
eprints@whiterose.ac.uk
https://eprints.whiterose.ac.uk

Universities of Leeds, Sheffield and York

Deposited via The University of Sheffield.

White Rose Research Online URL for this paper:
https://eprints.whiterose.ac.uk/id/eprint/126418/

Version: Accepted Version

Article:

Steel, J. (2021) “Making voices heard…”: Index on Censorship as Advocacy Journalism. 
Journalism, 22 (1). pp. 20-34. ISSN: 1464-8849 

https://doi.org/10.1177/1464884918760866

Steel J. ‘Making voices heard …’: Index on Censorship as advocacy journalism. 
Journalism. 2021;22(1):20-34. Copyright © 2018 The Author(s). DOI: 
10.1177/1464884918760866. Article available under the terms of the CC-BY-NC-ND 
licence (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).

Reuse 

This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 
(CC BY-NC-ND) licence. This licence only allows you to download this work and share it with others as long 
as you credit the authors, but you can’t change the article in any way or use it commercially. More 
information and the full terms of the licence here: https://creativecommons.org/licenses/ 

Takedown 

If you consider content in White Rose Research Online to be in breach of UK law, please notify us by 
emailing eprints@whiterose.ac.uk including the URL of the record and the reason for the withdrawal request. 

mailto:eprints@whiterose.ac.uk
https://doi.org/10.1177/1464884918760866
https://eprints.whiterose.ac.uk/id/eprint/126418/
https://eprints.whiterose.ac.uk/


 1 

“Making voices heard…”: Index on Censorship as advocacy journalism1 
 
John Steel  
 
University of Sheffield, UK 
 

Abstract 

The magazine Index on Censorship has sought, since its launch in 1972, to 

provide a space where censorship and abuses against freedom of expression have been 

identified, highlighted and challenged. Originally set up by a collection of writers and 

intellectuals who were concerned at the levels of state censorship and repression of 

artists in and under the influence of the Soviet Union and elsewhere, ‘Index’ has 

provided those championing the values of freedom of expression with a platform for 

highlighting human rights abuses, curtailment of civil liberties and formal and informal 

censorship globally. Charting its inception and development between 1971 and 1974, 

the paper is the first to situate the journal within the specific academic literature on 

activist media (Janowitz, 1975; Waisbord, 2009; Fisher, 2016). In doing so the paper 

advances an argument which draws on the drivers and motivations behind the 

publication’s launch to signal the development of a particular justification or ‘advocacy’ 

of a left-libertarian civic model of freedom of speech.  

 

Introduction 

This paper examines the foundation and formative ideas behind and 

expressed within the publication Index on Censorship (hereafter cited as Index). In 

doing so, the paper situates the publication within a particular type of hybrid 



 2 

advocacy journalism (Fisher, 2016) which, though its founders sought to eschew any 

specific political or ideological motivation, articulated a particular civic model of 

freedom of expression. Originally published as the ‘house journal’ for the charity 

Writers and Scholars International (WSI), the publication’s main aim was to draw 

attention to the suppression of writers and artists around the world who were 

suffering brutal censorship, imprisonment and repression at the hands of oppressive 

regimes and governments. Though Index was initially concerned with highlighting 

abuses against freedom of expression within the Soviet sphere of influence, the 

publication’s editorial board were also keen to include writers and stories from 

elsewhere, particularly South Africa, Greece, Argentina, Spain and Portugal. The 

magazine has also included articles and whole editions on issues relating to 

“religious extremism, cultural difference, the rise of nationalism, the rewriting of 

history, words that kill, pornography, violence on television and freedom on the 

Internet” (Owen, 1997:15). Indeed, Index has spent the past forty-five years seeking 

to champion the free speech rights of artists, poets, political agitators and citizens 

around the globe. In doing so it has published works of a host of literary and artistic 

giants who have themselves been subject to censorship and repression or who have 

spoken out against it; as well as highlighting the censorship practices of 

governments, criminals and the social and cultural practices of silencing and ‘chilling’ 

of freedom of thought and expression. Index has published the work of writers and 

artists as diverse as Alexander Solzhenitsyn, Salman Rushdie, Arthur Miller, Mumia 

Abu-Jamal, John Gittings, Václav Havel and Hilary Mantel and a host of other 

distinguished artists and intellectuals.  

This paper provides an examination of Index and its foundation in order to do 

two things: Firstly, to historically situate the publication within the literature on 



 3 

advocacy journalism (Janowitz, 1975; Waisbord, 2009; Fisher, 2016). Secondly it 

explores the political and philosophical motivations behind the launch of the 

publication and the factors that shaped its formation as a vehicle to champion 

specific rights and goals (Downing, 1984; Atton, 2002). In doing so the paper 

identifies the specific philosophical parameters of freedom of speech (Schauer, 

1982) it sought to develop and articulate during its founding years. The argument 

advanced in this paper is that Index’s particular deployment of advocacy journalism 

in relation to its advocacy of freedom of speech and fighting censorship, despite 

attempts by its founders to present their publication as politically and ideologically 

non-partisan, expose a left-libertarian praxis of the autonomy argument for freedom 

of speech (Schauer, 1982; Barendt, 2005). This paper therefore situates Index in the 

media ecology of the early 1970s and provides an original exploration and analysis 

of the early historical, political and philosophical parameters of what was to become 

arguably one of the most important freedom of speech/anti-censorship publications 

in the world. 

 

The Foundation of Index 

Index was founded in 1972 by a group of writers and intellectuals under the 

collective name Writers and Scholars International. The group came together 

because of their shared concerns about the political repression of writers and 

intellectuals, particularly within the Soviet Union. The founder members: poet 

Stephen Spender, Observer editor David Astor, journalist Edward Crankshaw; writer 

and translator Michael Scammell and academic Stuart Hampshire, had variously 

experienced fascism and Nazism during the war and had become increasingly 

frustrated and concerned by recent events in the Soviet Union (Spender, 1964; 



 4 

Scammell, 2010). The international context that animated the concerns of the WSI 

was of course broadly dominated by the ideological contestation between 

communism and liberal democracy. In the west, the liberal democratic nations which 

had rebuilt themselves in the aftermath of war, made much of the hard won 

freedoms brought about by the defeat of Nazi Germany and the growing and ever 

present threat from Soviet Russia. The politicised western framing of a belligerent 

and cruel Soviet leadership and its armies within the Warsaw Pact was vindicated by 

the Soviet led invasion of Prague in 1968, crushing attempts to liberalise 

Czechoslovakia.  

One of the key figures in the WSI was poet Stephen Spender. Spender had 

been active in the anti-fascist movement and brief member of the Communist Party 

of Great Britain (Sutherland, 2005; Spender, 1991), eventually becoming 

disillusioned with the party following the Nazi Soviet Pact (Crossman, 1950). 

Spender’s intellectual instincts demanded that he took a principled stance against 

authoritarian regimes, something that he had seen at first hand in Berlin in the 1930s 

and at a distance during the Spanish Civil War (Spender, 1964; Scammell, 2010). 

Writing about his experiences in Berlin in during the 1930s in his autobiography, 

Spender notes that during the rise of fascism in Germany that he “had watched the 

bases on which European freedoms had seemed to rest, destroyed” (Spender, 1964: 

188). His emphasis on the “bases” of freedoms is instructive, as these of course 

included common respect and tolerance for all, sentiments that would be reflected in 

the early editions of Index. Another founding member of WSI was David Astor, editor 

of the Observer newspaper from 1948 to 1975, who was an ardent campaigner 

against Imperialism, particularly British Imperialism. As Jeremy Lewis (2016) notes, 

after he joined the Observer in 1947, Astor set about “converting a conservative, 



 5 

rather frowsty newspaper into a non-party paper of the centre-left, famed for the 

quality of its writers” (Lewis, 2016). 

Also with connections to the Observer newspaper was another key figure in 

the foundation of Index - Edward Crankshaw. In 1947 Astor sent Crankshaw to 

Moscow to write articles for the newspaper on Soviet matters and domestic Russian 

politics. (Saxon, 1984). Later renowned as a celebrated ‘Kremlinologist’, Crankshaw 

had gained some significant status as an expert in Soviet affairs following his 

revelation that he had secured the complete transcript of one of Khrushchev’s 

speeches in which Khrushchev had denounced Stalin (Rettie, 2006; McCrum, 2016). 

Another key founding member of the WSI was Stuart Hampshire, an Oxford 

University philosopher who, during the war had worked for the British intelligence 

service (O’Grady, 2004) and provided much of the philosophical sophistication to the 

initial intellectual thrust of WSI and later Index as we will see below. The final key 

member of the WSI team was Michael Scammell, a scholar and translator of Russian 

literature who was hired as the director of the WSI and the first editor of Index, a role 

he retained until 1980. It is through his translations of Russian dissident writings that 

Scammell became interested in the treatment of writers and artists under Soviet rule. 

In addition to the founding members of WSI, the group were able to gather together 

a host of literary and intellectual giants who would be patrons or take up seats on the 

board of the WSI.2  

The main impetus for the establishment of WSI came from a series of reports 

and letters that had appeared in the Times newspaper during1967 and 1968. In a 

statement of intent in the Times Literary Supplement in 1971 Spender referred an 

open letter published in the Times in 1968 headed “Appeal to world opinion over 

Russian writers” (Bogoraza and Litvinov, 1968). The letter, written by Larisa 



 6 

Bogoraza3 and Pavel Litvinov, highlighted the rigged trial of a group of samizdat 

writers who had found themselves in the dock for their part in protests against the 

arrest of the editors of an underground journal.4 The letter suggests that one of the 

accused, Alexey Dobrovolsky, had given false testimony in order to secure the 

conviction of his former friends and sought to appeal to “the western progressive 

press” for condemnation of the trial process. Litvinov’s account of the trial had been 

published in an earlier edition of the Times and a number of other foreign 

newspapers. In this letter, Litvinov states that he “regards it as his duty to make 

public” his account of the trial (Litvinov, 1967). Another later letter to The Times 

newspaper by the son of Soviet writer Yuli Daniel (this time in the form of an open 

letter to Graham Green) protesting against the treatment of his already imprisoned 

father who had been subjected to further harsh treatment with no judicial process 

(Daniel, 1970), added to the growing sense of significant oppression in the Soviet 

Union. Though not naming all of them directly, Spender cites the fate of writers who 

are making an appeal “directly and openly for the sustained concern of colleagues 

abroad”. The publication of these letters in The Times highlighted the need to draw 

world attention to what the WSI argued in the first issue of Index was “one of the 

most persistent problems of the present moment: the suppression of intellectual 

freedom” (Index, 1972: 7). Spender cites 1968 as a year that could be seen as a 

“turning point in the development of intellectual freedom” (Spender, 1972: 7) as the 

Soviet crackdown in Czechoslovakia along with the invasion  of Prague in 1968 

prompted outrage from intellectuals and artists under Soviet rule. Many of these 

writers were now in labour camps or prison. The cases of Yuli Daniel and Pavel 

Litvinov, who’s direct appeal in The Times for support and expressions of concern, 

galvanised Spender in his efforts to set up a publication which would seek to bring to 



 7 

light the oppression and injustices metered out to artists and dissidents around the 

world. Writing in the first edition of Index, Spender notes that “Our need today is for 

organs of consciousness that could help us to know and to care about other 

members of the same intellectual community” (Spender, 1971, p. 8). 

Yet drawing attention to the repression of authors and artists within 

authoritarian societies was not the sole concern for members of WSI. In the TLS 

article Spender was also keen to state that vigilance against censorship and 

oppression was required whatever political system one lived under as “freedom of 

intellect and imagination transcends the ‘bourgeois’ or ‘proletarian’ social context” 

(Spender, 1971). Just because one writer happened to live in a country with more 

freedom than another did not mean that they had to accept such inequity, to do so 

would be to accept freedom as a matter of fete. As a writer, Spender and his 

associates felt obliged to answer the appeal of those who had been silenced, stating 

“If a writer whose works are banned wishes to be published, and if I am in a position 

to help him to be published, then to refuse to give help is for me to support 

censorship” (Spender, 1971). He continues: 

Therefore, if I consider myself not just in my role of lucky or unlucky person 

but as an instrument of consciousness, the writer or scholar deprived of 

freedom is also an instrument of consciousness, and through the prohibition 

imposed on him my freedom is also prohibited (Spender, 1971).  

Spender’s statement attempts to foreground the notion of common humanity 

and a shared interest in safeguarding freedoms everywhere. As the “role of the WSI 

will be to answer the appeal of those who are silenced in their own countries by 

making their circumstances known in the world community to which they spiritually 

belong and by making their voices heard so far as this is possible” (Spender, 1971, 



 8 

p. 9). This notion of “making voices heard” is the central function of the publication 

and as such provides a key to understanding the function of the journalism contained 

within the pages of Index.  

It is worth briefly highlighting the significance of the emerging political 

infrastructure and discourse and of European human rights, particularly around 

freedom of expression (Berger, 2017) which provided the wider context for the 

concerns of Index and its founders. Though discourses concerning the ‘rights of 

man’ had been evident since the eighteenth century (Hampton and Lemberg, 2017),  

the most significant framework of international human rights was of course 

established via the United Nations in 1948. The Universal Declaration of Human 

Rights, with Article 19 in particular establishing a basic right for all of freedom of 

opinion and expression, provides an institutional framework and guarantee of human 

rights that all people should enjoy (Hampton and Lemberg, 2017). However, as 

Samuel Moyn (2010: 2) has noted, by the late 1960s, the United Nations had 

declared 1968 “International Human Rights Year” even though “such rights remained 

peripheral as an organizing concept and almost non-existent as a movement”.  Yet 

paradoxically it was from the utopianism of 1968 that new social movements and 

NGOs such as Amnesty International emerged, which sought to champion human 

rights causes that arrived “seemingly from nowhere” (Moyn, 2010: 3). As Moyn goes 

on to note (2010: 213), such organisations became important from the 1970s 

onwards precisely because the “crisis of other utopias”, Marxism and Capitalism 

were so evident. Human rights “cound break through” by “trancscending politics” 

(Moyn, 2010: 213).  

 

Index as Advocacy Journalism 



 9 

In order to situate Index within the media ecology of the 1970s, it is worth 

noting that the publication was originally launched as the ‘house journal’ of WSI. 

Following its first edition in March 1972, it went on to publish four times a year until 

1977 when it ran to six editions per year.5  However, from its third volume, published 

in 1974 Index was referred to as a magazine primarily because of an enforced 

change of status due to the way in which the tax authorities in the UK viewed the 

activities of WSI as being agitational rather than educational, though the format of 

the publication changed very little during this period. It was published relatively 

cheaply with no pictures or graphics and no colour, not dissimilar in appearance to 

any number of zines of that period (Atton 2002). Its format consisted of the inside 

cover space with the contents page preceding the editor’s introduction, or as it was 

termed “Notebook”. What followed in these early editions tended to consist of a 

combination of articles about repressive regimes and their various assaults on 

freedom of speech and expression, as well as reflections on the values and meaning 

of freedom of speech and the fate of those who were denied it. Importantly, the first 

edition carried Index’s statement of intent. Written by Spender and titled “With 

concern for those not free”, the stated purpose of Index would be twofold: firstly, 

following the call to arms by dissidents such as Solzhenitsyn and of course Litvinov, 

Index would bring to a wider audience the plight of banned and imprisoned authors 

and their work. Secondly, Index would provide an analysis of how censorship 

functions and operates in various parts of the world, including in liberal democratic 

states like the US and UK. In doing so, it would campaign on behalf of those subject 

to such measures. Though not against censorship per se, (Scammell, 1971) the 

publication would explore the parameters of censorship within a variety of political 

contexts. Also in the first edition was “Letter to Europeans” by George Mangakis, an 



 10 

anonymous article on Greece, A piece by Jennifer Coates on Bangladesh’s struggle 

for independence and an article by Christopher George on Press Freedom in Brazil. 

This edition also included a brief article by W. S. Merin entitled ‘On being loyal’ which 

covered the UK press council’s memo on the Official Secrets Act, something that 

was in keeping with the WSIs intention to reflect on matters of censorship 

everywhere. Within this first edition were also writings by those who had been 

subject to state censorship. These included poems by Natalya Gorbanevskaya and 

two contributions from Alexander Solzhenitsyn.  

Given Index’s stated ambitions, its limited resources, its tiny staff, it could be 

argued that the publication be classified as a form of alternative media 

(Downing,2001; Atton, 2003) as there are certainly features of the publication that 

correspond with the broad definition of alternative media (Waltz, 2005; Bailey, 

Cammaerts and Carpenter, 2008). These include: engaging with and contributing to 

public debate, blurring the boundaries of citizen, activist and professional journalist, 

functioning within highly restricted finances (Comedia, 1984). However, I suggest 

that citing Index as a form of alternative media would be stretching the classification 

too far. Index and its founders were concerned with transformation through publicity, 

rather than challenging established traditional media norms and practices (Atton, 

2002). In this context we can see that Index was concerned with transformation and 

change particularly in relation to altering the conditions of those of course who found 

themselves in the midst of oppression and censorship. Given this emphasis, it would 

be worth considering Index, in its infancy at least, be understood as a form of 

advocacy journalism. In order to substantiate this, it is worth reflecting on this 

classification of journalism further. Janowitz (1975) identifies two models of 

journalism within US media which are defined as the gatekeeper model and the 



 11 

advocacy model. The former, he argues, deals extensively with facts and objective 

truths as the journalist “select the important from the mass of detailed information; 

therefore, the notion of the journalist as gatekeeper rested on his ability to detect, 

emphasise, and disseminate that which was important” (Janowitz, 1975: 618). He 

goes on to highlight (and lament) a shift in US journalism which has seeds in the 

student protest movements of the 1960s, towards a form of journalism which seeks 

explicitly to position itself on one particular side when reporting social conflict. He 

notes “Advocate-journalists have come to think of themselves as conforming to a 

conception of the legal profession, concerned to speak on behalf of their ‘client’ 

groups by means of the mass media” (Janowitz, 1975: 621). In other words, 

according to Janowitz, instead of reporting the world ‘objectively’, the advocate 

journalist becomes partisan. Janowitz’s pessimism with regard to advocacy 

journalism is mirrored (Fisher, 2016) by Waisbord (2009). Like Janowitz, Waisbord 

differentiates between two models of journalism: the first is the ‘journalist’ model 

“which expresses the political interests of journalists” (Waisbord, 2009: 375) and 

tends to reflect the ideological, usually right-wing biases of their corporate owners; 

and the ‘civic’ model which “represents advocacy efforts by civic groups that promote 

social change” (Waisbord, 2009: 375). This civic model of advocacy journalism may 

provide an apt description of Index as this model sees media also “pragmatically 

engage with mainstream media, mainly, because they value the reach and influence 

of the media to affect specific actors (e.g., decision makers, funders) and society at 

large” (Waisbord, 2009: 377). It might therefore be argued that at its inception, Index 

was a hybrid form of both types of advocacy journalism as it clearly reflected the 

political interests of those who founded the journal as well as some of those who 

contributed to it and the interests they represented. In contrast to the traditional 



 12 

notion of journalistic professional identity (Hanitzsch, 2011), their political beliefs or 

ideological orientation is central to their practice (White, 1950; Patterson and 

Donsbach, 1996). Yet Index also sought to promote social change and highlighted 

political injustice (Waltz, 2005). In this sense the form of advocacy journalism the 

publication produced sits within a spectrum or continuum of advocacy journalism 

(Fisher, 2016; see also Harcup, 2005). Fisher (2016: 712) suggests that in addition 

to “obvious” or “overt displays of advocacy and partisanship by opinion writers and 

commentators […] advocacy (‘support or argument for a cause’) can also appear in 

more subtle ways”. In the case of Index, simply publishing a poem or short story by 

an artist was enough given that it was published in Index. In her discussion of activist 

magazines in the contemporary era of social and mobile media, Barassi (2013: 137) 

signifies the continued importance of printed activist magazines which have “long 

been part of the personal histories of those engaged in political struggle”. It is clear 

that Spender and his associates felt that Index could provide a space for censored 

writers to publish their work as well as chronicling the abuses of repressive regimes. 

Within broader frames of assessment, such model of media could of course be 

conceptually located within the optimal parameters of Habermas’s public sphere 

(Habermas, 1989, 1992). The media ecology of the public sphere creates spaces 

which facilitate the broader exposure of a particular issue or injustices in the hope 

that these will then be challenged and overcome. As Roberts and Crossley (2004: 6) 

suggest “the critical potential of public argument will achieve a wider audience and 

stimulate the process of transformation that it calls for”.  

 

Index and Free Speech 



 13 

In order to fully appreciate the hybridity of Index as a form of advocacy 

journalism, it is worth considering the publication’s political and philosophical 

motivations in more detail. Rather than an ‘ideological fantasy’ (Petersen, 2007) the 

advocacy of freedom of speech rights during the Soviet era can be seen as a 

function of ideological contestation between the liberal west and illiberal east. 

However, to perceive Index as a by-product of the Cold War is to gloss over 

thoughtful interventions in its theorisation and praxis of freedom of speech and its 

analysis of censorship. From its inception, WSI sought to cut through any traditional 

political partisanship. This had philosophical as well as pragmatic roots. Its early 

status as an educational trust meant that the WSI could not and should not be 

openly partisan. Moreover, one of its founding members the philosopher Stuart 

Hampshire, sought to promote the organisation’s position by appeal to what he 

termed “universal values” (Hampshire, nd) which transcend party political or 

ideological parameters, something already signalled by Spender. In responding to 

the charge of western liberal bias in a retrospective of Index, Hampshire states that 

the “aim of Index has been to serve an interest presumed to be universal or species-

wide: the defence of a sovereign right to free expression” (Hampshire, 1997: 191). 

But he goes on to ask the question “is not the recognition of such a right just the very 

specific and defining peculiarity of Western liberalism?” (Hampshire, 1997: 191). In 

seeking to answer this question and the challenge it raises, Hampshire argues that 

WSI and Index’s moral basis does not in fact present a particular ‘Western’ liberal 

world view as the aspects of his philosophy “are such obvious points about fairness 

and decency in political procedure that they cannot, I think, plausibly be represented 

as the prescriptions only of a liberal philosophy” (Hampshire, 1997: p. 195). He notes 

that “As an enemy of censorship, Index can still preserve its impartiality, and can 



 14 

avoid being too narrowly identified with a liberal ideology confined to the West” 

(Hampshire, 1997: 194).  

Hampshire’s position rests on a form of procedural rationality where, 

according to him, even in states in which religious fundamentalism shapes the moral 

and political landscape, debates still occur and disagreements arise and are 

subsequently settled. In highlighting procedural rationality, Hampshire is seeking to 

conceptually position Index in relation to a form of “philosophical quietism” 

(Hampshire, nd, p. 2) which rejects grand plans and which state that “individuals can 

pursue their own various fulfilments without obstructing each other” (Hampshire, nd, 

p. 3). The sentiment clearly draws on John Stuart Mill (1859) and Isiah Berlin’s 

(1969) notion of negative liberty, as for Hampshire the only alternative is the use of 

force to silence the opposing view. Hampshire’s intervention therefore can be seen 

as an attempt to sketch out Index’s early philosophical position as being one that 

stands against the silencing of alternative or opposing views whatever they are. In 

doing so he is attempting to provide a universalist conception of the moral virtue of 

opposing censorship, yet one that is clearly drawn from a particular liberal sensibility.  

Though Index was also concerned with conceptually trying to define the 

parameters of censorship (Scammell, 1974, p. 3) and provide a humanist basis for 

its analysis, the fact that the publication also sought to campaign on behalf of those 

under censorship is also instructive of its political philosophy. Again it is worth 

drawing on Hampshire’s reflections, particularly his multiple use of the word 

‘publicity’ as publicity, particularly in relation to the “exposure of censorship” allows 

Hampshire’s procedural justice to be laid bare. Hampshire notes that “Publicity, the 

exposure of censorship and other denials of free expression, is of the essence of 

procedural justice, because without publicity, the war of words, adversary argument 



 15 

itself, cannot be expected to begin” (Hampshire, 1997: p. 195). Here Hampshire is 

clearly concerned with a principle that was very much in keeping with enlightenment 

thought, particularly that of John Stuart Mill and Emanuel Kant, which emphasised 

the ‘power’ of reason, and the need to use it in public discourse in order to eventually 

give rise to a more rational and democratically grounded form of public opinion 

(Splichal, 2002). As Splichal notes  

The principle of publicity was originally conceived as a critical impulse against 

injustice based upon secrecy of state actions and as an enlightening 

momentum substantiating ‘the region of human liberty’, making private 

citizens equal in the public use of reason (Splichal, 2002: 23, original 

emphasis). 

This notion of publicity for the purpose of public enlightenment as opposed to 

the more limited, yet widely cited notion of publicity as a dimension of the so-called 

watchdog or fourth estate function of media (Steel, 2016), is one that is evident in the 

rationale behind Index as evidenced across its pages as well as in retrospectives of 

it. 

In terms of free speech theory (Schauer, 1982; Barendt, 2005) we can situate 

Index’s advocacy of individualism and negative freedom and autonomy in terms of 

that again emphasised by Mill (1859) and refined by Berlin (1969). For them, 

negative freedom is the realm within which human beings should be protected from 

interference on matters of their own conscience as long as these matters do not 

transgress the liberties of others. In terms of freedom of speech, the autonomy 

argument, also known as the liberty argument can be understood as having the right 

to express one’s views freely and openly in so far as they do not infringe on the 

liberties and freedoms of others (Steel, 2012: 21). Berlin’s ideas resonate through 



 16 

the pages of Index as his conception of negative liberty is framed, principally by 

Hampshire, as a fundamental aspect of human dignity. As such, in philosophical 

terms, Index can be seen as the principle of publicity in praxis as it sought to 

transcend traditional political contestations with its essentially Kantian universalist 

ethos. In contrast to traditional media which uses the principle of publicity – the press 

as the fourth estate - to obscure its anti-public orientation in the name of corporate 

interests (Steel, 2012), as Splichal has shown, “the principle of publicity denotes a 

universal belief in the freedom and independence of human nature and reason” 

(Splichal, 2002: 23). Such a concept is more aligned to the Jeffersonian conception 

of freedom of speech as the press becomes a syphon of public opinion in a 

genuinely deliberative capacity (Dewey, 1927; Sunstein, 1993). 

Despite attempts to remain politically impartial, circumstances dictated that 

WSI and Index would lose its charitable status as it was deemed by the tax 

authorities “that ‘advocacy’ of any kind of change in law – or political change – is 

strictly forbidden” (Scammell, 1974, p. 3). What is particularly interesting about the 

shift in the WSIs status was that it had to acknowledge, even if it did not accept the 

view, that it was in fact an advocacy publication. From its third volume, published in 

1974, Index had to acknowledge that no would it be known as a journal, instead it 

would define itself as an “independent magazine”.  

 

Reception 

By the time of its launch in March 1972, board members of the WSI had made 

good use of their contact books as the launch was reported widely in the quality 

press with publications such as the TLS, the Spectator and the New Statesman all 



 17 

featuring the launch. Most of the reviews were very positive but as this review by 

Anthony Arblaster in the New Statesman (1971) suggests, campaigning for freedom 

of expression could be perceived as something of a niche occupation. Arblaster 

suggests that the relatively narrow focus of Index, on constraints on freedom of 

expression and censorship, were mainly the concerns of a relatively small elite. 

Whilst not diminishing the gravity of the plight of imprisoned writers and poets, 

Arblaster asks “To whom does censorship matter?” to which he replies “most 

directly, it matters to intellectuals, whose business is with words and communication 

and to political dissidents, who seek to challenge the state and the dominant 

orthodoxy” (Arblaster, 1972: 714). In other words, Arblaster is offering a salutary 

warning to its editors not to privilege the rights of dissidents or intellectuals over 

those members of the community who are “less distinguished”. Implicit in this 

criticism, and one that is often observed in left criticisms of organisations such as 

WSI and English PEN, is that their focus on narrow parameters of censorship and 

thus leaves little room for any wider or deeper analysis of systems of oppression 

more fundamentally. Again Arblaster’s review in the New Statesman draws attention 

to the specific focus of the journal which explicitly avoids any overt political analysis 

despite attempts to frame freedom of expression as a universal issue, rather than a 

particular type of political outlook. Indeed, Spender’s statement of aims in the first 

edition, attempts to both clarify and justify this “non-ideological” positioning, noting 

that Index’s founders “have no political or ideological axe to grind. They are not 

concerned with drawing attention to lack of freedom in one part of the world in order 

to paint an exaggerated picture of freedom supposedly enjoyed in another” (Index, 

1972: 6). Michael Scammell suggests that part of the reason why Index was 

particularly keen in the early years not to be drawn into explicitly political discussion, 



 18 

was that the British Left and the New Left in particular “did little to advance a 

theoretical case for free speech, something that could be done in the pages of Index” 

(Scammell, 2017). Although Index was most obviously attacking authoritarian and 

totalitarian regimes and their activities, as we have seen, it was also keen to 

emphasise restrictions on freedom of expression in democratic societies such as the 

UK and the US. This was something that would become much more apparent in later 

years, particularly after the fall of the Berlin wall and the collapse of communism in 

Russia and beyond. Yet one issue that was a key concern in Britain in the early 

1970s was the debate about obscenity and pornography and it is worth examining 

Index’s position on the matter at this time as it again allows us to appreciate the 

extent to which Index sought to remain non-partisan in terms of its political stance.  

 

Index and the debate about pornography 

The domestic context in which Index was founded saw its emergence in the 

intellectual ether of the late 1960s, at time when the new “cultural experience, 

presented a world of limitless material possibility [...] and which accepted the 

widespread literary discussion” of sex and sexuality (Morris, 2014: 37). The 

increasing centrality of liberal ideas, particularly in cultural politics, saw the growth of 

protest movements and their media which offered “a means of democratic 

communication to people who are normally excluded from media production” (Atton, 

2002: 4). In the wake of civil rights campaigns and the anti-Vietnam war movement, 

the inclination for protest and political advocacy was at a height at this period (Harris 

and O’Brien Castro, 2014). In part fuelled by the popular press and the vocal Festival 

of Light (Sutherland, 1982) the early nineteen seventies saw a moral backlash 

against the so-called permissive society. The infamous Gay News and Oz trials 



 19 

provide important cultural reference points for this schism (Sutherland, 1982). The 

public furore surrounding these trials seemed to open up a moral and cultural fissure 

which was reflected with ferocity across print and broadcasting media (Palmer, 1971; 

Sutherland, 1982). The matronly figure of Mary Whitehouse, who had founded the 

National Viewers and Listeners Association alongside the Festival of Light, cast a 

vivid picture of English Christian conservatism onto the public stage; in stark contrast 

to the changes in popular culture that were far more tolerant and open about matters 

of sex (Sutherland, 1982). The debate about the impact on public morals of 

‘obscene’ materials, though frequently in the public eye, was as Thomas (2007) 

notes, generally a losing battle. Public attitudes to morality were changing and 

attempts to prosecute and convict publishers in contravention of the Obscene 

Publications Act (1959) became increasingly difficult. The public furore surrounding 

Oz seemed not only to highlight a schism between moral crusaders and the changes 

in society more generally, but can also be seen in terms of a public awareness of 

hypocrisy, double standards and even corruption (Travis, 1999). This meant that the 

notoriety surrounding Oz was more a reflection of a crisis of legitimacy than a 

broader public engagement with the whys and wherefores of censorship.  

The Oz trial and its potential ramifications was debated by the WSI as editorial 

meeting minutes and letters between members highlight. For example, at letter from 

Michael Scammell to Stuart Hampshire in August 1971 states that “regarding Oz, the 

views of the council members seem to conflict considerably. I am not at all sure in 

my own mind what we ought to do…” (Scammell, 1971). Hampshire responds 

unequivocally saying that  

we ought not to take up this kind of case so early in our history because it is 

not typical of the kind of oppression with which we wish our name to be 



 20 

associated. I do not positively object to Index mentioning it’ but, I do not think 

that we should make a special fuss about it (Hampshire 1971).  

The “fuss” about Oz, as this article from Geoffrey Wansell in The Times 

newspaper (1971) was eloquently explained by Scammell when asked about the trial 

who noted that attention would primarily be placed on matters not already in the 

public eye. In addition to private correspondence between editorial board members, 

there had also been some discussion of Oz at editorial committee level (Minutes of 

Index Editorial Sub-Committee, 1971) and in light of this discussion Index issued a 

statement regarding its stance on pornography and obscenity. The ‘Notebook’ to the 

3rd edition of Index provides an attempt to clarify Index’s position on pornography 

and obscenity given that Index was now being asked as to why it had not deemed 

the subject worthy of serious inquiry (Index, 1973: 115). Recognising that in Britain, 

although matters of “overt political censorship have more or less been resolved”, 

issues pertaining to obscenity and pornography “continue to torment this puritanical 

nation to an astonishing degree” (Scammell, 1972: 3). Citing The Longford Report 

into pornography (Longford, 1972) and the “ballyhoo” surrounding its publication, 

Scammell sought to clarify Index’s position. The statement notes that Index and WSI 

“are profoundly indifferent” to matters of sexual behaviour and to whether or not it 

should take “a tolerant or restrictive attitude to the publication of materials with an 

erotic content” (Scammell, 1972: 3). Such questions being “completely outside our 

purview” (Scammell, 1972: 3). However, the piece goes on to discuss how matters 

concerning sex and sexuality could be used for political ends, either in terms of using 

the depiction of sex and sexual analogies to “transpose” matters of political 

significance into public debate, or in the case of the Little Red School Book, where 

political and moral agendas determine that a particular publication is singled out.6 



 21 

Likewise, though Index restates its “indifference” to the contents of the Longford 

Report it signals a “potential danger” in its proposal of new grounds for prosecution 

in which a publication or performance might “outrage contemporary standards of 

decency or humanity accepted by the public at large” (Sutherland, 1982, 128).  Here 

Scammell suggests that such an attempt to broaden already highly problematic 

concepts such as ‘depraved’ and ‘corrupt’ which form the basis of the legal definition 

of obscenity, runs the risk of opening the “floodgates to ‘outrage’ and public 

indignation on a whole host of subjects” (Scammell, 1972: 6). He continues that 

given the subject’s complexity “it is likely to remain only marginal to our principal field 

of interest and to take up only a tiny part of our time and attention in the future” 

(Scammell, 1972: 6). It is instructive to draw attention to the fact that Index was 

attempting to tread carefully in this debate as the politically febrile atmosphere of the 

early 1970s saw the marking out of ideological positions concerning free speech and 

its limits during the ensuing culture war. As such it is clear to see why Index sought 

to remain publicly ‘indifferent’ to such matters, given the implications of being drawn 

into an openly ideological contestation. However, Index’s position on pornography 

and obscenity clearly reflect its left-libertarian approach to freedom of speech as it 

recognised, albeit obliquely, that the debate about pornography and obscenity are 

intertwined with “social and political issues” and as such “Index is interested in the 

implications for freedom of expression” (Scammell, 1972: 6). 

 

Conclusion 

This paper set out to tell a story about how the publication Index was 

established – the motivations and intentions of its founders, the political and cultural 

context in which it was launched – and assess its place in the media ecology of the 



 22 

early 1970s. In doing so the paper has advanced an exploration of Index as a form 

advocacy journalism (Fisher, 2006; Waisbord, 2009) and examined its particular take 

on freedom of expression by exploring its position on freedom of speech. Via an 

exploration of Index’s form of advocacy journalism, it has been possible to locate its 

particular stance on freedom of speech which can be understood as a form of left-

libertarian ‘argument from autonomy’ (Schauer, 1982; Barendt, 2005) which 

advocates personal freedom and autonomy yet does so within the context of a civic 

principle of publicity (Splichal, 2002). As such during Index’s early years we can see 

that its formulation of arguments for freedom of speech and against censorship was 

being developed. It is worth noting that despite numerous changes in editorship and 

editorial style, as well as changes in the technological, social, political and cultural 

context of freedom of speech debates, that despite its claims to distance itself from 

political or ideological labels, Index’s advocacy of left-libertarian/civic politics remains 

strong. In a retrospective analysis of Marxism Today, Mike Kenny suggests that “the 

most important legacy of Marxism Today, […] lies in terms of the spirit that informed 

it, rather than the substance of its arguments, most of which were tethered to the 

Thatcherite times in which they appeared” (Kenny, 2011: 130). In the case of Index, 

it is both the spirit that informed it and the substance of its arguments that has 

enabled it to continue as a significant voice against repression in all its guises over 

the past 45 years. Finally, it is hoped that this modest contribution to the study of just 

one example of advocacy journalism stimulates further research and discussion 

about advocacy models of journalism and their variations within different national 

and historical contexts in the future.  

  



 23 

NOTES 

1. The author would like to thank the staff at The Bishopsgate Institute in London 

for their assistance in gathering a number of primary materials for this paper 

and the anonymous reviewers for their comments and suggestions. I would 

also like to thank Rachael Jolley for her comments on an earlier draft and to 

Michael Scammell for agreeing to be interviewed for this paper.  

2. Board members included Louis Blom-Cooper, Lord Gardiner, Elizabeth 

Longford, Sir Roland Penrose. Patrons included Dame Peggy Ashcroft, Sir 

Peter Medawar, Henry Moore, Iris Murdoch, Sir Michael Tippett and Angus 

Wilson (Scammell, 2010: 163). 

3. Bogoraza had been involved in a long standing campaign to publicise the 

plight of her former husband Yuli Daniel who had been convicted, along with 

Andrei Sinyavsky with producing anti-Soviet propaganda. Daniel’s son had 

also written a letter to Grahame Green in The Times highlighting the treatment 

of his father asking him to listen to and call attention to the plight of other 

writers in the same predicament. 

4. Yuri Galanskov, Alexander Ginsburg, Alexey Dobrovolsky and Vera 

Lashkova. 

5. By 1986 Index had reached ten editions per year until 1994 when it reverted 

back to six editions per year. In 2001 it reverted back to four issues per year 

which it retains to date. 

6. The justification therefore to publish Allan Healy’s “Letter from Australia” 

(Healy, 1972: 185-195) in which he discusses the suppression of the Little 

Red School Book and Australian attitudes to its publication is therefore 



 24 

justified, as is Index’s decision to publish the New Zealand Publications 

Tribunal’s decision on the book in the same edition. 

  



 25 

REFERENCES 

Arblaster, A. (1972) Free Speech. New Statesman, 26 May: 714.  

Atton, C. (2002) Alternative Media. London: Sage. 

Atton, C. (2003) What is ‘alternative’ journalism? Journalism, 4(3): 276-272. 

Bailey, O. G., Cammaerts, B. and Carpenter, N. (2008) Understanding Alternative 

Media. Maidenhead: Oxford University Press. 

Barassi, V. (2013) When materiality counts: The social and political importance of 

activist magazines in Europe. Global Media and Communication, 9(2): 135-

151. 

Barendt, E. (2005) Free Speech. Clarendon: Oxford University Press.  

Berger, G. (2017) ‘Expressing the changes. International perspectives on evolutions 

in the right to free expression’, in H. Tumber and S. Waisbord (eds) The 

Routledge Companion to Media and Human Rights, pp. 17-29. Abingdon: 

Routledge.  

Berlin, I. (1969) Four Essays on Liberty. Oxford: Oxford University Press.  

Bogoraza, L. and Litvinov P (1968) Appeal to world opinion over Russian writers. 

The Times, 13 January, p 8. 

Comedia (1984) The alternative press: the development of underdevelopment. 

Media, Culture and Society 6(2): 95-102. 

Crossley, N. and Roberts, J. M. (eds.) After Habermas. New Perspectives on the 

Public Sphere. Oxford: Blackwell Publishing.  



 26 

Crossman, R. (1950) The God that Failed: six studies in Communism. London: 

Hamish Hamilton. 

Daniel, A. (1970) You are our hope… they cannot last. The Times, 17 January, 8. 

Dewey, J. (1927) The Public and its Problems. New York: Swallow Press. 

Downing, J. (2001) Radical Media: Rebellious Communication and Social 

Movements. London: Sage. 

Fisher, C. (2016) The advocacy continuum: Towards a theory of advocacy 

journalism. Journalism 17(6): 711-726. 

Habermas, J. (1989) The Structural Transformation of the Public Sphere, An Inquiry 

into a Category of Bourgeois Society. Cambridge: MIT Press.  

Habermas, J. (1992) Further Reflections of the Public Sphere. In C. Calhoun (ed.) 

Habermas and the Public Sphere. Cambridge: MIT Press.  

Hampshire, S. (1971) Writers and Scholars International, Letters. 

Hampshire, S. (1997[1992]) “Should Index be above the battle?”, In Web W L and 

Bell R (eds.) An Embarrassment of Tyrannies, 25 Years of Index on 

Censorship, New York: Victor Gollancz, pp.186-195.  

Hampshire, S. (no date) A Philosophy for the Humanities. Stuart Hampshire 

correspondence file, 1974-1980.  

Hampton, M. and Lemberg, D. (2017) ‘History of Media and Human Rights’, in H. 

Tumber and S. Waisbord (eds) The Routledge Companion to Media and 

Human Rights, pp. 30-38. Abingdon: Routledge. 

Hanitzsch, T. (2011) Populist Disseminators, Detached Watchdogs, Critical Change 

Agents and Opportunist Facilitators: Professional Milieus, the Journalistic 



 27 

Field and Autonomy in 18 Countries. International Communication Gazette 

73: 477-494. 

Harcup, T. (2005) “I’m doing this to change the world”: Journalism in alternative and 

mainstream media. Journalism Studies 6(17): 361-374.  

Harris, T. and O’Brien Castro, M. (eds.) Preserving the Sixties: Britain and the 

‘Decade of Protest’. London: Palgrave MacMillan. 

Janowitz, M. (1975) Professional Models in journalism: The gatekeeper and the 

advocate. Journalism Quarterly 52: 618-626. 

Kenny, M. (2011) Habits of the mind. Public Policy Research September-November: 

130-135. 

Lewis, J. (2016) David Astor: A king in the golden age of print. Guardian, 7 Feb. 7. 

Available at: https://www.theguardian.com/media/2016/feb/07/david-astor-

golden-age-of-observer-journalism-jeremy-lewis (accessed 17 May, 2017). 

Litvinov, P. (1967) Free speech plea smuggled from Russia. The Times, 28 

December, 6. 

Longford Report (1972) Longford Committee Investigating Pornography. London: 

Coronet Books. 

McCrum, R. (2016) How Cambridge spy Guy Burgess charmed the Observer’s man 

in Moscow. Guardian, 29 May. Available at: 

https://www.theguardian.com/world/2016/may/28/cambridge-spy-guy-

burgess-charmed-observer-files (accessed 15 May 2017).  

Mill, J.S. (1859[1991]) On Liberty. Oxford: Oxford University Press.  

https://www.theguardian.com/media/2016/feb/07/david-astor-golden-age-of-observer-journalism-jeremy-lewis
https://www.theguardian.com/media/2016/feb/07/david-astor-golden-age-of-observer-journalism-jeremy-lewis
https://www.theguardian.com/world/2016/may/28/cambridge-spy-guy-burgess-charmed-observer-files
https://www.theguardian.com/world/2016/may/28/cambridge-spy-guy-burgess-charmed-observer-files


 28 

Morris, R. J. (2014) The 1960s Days of innocence. In Harris T and O’Brien Castro M 

(eds.) Preserving the Sixties. Britain and the ‘Decade of Protest’. London: 

Palgrave Macmillan. 

Moyn, S. (2010) The Last Utopia. Human Rights in History. Cambridge, Mass.: 

Harvard University Press.  

O’Grady, J. (2004) Sir Stuart Hampshire Obituary. Observer, 16 June. Available at: 

https://www.theguardian.com/news/2004/jun/16/guardianobituaries.obituaries 

(accessed 17 May 2017). 

Palmer, T. (1971) The Trials of ‘Oz’. London: Blond and Briggs. 

Patterson, D.E. and Donsbach W (1996) News decisions: journalists as partisan 

actors. Political Communication 13: 455-468. 

Petersen, J. (2007) Freedom of expression as liberal fantasy: the debate over The 

People vs. Larry Flynt. Media, Culture and Society 29(3): 377-394.  

Rettie, J. (2006) The secret speech that changed world history. Observer, Sunday 

26th February. Available at: 

https://www.theguardian.com/world/2006/feb/26/russia.theobserver (accessed 

15 May 2017).  

Saxon, W. (1984) Edward Crankshaw is dead at 75: Author on Soviet and 

Hapsburgs. New York Times, 4 December. Available at: 

http://www.nytimes.com/1984/12/04/obituaries/edward-crankshaw-is-dead-at-

75-author-on-soviet-and-hapsburgs.html (accessed 15 May 2017). 

Scammell, M. (1971) Minutes of Index Editorial Sub-Committee meeting. 26th 

October. 

https://www.theguardian.com/news/2004/jun/16/guardianobituaries.obituaries
https://www.theguardian.com/world/2006/feb/26/russia.theobserver
http://www.nytimes.com/1984/12/04/obituaries/edward-crankshaw-is-dead-at-75-author-on-soviet-and-hapsburgs.html
http://www.nytimes.com/1984/12/04/obituaries/edward-crankshaw-is-dead-at-75-author-on-soviet-and-hapsburgs.html


 29 

Scammell, M. (1971) Writers and Scholars International. Letters.  

Scammell, M. (1972) Pornography and Index. Index, 1(3/4): 3-8. 

Scammell, M. (1973) Writers and Scholars International Memorandum from the 

Director. December. 

Scammell, M. (1973a) Writers and Scholars International Director’s Report. June. 

Scammell, M. (2010) Freedom is not a luxury. Index on Censorship, 39(1): 155-167. 

Scammell, M. (2017) Personal interview with author, 3 May.  

Schauer, F. (1982) Free Speech a Philosophical Enquiry. Cambridge: Cambridge 

University Press. 

Spender, S. (1964) World within world: The autobiography of Stephen Spender. 

London: Hamish Hamilton. 

Spender, S. (1971) Writers and Scholars International. Times Literary Supplement, 

15th October, No. 3633. 

Splichal, S. (2002) The principle of publicity, public use of reason and social control. 

Media, Culture and Society 24(1): 5-26.  

Steel, J. (2016) “Reappraising Journalism’s normative foundations” in M Broersma & 

C Peters (eds.) Rethinking Journalism Again, Abingdon, Oxon: Routledge 35-

48.  

Steel, J. (2012) Journalism and Free Speech. London: Routledge.   

 

Sunstein, C. (1993) Democracy and the Problem of Free Speech. New York: The 

Free Press. 



 30 

Sutherland, J. (1982) Offensive Literature: Decensorship in Britain. 1960-1982, New 

Jersey: Barnes and Noble Books.  

Sutherland, J. (2005) Stephen Spender: A literary life. Oxford: Oxford University 

Press. 

Theiner, G. (1984) They shoot writers don’t they? London: Faber and Faber. 

Thomas, D, (2007) Freedom’s Frontier, Censorship in Modern Britain. London: John 

Murray. 

Travis, A. (1999) Oz trial lifted lid on porn squad bribery. The Guardian, 13 

November. Available at: 

https://www.theguardian.com/uk/1999/nov/13/alantravis (accessed 29 May 

2017). 

Waisbord, S. (2009) Advocacy Journalism in a Global Context. In Wahl-Jorgensen, 

K. and Hanitzch, T. (eds.) Handbook of Journalism Studies. New York: 

Routledge, pp.371-38 

Waltz, M. (2005) Alternative and Activist Media. Edinburgh: Edinburgh University 

Press. 

Wansell, G. (1971) A voice for the persecuted. The Times, 15th October, 14. 

Web W.L. and Bell R (1997) An Embarrassment of Tyrannies, 25 Years of Index on 

Censorship. New York: Victor Gollancz. 

White, D. M. (1950) The ‘gate-keeper’: A case study in the selection of news. 

Journalism Quarterly 27: 383-390.  

https://www.theguardian.com/uk/1999/nov/13/alantravis

