
RESEARCH ARTICLE

Could Chinese News Channels Have a Future 
in Latin America?
Pablo Sebastian Morales
University of Westminster, GB
p.morales1@westminster.ac.uk

China’s global media expansion has entailed the creation of a series of multilingual 
media outlets targeting different regions of the world. With Latin America being 
one of them, Spanish has arisen as a key language within China’s international 
media strategy. Nevertheless, as the region is also targeted by other competitors 
from Western countries and beyond, China faces serious challenges in both trying 
to convey its message and earning the approval and acceptance of audiences. By 
looking at how Latin American viewers perceive CCTV’s Spanish language channel 
(rebranded in 2016 as CGTN), compared to Russia’s RT and Iran’s HispanTV, this 
article seeks to evaluate what factors may be undermining the effectiveness of 
China’s international media strategy in this particular region and how this affects 
its soft power ambitions. This study is based on a series of focus groups con-
ducted in Mexico and Argentina between September and October 2016, whereby 
participants were shown video excerpts from these broadcasters and encouraged 
to discuss an array of different topics. This paper shows that besides lagging 
behind in terms of viewership, CCTV-E faces multiple challenges such as changes 
in news consumption patterns, scarce availability and accessibility across Latin 
America, and issues of credibility and trust in the media. As CCTV-E faces com-
petition from other broadcasters, its survival depends on how well it can align its 
services with the audiences’ needs and preferences, such as perceived objectivity 
and impartiality.

Keywords: soft power; CGTN; CCTV; China; RT; HispanTV; Latin America

Introduction
During the last decade, China has been investing heavily in creating international media 
networks including radio stations, television channels and even magazines and newspapers 
for a number of foreign languages. By using international media as tools to spread soft power, 
Beijing seeks to expand its sphere of influence worldwide (Zhang 2008) and reportedly coun-
ter the often negative image of China portrayed by other international media (Duan 2007). 
This public diplomacy strategy aims to influence the perception of audiences in different 
regions of the globe by producing multimedia content in an array of foreign languages besides 

Morales, P. S. (2018). Could Chinese News Channels 
Have a Future in Latin America? Westminster 
Papers in Communication and Culture, 13(1), 
60–80, DOI: https://doi.org/10.16997/wpcc.276

mailto:p.morales1@westminster.ac.uk
https://doi.org/10.16997/wpcc.276


Morales: Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America? 61

English. As such, one of the targets has been the Spanish-speaking world. The focus is not 
only Spain, but also most importantly (in terms of population and resources) Latin America.

This paper analyses a range of factors that may be limiting the efforts of China Central 
Television to reach viewers in Latin America through its Spanish-language channel. As 
China is not the only country pursuing such a strategy, this study will draw comparisons 
with the experiences of Russia and Iran, and their respective Spanish-language channels: 
RT and HispanTV. Based on a series of focus groups conducted in Mexico and Argentina 
with viewers of international channels, this article discusses aspects of this phenomenon. 
Firstly, it is necessary to understand why Beijing is pursuing such a communications agenda 
by looking at issues surrounding China’s international image and how it is often perceived 
in a negative light. By setting up international media, China wants to be able to shape its 
own image and create soft power – power exerted through attraction rather than coercion 
(hard power) or even money (economic power) (Nye 2004). Secondly, it is important to 
familiarize ourselves with some of the central features of China’s global media strategy 
and particularly how it has targeted Latin America. However, since CCTV is not the only 
international broadcaster present in the region, it is also vital to identify its main competi-
tors. Thirdly, before discussing the findings of this research, details about the methodology 
employed are provided, as well as the rationale behind it. Finally, the main findings are 
presented and discussed in light of their implications for CCTV’s effectiveness in targeting 
Latin American audiences.

China’s international image and soft power
This study is based on the premise that the Chinese government intends to use international 
broadcasting as a tool of public diplomacy. By communicating directly with audiences abroad, 
rather than being filtered by other international media and the domestic media of the target 
regions, Beijing aims to counter the narrative spread by Western media, to ultimately improve 
its international image and arguably to create soft power. However, even before soft power had 
become a focus, China’s national image had frequently been the focus of research internally, 
particularly when analysing how the country is perceived internationally. In a  comprehensive 
definition, Duan Peng refers to ‘country image’ as:

how the foreign public understands and assesses the political (including the 
 government’s reputation, diplomacy, military power, etc.), economical (including 
financial power, features and quality of its products, its citizens’ income, etc.), social 
(including social cohesion, security and stability, national morale, national character, 
etc.), cultural (including technological power, level of education, cultural heritage, 
customs, values, etc.), and geographical (including environment, natural resources, 
population, etc.) situation of a certain country1 (Duan 2007, 8).

In the context of China, Duan recognizes three layers in the concept of national image: the 
real national image (国家实体形象 guojia shiti xingxiang), the virtual national image (国家
虚拟形象 guojia xuni xingxiang), and the image perceived by the general public (公众认知
形象 gongzhong renzhi xingxiang). The last is defined as the subjective image of a country – 
which results from the perception via the media by people outside that particular country. 
It identifies differences depending on the level of perception by:

the elite (including the political leaders, the economic elite and scientists, who often 
travel internationally and have a deeper and more authentic understanding of another 
country’s image) and the general public (whose understanding of another country’s 



Morales: Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America?62

image is limited and who mainly know about a country through the mass media, but 
whose view is also vulnerable to be influenced by the elite’s opinion, including the 
media) (Duan 2007, 9).

China’s main concern regarding its international image derives from how it is portrayed by 
the international media, which it accuses of deliberately vilifying it. In an attempt to explain 
this phenomenon, Chinese scholars have elaborated on a number of theories such as the 
demonization of China (妖魔化中国论 Yaomohua Zhongguo Lun), which was first mentioned in 
1996 by Li Xiguang, then a Xinhua News Agency journalist and later a journalism professor. In 
Behind the Demonization of China (1996), Li considers that the demonization practised by the 
media is a strategy to destroy opponents and is closely related to the theories such as Samuel 
P. Huntington’s Clash of Civilizations. Huntington (1993) argued that in the post-Cold War era, 
the primary source of conflicts would not be economical or ideological differences, but cultural 
instead. Thus demonizing an opponent is a strategy to legitimize any action against it in the eyes 
of the general population. Closely related are two additional theories that explain how China 
sees itself as being perceived internationally: China as a threat (中国威胁论 Zhongguo weixie 
lun) and China’s collapse (中国崩溃论 Zhongguo bengkui lun). The former relates to China’s rise 
being considered a threat by other countries, including economically and militarily (Wu, 2009). 
The latter predicts China’s collapse due to domestic political, economic and social contradic-
tions, or other issues (Duan 2007). Apparently distinct, both exemplify the rhetorical strategy 
allegedly used by foreign media to oppose China’s rise as a superpower (Lu and Guo 2004).

Worried about this negative portrayal of China in the international media, Beijing desires to 
promote a more positive image by showing China as a country in development (发展的形象 
fazhan de xingxiang); in constant reform (改革的形象 gaige de xingxiang); open to the world 
(开放的形象 kaifang de xingxiang); stable (稳定的形象 wending de xingxiang), democratic 
and protective of human rights (民主和维护人权的形象 minzhu he weihu renquan de xingxi-
ang); and peaceful (和平的形象 heping de xingxiang) (Duan 2007). This is the international 
image China intends to project so as to expand its soft power around the world.

To provide a comprehensive account of the academic debates around soft power is 
 certainly not the intention of this article. However, it is indeed imperative to understand 
how  instrumental it is for China’s rise as a superpower. First coined by Joseph Nye (2004) 
to illustrate a dimension of US American power distinct from the hard power of its military 
(but with potentially similar persuasive capabilities) soft power soon caught the attention 
of  academics, politicians and policymakers around the world, particularly in China. The idea 
of soft power was used to explain how a country’s institutions, cultural values and political 
system, among other aspects, could be viewed as attractive even by its perceived enemies. As 
such, soft power became an asset coveted by many governments around the world.

Although Nye’s work has received numerous critiques, how media audiences fit into the 
overall equation is an aspect of the idea that has been less frequently explored. Nye believes 
that an understanding of the target audience is crucial. ‘By definition, soft power means 
getting others to want the same outcomes you want, and that requires understanding how 
they are hearing your messages, and fine-tuning it accordingly’ (Nye 2004, 111). This sug-
gests that one of the ways to measure the effectiveness and degree of success of a country’s 
soft power is by analysing the degree of acceptance by an audience and how it engages with 
messages received. This becomes even more important because what policymakers may think 
is soft power, audiences may perceive as propaganda. Without delving too much into the 
debate about whether these are distinct concepts or soft power is just a cosy rehabilitation of 
the word propaganda, it is essential to appreciate how Nye distinguishes between the two. 
According to him, the fine line between soft power and propaganda is credibility, thus ‘when 



Morales: Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America? 63

governments are perceived as manipulative and information is seen as propaganda, credibil-
ity is destroyed’ (Nye 2011, 83). In other words, if viewers regard content as lacking credibility, 
it will be discarded as propaganda. In this aspect, broadcasters may have a limited space to 
manoeuvre. As Gary Rawnsley points out, the way messages will ultimately be decoded is 
beyond the control of international broadcasters and their interpretation will depend greatly 
on ‘the prevailing cultural, social and political beliefs, attitudes and norms among individual 
audience members’ (2015, 280). If audiences struggle to decode these messages or, even 
worse, if the messages are interpreted in a different way from the broadcaster’s intention, 
this could further damage the international image of a country – the result being the overall 
effectiveness of news media as tools for spreading soft power may need to be reconsidered.

China’s global media strategy
Although China has been broadcasting internationally for decades, it is in the 21st century 
that its global media strategy has become increasingly visible. One of the most promi-
nent  platforms is China Central Television (CCTV), which broadcasts in English, Spanish, 
French, Arabic and Russian. Other traditional players such as People’s Daily and China Radio 
International (CRI) have also been increasing their foreign language offering. In fact, formerly 
known as Radio Peking, CRI has grown into a multimedia outlet, which by operating in more 
than 60 languages has become ‘the world’s second biggest radio station after the BBC’ (Yang 
2015). Besides offering their services in foreign languages, China’s news agencies have been 
expanding their presence around the world, particularly Xinhua (Xin 2012).

China’s global media strategy has attracted the attention of many observers and scholars 
internationally and continues to do so (see de Burgh, 2017; Thussu, de Burgh, & Shi, 2018). 
Whereas some academics have linked the strategy to Beijing’s increasing efforts to expand 
its sphere of global influence (Farah and Mosher 2010), others have analysed China’s need 
to improve its international image by spreading soft power (Wang 2011) and using inter-
national news outlets as a way to counter the influence of Western news networks. Some 
studies have focused on the increasing visibility of Chinese media in the developing world, 
particularly in Africa (see Wekesa and Zhang, 2014; Wu, 2012, 1–31). However other regions 
such as Latin America have received less attention. While some researchers have focused on 
the policies and the modus operandi of such strategies compared with other countries (see 
Rawnsley, 2015, 273–86), and others have analysed the content and reporting style of these 
media –sometimes even comparing them with established Western news organisations (see 
Marsh, 2015) – little research has taken into account the perception of audiences overseas 
and how this compares with other news organisations around the world. Even in studies that 
have considered this aspect (see Geniets, 2013), Latin America has often been overlooked.

CCTV in Spanish and its competitors in Latin America
China’s need to convey its message to the world through audio-visual media and the internet 
considerably increased after the start of the 21st century. China Central Television’s first for-
eign language channel was created in 2000 and the natural choice was English. A bilingual 
Spanish-French channel followed four years later (Zhu 2012) and in 2007 was split into two 
separate channels, a Spanish and French, becoming CCTV-E and CCTV-F respectively (CCTV 
2007). Arabic and Russian followed later. In 2011 the Spanish channel readjusted its logo 
and changed from CCTV-E to CCTV Español until 31st December 2016, when it was renamed 
CGTN Español, as the result of a complete rebranding of China Central Television’s interna-
tional broadcasting as China Global Television Network (M. Wang 2016). On 21 March 2018, 
it was announced that CCTV (including CGTN), CRI and CNR (China National Radio), would 
merge into a new outlet called Voice of China (Xinhua 2018). However it is still unclear when 
this change will take place. The rebranding to CGTN introduced an international television 



Morales: Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America?64

network composed of six channels in five different languages and production centres located 
internationally. Aside from its headquarters in Beijing, CGTN has production centres in 
Washington and Nairobi, and plans for a new centre in Europe are being prepared (Wang 
2016). Just like CRI, CCTV has established its Latin American regional offices in Brazil, but 
unlike CRI, it opted for São Paulo (Stenberg 2016).

Available online, and via satellite and cable in a few countries in Latin America, China’s 
Spanish-speaking channel broadcasts an array of programmes round the clock ranging 
from news bulletins and documentaries to cultural magazines and cooking shows. In addi-
tion, one of the key elements of CCTV’s2 strategy to target Latin America has been the 
production of drama series, in order to take advantage of the popularity of the telenovela 
genre in the region (Silva-Ferrer 2012). Nevertheless, China’s ambition to gain the hearts of 
Latin Americans has to confront the challenge of having to compete with broadcasters long 
established in the region.

Other international broadcasters in Latin America
One of the traditional players among the international news networks broadcasting in 
Spanish (see Table 1) is CNN en Español. Amongst the European news networks, Spain 
has been one of the traditional leaders broadcasting with TVE Internacional since it was 
launched in 1989 (RTVE n.d.). TVE does not expressly target Latin America to advance a 
government agenda of spreading soft power, but it is often referred to as a source of inter-
national news in the Spanish-speaking world, together with the Spanish news agency EFE. 
Apart from Spain, Germany was until recently the only other European country to set up 
a news channel broadcasting in Spanish, first as part of a multilingual channel, Deutsche 
Welle (DW) and later with a 24-hour channel dedicated to Latin America. This situation 
changed when France 24 launched its Spanish language channel on 26 September 2017 
(France24 2017).

Table 1: International News channels in Spanish.

Channel Country Year launched/
rebranded

Western

TVE Internacional Spain 1989

(CNN International) CNN en Español USA (1992) 1997

(Deutsche Welle)
DW Latinoamérica/DW Español

Germany (1995)
2012/2017

France24 France 2017

Non-Western

(CCTV E&F) CCTV-E/CGTN Español
[Voz de China]

China (2004) 2007/2016
[TBD]

RT Russia 2009

HispanTV Iran 2012

Latin American
Telesur Venezuela 2005

NTN24 Colombia 2008

Note: Names and years in round brackets show multilingual channels, in which Spanish is one of the 
languages used. Name changes are separated with forward slashes. Square brackets are used to 
denote the announced rebranding of China’s international channels to ‘Voice of China’.



Morales: Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America? 65

International broadcasting in Latin America has not exclusively been the preserve of news 
organisations from outside the region. With the expansion of cable and satellite television 
providers during the 1990s, channels from several Latin American countries became avail-
able throughout the region. Moreover, political developments throughout the last decade 
have also led to the creation of regional news channels with distinct narratives and agendas, 
TeleSUR and NTN24 being two of the most prominent examples. TeleSUR was created by the 
Venezuelan government in 2005 to counter the influence of CNN en Español (Galindo et al. 
2015), and to broadcast news from a Latin American point of view. Based in Colombia, NTN24 
was launched in 2008 as ‘The Channel of the Americas’ and unlike TeleSUR it is privately 
owned. According to Ómar Rincón from the Universidad de los Andes (Colombia), the differ-
ence between TeleSUR and NTN24 is that the former reports from a perspective originating in 
the ‘South’, that of the Chávez’ Bolivarian project of anti-American ideological independence 
with populistic tones, whereas the latter aligns itself with former Colombian president Álvaro 
Uribe’s intrinsically anti-Chavez perspective with a horizon set in the ‘North’ (Rincón 2015). 
Both channels tend to focus on Latin America, but TeleSUR sees itself as an anti-hegemonic 
news network (Thussu 2007) in effect siding with Venezuela’s government (Painter 2008) 
(despite Chávez’ death in 2013), whereas NTN24 often matches the news selection of CNN 
en Español (Cushion 2010).

The start of the new millennium witnessed increasing visibility of television broadcasting 
efforts stemming from countries beyond the industrialized West. China was among the first 
to target the Spanish-speaking world in 2004, followed by Russia in 2009 and Iran in 2012. 
Russia’s RT is a multilingual news network that was already broadcasting in English, Spanish 
and Arabic with an online platform in German and French. According to its official website, RT 
is available to 700 million people in more than 100 countries (RT n.d.). RT en Español was offi-
cially launched in December 2009, its third foreign language channel after those in English 
(2005) and Arabic (2007). In January 2012, the Islamic Republic of Iran started HispanTV, the 
Spanish-language sister channel of Press TV (English) and Al-Alam (Arabic), all three belong-
ing to the state-owned broadcasting corporation IRIB (Ricco 2012). Available in 17 countries 
across the Americas (Hispantv.ir n.d.-a), HispanTV reportedly vows to promote the rapproche-
ment between the peoples of Iran, Hispanic America and the Middle East, but also considers 
the need to create greater ties between all the peoples of Latin America (Hispantv.ir n.d.-b).

Research questions and hypotheses
While the original motives for the creation of China’s global media strategy may be clearly 
linked to soft power ambitions, the ultimate success of its implementation depends greatly 
on how target audiences decode messages and whether these help change preconceived 
images of China or not. Part of a broader research project that aims to find out whether inter-
national news channels – particularly those backed directly or indirectly by governments– are 
conducive to creating soft power, the first research question posed was:

RQ1: What are the factors that may be hindering CCTV’s effort both to reach viewers 
in Latin America and to make a meaningful impact on them?

This is a rather general starting question, and many lines of inquiry could here be pursued. 
This article will focus on only two aspects. Statistics on overall news consumption patterns 
around the world suggest that audiences are shifting towards online content, particularly social 
media. Therefore, the first hypothesis (H1a) posits that Latin Americans are increasingly diversi-
fying their sources of news and therefore consuming less traditional television (i.e. on a TV set). 
If verified, this would suggest that traditional television channels may prove unsuccessful in 

https://www.hispantv.com/
https://www.hispantv.com/


Morales: Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America?66

advancing a soft power agenda. The second hypothesis (H1b) is that CCTV is less known to Latin 
Americans due to scarce availability throughout the region. This factor may be closely related to 
accessibility in terms of the costs of viewing international channels, including subscription fees.

As these channels can be considered not only international by nature, but also transcul-
tural, other challenges relate to cultural differences between the countries where these 
broadcasters are based and those where target audiences reside. These differences have 
influenced the way the media systems in these countries have been shaped and the atti-
tudes audiences have towards news organisations. Taking this into account, a second 
research question was:

RQ2: Would Latin American viewers trust CCTV-E compared with other news media?

Although there are many layers to consider here, one initial hypothesis (H2) posits that 
viewers would be less inclined to trust international media outlets backed by governments, 
mirroring mistrust towards domestic media that had perceived ties to governments. The 
implications of this hypothesis would be that if news channels are perceived to be controlled 
by governments, they would hardly be seen as objective sources of news, therefore jeopardis-
ing any attempt at soft power creation.

Methodology
The focus of this study is on understanding viewers’ perceptions of CCTV-E (instead of 
attempting to measure impact by assessing only audience ratings) therefore the nature of 
this research is somewhat qualitative. As such, conducting focus groups was deemed the 
most appropriate method of collecting relevant data.

Whilst the creation of international television news channels that broadcast in Spanish 
has been prolific – CCTV-E, RT, HispanTV, DW Latinoamérica, CNN en Español, TeleSUR 
and TNT24 amongst others – Portuguese equivalents are practically non-existent to this 
day. Therefore, even though Brazil is arguably the rising superpower in Latin America, it 
has been excluded from this study. Two Spanish-speaking countries were chosen to carry 
out the focus groups due to their economic and political relevance in the region: Mexico 
and Argentina. In terms of population, Mexico ranked first in the region after Brazil with 
around 127 million inhabitants in 2015, followed by Colombia with approximately 48 
million and Argentina with over 43 million (World Bank, no date). In terms of nominal 
GDP, according to statistics from 2015, Mexico and Argentina occupy the second and 
third positions among Latin American and Caribbean nations respectively (World Bank, 
no date), with Brazil at the top. Argentina shows the highest human development index in 
Latin America (Hdr.undp.org, 2015): Argentina and its neighbour Chile are the only coun-
tries in the region that are in the Very High Human Development band. Geographically 
located in two extremes of a North-South axis, both Argentina and Mexico are active 
members in various supranational bodies in the Americas that operate with the separate 
goals of cooperation and integration. Regarding their participation in international poli-
tics beyond the continent, they are the only representatives from Latin America at the 
G20, together with Brazil.

A total of 133 focus groups were organized in Mexico and Argentina between 1 September 
and 15 November 2016. A total of 75 participants were recruited among undergraduate, 
graduate and research students of International Relations and Political Sciences from seven 
different universities: El Colegio de México (Colmex), Universidad Nacional Autónoma de 
México (UNAM) and Universidad Autónoma Metropolitana (UAM), in Mexico; and Universidad 
de Congreso (UC), Universidad Torcuato di Tella (UTdT), Universidad de Belgrano (UB) and 

http://hdr.undp.org/


Morales: Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America? 67

Universidad de Buenos Aires (UBA), in Argentina. With the exception of one PhD student, all 
participants were less than 30 years old.

It could be argued that the ultimate goal of any soft power strategy is to influence policy-
makers more than any other section of society. However, it could be problematic to recruit 
incumbent policymakers to focus groups as they may already hold strong opinions and there-
fore be less susceptible to the influence of broadcasters. Enquiring into the news consumption 
habits of university students of degrees such as politics and international studies may prove 
valuable to understand how their opinions about the world are being shaped. This profile 
seems to strike the right demographic balance between participants being young and malle-
able, and at the same time being cultivated enough to be considered as having the potential of 
becoming – or at least holding positions close to – policymakers in their respective countries.

During the focus groups, participants were first queried on their consumption of news 
(H1) and especially about their sources of international news (H2). This second aspect relates 
to the level of recognition of international news channels (compared to domestic and local 
channels) and how that may be connected with their availability and accessibility across the 
region. Although both terms seem to be almost identical in meaning, availability looks at 
whether a specific channel is broadcast and available within a specific geographical area 
(or not); whereas accessibility refers to the ease with which viewers can tune into a specific 
 channel. In turn, the degree of accessibility will depend not only on their availability through 
an array of carriers and platforms (e.g. freeview, cable, satellite, IPTV, online) but also on the 
corresponding access costs, both for hardware and fees to service providers.

In the second and main part of the focus groups, participants were encouraged to analyse 
and share their impressions of a series of video excerpts (H3) from CCTV-E, whilst comparing 
with similar videos from Russia’s RT and Iran’s HispanTV. These channels constitute interest-
ing cases to assess in tandem because they are not only directly or indirectly sponsored by 
their respective governments, but also broadcast from culturally distant countries, which are 
arguably striving to contest the ‘hegemonic’ Western-centric narrative of mainstream interna-
tional media. Since this study focuses on these channels as potential source of news for view-
ers across Latin America, the videos used in the second part of each focus group session were 
taken from news related formats, such as news bulletins, interviews, debates or magazine 
programmes, rather than from fiction, entertainment or documentaries. They were selected 
from their respective YouTube channels, where part of channels online content were show-
cased. The idea behind the selection of the video excerpts was to condense and reflect the 
variety of content of these channels in short videos of around 5 to 6 minutes each. Each video 
was composed of segments taken from different programmes that were considered repre-
sentative, not only regarding the type of content but also showcasing each channel’s overall 
audio-visual style. Excerpts were chosen from videos broadcast between April and September 
2016 and were edited with an in medias res effect, i.e. in such a manner that it would mimic 
how one would turn on the television and start watching a channel live, when a programme 
has already started. In the same way, most of the excerpts would end abruptly. The aim of this 
method was to find out if the content would attract the participants’ attention and possibly 
awaken their interest to continue watching these programmes.

Whereas the structure of the sessions remained unchanged between countries, minor 
adjustments were required in the sets of videos shown to the participants. In order to explore 
the reaction to seeing news about their home-countries covered by these broadcasters, vid-
eos relating to Mexico and Argentina were chosen respectively. Although the compilation of 
excerpts shown in Mexico lasted 15:34 minutes, compared to 16:42 in Argentina, the reason 
behind this significant difference being that each excerpt was edited separately. Following the 
principle that content needed to present a sufficient degree of coherence, this was achieved 



Morales: Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America?68

using variable lengths. As seen in Table 2, most excerpts were shorter than one minute, with 
the exception of RT where some videos were considerably longer. Therefore the number of 
excerpts included was lower than with HispanTV and CCTV-E. Table 2 also shows a brief 
description of the rationale behind the selection of those excerpts, indicating their potential 
to generate a debate around different topics.

After the focus groups, transcriptions were made using pseudonyms, in order to preserve 
the participants’ anonymity. Finally, the data were analysed and coded using NVivo to iden-
tify leading themes.

Findings
The findings suggest that international broadcasters such as CCTV and its competitors need 
to take into account a series of factors that will influence the degree of their impact. These 
include, but are not limited to, changes in news consumption patterns (H1a), availability and 
accessibility across the region (H1b), and the perception of media outlets in the region in 
terms of credibility (H2).

News consumption and social media (H1a)
The data suggest that news consumption patterns in the region have been shifting in a way 
that mirrors overall worldwide trends. With every new development in communication tech-
nologies, audiences are compelled to adjust their news consumption habits. As reported by 
participants in both countries, traditional media have neither become completely obsolete 
nor been displaced by social media. In fact, many participants still get their daily dose of 
morning news from television. However, as their day advances, mobile technologies such as 
smart phones reportedly become the most important source of information, due to accessibil-
ity of social media and the mobile applications of traditional media outlets. This finding is in 
line with previous research stating that audiences tend to consume news media on multiple 
platforms. Rather than settling for just one kind, participants reported combining traditional 
media with online sources. However, an exact ratio for such offline/online combinations may 
be difficult to ascertain, as they vary from individual to individual. Despite exceptions, older 
generations seemed to be more inclined to consume more traditional media such as news-
papers, radio and television, compared to online news or social media. Younger participants, 
however, appeared to be fully immersed in the online world, devoting a considerable amount 
of attention to social media, with some exceptions. These trends indicate a variety of fluctuat-
ing habits and, as such, would need to be carefully taken into account by news media outlets 
wishing to expand their reach and impact across the world.

Recognition: availability and accessibility (H1b)
Although an overwhelming majority had never heard of CCTV-E, participants in five differ-
ent groups across both countries reported having heard of and/or watched CCTV. While they 
knew the channel was from China, none reported having watched the Spanish version, which 
is the focus of this study. In Mexico, Ana4 said she had seen the channel in English as it was 
part of the grid offered by her cable company. However, she also confessed to not know-
ing what the acronym stood for and could only tell it was ‘Asian’. Others like Andrés and 
Carlos knew the channel was Chinese and even had knowledge of Xinhua, the Chinese news 
agency. In Argentina, Lautaro had spent some time living in Thailand and had seen CCTV in 
Chinese on the television. During the same session at UTdT, two other students, Laureano 
and Luis, recognised the channel and had seen it online, either in English or Chinese. Both of 
them had studied Chinese at some point in their lives. Among the group in UB, Martín only 
recognised it by name and knew it was Chinese. Nevertheless, at another session at UBA a 



Morales: Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America? 69

Ta
bl

e 
2

: V
id

eo
 c

om
pi

la
ti

on
 s

ho
w

n 
to

 p
ar

ti
ci

pa
nt

s.

Ch
an

ne
l

Ex
ce

rp
t 

N
um

be
r

Co
nt

en
t

O
ri

gi
na

l 
pr

og
ra

m
m

e
Le

ng
th

Re
as

on
in

g 
be

hi
nd

 s
el

ec
ti

on

RT

1
Tr

um
p 

an
d 

Pe
ña

 N
ie

to
 

ex
ch

an
ge

 tw
ee

ts
 a

bo
ut

 b
or

de
r 

w
al

l

N
ew

s 
Bu

lle
ti

n
01

:0
7

U
S-

M
ex

ic
o 

re
la

ti
on

s.
 C

on
tr

ov
er

sy
 o

ve
r 

Tr
um

p’
s 

w
al

l p
la

ns
 

 du
ri

ng
 e

le
ct

io
n 

ca
m

pa
ig

n.
 O

ne
 o

f t
he

 p
re

se
nt

er
s 

is
 n

ot
 a

 
na

ti
ve

 s
pe

ak
er

 o
f S

pa
ni

sh
.

2 
(M

)
Cl

as
h 

be
tw

ee
n 

po
lic

e 
an

d 
pr

ot
es

te
rs

 in
 O

ax
ac

a
N

ew
s 

Bu
lle

ti
n

00
:4

2
Fo

cu
s 

on
 M

ex
ic

o.
 C

on
fl

ic
t i

n 
O

ax
ac

a 
St

at
e 

w
he

re
 p

ro
te

st
er

s 
di

ed
 d

ur
in

g 
de

m
on

st
ra

ti
on

s.
 P

ro
te

st
er

 is
 in

te
rv

ie
w

ed
.

3
D

eb
at

e 
cr

it
ic

is
in

g 
th

e 
fi

na
nc

ia
l 

sy
st

em
In

-d
ep

th
 a

na
ly

si
s:

 
‘K

ei
se

r r
ep

or
t’

02
:1

0
Cr

it
ic

al
 o

f t
he

 W
es

t. 
A

na
ly

si
s 

of
 th

e 
fi

na
nc

ia
l s

ys
te

m
 fr

om
 a

 
pe

rs
pe

ct
iv

e 
th

at
 c

ri
ti

ci
se

s 
th

e 
ro

le
 o

f W
es

te
rn

 g
ov

er
nm

en
ts

. 
Th

e 
vi

de
o 

or
ig

in
al

ly
 in

 E
ng

lis
h 

bu
t w

it
h 

vo
ic

eo
ve

r 
in

 S
pa

ni
sh

, 
w

as
 n

ot
 c

om
pl

et
el

y 
si

m
ul

ta
ne

ou
s.

4
N

at
iv

e 
A

m
er

ic
an

s 
pr

ot
es

t 
ag

ai
ns

t D
ak

ot
a 

A
cc

es
s 

pi
pe

lin
e

In
-d

ep
th

 re
po

rt
: 

‘D
et

rá
s 

de
 la

 n
ot

ic
ia

’
00

:3
9

N
at

iv
e 

A
m

er
ic

an
s.

 N
ew

s 
an

ch
or

 is
 n

ot
 a

 n
at

iv
e 

sp
ea

ke
r 

of
 

Sp
an

is
h 

an
d 

sp
ea

ks
 w

it
h 

a 
st

ro
ng

 U
S 

A
m

er
ic

an
 a

cc
en

t.

5
Ce

ns
or

sh
ip

 a
nd

 th
e 

m
ed

ia
In

-d
ep

th
 a

na
ly

si
s:

 
‘E

l z
oo

m
’

00
:5

1
Cr

it
ic

is
m

 o
f f

re
ed

om
 o

f s
pe

ec
h 

in
 th

e 
W

es
t. 

Ru
ss

ia
 is

 
 m

en
ti

on
ed

. T
he

 p
re

se
nt

er
 s

pe
ak

s 
Eu

ro
pe

an
 S

pa
ni

sh
.

6 
(A

)
Va

ti
ca

n 
de

cl
as

si
fi

es
 d

oc
um

en
ts

 
ab

ou
t C

hu
rc

h 
in

vo
lv

em
en

t 
 du

ri
ng

 A
rg

en
ti

ni
an

 d
ic

ta
to

rs
hi

p

N
ew

s 
Bu

lle
ti

n
00

:4
0

Fo
cu

s 
on

 A
rg

en
ti

na
. T

he
 n

ew
s 

an
ch

or
 s

pe
ak

s 
Eu

ro
pe

an
 S

pa
ni

sh
.

H
is

pa
nT

V

7
H

ill
ar

y 
Cl

in
to

n 
pa

rt
 o

f t
he

 
es

ta
bl

is
hm

en
t

D
eb

at
e 

fo
rm

at
: ‘

Fo
rt

 
A

pa
ch

e’
00

:4
6

Th
e 

pr
es

en
te

r i
s 

a 
fa

m
ou

s 
yo

un
g 

po
lit

ic
ia

n 
in

 S
pa

in
. P

re
se

nt
er

 
an

d 
gu

es
ts

 s
pe

ak
 E

ur
op

ea
n 

Sp
an

is
h.

9
A

rm
s 

sa
le

s 
to

 S
au

di
 A

ra
bi

a 
an

d 
Is

ra
el

N
ew

s 
Bu

lle
ti

n
00

:4
2

Cr
it

ic
al

 o
f t

he
 U

SA
 a

nd
 Is

ra
el

.

10
Fe

m
al

e 
ca

r r
ac

er
s 

in
 Ir

an
N

ew
s 

Bu
lle

ti
n

00
:3

3
Re

po
rt

s 
ab

ou
t w

om
en

 in
 Ir

an
 o

ft
en

 ta
lk

 a
bo

ut
 o

pp
re

ss
io

n.
 

Th
is

 re
po

rt
 g

oe
s 

ag
ai

ns
t t

ha
t m

is
co

nc
ep

ti
on

. T
he

 r
ep

or
te

r 
is

 
no

t a
 n

at
iv

e 
sp

ea
ke

r o
f S

pa
ni

sh
.

11
 (M

)
Ki

dn
ap

pi
ng

 in
 M

ex
ic

o
N

ew
s 

Bu
lle

ti
n

00
:2

9
Fo

cu
s 

on
 M

ex
ic

o.
 It

 is
 n

ot
 c

le
ar

 w
he

th
er

 s
ou

rc
es

 m
ay

 b
e 

 cr
ed

ib
le

 o
r n

ot
.

(C
on

td
.)



Morales: Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America?70

Ch
an

ne
l

Ex
ce

rp
t 

N
um

be
r

Co
nt

en
t

O
ri

gi
na

l 
pr

og
ra

m
m

e
Le

ng
th

Re
as

on
in

g 
be

hi
nd

 s
el

ec
ti

on

12
 (A

)
D

em
on

st
ra

ti
on

 in
 fa

vo
ur

 o
f 

fo
rm

er
 p

re
si

de
nt

 C
ri

st
in

a 
Fe

rn
an

de
z 

Ki
rc

hn
er

N
ew

s 
Bu

lle
ti

n
00

:4
5

Fo
cu

s 
on

 A
rg

en
ti

na
. T

he
 d

ec
is

io
n 

to
 r

ep
or

t o
n 

th
is

 e
ve

nt
 m

ay
 

be
 li

nk
ed

 to
 th

e 
id

eo
lo

gy
 o

f t
he

 c
ha

nn
el

.

13
Ay

at
ol

la
h 

A
li 

Kh
am

en
ei

’s
 

de
cl

ar
at

io
ns

 a
bo

ut
 h

os
ti

lit
ie

s 
be

tw
ee

n 
Ir

an
 a

nd
 th

e 
W

es
t

N
ew

s 
Bu

lle
ti

n
00

:3
5

Re
lig

io
us

 le
ad

er
 c

ri
ti

ci
si

ng
 th

e 
W

es
t. 

Re
lig

io
us

 c
om

po
ne

nt
.

14
U

nc
er

ta
in

 fu
tu

re
 o

f u
nd

oc
u-

m
en

te
d 

m
ig

ra
nt

s 
in

 th
e 

U
SA

N
ew

s 
Bu

lle
ti

n
00

:2
7

La
ti

n 
A

m
er

ic
an

 m
ig

ra
nt

s 
in

 th
e 

U
SA

.

15
Fa

ce
bo

ok
’s

 c
ol

la
bo

ra
ti

on
 w

it
h 

Is
ra

el
i o

cc
up

at
io

n
N

ew
s 

Bu
lle

ti
n

00
:2

1
Cr

it
ic

al
 o

f t
he

 W
es

t. 
It

 is
 u

nc
le

ar
 w

he
th

er
 th

e 
re

po
rt

er
 

is
 M

us
lim

 o
r s

he
 o

nl
y 

w
ea

rs
 a

 h
ija

b 
as

 a
 r

eq
ui

re
m

en
t o

f 
th

e 
ch

an
ne

l.

16
La

ti
n 

A
m

er
ic

an
 a

rt
is

ts
 in

 
Te

he
ra

n
N

ew
s 

Bu
lle

ti
n

00
:3

2
La

ti
n 

A
m

er
ic

an
s 

in
 Ir

an
. T

he
 r

ep
or

te
r 

is
 n

ot
 a

 n
at

iv
e 

sp
ea

ke
r 

of
 S

pa
ni

sh
.

17
In

di
ge

no
us

 c
om

m
un

it
ie

s 
in

 
Ch

ile
 a

nd
 B

ol
iv

ia
N

ew
s 

Bu
lle

ti
n

01
:0

4
N

at
iv

e 
A

m
er

ic
an

s.
 T

it
le

 o
f t

he
 v

id
eo

 m
ay

 b
e 

m
is

le
ad

in
g.

 
In

te
rv

ie
w

ee
s 

ar
e 

La
ti

n 
A

m
er

ic
an

 e
xp

er
ts

.

CC
TV

-E

18
Ch

in
a 

pu
bl

is
he

s 
re

po
rt

 a
bo

ut
 

hu
m

an
 ri

gh
ts

 in
 th

e 
U

SA
N

ew
s 

Bu
lle

ti
n

00
:4

3
H

um
an

 ri
gh

ts
 a

re
 a

 s
en

si
ti

ve
 to

pi
c 

in
 C

hi
na

. C
ri

ti
ca

l o
f t

he
 

U
SA

. T
he

 n
ew

s 
an

ch
or

 is
 n

ot
 a

 n
at

iv
e 

sp
ea

ke
r 

of
 S

pa
ni

sh
 a

nd
 

sp
ea

ks
 w

it
h 

a 
st

ro
ng

 a
cc

en
t.

19
El

ec
ti

on
 p

ol
ls

 in
 P

er
u

N
ew

s 
Bu

lle
ti

n
00

:2
3

La
ti

n 
A

m
er

ic
an

 N
ew

s.
 T

he
 n

ew
s 

re
ad

er
 is

 M
ex

ic
an

.

20
A

ng
ol

an
 D

es
ig

ne
r

N
ew

s 
Bu

lle
ti

n
00

:4
1

Re
po

rt
s 

ab
ou

t A
fr

ic
a 

of
te

n 
ta

lk
 a

bo
ut

 p
ov

er
ty

 o
r 

w
ar

. 
Vo

ic
eo

ve
r i

n 
Eu

ro
pe

an
 S

pa
ni

sh
.

21
Su

rv
ey

 a
bo

ut
 r

ea
di

ng
 h

ab
it

s 
in

 
Ch

in
a

N
ew

s 
Bu

lle
ti

n
00

:3
4

Re
po

rt
 a

bo
ut

 C
hi

na
 th

at
 d

oe
s 

no
t i

nv
ol

ve
 p

ol
it

ic
s 

or
 e

co
no

m
y.

 
Th

e 
ne

w
s 

an
ch

or
 is

 n
ot

 a
 n

at
iv

e 
sp

ea
ke

r 
of

 S
pa

ni
sh

 a
nd

 s
pe

ak
s 

w
it

h 
a 

st
ro

ng
 a

cc
en

t.

22
Ea

rt
hq

ua
ke

 in
 E

cu
ad

or
N

ew
s 

Bu
lle

ti
n

00
:2

3
La

ti
n 

A
m

er
ic

an
 n

ew
s.

 T
he

 n
ew

s 
an

ch
or

 is
 a

 n
at

iv
e 

sp
ea

ke
r 

of
 

Sp
an

is
h,

 b
ut

 it
 is

 n
ot

 c
le

ar
 if

 s
he

 is
 o

f C
hi

ne
se

 d
es

ce
nt

.

(C
on

td
.)



Morales: Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America? 71

Ch
an

ne
l

Ex
ce

rp
t 

N
um

be
r

Co
nt

en
t

O
ri

gi
na

l 
pr

og
ra

m
m

e
Le

ng
th

Re
as

on
in

g 
be

hi
nd

 s
el

ec
ti

on

23
Co

nt
em

po
ra

ry
 C

hi
ne

se
 

w
om

en
 a

nd
 g

en
de

r i
m

ba
la

nc
e 

in
 C

hi
na

.

D
eb

at
e 

fo
rm

at
: 

‘P
un

to
s 

de
 v

is
ta

’
01

:1
4

D
em

og
ra

ph
y 

is
 a

 c
on

si
de

ra
bl

e 
ch

al
le

ng
e 

fo
r 

Ch
in

a.
 H

ow
ev

er
, 

th
e 

di
sc

us
si

on
 m

ay
 s

ee
m

 s
up

er
fi

ci
al

. B
es

id
es

, o
ne

 o
f t

he
 

gu
es

ts
 s

pe
ak

s 
w

it
h 

a 
st

ro
ng

 a
cc

en
t a

nd
 v

ie
w

er
s 

m
ay

 h
av

e 
di

f-
fi

cu
lt

ie
s 

in
 u

nd
er

st
an

di
ng

24
 (M

)
Re

po
rt

s 
ab

ou
t L

at
in

 A
m

er
ic

a
M

ag
az

in
e 

fo
rm

at
: 

‘A
m

ér
ic

a 
A

ho
ra

’
00

:3
6

Re
po

rt
 a

bo
ut

 L
at

in
 A

m
er

ic
a.

 T
he

 p
re

se
nt

er
 is

 n
ot

 a
 n

at
iv

e 
sp

ea
ke

r o
f S

pa
ni

sh
 a

nd
 s

pe
ak

s 
w

it
h 

a 
st

ro
ng

 a
cc

en
t.

25
 (A

)
Re

po
rt

s a
bo

ut
 L

at
in

 
Am

er
ic

a.
 O

ne
 re

po
rt

 a
bo

ut
 

M
en

do
za

, A
rg

en
tin

a.

M
ag

az
in

e 
fo

rm
at

: 
‘A

m
ér

ic
a 

A
ho

ra
’

01
:0

0
Fo

cu
s 

on
 A

rg
en

ti
na

. T
he

 p
re

se
nt

er
 is

 n
ot

 a
 n

at
iv

e 
sp

ea
ke

r 
of

 
Sp

an
is

h 
an

d 
sp

ea
ks

 w
it

h 
a 

st
ro

ng
 a

cc
en

t.

N
ot

e:
 T

he
 e

di
ti

on
 w

as
 m

ad
e 

as
 o

ne
 v

id
eo

 c
om

pi
la

ti
on

 w
it

h 
m

os
t 

ex
ce

rp
ts

 s
ho

w
n 

in
 b

ot
h 

co
un

tr
ie

s,
 w

it
h 

th
e 

ex
ce

pt
io

n 
of

 t
ho

se
 m

ar
ke

d 
w

it
h 

(M
) a

nd
 (A

), 
w

hi
ch

 
in

di
ca

te
 e

xc
er

pt
s 

sh
ow

n 
on

ly
 in

 e
it

he
r 

M
ex

ic
o 

or
 A

rg
en

ti
na

 re
sp

ec
ti

ve
ly

.



Morales: Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America?72

few participants knew the channel. Nahuel immediately recognised it as being the ‘Chinese 
channel’ and said he had only watched it online. A different case was that of Nancy who had 
studied Chinese and had watched the channel on television in Peru, where there were ‘3 or 
4’ CCTV channels in Chinese.

Compared with CCTV-E and HispanTV, RT was by far the most recognised channel among 
participants in both countries. Furthermore, a few participants recognised it by its former 
name Russia Today. Some participants had come to know RT through recommendations or 
comments from other people such as teachers and friends. Mexican participants who knew 
the channel reported having seen it online and particularly on YouTube, and only one per-
son mentioned watching it on television. Other participants reported consuming RT through 
social media and in one case in particular, the participant knew RT from social media but had 
also seen RT advertisements on the streets in Mexico City.

While less popular than RT, HispanTV seemed to be known to more people than CCTV, 
and some even knew it was from Iran. One of the participants found out about HispanTV 
online and noticed that some of its programmes seemed to have been recorded in Spain, 
while another reported having watched it on YouTube. In Mexico, Hector had seen it on 
social media, whereas in Argentina, Martín was even aware that Pablo Iglesias, the leader of 
Podemos – a Spanish political party – worked as host for a HispanTV programme and even 
recalled that Iglesias was involved in a row about accusations that the Iranian government 
had funded Podemos. At the UBA session, Nahuel reported having watched a documentary 
made by HispanTV about migration.

Credibility, trust in the media and links to governments (H2)
As trust can be fundamental to the success and the sustainability of CCTV in the long term –not 
necessarily as a commercial enterprise, but rather as the soft-power engine that Beijing wants it 
to be – the aim of the research was to identify factors that inspired trust or generated distrust 
amongst the participants and ascertain whether there were any differences between opinions 
from Mexico and Argentina. Trust in the media can be a thorny issue to discuss and first impres-
sions are certainly less than ideal to carry out such an analysis. Nevertheless, they can ignite a 
spark of curiosity, which can eventually grow and turn occasional viewers into loyal audiences.

CCTV-E
Very few participants considered CCTV-E trustworthy. Those who did, however, linked it to 
the formality of the presenters. An interesting insight in this regard came about during the 
focus group session at UBA, where participants expressed contrasting opinions about CCTV:

Natalia: Regarding the Russian [channel], I got the impression that most of the pre-
senters would talk to each other, as though it was a conversation that we could have 
with any friend. None of them was looking at the camera, for instance. In fact, during 
the first video, the camera goes in circles, looking for the (female) presenters’ faces. 
But the (female) journalist is only focused on her interlocutor and on the screen to her 
side. The Chinese channel instilled more confidence, [especially] the last [video] where 
they were looking straight to the camera, (inaudible) positive. I thought that, among 
those three [channels, the Chinese] was the most impartial one ideologically, because 
they were showing news about other countries, cultural stuff too, not just political 
and economic, but they were also promoting tourism and culture.
Nadia: In my case, it was the contrary. That is what I did not like from the Chinese 
channel. I thought it was too superficial and frivolous, compared to the kind of news 
that we saw on the other two channels, that were dealing with politics, economy and 



Morales: Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America? 73

current affairs. The fact that [the CCTV-E programme] América Ahora was about wines 
from Mendoza and about art, it is like … I don’t know, [maybe] it is okay. Perhaps that 
is the kind of content they wanted to show on their clip, but I think there are more 
interesting stuff to say about the Americas, than [just] a winery here in Mendoza.
Nancy: Yes, that is something characteristic of CCTV, [that is] the fact that it puts 
conflict aside, and tends to focus on maintaining that vision of a social balance. 
And that is something that, for instance on the Russian TV [channel] they tend to 
give more opinion about the current situation. It is more charismatic. We could say 
CCTV’s style is rather formal, and the way they present the news tends to be very clear. 
Something that seemed to lack at least on HispanTV. Even though there is some rich-
ness in the content they (HispanTV) present, they tend to give a little more priority 
to public opinion over those of experts, which is good. However, there should be a 
mix of both [aspects] in order to show many perspectives in the news and not only 
something biased.

Comparing CCTV to RT and HispanTV, Nancy argued that it did not offer any ‘additional 
 content’. While the other two channels would provide more opinion, she argued, CCTV 
stayed rather on the surface and did not present any meaningful insights. In the case of social 
issues, Nancy thought that CCTV only provided statistics but would forget to mention how a 
particular phenomenon was affecting the general population – that is to say, how seemingly 
cold statistics would translate into ordinary citizens’ lives.

Carlos: […] I was thinking about what the purpose of each of these [news] companies 
is. And at least I don’t know who finances RT and HispanTV. I don’t know whom they 
belong to. But at least I know that CCTV has a clear pro-government stance.

Carlos also had the impression that CCTV was a channel more focused on showing how the 
Chinese people see what is happening around the world whereas, in his opinion, RT and 
HispanTV seemed to follow a strategy of wanting the audiences to identify with them and 
therefore their style appeared to be more ‘interactive’.

Another view was that CCTV looked ‘auto-referential’ – that is, news was either about China 
or at least compiled according to Chinese sources. This was related to one of the main factors 
that would undermine the viewers’ trust in CCTV: the link to the Chinese government. For 
Ignacio, the fact that CCTV appeared to be ‘more controlled’ did not instil trust. Similarly, 
Jimena said she would doubt content more when CCTV presented Chinese statistics. Javier, 
on the other hand, admitted not having any proof for his assertions but said: ‘[…] I don’t trust 
China’s statistics agency. Any source. I more believe an international source or in fact a jour-
nalist that I follow on Twitter, rather than the Chinese government’.

Cristian: No, the one that annoyed me the most was the Chinese. Why? Because 
all their information quoted sources from China. […] Maybe many don’t take it into 
account, but when I heard that all the sources they quoted were studies inside China, 
the first thing that provoked in me was mistrust […] If they had told me, for example: 
‘the Chinese [news] agency, [the Mexican newspaper] Reforma, and The Guardian all 
agree that …’, then [in that case] more or less [I would have believed them], but all the 
news agencies and all the information was generated inside [China].

Cristian thought that this aspect really undermined CCTV’s credibility. ‘If they say there is 
an attack in China and the first thing the Chinese reporter says is: ‘according to a report 
from X government agency’, I would switch it over immediately’, he explained. Similarly, 



Morales: Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America?74

Marcelo mentioned CCTV quoting ‘sources that were not the best known to us, nor the most 
trustworthy’. Other participants held the opposite view and did not necessarily question 
the quality of the news just because journalists used government sources. Manuel from UB 
thought that ‘probably the data was gathered in a good way and it was compiled well, so I 
cannot say they are lying’. Some participants like Francisca in Mexico thought that the fact 
that there were presenters from Latin America did not change her perception. In fact, ‘some-
times I feel that when they are too well-dressed, like in the case of the Chinese, it generates 
more mistrust in me’, she explained, comparing it with RT whose style was more ‘pleasant’ 
and ‘interesting’.

RT
The participants who identified RT as the most credible of the three channels reported  having 
different reasons for their opinions. While some had a good impression of the channel, in 
other cases, a rather negative impression of the other two channels would make them choose 
RT. One opinion was that, besides taking sides or having a clear ideology, RT would also give 
an account of the news first and then provide analysis.

Natalia: If I had to choose one, I would choose RT, but because it was easier for me 
to identify and separate the news from the ideology of the presenters. Just because of 
that, I would choose RT.
Nancy: With regards to RT, at least you can see that they present facts, besides their 
opinion. So, when you watch the news, it is simpler to have the ‘raw’ news and then 
access what others are saying.

In other cases, participants such as José from UTdT would not blindly believe everything RT 
said: he, would place his trust on a case-by-case basis. However, in his opinion RT would be 
more valued overall than other channels, because they would provide analysis before trying 
to advance their agenda:

José: It depends, [regarding] some [news], yes [I would trust] RT. For instance, the news 
about the native Americans, I would trust it. But there were other that no, [I would not 
trust]. […] Because they showed what was happening and they were showing the reac-
tion of the government. I mean, they were showing the facts. Besides sending a message 
against the USA, they were showing what had happened. In other [news], specially the 
interviews, I feel that RT’s journalists do a commentary and then a question. In other 
words, they were not doing an interview, they were just talking. Regarding HispanTV, I 
felt that when they ask a question, they are expecting a specific answer. It is like saying 
something like: ‘What’s your opinion about the disaster done by the USA?’. Obviously 
waiting for an answer in that line.
Javier: [In my case] I mean, I trust more RT than CNN, for instance, and [overall] I put 
(i.e. consider) the USA as more credible than Russia.

Regarding the way news was presented, other participants also compared RT favourably to 
HispanTV in terms of usage of sources as an element that would instil trust.

Gisela: Well, I paid attention to the statistical tables presented by HispanTV, and (inau-
dible) sources. So, they showed data, but I don’t know where it came from. Nothing. 
And even the presenters didn’t mention it, so that was a shock to me, and that explains 
my mistrust. On the other hand, RT, well they always include sources. Therefore, if we 
compare it [with HispanTV], I trust more RT.



Morales: Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America? 75

Related to the same aspect, other participants praised RT for being on the front line, 
 interviewing the people involved in the stories – in other words, the direct source of  seemingly 
reliable information.

Héctor: What I thought was that… not so much the sources, I did not pay attention 
to that. [But what I realised] was that the interview was at the point where the events 
were taking place. So, it was not an interview in which you interview someone walking 
and they tell you any opinion, instead they were really asking the actors (i.e. the people 
involved in the news). So, they were really there and they were not behind their desks 
giving their opinion.

While participants showed themselves more hesitant to declare which of the three chan-
nels they found most trustworthy, they were rather vocal at pointing out what generated 
mistrust towards any particular channel. When RT was distrusted by some participants, it 
was often related to the content, in particular to perceived bias when reporting on inter-
national politics. In two different sessions (one at UNAM in Mexico and the other at UB in 
Argentina) some participants who had previously watched the channel pointed out that RT 
seemed to be more critical when reporting on international affairs, but less so in news related 
to Russia. Francisca from UNAM reported feeling that RT would show a certain degree of bias 
when reporting about domestic issues and especially about Crimea. During the time of the 
unrest in Ukraine and the subsequent independence referendum and annexation of Crimea 
by Russia, Martín from UB also reported being interested in RT ‘precisely to have a different 
point of view [about what was happening in Ukraine] and it was practically television from 
the Soviet Union’, Martín explained. He elaborated by saying that RT’s reports were ‘totally 
against the Ukraine, they said that the people protesting on the streets in Ukraine were prac-
tically paid by the USA’. Martín appeared to be consciously interested in knowing RT’s point 
of view even if he thought it was biased. Similarly, even though Martín was critical towards 
RT, he would also criticise American channels such as Fox News for being ‘blatant propaganda 
from the Republican Party’.

HispanTV
HispanTV was better received by people interested in the Middle East. Regarding news from 
that specific region and particularly about Saudi Arabia, some participants said they would 
trust HispanTV more than any channel from the USA, ‘because I know that the USA cannot 
criticise Saudi Arabia publicly’, Luis from UTdT explained. In this case, HispanTV was trusted 
to recognise opinions different to those on Western media. Other participants expressed sim-
ilar views, especially during the session at UBA in Argentina.

Nadia: [I would trust] HispanTV also (inaudible), but to see explicitly the other point 
of view. I mean, I would not watch it to keep informed, but rather to compare it with 
other media, because I did think it was very biased and that it was very evident.
Nancy: […] Regarding HispanTV, it is more about their opinion. It is true that the way 
they conduct debates is conducive to see contrasting opinions and live. But with (inau-
dible) [regards to the] news, I think that (inaudible) [I would trust them] much less.

Pablo Iglesias’ programme (vide supra) made a positive impression on some of the partici-
pants such as Helena, whose attention was not only caught by the debate between the host 
and the guests, but also by the overall content of the different clips which she described as 
‘trustworthy’ or even ‘looking more credible [than others]’. Apart from the aspects in common 



Morales: Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America?76

with other channels as mentioned above, participants such as Daniel from Colmex ‘would not 
question the quality of the news in terms of veracity, but would indeed question the channel 
(either CCTV-E or HispanTV) when trying to find out what problems China has or Muslims 
have’. In this sense, Daniel felt he would trust these channels less when they are reporting 
domestic news than international affairs. Hortencia from UAM said RT looked more trustwor-
thy than HispanTV and CCTV, whose content ‘appeared very conducted’5.

Discussion and conclusion
As far as China’s international image is concerned, the starting point for China’s global media 
strategy seems to be grounded in the behaviourist belief that international media have the 
power to shape perceptions of countries, akin to communication models such as the one-step 
flow or hypodermic needle theory (Lasswell 1927) and the two-step flow (Gold et al. 1956). 
The media constitute one of the channels through which Beijing wishes to change the way 
the international community and audiences around the world perceive China’s accelerated 
economic growth in the last few decades and what that means for the political arena in the 
emerging world order (de Burgh 2017). In order to counter widespread narratives portraying 
China’s rise as a threat to the world, soft power has been placed at the heart of this communi-
cational strategy of geopolitical significance. However, by looking at the specific case of how 
CCTV is targeting Latin America, this paper argues that understanding local particularities of 
audiences across the globe constitutes one of the key factors that will determine the degree 
of success of such an endeavour.

This paper has helped identify three of the many difficulties CCTV faces in reaching and hav-
ing an impact on viewers in Latin America. The first relates to changes in news consumption 
patterns, and the findings support the hypothesis that Latin Americans are diversifying their 
sources of news to include online platforms, particularly mobile and social media. Although 
the findings suggest that younger people are indeed engaging more with the online world, 
further evidence would be needed to prove that overall, audiences in the region are consum-
ing less direct broadcast television and shifting towards online content, i.e. online streaming 
on mobile devices. This would help re-evaluate whether television has remained an effective 
medium for spreading soft power in the long term, particularly when viewership of interna-
tional news channels seems to have reduced. Closely related to this, the second aspect of 
the research looked at the recognisability of CCTV by the participants of the focus groups 
and how this could be associated with its scarce availability across the region. Although 
CCTV started broadcasting in Spanish in 2004, it was the least recognisable to participants, 
compared with Russia’s RT which opened five years later but appears to be the most easily 
recognisable of the three. The reason seems to be closely linked to their different distribu-
tion strategies. RT is available on freeview in Argentina, Venezuela and Ecuador, whereas 
in Bolivia and Colombia, it is broadcast through state-operated satellite systems (RT n.d.). 
In Mexico, RT started broadcasting in 2016, after being included by the cable operator Izzi 
Telecom in its international package Hazlo internacional (RT 2016b). Thus, distribution 
through cable, satellite and digital networks, together with a strong online presence, par-
ticularly through social media, seem to have helped RT become available and easily acces-
sible to audiences in Latin America. Also, compared with RT and HispanTV, whose websites 
clearly indicate their availability in different countries, CCTV (and particularly CGTN’s new 
updated website) fails to provide this information in detail.

The third aspect discussed in this paper is the perception of CCTV in terms of credibility 
and trust. In this case the comparison with the experiences of RT and HispanTV was also 
particularly revealing. CCTV’s apparent formality seemed to be one of the few elements 
praised by the participants. However, others saw this aspect as linked to control by the 



Morales: Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America? 77

 government, therefore undermining perceptions of the channel’s trustworthiness. In 
comparison, RT’s informality proved more appealing to most participants, who were 
reportedly more inclined to trust it. Furthermore, RT was also seen as being actively 
involved with the news, especially when reporting on location. These may be among 
the reasons why in 2010, less than a year after its opening, RT’s Spanish channel won 
PromaxBDA (Promotion, Marketing & Design) Latin America Awards in six categories 
(Promaxbda n.d.) and in 2016 it received for the third consecutive year the International 
Journalism Prize for best multimedia news coverage by the Mexican Press Club, mainly 
due to its coverage of the war in Syria (Fierro 2016; RT 2016a). CCTV, however, was 
regarded as only providing information predominantly from Chinese sources and with-
out offering any additional analysis. Moreover, this contributed to the perception of 
China as being ‘auto-referential’, in other words more preoccupied with self-promoting 
rather than providing objective news, thus weakening credibility and contributing to 
audiences’ perception of it being propaganda, which further jeopardised CCTV’s soft 
power -creation capabilities.

As international players face competition from local and domestic media, their  survival 
depends on how well they align their services with the audiences’ preferences. Being 
 perceived as credible and trustworthy is just one of the ingredients in the recipe that can 
help CCTV become more accepted by audiences and in the long term assist China in consoli-
dating soft power not only in Latin America, but also around the world. Finally other factors 
(such as cultural proximity) that potentially play a decisive role in the viewing public’s choice 
between different international channels may also contribute to understanding why CCTV-E 
(now CGTN Español) is struggling to catch the attention of viewers across Latin America, 
 particularly in Mexico and Argentina.

Notes
 1 This and all translations from Chinese sources are the author’s own work.
 2 As the empirical part of this research was carried out before the rebranding, the name CCTV-E is 

used throughout this paper. The distinction from CGTN is only made when appropriate.
 3 An event organised at Colegio de Mexico proved unsuccessful because the number of participants 

was not sufficient. However, these were turned into in-depth interviews and the comments made 
by the interviewees were screened and compared to overall findings from the focus groups.

 4 This and all subsequent names referring to participants are pseudonyms.
 5 In the original Spanish rendering, Hortencia used the word dirigido, which in this context can mean 

‘conducted’, ‘aimed at’ or even ‘supervised’, as if it had been purposely scripted and directed to a 
specific aim.

Competing Interests
The author has no competing interests to declare.

References
CCTV. (2007, 27 September). Zhongyang dianshitai Xiyu, Fayu guoji pindao jiang yu shi 

yue yi ri kai bo 中央电视台西语、法语国际频道将于十月一日开播 (CCTV Spanish 
and French channel will start broadcasting on 1 October). http://news.cctv.com/sci-
ence/20070927/105325.shtml.

Cushion, S. (2010). The Rise of 24-hour News Television: Global Perspectives. New York: 
Peter Lang.

de Burgh, H. (2017). China’s Media in the Emerging World Order. Buckingham: University of 
Buckingham Press.

http://news.cctv.com/science/20070927/105325.shtml
http://news.cctv.com/science/20070927/105325.shtml


Morales: Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America?78

Duan, P. (2007). Guojia xingxiang jiangou zhong de chuanbo celüe 国家形象建构中的传播策
略 (Broadcasting strategies in the construction of national image). Beijing: Communication 
University of China Press.

Farah, D., & Mosher, A. (2010). Winds from the east: The media in Africa, Latin America, 
and Southeast Asia. http://www.re-visto.de/wp-content/uploads/2010/09/CIMA-China-
Report_0.pdf.

Fierro, J. O. (2016, 17 March). Dan a EL UNIVERSAL galardón por 100 años. El Universal. 
http://www.eluniversal.com.mx/articulo/nacion/sociedad/2016/03/17/dan-el-univer-
sal-galardon-por-100-anos.

France24. (2017, 26 September). France 24 en espagnol, c’est parti! www.france24.com. 
http://www.france24.com/fr/20170926-france-24-espagnol-lancement-direct.

Galindo, C., Vicéns, E., Vidal Liy, M., Fontglòria, X., Espinosa, Á., & Meza, Á. (2015, 25 
January). TeleKremlin se expande. El País. http://internacional.elpais.com/internac-
ional/2015/01/23/actualidad/1422040595_307616.html.

Geniets, A. (2013). The Global News Challenge: Market Strategies of International Broadcast-
ing Organizations in Developing Countries. New York and London: Routledge. DOI: https://
doi.org/10.4324/9780203082607

Gold, D., Katz, E., Lazarsfeld, P. F., & Roper, E. (1956). Personal Influence: The Part Played by 
People in the Flow of Mass Communications, 21. American Sociological Review Transaction 
Publishers. DOI: https://doi.org/10.2307/2088435

Hispantv.ir. (n.d.-a). Distribución. http://www.hispantv.ir/distribucion. Accessed 6 
March 2016.

Hispantv.ir. (n.d.-b). ¿QUÉ ES HISPANTV? http://www.hispantv.ir/nosotros. Accessed 6 
March 2016.

Huntington, S. P. (1993). The clash of civilizations? Foreign Affairs, 72(3): 22–49. Available 
at: http://www.jstor.org/stable/20045621. DOI: https://doi.org/10.2307/20045621

Lasswell, H. D. (1927). Propaganda Technique in the World War. New York: Peter Smith.
Li, X., & Liu, K. (1996). Yaomohua Zhongguo de bei hou 妖魔化中国的背后 (Behind the 

demonization of China). China Social Science Press.
Lu, G., & Guo, X. (2004). Zhongguo weixie shei? Jiedu ‘Zhongguo weixie lun ‘ 中国威胁谁？—

解读 ‘中国威胁论 (China threats whom? Analysing and understanding the ‘Theory of China 
as a threat’). Shanghai: Xuelin Press.

Marsh, V. (2015). Mixed messages, partial pictures? Discourses under construction in CCTV’s 
Africa Live compared with the BBC. Chinese Journal of Communication, 9(1): 56–70. 
DOI: https://doi.org/10.1080/17544750.2015.1105269

Nye, J. (2004). Soft Power: The Means to Success in World Politics. New York: Public Affairs.
Nye, J. (2011). The Future of Power. New York: Public Affairs.
Painter, J. (2008). Counter-Hegemonic News: A Case Study of Al-Jazeera English and Telesûr. 

Challenges. Reuters Institute for the Study of Journalism. Available at: https://reutersin-
stitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/research/files/Counter-Hegemonic%2520Ne
ws%2520A%2520case%2520study%2520of%2520Al-Jazeera%2520English%2520and
%2520Telesur.pdf.

Promaxbda. (n.d.). Search award winners. https://promaxbda.org/awards/search-award-
winners. Accessed 10 April 2017.

Rawnsley, G. D. (2015). To know us is to love us: Public diplomacy and international 
broadcasting in contemporary Russia and China. Politics, 35(3–4): 273–86. DOI: 
https://doi.org/10.1111/1467-9256.12104

Ricco, D. (2012). No News from Tehran: HispanTV First Voyage to Latin America (No. 31). 
http://www.caei.com.ar/working-paper/no-news-tehran-hispantv-first-voyage-latin-
america.

http://www.re-visto.de/wp-content/uploads/2010/09/CIMA-China-Report_0.pdf
http://www.re-visto.de/wp-content/uploads/2010/09/CIMA-China-Report_0.pdf
http://www.eluniversal.com.mx/articulo/nacion/sociedad/2016/03/17/dan-el-universal-galardon-por-100-anos
http://www.eluniversal.com.mx/articulo/nacion/sociedad/2016/03/17/dan-el-universal-galardon-por-100-anos
www.france24.com
http://www.france24.com/fr/20170926-france-24-espagnol-lancement-direct
http://internacional.elpais.com/internacional/2015/01/23/actualidad/1422040595_307616.html
http://internacional.elpais.com/internacional/2015/01/23/actualidad/1422040595_307616.html
https://doi.org/10.4324/9780203082607
https://doi.org/10.4324/9780203082607
https://doi.org/10.2307/2088435
https://www.hispantv.com/
http://www.hispantv.ir/distribucion
https://www.hispantv.com/
http://www.hispantv.ir/nosotros
http://www.jstor.org/stable/20045621
https://doi.org/10.2307/20045621
https://doi.org/10.1080/17544750.2015.1105269
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/research/files/Counter-Hegemonic%2520News%2520A%2520case%2520study%2520of%2520Al-Jazeera%2520English%2520and%2520Telesur.pdf 
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/research/files/Counter-Hegemonic%2520News%2520A%2520case%2520study%2520of%2520Al-Jazeera%2520English%2520and%2520Telesur.pdf 
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/research/files/Counter-Hegemonic%2520News%2520A%2520case%2520study%2520of%2520Al-Jazeera%2520English%2520and%2520Telesur.pdf 
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/research/files/Counter-Hegemonic%2520News%2520A%2520case%2520study%2520of%2520Al-Jazeera%2520English%2520and%2520Telesur.pdf 
https://promaxbda.org/awards/search-award-winners
https://promaxbda.org/awards/search-award-winners
https://doi.org/10.1111/1467-9256.12104
http://www.caei.com.ar/working-paper/no-news-tehran-hispantv-first-voyage-latin-america
http://www.caei.com.ar/working-paper/no-news-tehran-hispantv-first-voyage-latin-america


Morales: Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America? 79

Rincón, Ó. (2015, 24 May). Telesur + NTN 24/El otro lado. El Tiempo. http://www.eltiempo.
com/archivo/documento/CMS-15816099.

RT. (2016a, 16 March). Por tercer año consecutivo RT en Español gana el premio del Club de 
Periodistas de México. https://actualidad.rt.com/actualidad/202212-rt-triunfa-premios-
club-periodistas-mexico-tercera-vez.

RT. (2016b, 29 August). RT comienza a emitir en México: ¿Por qué es importante? https://
actualidad.rt.com/actualidad/217387-rt-ampliar-presencia-mexico.

RT. (n.d.). About RT. https://www.rt.com/about-us/ Accessed 6 March 2016.
RTVE. (n.d.). About us – Canal Internacional de TVE. http://www.rtve.es/television/tve-inter-

nacional/en/about-us/ Accessed 6 March 2016.
Silva-Ferrer, M. (2012). Para verte mejor, América Latina. Nueva Sociedad, 240. http://nuso.

org/articulo/para-verte-mejor-america-latina-las-mutaciones-en-la-geopolitica-del-poder-
y-el-escenario-comunicacional-globalizado-de-habla-hispana/.

Stenberg, J. (2016). An Overseas Orthodoxy? Shifting towards Pro-PRC media in Chinese-
speaking Brazil. In: Sun, W., & Sinclair, J. (eds.), Media and Communication in the Chinese 
Diaspora: Rethinking Transnationalism, 48–68. Abingdon: Routledge.

Thussu, D. K. (2007). Media on the Move: Global Flow and Contra-Flow. In: Thussu, D. K. (ed.), 
Abingdon: Routledge.

Thussu, D. K., de Burgh, H., & Shi, A. (2018). China’s Media Go Global. Abingdon: Routledge.
Wang, J. (2011). Soft Power in China: Public Diplomacy Through Communication. New York: 

Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230116375
Wang, M. (2016, December 30). CCTV to launch CGTN. CGTN. http://news.cgtn.com/

news/3d4d6a4e3555544d/share_p.html.
Wekesa, B., & Zhang, Y. (2014). Live, talk, faces: An analysis of CCTV’s adaptation to the Afri-

can media market. CCS Discussion paper, May 2014. Stellenbosch University, Centre for 
Chinese Studies. Available at: http://www.sun.ac.za/ccs.

Wu, Y. (2009). Zhongguo guojia xingxiang suzao he chuanbo 中国国家形象的塑造和传播 
(Shaping and Broadcasting China’s national image). Shanghai: Fudan University Press.

Wu, Y. (2012). The rise of China’s state-led media dynasty in Africa. SAIIA Occasional Paper, 
117: 1–31.

Xin, X. (2012). How the Market is Changing China’s News: The Case of Xinhua News Agency. 
Lanham, MD: Lexington Books.

Xinhua. (2018, 21 March). Zhonggong Zhongyang yinfa ‘Shenhua dang he guojia jigou gaige 
fang’an ‘ 中共中央印发《深化党和国家机构改革方案》(The Central Committee of the 
Communist Party of China issues a ‘Plan to Deepen the Reform of the Party and State Insti-
tutions’). Xinhuanet. http://www.xinhuanet.com/2018-03/21/c_1122570517_3.htm.

Yang, V. (2015, 10 August). How Chinese media is going global. World Economic Forum, 
Agenda. https://agenda.weforum.org/2015/08/how-chinese-media-is-going-global/.

Zhang, X. (2008). China as an emerging soft power: Winning hearts and minds through 
communicating with foreign publics? The University of Nottingham. http://www.notting-
ham.ac.uk/cpi/documents/discussion-papers/discussion-paper-35-china-emerging-soft-
power.pdf.

Zhu, Y. (2012). Two Billion Eyes: The Story of China Central Television. New York, NY: New Press.

http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-15816099
http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-15816099
https://actualidad.rt.com/actualidad/202212-rt-triunfa-premios-club-periodistas-mexico-tercera-vez
https://actualidad.rt.com/actualidad/202212-rt-triunfa-premios-club-periodistas-mexico-tercera-vez
https://actualidad.rt.com/actualidad/217387-rt-ampliar-presencia-mexico
https://actualidad.rt.com/actualidad/217387-rt-ampliar-presencia-mexico
https://www.rt.com/about-us/
http://www.rtve.es/television/tve-internacional/en/about-us/
http://www.rtve.es/television/tve-internacional/en/about-us/
http://nuso.org/articulo/para-verte-mejor-america-latina-las-mutaciones-en-la-geopolitica-del-poder-y-el-escenario-comunicacional-globalizado-de-habla-hispana/
http://nuso.org/articulo/para-verte-mejor-america-latina-las-mutaciones-en-la-geopolitica-del-poder-y-el-escenario-comunicacional-globalizado-de-habla-hispana/
http://nuso.org/articulo/para-verte-mejor-america-latina-las-mutaciones-en-la-geopolitica-del-poder-y-el-escenario-comunicacional-globalizado-de-habla-hispana/
https://doi.org/10.1057/9780230116375
http://news.cgtn.com/news/3d4d6a4e3555544d/share_p.html
http://news.cgtn.com/news/3d4d6a4e3555544d/share_p.html
http://www.sun.ac.za/ccs
http://www.xinhuanet.com/2018-03/21/c_1122570517_3.htm
https://agenda.weforum.org/2015/08/how-chinese-media-is-going-global/
http://www.nottingham.ac.uk/cpi/documents/discussion-papers/discussion-paper-35-china-emerging-soft-power.pdf
http://www.nottingham.ac.uk/cpi/documents/discussion-papers/discussion-paper-35-china-emerging-soft-power.pdf
http://www.nottingham.ac.uk/cpi/documents/discussion-papers/discussion-paper-35-china-emerging-soft-power.pdf


Morales: Could Chinese News Channels Have a Future in Latin America?80

How to cite this article: Morales, P. S. (2018). Could Chinese News Channels Have a Future in 
Latin America? Westminster Papers in Communication and Culture, 13(1), 60–80, DOI: https://doi.
org/10.16997/wpcc.276

Submitted: 15 December 2017    Accepted: 10 May 2018    Published: 13 June 2018

Copyright: © 2018 The Author(s). This is an open-access article distributed under the terms of the 
Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0), which permits unrestricted use, 
distribution, and reproduction in any medium, provided the original author and source are credited. 
See http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.
 

 OPEN ACCESS Westminster Papers in Communication and Culture is a peer-reviewed 
open access journal published by University of Westminster Press

https://doi.org/10.16997/wpcc.276
https://doi.org/10.16997/wpcc.276
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

	Introduction 
	China’s international image and soft power 
	China’s global media strategy 
	CCTV in Spanish and its competitors in Latin America 
	Other international broadcasters in Latin America 

	Research questions and hypotheses 
	Methodology
	Findings 
	News consumption and social media (H1a) 
	Recognition: availability and accessibility (H1b) 
	Credibility, trust in the media and links to governments (H2) 
	CCTV-E 
	RT 
	HispanTV 


	Discussion and conclusion 
	Notes 
	Competing Interests
	References 
	Table 1
	Table 2

