘The event received more coverage in the United States than any other international 

news story from 2007 to early 2011’.  
Additionally, research on the Arab Spring media representation must consider the 

Muslim Brotherhood as an influential participant. The Muslim Brotherhood was founded in 

Egypt in 1928, six years after the fall of the Ottoman Empire. Although the brotherhood is 

banned in most Arab countries, including Egypt, it played a major role in the uprising and 

managed to seize power in Egypt following the fall of Mubarak’s government. However, it did 

not remain in power for long, as the Egyptian military overthrew Mohamed Morsi in a coup 

on 3 July 2013. This military intervention adds to the significance of the Egyptian uprising in 

comparison to other Arab Spring uprisings (Al-Zo’by and Bașkan 2015). 

Although the Muslim Brotherhood appeared in representations of other uprisings, 

such as those in Jordan, Algeria, Tunisia and Libya, it was absent from the Syrian uprising. It 

has been banned in Syria since 1980. In 1982, the Hama Massacre killed an estimated 5,000 

to 25,000 people (Kahf 2001: 229), effectively removing the Muslim Brotherhood from Syria. 

In addition to the difference stemming from the absence of the Muslim Brotherhood, the 

Syrian conflict was chosen for this study because it suffered the highest casualties, with 

470,000 killed as of February 2016. Additionally, 6.1 million people have been internally 

displaced, and 4.8 million have been externally displaced (see https://www.hrw.org/world-

report/2017/country-chapters/syria). The events of the Syrian conflict were also based on the 

use of chemical weapons against civilians, which if true, constituted a war crime. Unlike 

Egypt’s uprising, of which the impact on other countries was relatively limited, the uprising in 

Syria had a global impact, which resulted in raising the level of Need for Orientation (NFO) for 

global audiences. NFO is a key factor in empowering disciplinary narratives and the 

https://www.hrw.org/world-report/2017/country-chapters/syria
https://www.hrw.org/world-report/2017/country-chapters/syria


 

 

emergence of metanarratives. This mainly came in three forms: the numerous calls for UN 

intervention, which if not taken, would encourage other dictators around the world to engage 

in similar hostile activities; the refugee crisis; and the rise of the terrorist organisation ISIS, 

which has been carrying out attacks around the world. The Syrian uprising also showed 

political conflict and proxy war between the regional powers of Iran and Saudi Arabia, who 

supported the government and the opposition, respectively (Berti and Guzansky 2014: 26–
27). For narratives, this meant the injection of foreign voices narrating the events from their 

perspectives. 

 

Selection of media channels 

This research selected two prime television channels, the Qatari state-funded AJE and the 

Russian state-owned RT. Existing research on these two channels has shown that AJE has been 

relatively more investigated, particularly by scholars researching frames in comparison to 

other channels covering the Arab Spring. This trend remained the same before and during the 

unfolding events of the uprisings. AJE ‘was founded in 1996 under the auspices of the Emir of 

Qatar, Sheikh Hamad bin Khalifa’ (Bielsa and Bassnett 2009: 53), but it gained wider 

international audience in 2001 ‘with its exclusive coverage of the war in Afghanistan’ (ibid. 

54). According to Johnson and Fahmy (2010), AJE holds an extremely high ranking for 

credibility, surpassing that of CNN and BBC. Similar observations were made by Arab viewers 

before and during the events. According to Miles (2005: 277), ‘an Arab survey covering several 

countries carried out by the UAE’s University of Sharjah, found Al-Jazeera the most credible 

out of all the Arab news channels during the [second Gulf War]’. During the Arab Spring, AJE 

continued to be seen by Arab audiences as the most credible source of information, and it 

enjoyed the highest rates of viewers (Bosio 2013: 335). In June 2013, AJE published results 

from the research agencies of IPSOS and SIGMA, who stated that AJE was ‘the most-watched 

news channel across the Middle East and North Africa’ and that it ‘has more viewership than 

all other pan-Arab news channels combined’ (Al Jazeera 2013). RT’s official website (2019) 
also cites IPSOS’ latest survey which states that its audience is now 100 million weekly. The 

actively growing demand for RT could be attributed to its alternative narrative that is often 

anti-Western (Yablokov 2015). 

RT and AJE were chosen not only because they are the most viewed channels in the 

Middle East, but also because their broadcasts show the most distinction from each other. RT 

stated that it ‘acquaints international audiences with a Russian viewpoint on major global 

events’ (see https://www.rt.com/about-us/). On the other hand, AJE provides a ‘voice for the 

voiceless’ (Seib 2012: 1). 

  

Data collection and sampling 

Access to the broadcasts could be obtained via the Sounds and Moving Images Archive 

at the British Library. The database is accessible for registered readers inside the rare 

collection section, whereas taking stills, transcripts and videos is not permitted due to 

copyright restrictions. In using the British Library databases, the research focused on the 

period of 25 January to 11 February 2011 for RT’s and AJE’s coverage of the Egyptian uprising, 

sometimes referred to as the January 25 Revolution, which marked the beginning of the 

uprising. The uprising ended with the stepdown of the Egyptian president, Hosni Mubarak, 

on 11 February 2011. The research also focused on the period of 21 August to 10 September 

2013 of the Syrian uprising to investigate the coverage of the alleged chemical attack, which 

became a global media event resulting in numerous UN calls for sanctions. The Sounds and 

https://www.rt.com/about-us/


 

 

Moving Images Archive hosted at the British Library offers the recorded coverages of major 

news channels, including AJE and RT.  

The recorded broadcasts varied in length and times, sometimes two or three 3 to 8 

hour broadcasts per day. There was an apparent difference between RT and AJE 

(approximately 83 hours for twenty days for AJE on Syria’s uprising coverage compared to 51 

hours for RT), and they averaged about four hours, fifteen minutes and about three hours, 

respectively. The sampling process not only focused on what is usually considered to be prime 

audience viewing time; it considered all that was recorded by the British Library during the 

periods on which this research focused. This was to understand how the meanings were 

made, how messages were translated and how this impacted the evolution of media meaning 

over time. As in the nature of such events, the unfolding events could have relatively sudden 

shifts that were aired accordingly. However, the reports’ purposes varied; some reports 

aimed to reinterpret the events, while others aimed to redefine the participants and some 

aimed to identify with the audience.  

 

Critical discourse analysis and translation  

According to Schäffner (2008), whose research dedicated much focus on translation and 

politics, whereby politics is usually mediated and disseminated by mass media, 

The mass media play a fundamental role in mediating between politicians and the 

public; nevertheless, media translation of political communication is rarely explicit; it 

remains invisible, filtering, transforming and reformulating speech without 

acknowledging the process involved. (Schäffner 2008: 3) 

Similarly, Baker (2013: 23) added that translation ‘does not mediate cultural encounters that 

exist outside the act of translation but rather participates in producing these encounters’. In 

this sense, translation and media coverage share similarities. Baker (ibid. 24) noted that 

translation ‘does not reproduce texts but constructs realities, and it does so by intervening in 

the process of narration and renarration that constitute all encounters, and that essentially 

construct the world for us’.  
From a critical discourse analysis (CDA) perspective, the general understanding of 

meaning is that meanings are the creation of social systems and, since social systems are 

interpretable, meanings are changeable (Fairclough and Wodak 1997). This creates the 

possibility to reconfigure the dynamics of the narrative through repositioning the participants 

regarding their relationship to each other and the events. For Fairclough (1991: 164), 

discourses from this sense ‘are semiotic ways of constructing aspects of the world (physical, 
social, mental) which can generally be identified with different positions or perspectives of 

different groups of social actors’. Adopting this take on how media represents these elements 
and links them to the protests’ causes contributes to examining both ‘hegemony’ and 
‘antagonism’, where hegemony is understood to refer to ‘situations where particular 
discourses obtain social dominance’ (Carpentier 2017: 345) and to efforts taken to maintain 
such dominance, such as promoting the narratives of the status quo. On the other hand, 

antagonism refers to efforts to challenge existing narratives’ dynamics that sustained the 
status quo preceding the inception of the uprisings. Antagonisms ‘attempt to destabilise the 
“other” identity but desperately need that very “other” as a constitutive outside to stabilise 

the proper identity’ (ibid. 346). Therefore, such approaches aid analysis of processes of 
meaning-making. Since narratives, as explained above, argue that the meanings are not 

created in separate texts, they reject the idea that meanings are limited to the use of 



 

 

language; otherwise, the meanings would be confined within one text and would have 

relatively fewer interpretations that rarely differ to the extent of conflicts.  

Furthermore, Fairclough (2001, p.118) observed that hearers/readers bring to the 

interpretation their own background and preconceived understandings. The translators 

themselves are hearers/readers and the way they interpret events impacts how they 

translate them. In the same manner, how this assumption applies to the translator-reader, it 

applies to the media coverage and audiences particularly events that were covered in a 

different language like the case in this study. Journalists, like translators, might bring to their 

interpretations their preconceived assumptions and dispositions. The audiences bring the 

same to their interpretations of the broadcasts as the case in reading translated texts. Based 

on this, a question rises of how the events were framed, narrated, and translated (mediated) 

to influence the outcomes of their interpretations. 

This framework is applied within a context of CDA. Coffin (2001: 99) defined CDA as 

‘an approach to language analysis which concerns itself with issues of language, power and 

ideology’. As a result, language, from this perspective, is understood as a form of social 

practice rather than an abstract system of linguistic material (Fairclough and Wodak 1997; 

Coffin 2001; Van Dijk 2001). As Mason (2009: 86) argued, discourse, from this view, holds 

close ties to the terms ‘ideology’ and ‘personal narrative’ when the latter is defined as ‘the 

set of beliefs and values which inform an individual’s or institution’s view of the world and 
assist their interpretations of events, facts and other aspects of experience’. This research 

accepted the assumptions this approach offers; however, the approach’s focus was altered in 

this research to investigate how the meanings were created rather than assess the enactment 

of ideologies in given texts. In other words, this study aimed to apply the above-mentioned 

notions on networked media narrative construction in the pursuit of how meanings are made 

in media coverage that would render speech acts as perceived differently, regardless of how 

they were translated. These are notions that can be further investigated in light of CDA, for 

the episodes including the translations were impacted by other episodes. 

 

  



 

 

Findings  

 

Translation and meaning-making  

In this section, the findings will be presented with two particular examples that consider the 

role of translation in the meaning-making of this event. The first example considers the role 

of translation within the Arab world and focuses on the speeches of famous figures during 

the Arab Spring. The contextualization of certain statements in the speeches that might 

alter the meaning originally intended by the speaker was considered within this constructed 

political discourse. This is further highlighted from the perspective of narrative evolution. It 

has been argued that ‘news stories about political conflicts are a form of social construction, 

in which some frames are more likely than others to serve as the underlying theme of news 

stories’ (Wolfsfeld et al. 2013: 54). From viewing translation as a mediation, Cronin (2006: 

63) argued that ‘the complexity of translation does not lie only in the process of translating 

the message but in the situation in which, in late modernity, translators as mediators can 

find themselves’. Thus, the question is directing the stories to establish links to intended 

discourses in a variety of discourses that can lend further meanings to the discourse. 

The second example considers the impact of external narratives from events outside 

of the Arab world and considers the cases of international organisations and other media 

channels. The focus is on the translation and integration of these external events in shaping 

the internal dynamic of the Arab Spring, particularly how these translations were used to 

strengthen notions of ‘us versus them’. Furthermore, both RT and AJE expanded the 

political meaning of the uprising to include foreign countries, which in turn, added voices 

and created audiences.  

 

Mohamed ElBaradei: Representation of RT and AJE in Egypt 

The following example uses the representation of Mohamed ElBaradei, an Egyptian 

law scholar and diplomat who was a vocal speaker during the Arab Spring and later served as 

Vice-President of Egypt on an interim, in RT and AJE coverages in Egypt to provide an empirical 

example how translation plays a crucial role in framing different conflict parties. The case of 

ElBaradei is used here, because his representation sheds light on the narrative assessment of 

the same person, but from different translational perspective and media agenda. ElBaradei’s 
case is chosen, because for the purpose of analysis the narrative logic, it can be shown how 

the representations in AJE and RT engage in a longer series of counterarguments through 

which the networked structure of the media event unfolds. 

The first to make mention of ElBaradei was AJE. RT’s representation, therefore, may 
have opted to engage a counter-argument to maintain the credibility of its sources, since 

ElBaradei was represented positively and extensively by AJE. Baker (2010: 29) stated that ‘a 

narrative can be tested with respect to the “facts” it might downplay or ignore, the counter-

arguments it chooses not to engage with, and so forth’. RT opted to discredit ElBaradei, 

because according to AJE, he gave legitimacy to the uprising. The introduction of a seemingly 

credible voice to a different narrative would indirectly weaken the narrative RT intended to 

maintain; otherwise, they would not have chosen to mention ElBaradei since he was, in RT’s 
view, unknown. These could be the reasons why RT opted to engage this counter-argument, 

which exemplified the feature of particularity. Engaging with this counter-argument was vital 

for the meanings RT intended to construct, because they could not promote a particular 

interpretation contested by a set of narratives before discrediting the conflicting voices. 



 

 

RT’s and AJE’s different representations of ElBaradei ranged from different points of 

emphasis to contradictions. This was expected because, unlike RT, ElBaradei was in favour of 

the uprising. In the first week, both channels attempted to represent him in light of what 

other protesters thought of him. When ElBaradei made his first appearance at Tahrir Square, 

where the majority of protesters were amassed, RT said, ‘Very few Egyptians know ElBaradei’ 
(RT 31/01/2011, http://videoserver.bl.uk/5207), while AJE reported that ‘the vast majority 

welcomed him’ (AJE 30/01/2011, http://videoserver.bl.uk/5187). However, RT represented 

him in a political frame. This was important; the framing of speeches translated in the sections 

below was influenced by this aspect. Without a mediator, it was unlikely the stories would 

establish links to the political discourses represented by RT. 

AJE identified ElBaradei on the first day of the uprising as a ‘leading opposition figure 

in Egypt who previously predicted what he called an explosion in Egypt’ (AJE 25/01/2011, 

http://videoserver.bl.uk/5056). AJE also reported that he based his prediction on the fact that 

the government was repressing an entire nation, maintaining martial law for the past 29 

years, rigging elections, suffering a poor economy and facing social fragmentation (AJE 

25/01/2011, http://videoserver.bl.uk/5056). This was in line with the narrative AJE intended 

to construct, including calling protesters pro-democracy because they implied that Mubarak 

had rigged the elections. In the first and second days of the unfolding events, the meaning 

AJE intended to create was one of legitimacy, to portray the protesters’ actions as justified, 
in which case the police crackdown was not. This may have motivated a positive 

representation of ElBaradei, because adding his voice would be valuable to the constructing 

narrative, unlike for RT. AJE added, ‘The vast majority welcomed him not only because it gives 

them more credibility and legitimacy, but also some sort of protection’ (AJE 30/01/2011, 

http://videoserver.bl.uk/5187).  

AJE also reported that ElBaradei ‘knows everyone supports him, and he is seen as a 

national figure. Egyptians are proud of him, and he was welcomed by thousands’ (AJE 

30/01/2011, http://videoserver.bl.uk/5187). AJE provided a brief history of ElBaradei, 

mentioning he was a Nobel Peace Prize winner in 2005 (AJE 30/01/2011, 

http://videoserver.bl.uk/5187), supported by Amr Khaled, who saw him as respectful and 

sincere, with the ability to lead the uprising (AJE 30/01/2011, http://videoserver.bl.uk/5187). 

This, in turn, articulated the narrativity feature of normativeness, in the sense that it delivered 

currency to this particular narrative through presenting a public figure who added his voice 

in favour. This voice was deemed less favourable by RT and therefore was omitted, which 

illustrated the feature of selective appropriation.  

These actions can also be seen from frames in narratives perspective, or, more 

specifically, frames of ambiguity and space. Since this participant was unfavourable to their 

narrative, RT intended to reduce the level of NFO to ElBaradei, in which case stories 

identifying with him or seeing the events from his perspective were not favourable. This came 

in an attempt to construct the meaning that he was backed by the US, which, for RT, 

amounted to a form of American interference in Egypt’s sovereignty. Frames of space showed 

how ElBaradei was restricted to a position that did not allow him to represent the protesters, 

since for them he was unknown and unwelcome to the Egyptians, as the following paragraph 

illustrates.  

AJE intended to create the opposite meaning. In his investigation of BBC, CNN and AJE, 

Barkho (2010: 103–104) observed similar actions and arguments from the social implications 

perspective: ‘The presence of what is ostensibly viewed as background information 

particularly in BBC and CNN stories gives way to pass evaluative comments by publicly 

http://videoserver.bl.uk/5207
http://videoserver.bl.uk/5187
http://videoserver.bl.uk/5056
http://videoserver.bl.uk/5056
http://videoserver.bl.uk/5187
http://videoserver.bl.uk/5187
http://videoserver.bl.uk/5187
http://videoserver.bl.uk/5187


 

 

embracing one side of the conflict and vilifying the other’. Though AJE’s background on 
ElBaradei did not go so far as to vilify the opposed participant, at least not explicitly, it did 

seem to side with him; this enabled AJE to evaluate ElBaradei positively by saying he was a 

respectful and sincere Nobel Peace Prize winner (AJE 30-01-2011, 

http://videoserver.bl.uk/5187). It could be argued that identifying one party in the conflict as 

sincere and respectful might imply the other is not, for a sincere person would not be in favour 

of an illegitimate uprising. Such evaluation is expected to impact the overall meaning and the 

classification of who the protesters are. By presenting ElBaradei as the leader of the protests, 

AJE refuted arguments that the protesters were uneducated, violent looters whose interests 

served instability. 

Unlike AJE’s representation, which seemed to be more related to the social aspect of 
the uprising, RT’s representation of ElBaradei was themed with political considerations. RT 
reported, ‘ElBaradei is a secular man, and he will be a choice that very much will be supported 

by the US and other Western powers’ (RT 31/01/2011, http://videoserver.bl.uk/5207). RT 

also added the following day that ‘he is a figure who earned his reputation on the 

international stage. But in Egypt, people say he has the backing of US and Western powers, 

and this does not present him in a particularly good light because they [Egyptians] say he has 

been painted with the same brush that paints Mubarak’ (RT 01/02/2011, 

http://videoserver.bl.uk/5232). A meaning that could be derived from this representation is 

that nothing would change.  

RT also added, ‘He appealed to the Muslim Brotherhood, and they have given him 

their backing’ (RT 01/02/2011, http://videoserver.bl.uk/5232). The significance of 

emphasizing the relationship between ElBaradei and the Muslim Brotherhood was more 

evident when considering RT’s representation of the Brotherhood, summarized in the 

following section as an organisation banned for its extreme views. RT then added, ‘ElBaradei’s 
belated attempt to getting on the opposition might be too late’, and ‘he is part of the 

international crisis group with close ties to Western interests’ (RT 01/02/2011, 

http://videoserver.bl.uk/5232). RT concluded, ‘The US allegiance is divided between the 

current president and the would-be challenger’, for that is the reason ‘the American media 

has built up ElBaradei’ (RT 01/02/2011, http://videoserver.bl.uk/5232). RT then hypothesized 

that ‘Egyptians do not like him; they only support him because they hate Mubarak’ (RT 

01/02/2011, http://videoserver.bl.uk/5232). 

Overall, the narratives remained public at this stage, for they were concerned with the 

(il)legitimacy of the uprising. However, attempts to evolve distinct narratives were noted 

from both channels. For RT, these attempts came in the form of discrediting potentially 

influential voices who were unfavourable to their narrative. AJE further attempted to support 

the meaning that the uprising was legitimate by presenting two influential figures and 

positively representing them. Political and social frames were observed due to the points the 

channels (RT and AJE) attempted to emphasize.  

Since RT attempted to identify ElBaradei with the Muslim Brotherhood, the 

representations of this organisation by RT and AJE must addressed. AJE made no mention of 

ElBaradei’s backing by the Muslim Brotherhood at that stage in the media coverage. This 

could be explained through the narrativity feature of temporality, which means that ‘the 

elements of a narrative are always placed in some sequence, and that order in which they are 

placed carries meaning’ (Baker 2006: 50–51, emphasis in original). Unlike RT, AJE opted not 

to mention the relationship between the Brotherhood and ElBaradei until after RT challenged 

http://videoserver.bl.uk/5187
http://videoserver.bl.uk/5207
http://videoserver.bl.uk/5232
http://videoserver.bl.uk/5232
http://videoserver.bl.uk/5232
http://videoserver.bl.uk/5232
http://videoserver.bl.uk/5232


 

 

the existing narrative of the Muslim Brotherhood as an organisation banned for its extreme 

views.  

 

Translations of ‘us versus them’ in the Syrian conflict 

Another important part in the unfolding of this media event concerns meaning-making 

through the import of external narratives. The import of  ‘the others’ (Kostarella 2007: 23) is 

a key narrative strategy in the emergence of narratives. This is because a narrative ‘is based 
on a specific system of values’ (Kostarella 2007: 25). This follows that the different values 

utilised in the constructed narrative would usher the different contexts in which events come 

to be situated. In this instance, the features of narrativity and assessment correlate with each 

other and must be addressed as such. Since they will be promoted in a different context, 

mediating stories must consider reframing on both a story and narrative level; frames are 

expected to have different impacts in different contexts, perhaps resulting in further conflict.  

For example, RT added a new meaning to the conflict with their daily broadcast 

following Walid Al Mualem’s1 speech delivered on August 27. The shift in meaning-making 

was motivated by UN’s report of finding traces of chemical weapons. On August 28, RT 

reported that ‘evidence of chemical weapons attack is found, but no evidence the 

government had used it’. They were critical of the results of this investigation, saying, ‘Fog of 

war: legacy of lies clouds Western push to bomb Damascus’, adding that Western powers 

used ‘lies in Iraq before’, ‘supplied the opposition with chemical weapons’, and ‘fabricated 

lies to invade, while the purpose is for economic and strategic decisions’ (RT 28-08-2013, 

http://videosever.bl.uk/record/35667). These statements signalled significant shifts in 

meanings and frames.  

The emphasis was shifted to the global economy through RT’s reporting on potential 

‘global financial damage’, stating that oil prices ascended to their highest level since 2011, 

threatening global reserves (RT 28-08-2013, http://videoserver.bl.uk/record/35667). If they 

rose to USD $150 per barrel, RT threatened, such a level could have a ‘disastrous impact on 

the already challenged global economy’ (RT 28-08-2013, 

http://videoserver.bl.uk/record/35667). Furthermore, ‘Turkey’s economy took a beating’; 
‘investors are pulling their cash from the markets’, and ‘most worryingly, this all happened 

before the attack even began’ (RT 28-08-2013, http://videoserver.bl.uk/record/35667). RT 

concluded its August 28 broadcast, ‘So most likely, more bad news if it indeed goes ahead’ 
(RT 28-08-2013, http://videoserver.bl.uk/record/35667). This was followed by a brief report 

on the continuing rise in numbers of victims in the sectarian conflict in Iraq over the previous 

four years, which, as RT portrayed it, was the result of the US-led military intervention.  

This shift in emphasis showed efforts to relate different audiences to the conflict. In 

doing so, RT imported external narratives and recontextualised the translations in economic 

and political frames, with humanitarian consequences. For AJE, the narrative needed to be 

situated in humanitarian frames with consequences of an economic and political nature 

(Table 1). 

 

Table 1. RT report, 28 August 2013 

Killed 4109 4147 4575 4903 (so far) 

Year 2010 2011 2012 2013 

 

                                                       
1 Deputy Prime Minister of Syria and Minister of Foreign Affairs. 

http://videosever.bl.uk/record/35667
http://videoserver.bl.uk/record/35667
http://videoserver.bl.uk/record/35667
http://videoserver.bl.uk/record/35667
http://videoserver.bl.uk/record/35667


 

 

In response to Al Mualem’s speech on 27 August 2013, in which he stressed that the 

way to solve the conflict was through the UN security council, AJE reported that the UN’s 
efforts would be futile because the council was ‘high-jacked’ by Russia and China, who would 

use their powers of veto (AJE 27-08-2013, http://videosever.bl.uk/record/35642). Thus, AJE 

restricted the interpretation of the narrative to humanitarian frames rather than political 

frames. Additionally, Al Mualem also stressed the fact that the UN inspection team did not 

finish their investigations, and thus far, there was no evidence that chemical weapons were 

used. If they were, then the opposition forces were to blame. AJE tried to divert the emphasis 

in their broadcast on the same day to say that the question was not whether the weapons 

were used or whether the regime was to blame. Instead, the question was what the 

appropriate response should be. On the other hand, RT created a different meaning by 

reporting that ‘intervention without UN mandate is a very grave violation of international law’ 
and an intervention  ‘risks repeating past mistakes’. RT raised the question, ‘Who is the world 

police? The US? NATO? It should be the UNSC’ (RT 27-08-2013, 

http://videosever.bl.uk/record/35620). 

Another meaning that AJE tried to construct was the government’s responsibility (i.e., 

that the government was to blame, even if the opposition forces were the ones who launched 

the rockets). AJE constructed this meaning by providing the following argument: whether the 

government or the opposition forces used the weapons, the outcome remained the same for 

the people who were killed. If, in fact, the government launched an attack, then it was a war 

crime. If the opposition was to blame, then the government was incapable of protecting its 

citizens. Possibly, this was to divert attention from who committed this war crime to what 

should be done about it. Or, its purpose may have been addressing the counter-argument 

that portrayed the opposition as responsible. Rather, AJE attempted to restrict the narrative 

that stated the opposition was responsible, as well as the political frames of the public 

narrative. Instead, the disciplinary and metanarratives were based on humanitarian frames 

situated at the centre of the constructing narrative.  

However, this narrative could also be seen as an attempt to discredit Al Mualem’s 
speech. If chemical weapons were used, according to him, then the opposition forces were to 

blame. AJE focused on whether to launch a military airstrike without UN consent because, as 

AJE portrayed, UN efforts were futile due to the Russian and Chinese veto. These messages 

signalled efforts to discredit participants and voices that were not in line with the narrative 

the channel intended to construct, and these different translations determined how 

participants in the conflict were presented, thus impacting the unfolding of the media event. 

Both RT and AJE implemented this strategy as a tool to present opposing voices in a different 

capacity.  

In his speech, Al Mualem was critical of John Kerry and the US, stating that the US 

accused the Syrian regime despite a lack of evidence. As a popular political figure, John Kerry 

posed a challenge for RT’s narrative. Therefore, RT supported Al Mualem by attempting to 

discredit Kerry as a leading voice of the counter-argument. RT reported that John Kerry was 

a Vietnam veteran and that ‘five decades ago, America used Agent Orange and uranium shell-

shock’ and ‘twenty million gallons of chemical weapons’, which had affected ‘three million 

people spanning three generations’ RT 29-08-2013, http://videoserver.bl.uk/record/35700). 

RT then reported this as the double standard of the US, saying, ‘It is quick to blame others for 

things it does itself, the moral and political hypocrisy of Washington’ (RT 29-08-2013, 

http://videosever.bl.uk/record/35700). Moreover, RT discussed ‘America’s own murky past’, 
claiming it used uranium in Iraq. In their second broadcast of the same day, RT added, ‘Many 

http://videosever.bl.uk/record/35642
http://videosever.bl.uk/record/35620
http://videoserver.bl.uk/record/35700
http://videosever.bl.uk/record/35700


 

 

children [were] born with mutilations, without eyes or without limbs’ (RT 29-08-2013, 

http://videosever.bl.uk/record/35706). This was in line with the previously discussed political 

frame with humanitarian consequences (Figure 2).  

In some cases, a channel might choose not to engage counter-arguments, instead 

undergoing selective appropriation and material coherence from narrative assessments. 

However, RT seems to have chosen to engage the counter-argument for two reasons: to 

discredit main opposing voices and to extend their narrative to include meanings of political 

conflict. Additionally, engaging the counter-argument allowed RT to recall past 

metanarratives. This, in turn, was a step toward evolving local narratives by importing 

external political narratives empowered with humanitarian frames, thus widening the scope 

of audiences in the process. 

RT used a form of media memory to support this newly constructed meaning that was 

based on their speculations. RT looked ‘back at previous military interventions that followed 

that route’ such as the ‘NATO bombing of former Yugoslavia’, portraying it as a ‘possible 

blueprint for the intervention in Syria’ (RT 29-08-2013, 

http://videosever.bl.uk/record/35706). It touted this report as a ‘bleak record of US 

intervention posing a gruesome fate for Syrians’ (RT 29-08-2013, 

http://videosever.bl.uk/record/35706). RT claimed that none of the participating NATO states 

offered a legal justification for their actions. It also said that their intervention was labelled 

‘humanitarian intervention’, and with the help of a ‘very one-sided’ media campaign, it was 

‘engraved in the public memory, especially in the West, as a success story’ (RT 29-08-2013, 

http://videosever.bl.uk/record/35706). According to that report, ‘little has been reported 

that the humanitarian intervention turned into a humanitarian catastrophe on the ground’ 
(RT 29-08-2013, http://videosever.bl.uk/record/35706). In fact, RT stated that what some 

called a success was ‘two months of bombings. Thousands of people are dead as a result, both 

Serbs and Kosovo Albanians; after 78 days of NATO bombings, Serb forces withdrew from 

Kosovo. There was an ethnic cleansing of nearly a quarter of a million Serbs and other 

minorities from Kosovo’ (RT 29-08-2013, http://videosever.bl.uk/record/35706). RT also 

claimed that ‘allied forces used cluster bombs and attacked civilian infrastructure, including 

power plants, bridges, factories, the HQ of Serb radio and television and even the Chinese 

embassy, and yet, despite all the destruction and casualties, Washington saw it as a victory’ 
(RT 29-08-2013, http://videosever.bl.uk/record/35706). Possibly, RT did not emphasize the 

phrase ‘humanitarian intervention’, not only to discredit the US, but also as a response to its 

rival channel, AJE. AJE argued that, without a UN mandate, the US did not have a legal right 

to attack another country unless it was for humanitarian intervention. RT argued that 

previous American-led humanitarian interventions had become ‘humanitarian 

catastrophe[s]’ (RT 29-08-2013, http://videosever.bl.uk/record/35706). 

Undermining participants included labelling and classifying them as terrorists. AJE’s 
undermining of Russia included messages saying Russians used their veto to protect a nation 

accused of committing war crimes. RT undermined the US, including messages related to 

bleak records of the US-led military interventions in Iraq, Libya, and Vietnam. As summarised 

in the following table (see Table 2). 

 

Table 2. AJE and RT’s attempts to undermine participants (Syria) 

 (N = 298) AJE RT Total Chi-square 

(p-value) N % N % N % 

Government 86 60.99 0 0 86 28.86 86 

http://videosever.bl.uk/record/35706
http://videosever.bl.uk/record/35706
http://videosever.bl.uk/record/35706
http://videosever.bl.uk/record/35706
http://videosever.bl.uk/record/35706
http://videosever.bl.uk/record/35706
http://videosever.bl.uk/record/35706


 

 

 (p < 0.001) 

Opposition 0 0 53 33.76 53 17.79 50.15  

(p < 0.001) 

Russia 21 14.89 0 0 21 7.05 23.38  

(p <0.001) 

US and allies 0 0 55 35.03 55 18.46 52.04  

(p <0.001) 

US and Russia 0 0 0 0 0 0 N/A 

US and 

government 

0 0 0 0 0 0 N/A 

US and 

opposition 

0 0 43 27.39 43 14.43 40.69 

 (p <0.001) 

Russia and 

government 

30 21.28 0 0 30 10.07 33.40  

(p <0.001) 

Russia and 

opposition 

0 0 0 0 0 0 N/A 

Undetermined 4 2.84 6 3.82 10 3.36 0.84 

(0.64312273) 

Total 141 100.0 157 100.0 298 100.0  

2 = 286.5245; df = 9; 2/df = 31.8360556; Cramer’s V = 0.326852262028488 

 

While RT attempted to discredit the US, the primary voice of its counter-argument, 

AJE attempted to discredit Russia, the leading voice for its counter-argument. AJE reported 

that Russia was shielding a government accused of war crimes. They also added that, though 

Russia urged the opposition forces to give access to the UN inspectors, ‘the Syrian 

government still refuses access to UN inspectors’ (AJE 24-08-2013, 

http://videosever.bl.uk/record/35593). AJE also portrayed Russia as unwilling to accept any 

evidence, regardless of the circumstances (i.e., Russia ignored the evidence). This 

interpretation suggested that there was no need for the investigations, and this allowed AJE 

to divert attention back to aspects of the events that best served AJE’s narratives. These 

narratives reported that Russia and China ‘are going to protect the Assad regime no matter 

what it does, no matter what evidence is produced, they are going to say it is inconclusive, 

action is not justified’ (AJE 27-08-2013, http://videosever.bl.uk/record/35642). AJE portrayed 

Russia as ignoring facts, stating, ‘The US has access to satellite photography, human 

resources, samples from the areas that were attacked’ (AJE 27-08-2013, 

http://videosever.bl.uk/record/35642). Possibly, this came as a response to RT’s coverage, 

which used a form of media memory to show how the US invaded Iraq, which shares borders 

with Syria, based on intelligence reports that later turned out to be false. 

 

Conclusion and Discussion 

 

Research on transnational and global media events has ignored the role of translation 

as a possible field of media research for too long (Bassnett 2014: 134). The importance of 

translation in media studies is considerable, due to ‘the demand for international news and 

the existence of large international news agencies and media companies’ (ibid. 134). 

Following the cultural turn in translation studies, translation approaches shifted from word-

for-word translations to sense-for-sense translations, viewing text as a unit. However, the 

http://videosever.bl.uk/record/35593
http://videosever.bl.uk/record/35642
http://videosever.bl.uk/record/35642


 

 

approaches did not advance beyond this (Munday 2012: 192). Translation studies did not 

have a definition for sense-for-sense translation, and this may have inhibited translation 

studies investigating interlinked, important fields (Melby and Foster 2010).  

Narrative theory proposes context-for-context translation to overcome one-sided use 

of textual analysis in examining separated instances and single pictures (i.e., the question of 

intertextuality and context in meaning-making). The present study aimed to address this issue 

by elucidating how participants were (re)positioned and events were (re)situated in different 

contexts through the translation of media events’ networked narratives. Fairclough’s 
approach in combination with CDA proved to be a useful methodology for such a case. The 

research used the case of Mohamed ElBaradei to demonstrate such narrative repositionings. 

Future research in this area could look at a number of other key individuals and the translation 

and narrative network in relation to their speeches, like Muhammad Mubarak or Mohamed 

Morsi.  

Translation studies would benefit from further research on the impact of 

intertextuality on translations. One of the main curiosities this study found was that the 

abstract meanings that were made dynamic were utilized in reshaping and transforming the 

narratives. These meanings were crucial for constructing, contesting or maintaining 

narratives on higher or more broadly shared levels. Through translation, they were reordered 

and disseminated in the socio-cultural system of the Translation Studies, highlighting the role 

of translation in enculturation and acculturation (Pym 2012: 97). Since they played a role in 

enculturation and acculturation, the produced translations interacted with existing 

ontological narratives, highlighting the role of intertextuality. However, some aspects utilized 

particular interpretations existing in the TL during the mediation process. Drawing on existing 

narratives in the TL might have contested the ontological narratives and would therefore be 

rejected or degraded; this calls instead for context-for-context translation. 

Negating the aspects of reality of ontological narratives impacted the communication 

process and the interlinked translations, and approaching translation as intercultural 

mediation and communication enriches the understanding of the Arab world and Arab Spring. 

Such an approach prompted revisiting the translations of the Beirut39 project organized by 

the Hay Festival (Büchler and Guthrie 2011: 27). The Beirut39 project brought together ‘39 of 

the most interesting writers of the Arab heritage under 39 years of age in an anthology’ (ibid. 

41). The writers, who were from eighteen different countries and were speakers of the same 

language, communicated different interpretations and prioritized different aspects of reality, 

which were elaborated explicitly or implicitly. Situating them in the same Arab narrative 

negated the individuality of the texts; instead, these texts were translated as one coherent 

narrative. Similarly, the Arab world includes many nations, cultures and languages, but 

through the events and by establishing links and connections across borders, diverse Arab 

Springs became the Arab Spring. Translation studies would benefit from such observations 

for context-for-context translation and translation as re-narration. 

The study showed how narratives that utilized values and beliefs could be contested 

by surfacing inconsistencies or establishing links to other discourses that would lend 

meanings sufficient either to reinforce or break down the established interpretations and to 

facilitate seeking alternatives. Therefore, events were resituated in different contexts rather 

than by contesting the values and beliefs, and these contexts differed from Egypt to Syria. 

The difference in the disciplinary and metanarratives was traced back to ontological 

narratives, while its impact reached disciplinary and metanarratives. The metanarratives 



 

 

invoked reinterpretations guided by different frames and patterns that resulted in revaluating 

reality and, by extension, impacted the translations.  

The study also showed that television should not be ignored as an influential medium. 

Although social media will have played a role in the Arab Spring, television was in many cases 

are sources debated and contested in such alternative forums. Furthermore, this process 

opens up a framework to discuss the role of Arab speaking satellite TV with a view to 

responding to events and news in Arab speaking diasporas around the world (see Miladi et 

al. 2017, Roald 2017, Ouassini 2020). While the such for such channels is made in Arabic, it is 

made for an audience that tends to be minority group in an otherwise different cultural 

setting. Thus, in a similar way the question of translation arises. How to these channels, of 

which not all are actually owned by people from the Arab world, cater for their audience. How 

they ensure that events from afar are repositioned and presented in narrative to which they 

can related? Responding to such questions would add to the complexity of the global 

networking of such events, but also raise questions on the process of meaning-making via 

global satellite television. This remains to be a project for future research. 

 

 

Bibliography  

 

Al Jazeera. (2013), ‘Researchers confirm Al Jazeera viewership’, Al Jazeera, 4 June, 
http://www.aljazeera.com/pressoffice/2013/06/201364181423546953.html. 

Accessed 14 November 2017. 

Al-Zo’by, M. and Bașkan, B. (2015), ‘Discourse and oppositionality in the Arab Spring: The case 

of the Muslim Brotherhood in the UAE’, International Sociology, 30: 4, pp. 401–417 

Aleshinskaya, E. (2016), ‘Translation and meaning making: A critical study of a multilingual 
performance in “The Voice Russia”’, Procedia: Social and Behavioral Sciences, 231, pp. 

173–178. 

Alexander, J. C. (2004), ‘Cultural pragmatics: Social performance between ritual and strategy’, 
Sociological Theory, 22: 4, pp. 527–573. 

Ali, R. S. and Fahmy, S. (2013), ‘Gatekeeping and citizen journalism: The use of social media 

during the recent uprisings in Iran, Egypt and Libya’, Media, War and Conflict, 6: 1, pp. 

55–69. 

Baker, M. (2006), Translation and Conflict: A Narrative Account. London: Routledge. 

Baker, M. (2010), ‘Translation and activism: Emerging patterns of narrative community’, 
Tymoczko, M. (ed.), Translation, Resistance, Activism, Massachusetts: University of 

Massachusetts Press, pp. 23–41. 

Baker, M. (2013), ‘Translation as an alternative space for political action’, Social Movements 

Studies, 12: 1, pp.23–47. 

Barkho, L. (2010), News from the BBC, CNN, and Al-Jazeera: How the Three Broadcasters Cover 

the Middle East. New Jersey: Hampton Press. 

Bassnett, S. (2014), Translation: The New Critical Idiom. London: Routledge. 

Berti, B. and Guzansky, Y. (2014), ‘Saudi Arabia’s foreign policy on Iran and the proxy war in 
Syria: Toward a new chapter?’, Israel Journal of Foreign Affairs, 8: 3, pp.25–34. 

Bielsa, E. and Bassnett, S. (2009), Translation in Global News. New York: Routledge. 

Bosio, D. (2013), ‘How Al Jazeera reported the Arab Spring: A preliminary comparative 

analysis’, Media Asia, 40: 4, pp. 333–343. 

http://www.aljazeera.com/pressoffice/2013/06/201364181423546953.html


 

 

Büchler, A. and Guthrie, A. (2011), ‘Literary translation from Arabic into English in the United 
Kingdom and Ireland, 1990-2010’, Literature Across Frontiers, Aberystwyth University, 

Wales (UK), https://www.lit-across-frontiers.org/wp-

content/uploads/2013/03/Literary-Translation-from-Arabic-into-English-in-the-

United-Kingdom-and-Ireland-1990-2010-final.pdf. Accessed 12 October 2018. 

Burns, A., Highfield, T., and Burgess, J. (2014), ‘The Arab Spring and its social media audiences: 
English and Arabic Twitter users and their networks’, McCaughey, M. (ed.), 
Cyberactivism on the Participatory Web, London: Routledge, pp. 86–117. 

Carpentier, N. (2017), ‘Discourse-theoretical analysis (DTA)’, Flowerdew, J. and Richardson, E. 
J. (eds.), The Routledge Handbook of Critical Discourse Studies. Abingdon: Routledge, 

pp. 342–358. 

Chorev, H. (2012), ‘The spring of the networked nations: Social media and the Arab Spring’, 
The Levantine Review, 1: 2, pp. 120–139.  

CIA. (2017a), ‘World factbook (Egypt): July 2017 estimate’, 
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/eg.html. 

Accessed 12 August 2019. 

CIA. (2017b), ‘World factbook (Algeria): July 2017 estimate’, 
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/ag.html. 

Accessed 12 August 2019. 

Coffin, C. (2001), ‘Theoretical approaches to written language: A TESOL perspective’, Burns, 
A. and Coffin, C. (eds.), Analysing English in a Global Context: A Reader, Teaching 

English Language Worldwide, London: Routledge, pp. 93–122. 

Couldry, N. (2003), Media Rituals: A Critical Approach. London: Routledge. 

Cronin, M. (2006), Translation and Globalization. London: Routledge. 

Dekavalla, M. (2012), ‘Constructing the public at the royal wedding’, Media, Culture and 

Society, 34: 3, pp. 296–311. 

Elghamry, K. (2015), ‘Periphery discourse: An alternative media eye on the geographical, 
social and media peripheries in Egypt’s spring’, Mediterranean Politics, 20: 2, pp. 255–
272.  

Fairclough, N. (2001), Language and Power (2nd edn.). Harlow: Longman. 

Fairclough, N. and Wodak, R. (1997), ‘Critical discourse analysis’, Van Dijk, T. (ed.), Discourse 

as Social Interaction, Vol. 2, London: Sage Publication, pp. 258-284.  

Gerbaudo, P. (2013), ‘Protest diffusion and cultural resonance in the 2011 protest wave’, The 

International Spectator, 48: 4, pp. 86–101. 

Guzman, L. A. (2016), ‘Evolution of news frames during the 2011 Egyptian revolution: Critical 
discourse analysis of Fox News’s and CNN’s framing of protesters, Mubarak and the 

Muslim Brotherhood’, Journalism and Mass Communication Quarterly, 93: 1, pp. 80–
98. 

Halverson, R. J., Rutson, W. S., and Trethewey, A. (2013), ‘Mediated martyrs of the Arab 
Spring: New media, civil religion and narrative in Tunisia and Egypt’, Journal of 

Communication, 63, pp. 312–332. 

Hepp, A. and Couldry, N. (2010), ‘Introduction: Media events in globalized media cultures’, 
Couldry, N., Hepp, A., and Krotz, F. (eds.), Media Events in a Global Age, Abingdon: 

Routledge, pp. 1–20.  

Jasperson, E. A. and El-Kikhia, O. M. (2003), ‘CNN and Al-Jazeera media coverage of America’s 
war in Afghanistan’, Norris, P., Kern, P., and Just, M. (eds.), Framing Terrorism: The 

News Media, the Government and the Public, London: Routledge, pp. 113–132. 

https://www.lit-across-frontiers.org/wp-content/uploads/2013/03/Literary-Translation-from-Arabic-into-English-in-the-United-Kingdom-and-Ireland-1990-2010-final.pdf
https://www.lit-across-frontiers.org/wp-content/uploads/2013/03/Literary-Translation-from-Arabic-into-English-in-the-United-Kingdom-and-Ireland-1990-2010-final.pdf
https://www.lit-across-frontiers.org/wp-content/uploads/2013/03/Literary-Translation-from-Arabic-into-English-in-the-United-Kingdom-and-Ireland-1990-2010-final.pdf
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/eg.html
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/ag.html


 

 

Jiménez-Martínez, C. (2014), ‘Disasters as media events: The rescue of the Chilean miners on 
national and global television’, International Journal of Communication, 8, pp. 1807–
1830. 

Johnson, T. and Fahmy, S. (2010), ‘Who is winning the hearts and minds of the Arab public? 
An examination of how Arab viewers judge the credibility of Al-Jazeera, Al-Arabiya, Al-

Hurra and local Arab stations’, International Communication Research Journal, 45: 2, 

pp. 24-48. 

Kahf, M. (2001), ‘The silences of contemporary Syrian literature’, World Literature Today, 75: 

2, pp. 225–236. 

Kostarella, I. (2007), ‘Framing the other: Turkey in the Greek press’, GMJ: Mediterranean, 2:1, 

pp.23-32. 

Mason, I. (2009), ‘Discourse, ideology and translation’, Baker, M. (ed.), Translation Studies, 

Vol. 3, New York: Routledge, pp. 141–156. 

Melby, K. A. and Foster, C. (2010), ‘Context in translation: Definition, access and teamwork’, 
The International Journal for Translation and Interpreting Research, 2: 2, pp. 1–15. 

Miladi, N.; Karim, S.; Athambawa, M. (2017) Fatwa on satellite TV and the development of 

Islamic religious discourse, Journal of Arab & Muslim Media Research, 10(2): 129-152. 

Miles, H. (2005), Al-Jazeera: How Arab TV News Challenged the World. London: Abacus. 

Morgner, C. (2016), ‘Global media events: Kennedy, Titanic, Fukushima’, Fox, A. (ed.), Global 

Perspectives on Media Events in Contemporary Society, Hershey: IGI Global, pp. 1–16. 

Morgner, C. (2017), ‘Global media and time: A conceptual and historical perspective’, Studies 

in Communication Sciences, 17: 1, pp. 57–76. 

Morgner, C. and Molina, F. (2019), ‘Media events and geo-cultural markets’, Global Media 

Journal (Mexico), 16: 1, pp. 110-136. 

Munday, J. (2012), Evaluation in Translation: Critical Points of Translator Decision-Making. 

Abingdon: Routledge. 

OECD (2013), OECD e-Government Studies. Cairo: OECD Publishing. 

Ouassini, A. (2020) The Ummah racial project: Arab satellite television, Islamic movements, 

and the construction of Spanish Moroccan identity, Ethnic and Racial Studies, 43(4): 

751-767. 

Polizzotti, M. (2018), Sympathy for the Traitor: A Translation Manifesto. Cambridge: MIT 

Press. 

Pym, A. (2012), On Translation Ethics: Principles for Mediation Between Cultures. 

Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company. 

Roald, A. S. (2017) Satellitization of Arab Media: Perceptions of Changes in Gender Relations, 

CyberOrient, 11(2): 87-114. 

Robertson, A. (2013), ‘Connecting in crisis: “Old” and “new” media and the Arab Spring’, 
International Journal of Press/Politics, 18: 3, pp. 325–341. 

Russia Today (2018), ‘RT weekly TV audience grows by more than a third over 2 years’ Russia 
Today, 3 April 2018, https://www.rt.com/about-us/press-releases/ipsos-market-

research-rt/. Accessed 17 August 2019.  

Sabry, T. (2013), ‘Revolutions in the Age of ‘Globalisation’: Between the Trans-Temporal and 

the Trans-Subjective’, Media, culture and Society, 35: 1, pp.21-26. 

Sakr, N. (2012), ‘Social media, television talk shows and political change in Egypt’, Television 

and New Media, 14: 4, pp. 322–337. 

Scannell, P. (1995), ‘Media events’, Media, Culture and Society, 17: 1, pp. 151–157. 

https://www.rt.com/about-us/press-releases/ipsos-market-research-rt/
https://www.rt.com/about-us/press-releases/ipsos-market-research-rt/


 

 

Schäffner, C. (2008), ‘“The prime minister said…”: Voices in translated political texts’, SYNAPS 

22, http://publications.aston.ac.uk/1912/1/Schäffner_neu..pdf. Accessed 1 

December 2017.  

Schäffner, C. and Bassnett, S. (eds.). (2010), Political Discourse, Media and Translation. 

Newcastle: Cambridge Scholars Publishing. 

Seib, P. (2012), Al Jazeera English: Global News in a Changing World. New York: Palgrave 

Macmillan. 

Sonnevend, J. (2018), ‘The lasting charm of media events’, Media, Culture and Society, 40: 1, 

pp. 122–126. 

Thompson, B. J. (1995), The Media and Modernity: A Social Theory of the Media. Oxford: Polity 

Press. 

Van Dijik, T. (2001) ‘Discourse, ideology and context’, Folia Linguistica, XXXV/1-2, pp. 11-40. 

Van Doerslaer, L. (2010), ‘Journalism and translation,’ Gambier, Y. and van Doorslaer, L. (eds.), 
Handbook of Translation Studies, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 

pp. 180–184. 

Wolfsfeld, G., Segev, E., and Sheafer, T. (2013), ‘Social media and the Arab Spring: Politics 
comes first’, The International Journal of Press/Politics, 18: 2, pp. 115–137. 

Yablokov, I. (2015) ‘Conspiracy theories as a Russian public diplomacy tool: The case of the 
Russia Today (RT)’, Politics, 35: 3-4, pp.301-315. 

 

 

 

 

Authors contact details: 

Lead Author 

Dr Christian Morgner 

Lecturer in Culture and Communication 

School of Media, Communication, and Sociology  

University of Leicester, Bankfield House, 132 New Walk, Leicester LE1 7JA. 

United Kingdom 

t: +44 (0)116 252 2440 

e:  cm570@le.ac.uk 

https://orcid.org/0000-0003-2891-0113 

 

Second Author 

Dr Haitham Aldreabi 

Assistant Professor 

Department of English Language and Literature 

Mutah University, Street, Karak, 61710 

Jordan 

t: + +962 3 237 2380 

e: ha22111@icloud.com 

 

 

Dr Christian Morgner is social scientist at the University of Leicester working on a 

comprehensive theory of culture at the intersection of sociology, communication 

and cultural studies. Culture is not only a focus of my research but is also a 

http://publications.aston.ac.uk/1912/1/Schäffner_neu..pdf
https://orcid.org/0000-0003-2891-0113


 

 

conceptual resource that considers notions of practices and networks of meaning-

making. Previously to his position at Leicester, Dr Morgner held a Postdoctoral 

Research Fellowship at Hitotsubashi University and worked as a Research Associate 

at the University of Cambridge. He is currently working on a monograph on meaning-

making in the arts.  

 

Dr Haitham A. Aldreabi is Assistant Professor at Mutah Univeristy.  He obtained his BA from 

the University of Jordan, Amman, Jordan; later obtained his MA in Translation and 

Interpretation from Durham University, UK. As a teaching and research assistant at 

Mutah University, Jordan, he obtained a scholarship to complete his PhD at 

University of Leicester, UK. He has a research interest in media and journalistic 

translation studies.  

 

 


